Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3001/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.

Joo, mutta kaikki eivät ymmärrä, ettei collareita kannata käyttää joka paikassa. Kotona ovat mukavat kyllä.

Jos keväisen autolla pikaisesti lähikaupassa, niin en vaihda housuja. Mut voi nähdä myös feikkicrokseissa, jos käväisen kesken pihahommien kaupassa ostamassa makkaraa. On mulla tietenkin kaikenlaisia vaatteita, mutta mielestäni kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa.

Sinä käyt verkkareissa laittautumattomana ostamassa kaupasta makkaraa, koska mielestäsi kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa. Tuollaisen perusteella muut tekevät tulkintoja sekä olettavat sinut tietyn yhteiskuntaluokan edustajaksi.

Olen kansainvälisessä suuryrityksessä töissä. Firman koulutus esim matkustukseen liittyen korostaa pukeutumaan tavallisesti, vaatimattomasti ja huomiota herättämättä. Koulutus kattaa myös toimintaohjeet erilaisissa vaaratilanteissa. Vaatteilla ei kannata herättää huomiota, jos kyseessä ei ole juhlat, muuten on järkevintä sulautua massaan.

Kuka hullu jaksaa "panostaa" kauppareissuun? Siis laittaa meikit ja paremmat vaatteet? Mitä varten? Joskus kyllä ottaa päähän, että miehet saavat viilettää ties minkä näköisinä tuolla, mutta naisten tulisi olla aina viimeisen päälle meikattuna jossain maitokaupassa.

Ei mikään "hullu", mutta varmaan moni sellainen, joka on kasvatettu niin. Kyllä mä aina harjaan hiukset ja laitan huulipunaa ennen kuin lähden ovesta ulos. Ei kai niitä vaatteita nyt tarvitse vaihtaa, koska eihän ne yleensä edes juuri näy, jos on vaikka jokin pitkä villakangastakki päällä. Ja siis tietenkään kenenkään ei ole pakko, eikä tarvitse olla viimeisen päälle. 

Menin yllätysvierailulle veljeni luokse. Hänellä oli saunailta kavereidensa kanssa, mutta lupasi ottaa 5v sisarenpojan mukaansa. Vieraat olivat kaikki tuttuja, mutta varoitin, että puheet on pidettävä siisteinä niin kauan, kun pikku mies on saunassa. No totta kai puheet olivat kääntyneet naisiin, mutta säädyllisyyden nimissä oli puhuttu naisten pukeutumisesta kaupassa ja töissä. Kun pikku herra oli löylytellyt tarpeeksi, hän oli laskeutunut  lauteilta ja kääntynyt katsomaan miehiä ja sanonut: 'Minun äiti ei käytä koskaan kaupassa tuulipukua eikä lenkkareita ja se käy aina pesulla ennen kuin se lähtee kotoa. Töihinkin äiti laittaa tukan ja meikkiä. Eikä äiti lupaa arvostella toisten vaatteita.' Useampi saunassa olija oli seuraavalla tapaamisella nolo.

Vierailija
3002/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin muistelemaan matkustuskäskyjä.

Jos olet taksissa ja se pysäytetään, niin älä koskaan nouse sieltä tai puhu mitään.

Jos joudut terrorihyökkäykseen, niin pyri piiloon ja laita kännykkä äänettömäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.

Joo, mutta kaikki eivät ymmärrä, ettei collareita kannata käyttää joka paikassa. Kotona ovat mukavat kyllä.

Jos keväisen autolla pikaisesti lähikaupassa, niin en vaihda housuja. Mut voi nähdä myös feikkicrokseissa, jos käväisen kesken pihahommien kaupassa ostamassa makkaraa. On mulla tietenkin kaikenlaisia vaatteita, mutta mielestäni kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa.

Sinä käyt verkkareissa laittautumattomana ostamassa kaupasta makkaraa, koska mielestäsi kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa. Tuollaisen perusteella muut tekevät tulkintoja sekä olettavat sinut tietyn yhteiskuntaluokan edustajaksi.

Olen kansainvälisessä suuryrityksessä töissä. Firman koulutus esim matkustukseen liittyen korostaa pukeutumaan tavallisesti, vaatimattomasti ja huomiota herättämättä. Koulutus kattaa myös toimintaohjeet erilaisissa vaaratilanteissa. Vaatteilla ei kannata herättää huomiota, jos kyseessä ei ole juhlat, muuten on järkevintä sulautua massaan.

Kuka hullu jaksaa "panostaa" kauppareissuun? Siis laittaa meikit ja paremmat vaatteet? Mitä varten? Joskus kyllä ottaa päähän, että miehet saavat viilettää ties minkä näköisinä tuolla, mutta naisten tulisi olla aina viimeisen päälle meikattuna jossain maitokaupassa.

Ei mikään "hullu", mutta varmaan moni sellainen, joka on kasvatettu niin. Kyllä mä aina harjaan hiukset ja laitan huulipunaa ennen kuin lähden ovesta ulos. Ei kai niitä vaatteita nyt tarvitse vaihtaa, koska eihän ne yleensä edes juuri näy, jos on vaikka jokin pitkä villakangastakki päällä. Ja siis tietenkään kenenkään ei ole pakko, eikä tarvitse olla viimeisen päälle. 

Menin yllätysvierailulle veljeni luokse. Hänellä oli saunailta kavereidensa kanssa, mutta lupasi ottaa 5v sisarenpojan mukaansa. Vieraat olivat kaikki tuttuja, mutta varoitin, että puheet on pidettävä siisteinä niin kauan, kun pikku mies on saunassa. No totta kai puheet olivat kääntyneet naisiin, mutta säädyllisyyden nimissä oli puhuttu naisten pukeutumisesta kaupassa ja töissä. Kun pikku herra oli löylytellyt tarpeeksi, hän oli laskeutunut  lauteilta ja kääntynyt katsomaan miehiä ja sanonut: 'Minun äiti ei käytä koskaan kaupassa tuulipukua eikä lenkkareita ja se käy aina pesulla ennen kuin se lähtee kotoa. Töihinkin äiti laittaa tukan ja meikkiä. Eikä äiti lupaa arvostella toisten vaatteita.' Useampi saunassa olija oli seuraavalla tapaamisella nolo.

Hänestä tulee vielä herrasmies. Tai siis onhan hän jo.

Vierailija
3004/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa paikka missä voin käyttää collegehousuja, on mökillä ja puutarhatöissä. Niissä käytän loppuun teinipojalta pieneksi jääneet. Muuten minua ei näe sellaisissa, en itselleni hanki sellaisia. Jos haluan olla mukavissa housuissa, ostan suorat housut mukavaa materiaalia. Crocsit sama juttu, niillä voi käydä pikaisesti liiterissä, ei muualla.

Minut on opetettu jo kotona pukeutumaan kunnolla. Toppatakki on laakettelua varten, kaupungille mennessä laitetaan laadukas villakangastakki ja sen kanssa nahkakäsineet. Lenkkarit on lenkkeilyyn, kaupungilla käytetään kävelykenkiä. Pipo on ulkoiluvaate, se lytistää kampauksen. Kaupungilla pidetään hattua.

Reppu on ulkoiluun tai salille, muualla käytetään käsilaukkua.

Meillä päin tehtaalla tienaa hyvin, heillä on isommat palkat kuin koulutetuilla opettajilla. Heillä on kalliit autot ja merkkicollegehousut. He harrastavat liikuntaa, kulttuuri ei ole heidän juttu. He kulkevat kaikkialla collegevaatteissa ja lenkkareissa.

Suomen historiaa on turha yrittää lakaista maton alle, kyllä se näkyy meissä kaikissa. En tiedä kauanko menee, ennen kuin tällaisia eroja ei näkyisi. Miten ne edes häviäisivät, kun kaikki oppivat tavat kotoa, ja jatkavat niitä omassa perheessä.

Tehtaalta ammattikoulutettu mies saa parempaa palkkaa kuin varhaiskasvattaja tai kirjastonhoitaja. Parempaa palkkaa saisi vielä, jos rupeaisi LVI-mieheksi ja perustaisi yrityksen.

Vierailija
3005/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaampi poika kannattaa opastaa putkimieheksi ja hänet kuuluu auttaa yrittäjäksi. Voi rännienkin asennus kannattaa.

Vierailija
3006/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persutttt kirjoitti:

Alin kasti kannattaa persua, naama täynnä lävistyksiä. Paikallisessa baarissa hirnutaan joka viikonloppu miten kaikki on hallituksen syytä.

Ettet vaan itse olisi "alinta kastia"....

Vierailija
3007/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa paikka missä voin käyttää collegehousuja, on mökillä ja puutarhatöissä. Niissä käytän loppuun teinipojalta pieneksi jääneet. Muuten minua ei näe sellaisissa, en itselleni hanki sellaisia. Jos haluan olla mukavissa housuissa, ostan suorat housut mukavaa materiaalia. Crocsit sama juttu, niillä voi käydä pikaisesti liiterissä, ei muualla.

Minut on opetettu jo kotona pukeutumaan kunnolla. Toppatakki on laakettelua varten, kaupungille mennessä laitetaan laadukas villakangastakki ja sen kanssa nahkakäsineet. Lenkkarit on lenkkeilyyn, kaupungilla käytetään kävelykenkiä. Pipo on ulkoiluvaate, se lytistää kampauksen. Kaupungilla pidetään hattua.

Meillä päin tehtaalla tienaa hyvin, heillä on isommat palkat kuin koulutetuilla opettajilla. Heillä on kalliit autot ja merkkicollegehousut. He harrastavat liikuntaa, kulttuuri ei ole heidän juttu. He kulkevat kaikkialla collegevaatteissa ja lenkkareissa.

Suomen historiaa on turha yrittää lakaista maton alle, kyllä se näkyy meissä kaikissa. En tiedä kauanko menee, ennen kuin tällaisia eroja ei näkyisi. Miten ne edes häviäisivät, kun kaikki oppivat tavat kotoa, ja jatkavat niitä omassa perheessä.

Hehee, kuulostat anopilta. Hänen suvussaan ei saanut naida tehtaanomistajaa, se oli liian rahvaanomaista. Vaikka ei heidänkään sukuaan tehnyt hienommaksi kuin kaksi sukupolvea akateemista koulutusta.

Vierailija
3008/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko moderaattorit hyväksyä ne asialliset viestit joissa epämiellyttäviä faktoja? Naurettavaa tää touhu. Saman viestin tänne yrittänyt 4x kirjoittaa ja kertaakaan ei ole sensuurista mennyt läpi.

Vierailija
3009/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavinta on kun marketin parkkipaikalla laahustaa paskasissa

työvaatteissa nortti suupielessä ja menee mustaan vähän paremman

luokan mersuun ja lähtee ajelee.Voi sitä tuijotusta.

Vierailija
3010/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa laivalta kalusteiden heittelystä huomaa sen että sosiaalinen nousu on ollut liian kova ja mennyt pahasti päähän.

Vierailija
3011/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla aikaisemmin joku oli sitä mieltä, ettei parempien piirien miehet kulje miesporukoissa. Haha sanon mä. Nuo kalliit metsästys- ja kalastusretket käydään kyllä Lapissa tai Norjassa yksityiskoneella ja aikaisemmin Venäjän lohijoilla ihan mukavassa ukkoporukassa. Metsästetään kutsusta kauriita edustusmökeillä, tehdään ruokaa kaveriporukassa kokin johdolla, tutustutaan viineihin pruuveilla ja käydään rotareiden lounailla. Ihan miesporukalla. Verkostautuminen on aina ollut tärkeää. No, ainakin oma mies on sitä mieltä enkä minä ole koskaan ollut eri mieltä. Minulla on sitten omat kiinnostuksen kohteet.

Vierailija
3012/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoomuslaiset tietysti haluaisivat Suomen vajoavan takaisin luokkayhteiskunnaksi että olisi taas herrat ja narrit -asetelma, köyhiä nöyryytettäisiin ja pidettäisiin kyykyssä, heidän pitäisi herroitella ja pokkuroida sekä nöyristellä rikkaiden edessä hattu kourassa, jne. ala-arvoista kehitysmaatouhua!

Älkää koskaan kukaan äänestäkö kokoomusta!!!

Vierailija
3013/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ne vaatteet ovat ihan paskaiset, niin miettivät ehkä, mitä sen Mersun penkeille käy.

Vierailija
3014/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesin muistelemaan matkustuskäskyjä.

Jos olet taksissa ja se pysäytetään, niin älä koskaan nouse sieltä tai puhu mitään.

Jos joudut terrorihyökkäykseen, niin pyri piiloon ja laita kännykkä äänettömäksi.

Mihin sosiaaliluokkaan tämä liittyy?

Vierailija
3015/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ne vaatteet ovat ihan paskaiset, niin miettivät ehkä, mitä sen Mersun penkeille käy.

Samalla tavalla paskaantuisi Ladankin penkit.

Vierailija
3016/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokoomuslaiset tietysti haluaisivat Suomen vajoavan takaisin luokkayhteiskunnaksi että olisi taas herrat ja narrit -asetelma, köyhiä nöyryytettäisiin ja pidettäisiin kyykyssä, heidän pitäisi herroitella ja pokkuroida sekä nöyristellä rikkaiden edessä hattu kourassa, jne. ala-arvoista kehitysmaatouhua!

Kokoomuslaiset ovat kaikkein tyyypillisintä keskiluokkaa, eivät todellakaan yläluokkaa.

Sinä näköjään olet alaluokkaa, jos pidät kokoomuslaisia eliittinä.

Vierailija
3017/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla paskaantuisi Ladankin penkit.

Paska tarttuu sitten penkeistä pyhävaatteisiinkin. Kannattaisi käyttää jotain istuinsuojia tai vaihtaa autoon mennessä puhtaat vaatteet päälle.

Vierailija
3018/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset ovat kaikkein tyyypillisintä keskiluokkaa, eivät todellakaan yläluokkaa.

Sinä näköjään olet alaluokkaa, jos pidät kokoomuslaisia eliittinä.

Complete and utter BULLSHIT!!

Vierailija
3019/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalijärkiset ihmiset ymmärtävät, että minkään yhteiskuntaluokan ihmiset eivät tälläydy lähikauppaan. Eikös Etelä-Helsingissäkin jotkut käväise kaupassa aamutakissa.

Kaikkien yhteiskuntaluokkien ihmiset eivät katso peiliin, kun kauppaan lähtevät. Ehkä sinä kuulut niihin, jotka eivät katso. Mutta monet katsovat.

Vierailija
3020/5592 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5/5 Tämä Hyantti Ämpäri-henkilö on huvittava provo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi