Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
4821/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosioekonominen asema näkyy elintavoissa ja terveydessä lähinnä..asuinalueen ym. lisäksi.

Vierailija
4822/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna on hyvä esimerkki siitä miten sosiaaliluokka ei lähde ihmisestä vaikka tekisi nätillä naamalla miten huikean uranousun tahansa. Kuitenkin pitää saada omaa pärstää ja urheilutissiliivikuvia instaan, tinata jatkuvasti huonossa seurassa. Jauhojengin toilailuista puhumattakaan. Huono kasvatus ja perhetausta on liimattu häneen, sivistystä ei saa rahalla.

Todella hyvä analyysi, mutta se jäi hieman vajaaksi. Nimittäin Sanna on oppikirjamaisen puhdas esimerkkitapaus brittiläis-amerikkalaisen kulttuurin henkilöbrändäyksestä ja siitä, mitä se tuo tullessaan.

Kyseisissä maissahan raha on kaikki kaikessa. Rahalla voi ostaa mm. tutkintoja ja jopa aatelisarvoja (esim. Pippa Middletonin appiukko), mutta eihän ostettu tutkinto tuo mukanaan sivistystä eikä ostetut aatelisarvot tuo mukanaan sukuhistoriaa, joka on yleensä varsin merkityksellinen aatelisille. Yleensä pikemminkin kä

Sanna kuvaa ruoka-annoksia, juomia ja maisemia koska ne ovat uutta ja ihmeellistä hänen alaluokkaisille some-seuraajilleen, joihin Sanna itse myös samaistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4823/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.

Niin, Mel Gibson oli juhannuksen tienoilla Suomessa ja voi kauhistus!! Parta ajamatta, virttyneet shortsit ja crocsit jalassa! Ei ainakaan kuulu ylimpään  sosiaaliluokkaan! Siis ainakaan suomalaisen mittapuun mukaan.

Kyllä Mel Gibson osaisi näytellä sivistynyttäkin, vaikkei kuulukaan yläluokkaan?

Vierailija
4824/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään merkkituotteet hinnoitellaan niin että kaikkien keskiluokkaisten ja alempi luokkaisten on niitä mahdollisuus ostaa. Kalliit merkki,- vaatteet tai astiat eivät kerro sun varallisuusluokasta tai tulotasosta tai sosioekonomisesta asemasta. Vaan ne kertoo siitä että lainarahalla saa merkkituotteita kuka vaan, olit lähes mistä lähtökohdasta vaan. Tai sitten ostat ne omalla rahalla. Kallis materia ei ole tae mistään. 

Vierailija
4825/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit sen paljastaa. Yläluokalla niitä ei ole tai on jossakin piilossa vaateiden alla.

Vierailija
4826/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vastaat aloituksen kysymykseen paljastaa pitkälti sosiaaliluokkasi :) Sekä sen mihin luokkaan kovasti haluaisit kuulua

Vierailija
4827/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette kyllä harhaista porukkaa. Ei ihmisistä useinkaan voi ulkoisesti päätellä mitään.

Hauskuutta tässä hieman teitä. Olkaa hyvä: Saksin prinsessa, "Xenia Florence Gabriela Sophie Iris Prinzessin von Sachsen Herzogin zu Sachsen" vaaleanpunaisessa asussaan.

%3D

Jotkut kutsuvat tätä alaluokan valkoroskaiseksi menoksi, mutta ihan miten vaan. 

Vierailija
4828/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea asema näkyy ymmärtämättömyytenä, itsekkyytenä, kovuutena ja ylimielisyytenä. Kun on vähän joutunut katsomaan maailmaa vaikeammista olosuhteista, on ymmärrystä, sydäntä ja empatiaa heikompiosaisia kohtaan - tietää, että kelle vaan voi käydä mitä vaan, eikä kenelläkään ole varaa töniä ketään toista. Hieman nyt yleistän, mutta noin pääpiirteissään näyttää olevan näin.

Vierailija
4829/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko kuvitella, kuinka alentavaa oli juoda valkoviiniä punaviinille tarkoitetusta lasista. Ruokalautasia ei oltu lämmitetty niin kuin paremmissa ravintoloissa tehdään. 

Kuitenkin on kyseessä ylintä sosioekonomista yhteiskuntaluokkaa edustavasta perheestä, jossa molemmat vanhemmat on merkittävän akateemisen uran tehneitä tohtoreita.

Vierailija
4830/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa luokka ei välttämättä näy mitenkään ihmisen ulkoisesta habituksesta. Eräs tuttuni, entinen apteekkari, on miljonääri. Ulkoinen habitus, ulkonäkö ja pukeutuminen, on kuin kellä tahansa tavallisella ikäisellään. Osti jokin aika sitten itselleen uuden kodin käteisellä puolella millillä. Jätti edellisen asuntonsa vuokralle.

Ei kaikilla varakkailla tai rikkailla ole tarvetta näyttää varallisuuttaan ulospäin. Sen huomaa sitten tuollaisista hankinnoista. Voivat viettää eläkepäiviään huolettomasti miettimättä riittääkö eläke ruokaan ja lääkkeisiin. Voi tuosta noin vain lähteä vaikka Itävaltaan vaeltamaan tai lähteä kiertämään Eurooppaan viinikyliä.

Monilla on ihmeellinen mielikuva, että rikkaat käyttävät kalliita merkkivaatteita, ajelevat sadantonnin autoilla jne. tuhlaavat surutta. 

Vierailija
4831/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä luokkakeskusteluissa mainitaan aina kuinka yläluokkaiset tai varakkaat pukeutuvat useimmiten hyvin halvasti. Varmaan totta monessa tapauksessa meillä kotomaassa, itse olin aikoinaan parissa oikeasti yläluokkaisessa englantilaisessa perheessä töissä ja he olivat lapsia myöten aina tyyllikkäästi pukeutuneet. Ei logoja, mutta hyvälaatuiset tarkoitukseen sopivat vaatteet - aina. Vaikka olisivat menneet Irlantiin kalastamaan tai Skotlantiin metsästämään niin olivat aina tyylikkäitä. Kukaan heistä ei olisi ikinä pukeutunut edes kotonaan lököverkkareihin ja huppariin. Jos näin joskus perheen rouvan aamulla ennen kuin hän oli ehtinyt pukeutua, hänellä oli pitkä upea silkkinen aamutakki päällään ja hän näytti ilman meikkiäkin aamutakissakin aivan 30-luvun filmitähdeltä.

Mutta eri maissa on eroja. Itse tunnen hyvin amerikkalaista eliittiä, ja siellä tehdään selkeä ero pukeutumisessa rennon ja juhlavan välillä. Kun pukeudutaan, osataan se tehdä todella näyttävästi, mutta toisaalta naapurustossa arjessa ollaan korostetun rennosti lenkkareissa ja lippiksissä ja saatetaan olla hyvinkin nuhjaisen näköisiä. 

Vierailija
4832/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se näkyy kodinsisustuksessa siten, että alaluokkiin kuuluvilla televisio dominoi koko olohuonetta. Se on ikään kuin alttari, joka on omistettu tv-viihteelle ja muulle roskalle.

Yläluokan kodeissa sen sijaan isossa roolissa on kirjahylly, jossa on sekä klassikkoromaaneja että tutkimuskirjallisuutta elämän eri aloilta.

Tää on muuten ihan totta :D!! Ajattelin tuntemaani vaurasta perhettä ja heillä käydessä ain ihmettelin ihan älyttömän pientä telkkaria isossa olohuoneessa kun varaa olisi vaikka mihin :D sen sijaan löytyi iso kirjahylly täynnä kirjoja laidasta laitaan 

Älykkäät lukevat, mutta saa niitä kirjastoistakin. Kuningatar Elisabetkin katseli vähemmän kultturelleja viihdeohjelmia. 

Vierailija
4833/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se näkyy kodinsisustuksessa siten, että alaluokkiin kuuluvilla televisio dominoi koko olohuonetta. Se on ikään kuin alttari, joka on omistettu tv-viihteelle ja muulle roskalle.

Yläluokan kodeissa sen sijaan isossa roolissa on kirjahylly, jossa on sekä klassikkoromaaneja että tutkimuskirjallisuutta elämän eri aloilta.

Tää on muuten ihan totta :D!! Ajattelin tuntemaani vaurasta perhettä ja heillä käydessä ain ihmettelin ihan älyttömän pientä telkkaria isossa olohuoneessa kun varaa olisi vaikka mihin :D sen sijaan löytyi iso kirjahylly täynnä kirjoja laidasta laitaan 

Älykkäät lukevat, mutta saa niitä kirjastoistakin. Kuningatar Elisabetkin katseli vähemmän kultturelleja viihdeohjelmia. 

Brittien perinteinen yläluokka ja kuninkaalliset on ihan eri juttu kuin älymystö ja eliitti. Elisabet ei ollut juurikaan kouluja käynyt, kuten ei myöskään esim Diana. 

Vierailija
4834/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa luokka ei välttämättä näy mitenkään ihmisen ulkoisesta habituksesta. Eräs tuttuni, entinen apteekkari, on miljonääri. Ulkoinen habitus, ulkonäkö ja pukeutuminen, on kuin kellä tahansa tavallisella ikäisellään. Osti jokin aika sitten itselleen uuden kodin käteisellä puolella millillä. Jätti edellisen asuntonsa vuokralle.

Ei kaikilla varakkailla tai rikkailla ole tarvetta näyttää varallisuuttaan ulospäin. Sen huomaa sitten tuollaisista hankinnoista. Voivat viettää eläkepäiviään huolettomasti miettimättä riittääkö eläke ruokaan ja lääkkeisiin. Voi tuosta noin vain lähteä vaikka Itävaltaan vaeltamaan tai lähteä kiertämään Eurooppaan viinikyliä.

Monilla on ihmeellinen mielikuva, että rikkaat käyttävät kalliita merkkivaatteita, ajelevat sadantonnin autoilla jne. tuhlaavat surutta. 

Ei miljonääri pysty kuluttamaan surutta. Sen saa vielä kulutettua. 

Ennemmin täällä on mielikuva siitä, että mitä enemmän on rahaa, sitä resuisemmalta kuuluu näyttää. 

Vierailija
4835/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittien perinteinen yläluokka ja kuninkaalliset on ihan eri juttu kuin älymystö ja eliitti. Elisabet ei ollut juurikaan kouluja käynyt, kuten ei myöskään esim Diana. 

Yläluokasta puhuttiin alkuperäisessä viestissä. Kuninkaalliset ovat tosin ylintä eliittiä. Älymystö sitten erikseen, se ei välttämättä korreloi lainkaan korkeisiin tuloihin. 

Vierailija
4836/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkaat ihmiset omistaa monta kämppää, ison osakkeen etelä Hgissä, merenranta mökin jossa purjevene, nuo harrastaa  kalliita lajeja , golfia joka on tosi kallis harrastus, joka hatrastukseen pitää olla erilaiset kalliit vaatteet, rikkaat lentää    vähän väliä jonnekin, länteen tau itään.

rahvas käy Kanarialla tai Thaimaassa tai Turkissa lolillaan jossa on halpaa , rikkaat lentää Cayman saarille , 

jos ryhdyt jutteleen varakkaan kanssa niin kyllä kateex käy kun niillä on varaa tehdä mitä huvittaa, duunari ostaa luottokortilla matkat tai uudet huonekalut .

Vierailija
4837/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanavarasto on laajemi niillä, joille on luettu paljon lapsena ja jotka lukevat aikuisenakin paljon.

Yleensä akateemiset vanhemmat lukevat lapsilleen paljon, mutta ei tietenkään aina niin ole.

Ei pidä yleistää. Minulle ei luettu lapsena. Opin itse lukemaan 4-vuotiaana. Ehkä se sitten oli yksi syy edelliselle. Toisaalta olin aika "näkymätön" lapsi, niin kuin moni boomereiden lapsi oli. Sanavarasto on todella laaja. Vain sen vuoksi, että olen itse lukenut tuhansittain kirjoja. Ja lukeminen jatkuu edelleen. Monipuolisesti ja paljon tietokirjoja sisältäen. Tieteessä sanasto kasvaa koko ajan kehityksen mukana, ja siksi pitää lukea varsin tuoreita julkaisuja. Ei yläluokkaisesta, vaan virkamiesperheestä lähtöisin olen. Jonkin verran sokeaa pistettä on tosiaan nykytrendeihin liittyvissä asioissa. Johtuu osin kiinnostuksen puutteesta, ja osin siitä, että minä haluan vaalia suomen kieltä, eikä uusiokieli sitä edistä, koska monille sanoille ei edes haluta/osata suomen kielistä vastinetta luoda.

Vierailija
4838/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varakas ja koulutettu nainen, lähelle 50-v. Pukeudun laadukkaasti, mutta ei prameillen. Minun ei tarvitse näyttää muille mitä merkkivaatteita käytän. Ostan myös toril.fi tai kirppareita vaatteita. Ei tatuointeja, siisti kampaus, ei värjätty tukka, eikä meikkiä kuin hieman kauniisti korostamaan tai häivyttämään. Less is more meidän piireissä.

Vierailija
4839/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihminen tulee tosi vanhaksi niin sitten ei vaatteilla ja ulkonäöllä ole enää väliä , ehkä Mel saapui tänne juuri siksi ettei täällä tarvii vaatteilla koreilla . itse olen 77v ja saatan lähteä kauppaan vanhoissa verkkareissa ja tennareissa eikä kukaan kato mua pitkään. kun Suomi on tasa arvoinen maa niin täällä ei oikeesti tarvii koreilla, sitäpaitsi Gibson on työllään vaurastunut kuten kaikki näyttelijät ei siinä noo mitään hienoo, rahvasta kuin me kaikki täällä .

Vierailija
4840/5592 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varakas ja koulutettu nainen, lähelle 50-v. Pukeudun laadukkaasti, mutta ei prameillen. Minun ei tarvitse näyttää muille mitä merkkivaatteita käytän. Ostan myös toril.fi tai kirppareita vaatteita. Ei tatuointeja, siisti kampaus, ei värjätty tukka, eikä meikkiä kuin hieman kauniisti korostamaan tai häivyttämään. Less is more meidän piireissä.

Riippuu piireistä. Investointipankeissa, laki- ja konsulttifirmoissa on esimerkiksi ulkonäöllekin erilaiset odotukset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä