Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
4501/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuilla, varakkailla ja menestyneillä on sähköauto jos ylipäätään autoilevat.

Ulkoinen olemus useimmiten melko siisti ja aika luonnollinen ja tavallinen kun ei ole tarvetta mitenkään esittää erityisen rikasta tai menestyvää eikä yrittää iskeä varakasta puolisoa.

Ei ole sähköautoa. Sellaisesta ei ole hevostrailerin vetämiseen. En tunne yhtään varakasta autotonta henkilöä, kyllä kaikilla on tarve päästä mökeille ja loma-asunnoille.

Minä taas tunnen paljon ylempää keskiluokkaa, joka ei käytä autoa. Ei helsinkiläissivistyneistö mökkeile. Se on duunareiden ja eläkeläisten juttu.

En tiedä mitä tarkoitat helsinkiläissvistyneistöllä joka ei mökkeile, ehkä työttömiä tohtoreita ?

Keskustelun aloittaja kirjoitti fiksuista, varakkaista ja menestyneistä joilla on sähköauto.

Tuntemani pääkaupunkiseudulla asuvat professorit, menestyneet ja rikkaat yritysten omistajat, varakkaat lääkärit ja juristit sekä suuryritysten hyvätuloiset johtajat lähes kaikki mökkeilevät ja ajelevat pääosin sähköllä. Suurimmalla osalla on jo perheessä vähintään yksi täyssähköauto, joillain tosin vielä hybridi. 

Vierailija
4502/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siitä miten keskustelee ja käyttää suomenkieltä. Nuo kaksi asiaa itseasiassa paljastavat eniten. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Paljon on näitä, jotka yrittävät näyttää varakkailta hankkimalla merkkivaatteita, joissa logot hyppäävät silmille. Myöskään huomiota herättävät irtoripset/kynnet eivät tee ihmisestä varakkaan näköistä, vaikka nuo eivät halpoja hankintoja olekaan jatkuvasti ylläpitää. Kaikki lähtee käytöksestä ja tietynlaisesta hillitystä olemuksesta. 

Myös pöytätavat paljastavat ihmisen. Olen huomannut, että työläisperheissä arvostetaan vähemmän pöytätapoja. Olen siis itsekin (valitettavasti) työläisperheestä. En voi sietää sitä, kuinka röyhtäilyä ruokapöydässä pidetään lähinnä hauskana asiana. Työläisperheissä ei pidetä myöskään tärkeänä opettaa lapsille ihan perus kohteliaisuussanoja, kuten kiitos, ole hyvä jne. 

Yläluokkaan kuuluvat ovat saaneet todella erilaisen kasvatuksen, kuin me ns. perustallaajat. On hallussa käytöstavat seurassa kuin seurassa, hallitaan kohteliaisuus muita kohtaan ja kaikenlaiset pienet sosiaaliset nyanssit ja etiketit. Osataan myös keskustella aika laajasti erilaisista asioista, ja erilaisista näkemyksistä pystytään seurassa keskustelemaan ilman, että käydään sanallisesti toisen kurkkuun kiinni.

Kaikki nuo mainitsemani asiat lähtee kotoa, kasvatuksesta ja vanhempien esimerkistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4503/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkayhteiskunta tai ei, niin tavikseksi naamioituminen helpottaa arkielämää täällä kateellisten ihmemaassa.

Vierailija
4504/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokka näkyy esim. siinä, jos joku menee vaikka aamulla töihin totaalisen paskassa säässä kävellen tai pyörällä ja näyttää happamalta. Koska ei kukaan vapaaehtoisesti kävele tai pyöräile huonolla kelillä. Autottomalla köyhällä ei kuitenkaan ole valinnanvaraa.

Pyöräily tai kävely ovat ideologinen valinta. Pienipalkkaisillakin on yleensä varaa jonkinlaiseen autoon. 

Vierailija
4505/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelujen ja muun kuluttamisen KÄYTTÖMÄÄRÄSSÄ yleensä näkyy mihin sosiaaliluokkaan kuuluu.

Ulkonäön tai käytöksen perusteella EI voi olla varma.

Vierailija
4506/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä on siistimpää, kun ei ole rahaa käydä missään. Asunnon lattiat pestään joka toinen päivä ja ikkunat joka viikko. 

Vierailija
4507/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienipalkkaisillakin on yleensä varaa jonkinlaiseen autoon"

Hahhah, auton hankinnan LISÄKSI pitää olla varaa kustantaa autokoulut ja auton ylläpito ja vakuutukset. Ei todellakaan ole monenkaan pienituloisen saavutettavissa !

Vierailija
4508/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä on siistimpää, kun ei ole rahaa käydä missään. Asunnon lattiat pestään joka toinen päivä ja ikkunat joka viikko. 

Mä siivoan yleensä makuuhuonetta 16 tuntia putkeen. En usko, että rikkaan makuuhuonetta siivotaan niin kauan. 

Vierailija
4509/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus, tatuoinnit ja rennot vapaa-ajan vaatteet kertovat kuulumisesta alempiin sosiaaliluokkiin.

Vierailija
4510/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä siivoan yleensä makuuhuonetta 16 tuntia putkeen. En usko, että rikkaan makuuhuonetta siivotaan niin kauan. 

Mä siivosin jo opiskelu aikana kaksiota 14 tuntia joka lauantai. Ei ollut rahaa baareihin. 

Vierailija
4511/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus, tatuoinnit ja rennot vapaa-ajan vaatteet kertovat kuulumisesta alempiin sosiaaliluokkiin.

No, ei todellakaan. Mulla ei ole yhtään tatuointia ja olen aina välillä työtön ja välillä töissä. 

Hiukset on pitkät, koska ei ole rahaa käydä parturissa. En juo alkoholia enkä polta tupakkaa, koska ei olisi niihinkään rahaa. 

Vierailija
4512/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei todellakaan. Mulla ei ole yhtään tatuointia ja olen aina välillä työtön ja välillä töissä. 

Hiukset on pitkät, koska ei ole rahaa käydä parturissa. En juo alkoholia enkä polta tupakkaa, koska ei olisi niihinkään rahaa. 

Puoliso leikkaa aina välillä mun hiusten latvoja ja kun menen töihin niin ne on kiinni. 

Vierailija
4513/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa jo kaikenlaiset typerät ja  vanhanaikaiset  yhteiskunnan kehitystä jarruttavat luokitelut jonkun taustan mukaan.

2000-luvun uusi ihminen luo itse itsensä, kouluttautuu jos haluaa, muokkaa itsestään sitä mitä haluaa ja rikastuu jos haluaa.

Merkityksellistä on ihmisen tekemä työ ja osaaminen, jälkeläisten kasvattaminen kunnon kansalaisiksi, panos yhteiskunnalle ja ponnistelut maapallon säilyttämiseksi asuttavana.

Ihminen on yhteiskunnan näkökulmasta arvoton, hyödytön ja turha jos ei ole itse saanut aikaiseksi yhtään mitään.  

Siinä ei mikään sukutausta tai perityt rahat auta.

Vierailija
4514/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso leikkaa aina välillä mun hiusten latvoja ja kun menen töihin niin ne on kiinni. 

Jos tulisi ero niin leikkaisin hiukset itse. Parturit on aivan liian kalliita. 

Vierailija
4515/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä köyhillä ei ole saunavuoroa kerrostalossa. 

Vierailija
4516/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljelee yksinkertaisia englanninkielisiä sanontoja, you got it, I know, oh know, I see yms.

Vierailija
4517/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KOvin on yläluokkaista sekin kun lenkkipolulle mennään korkkareissa...???

Vierailija
4518/5592 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havaintojeni mukaan asia on päinvastoin: köyhillä on likaista ja sotkuista ja rikkailla on siistiä. En tiedä mistä tämä johtuu. Rikkaatkaan eivät Suomessa yleensä käytä siivouspalveluja ja rikkaat ovat kiireisempiä.

Vierailija
4519/5592 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen käyttämät sanat paljastavat todella paljon. En usko, että ylempien luokkien edustaja käyttäisiä termiä "hikari" priimusoppilaasta tai kutsuisi ketään ihmistä rotaksi tai vasikaksi. Vaikka meillä ei siis olekaan sosiaalista murretta samalla lailla kuin Englannissa, sanavalinnoilla on sama rooli suomen kielessä.

Vierailija
4520/5592 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pose kirjoitti:

Niin; itse olen kylläkin jo vuosikymmeniä järjestänyt Ruissalon "mökilläni" eli noin 300-neliöisessä jugendhuvilassa, jonka palstalla myös 35 neliön merenrantasauna, yön yli kestäneitä illanviettoja tutulle miesporukalle, jonka sosioekonominen asema ei ainakaan ole alaluokkainen.

Joukossa on asianajaja, professoreita ja muuta yliopiston opetushenkilöstöä, tutkimusjohtaja, ministeriön valmiusjohtaja, erikoislääkäri, koodari jne. Että näinkin voi olla. Ja kyllä; toisinaan nämä samat henkilöt vierailevat luonani myös puolisonsa ja/ tai koko perheensä kanssa. Nämä em. asiat eivät siis nähdäkseni ole toisiaan poissulkevia.

Näenkin eräänä mahdollisuuksien ikkunana sen, että emme loisi stereotypioita varsin heppoisin perustein.

Eli mitä yrität sanoa?

Sen, että hänellä on 300-neliöinen mielikuvitushuvila. Ja ettei hänellä pröystailijänä ole sivistystaustaa. -ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan