Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Sivistyneillä ihmisillä EI ole tatuointeja. Ja huom, nyt en puhu mistään koulutuksesta. Koulutus ei takaa sivistyneisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha raha ei useinkaan kersku, ellei ole kuin Nalle. Uusi raha pröystäilee ja kerskuu, ylentää itsensä.
Kaikkea se köyhä miettii.
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneillä ihmisillä EI ole tatuointeja. Ja huom, nyt en puhu mistään koulutuksesta. Koulutus ei takaa sivistyneisyyttä.
Just näin. Lyhyeksi ajettu punainen tukka, metallirinkuloiden kera naamassa myös selvä merkki elämänkoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
Joo, mutta kaikki eivät ymmärrä, ettei collareita kannata käyttää joka paikassa. Kotona ovat mukavat kyllä.
Jos keväisen autolla pikaisesti lähikaupassa, niin en vaihda housuja. Mut voi nähdä myös feikkicrokseissa, jos käväisen kesken pihahommien kaupassa ostamassa makkaraa. On mulla tietenkin kaikenlaisia vaatteita, mutta mielestäni kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa.
Sinä käyt verkkareissa laittautumattomana ostamassa kaupasta makkaraa, koska mielestäsi kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa. Tuollaisen perusteella muut tekevät tulkintoja sekä olettavat sinut tietyn yhteiskuntaluokan edustajaksi.
Ei tarvitsekaan panostaa kaupassakäyntiin, ja tosiaan on kokonaisia kyliä ja kaupunginosia, joissa varmaan kaikki käyttää collareita. Vaikka tämä nyt voi ärsyttää, niin todellakin meillä on Suomessa asuinalueita, joilla suurin osa kuuluu alimpaan sosiaaliluokkaan, työväenluokkaan, ja joissa on alueellista segregaatiota loiventamassa sen verran omistusasuntoja tai pientaloja, että alueella asuu myös jonkin verran ainakin alempaa keskiluokkaa. He elävät siinä omassa kuplassaan ja kuvittelevat, että kaikki käyttää collareita. Mutta on hyvä myös tiedostaa, että on myös ihmisiä, jotka eivät omista collareita, ja on myös ihmisiä. jotka haluavat näyttää siisteiltä kun lähtevät kotoa kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
Joo, mutta kaikki eivät ymmärrä, ettei collareita kannata käyttää joka paikassa. Kotona ovat mukavat kyllä.
Jos keväisen autolla pikaisesti lähikaupassa, niin en vaihda housuja. Mut voi nähdä myös feikkicrokseissa, jos käväisen kesken pihahommien kaupassa ostamassa makkaraa. On mulla tietenkin kaikenlaisia vaatteita, mutta mielestäni kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa.
Sinä käyt verkkareissa laittautumattomana ostamassa kaupasta makkaraa, koska mielestäsi kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa. Tuollaisen perusteella muut tekevät tulkintoja sekä olettavat sinut tietyn yhteiskuntaluokan edustajaksi.
Ei haittaa. Valitettiinhan tällä palstaltalla, ettei varakkaita erota ruokakaupassa.
Mitä se kertoo sosiaaliluokasta, jos osallistuu tosi-tv:n formaattiin, esimerkiksi tempparit tai Loveisland tai ex on the beach?
Oman kylän lähikaupassa voin pukeutua collareihin. Helsinkiin tai muulle isolle kirkolle mentäessä pukeudutaan paremmin. Hautajaisiin laitetaan mustaa ja häihin ei valkoista.
Cocktail- tai iltapukuun pukeudutaan tilanteen mukaan. Paikassa paikan tavalla.
Ei näy mittenkään,ei Suomeen mitään luokkayhteiskuntaa haluta.Suomi on kurjistanut kansalaistensa elämää.Porvari ei mun pöytään tule.Älkää hyvät ihmiset äänestäkö kok.vihr.sdp..Suonen kurjistavat.rahaa jaettu,nyt säästämään ei..kok, säästäisi heiltä keillä ei muutenkaan mitään.Pitäisi säästää rikkaimmista ahneilta.Suomi aina keskituloisten kukkarolla ei sekään oikein.Verotus pitäisi alkaa 5%oieni tuloisilla..mutta mitä vielä ,katselin yrittäjä veroprossa 20%sama kuin pieni työttömyyskorvaus mistä menee 20%veroa,väärin.Pitäisi mennä 5% palveluita,ostovoimaa käyttää se pienituloinenkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa. Valitettiinhan tällä palstaltalla, ettei varakkaita erota ruokakaupassa.
Ruokakaupassa näkemälläsi meikkaamattomalla naisella, jolla on vuosikausia vanha epämuodikas takki voi olla miljoona tilillään.
Selkein indikaattori on normaalipaino tai solakkuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kansainvälisessä suuryrityksessä töissä. Firman koulutus esim matkustukseen liittyen korostaa pukeutumaan tavallisesti, vaatimattomasti ja huomiota herättämättä. Koulutus kattaa myös toimintaohjeet erilaisissa vaaratilanteissa. Vaatteilla ei kannata herättää huomiota, jos kyseessä ei ole juhlat, muuten on järkevintä sulautua massaan.
Ei luokkapudokkuus ainakaan näy juuri mitenkään päällepäin.
Muuriam kirjoitti:
Ei näy mittenkään,ei Suomeen mitään luokkayhteiskuntaa haluta.Suomi on kurjistanut kansalaistensa elämää.Porvari ei mun pöytään tule.Älkää hyvät ihmiset äänestäkö kok.vihr.sdp..Suonen kurjistavat.rahaa jaettu,nyt säästämään ei..kok, säästäisi heiltä keillä ei muutenkaan mitään.Pitäisi säästää rikkaimmista ahneilta.Suomi aina keskituloisten kukkarolla ei sekään oikein.Verotus pitäisi alkaa 5%oieni tuloisilla..mutta mitä vielä ,katselin yrittäjä veroprossa 20%sama kuin pieni työttömyyskorvaus mistä menee 20%veroa,väärin.Pitäisi mennä 5% palveluita,ostovoimaa käyttää se pienituloinenkin..
Suomessa on aina ollut yhteiskuntaluokkia. Ilman vahvaa työväenluokkaa ja ay-liikettä meillä ei olisi 5 päivän työviikkoa eikä 8 tunnin työpäivää vaan raataisimme edelleen joka päivä 12 tuntia. Suomessa on myös todella jyrkkä progressio verotuksessa. Ei sekään mikään itsestäänselvyys ole, että veroprosentti ylipäätään edes nousee tulojen noustessa, monessa maassa on tasavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kansainvälisessä suuryrityksessä töissä. Firman koulutus esim matkustukseen liittyen korostaa pukeutumaan tavallisesti, vaatimattomasti ja huomiota herättämättä. Koulutus kattaa myös toimintaohjeet erilaisissa vaaratilanteissa. Vaatteilla ei kannata herättää huomiota, jos kyseessä ei ole juhlat, muuten on järkevintä sulautua massaan.
Kuka hullu jaksaa "panostaa" kauppareissuun? Siis laittaa meikit ja paremmat vaatteet? Mitä varten? Joskus kyllä ottaa päähän, että miehet saavat viilettää ties minkä näköisinä tuolla, mutta naisten tulisi olla aina viimeisen päälle meikattuna jossain maitokaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on collarit?
En mäkään tiedä, mutta olis ihan kiva jos joku kertois. Varmaankaan en omista niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole luokkayhteiskunta, eikä luokkayhteiskuntaa halua kukaan muu kuin kokoomuslaiset, mutta moisten ihmsivihaajien oikkuja ei tarvitse ottaa huomioon.
Kyllä olet pihalla. Katkeroitunut?
Suomi on demokraattinen tasavalta ja Pohjoismainen hyvinvointivaltio eikä mikään primitiivinen ja takapajuinen luokkayhteiskunta!!
kokoomuslaista rahanpalvontaa ja ahneutta ihmisten kustannuksella vihaan ja vastustan!!
Paitaan teksti. Se selittää .
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaatteet kerro sosiaaliluokasta kovinkaan paljon. No, tietty pukeutumistyyli on kyllä selvästi ominaisempaa alemmilla sosiaaliluokille kuin ylemmille, mutta mitään selkeää "yläluokan tyyliä" ei mielestäni ole. Siellä on aika monenlaista. Ja se on myös kokonaisuus, pukeutuminen tilanteen mukaan, puhetapa, käytöstavat jne. mitkä erottaa, ei mikään yksittäinen asia niinkään. Niitä tatuointejakin on kyllä ihan joka yhteiskuntaluokassa nykyään.
Suomessa on vähäinen yläluokka, etupäässä vanhan rahan ansiosta. Suomessa myös yhteiskuntaluokkaa on äärettömän vaikea nostaa. Lähinnä perinnöllä, säkällä tai isolla lottovoitolla.
Työllä ei voi mitenkään. joskus sodan jälk. saattoi.
Miljonääriksi voi tulla helpohkosti perustamalla yrityksen, kasvattamalla sen liiketoimintaa ja myymällä sen sitten pois.
Kokouksissa istuminen ja viinerin mussuttaminen ei ole mitään työtä.