Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole luokkayhteiskunta, eikä luokkayhteiskuntaa halua kukaan muu kuin kokoomuslaiset, mutta moisten ihmsivihaajien oikkuja ei tarvitse ottaa huomioon.
Kyllä on. mutta siten että on maksajat vs. makoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
Joo, mutta kaikki eivät ymmärrä, ettei collareita kannata käyttää joka paikassa. Kotona ovat mukavat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
En ole ikinä käyttänyt enkä omistanut.
N54
Veijo Esso kirjoitti:
Auton roplaaminen on joillekin keski- ja hyvätuloiselle harrastaus ja itselleni hyvä vastapaino työlleni.
Nimenomaan. Vaikka olisi rahaa teettää auton tai kodin remontit, on se kivaa vaihtelua päättellä istumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole luokkayhteiskunta, eikä luokkayhteiskuntaa halua kukaan muu kuin kokoomuslaiset, mutta moisten ihmsivihaajien oikkuja ei tarvitse ottaa huomioon.
Kyllä on. mutta siten että on maksajat vs. makoilijat.
Varsin tympeä, matalamielinen ja tyypillisen kokoomuslainen ihmisvihamielinen asennevamma sulla...
Kasvonaama kirjoitti:
Halvannäköisesti värjätyt hiukset tai ns. Kouvola-tukka ovat yleensä aika hyvä indikaattori sen suhteen, että henkilö kuuluu alempaan sosiaaliluokkaan. Ja löysät collegehousut, vaikka sitten pakkaskelillä.
Parhaiten sosiaaliluokka ehkä kuitenkin näkyy ihmisen tavassa ajatella ja ilmaista itseään. Asuin viisi vuotta lähiössä, joka oli täyteen ammuttu matalasti koulutettuja kansalaisia. Tunnepohjainen ja yleistävä ajattelutapa tuntui olevan vallalla naapureiden kanssa keskustellessa. Faktoilla ei niin väliä, kun v*tuttaa milloin mikäkin. Toisinaan omista ratkaisuista johtuneet seuraukset, joista sitten tiuskitaan muille. Asioita harvemmin perustellaan syvällisesti ja vikaa nähdään kaikkialla muualla ja kaikissa muissa paitsi itsessä. Naapuritalon kenialaisperhettä voidaan kutsua häirikköperheeksi, mutta ei osata antaa ensimmäistäkään esimerkkiä siitä, kuinka he ovat olleet häiriöksi.
Totta mutta jos vilkaiset esim vasureiden twitter-tilejä, niin vaikka olisi kuinka koulutettua porukkaa, niin kyllä se argumentoinnin taso on juuri samaa tasoa.
Jos ei osata ristiriitaisuuksiin vastata mitään, mennään henkilöön tai aletaan maalitus. Maalitolppia siirrellään omien intressien, ei faktojen, mukaan.
Kaikkein ikävimmät kaksinaismoralistit ja mutuilijat tulee joko vasemmalta tai persuista.
Tämä on hyvin helppo jokaisen todeta itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N54
En minäkään, ikäni on myös sama kuin sulla :) Leggareita käytän kyllä usein kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vahvasti keskiluokkainen ihminen eikä tuttavapiirissäni ole ainuttakaan perhettä, jossa aikamiehet tekisivät mitään poikien tai äijien reissuja. Lomat ja reissut tehdään perheinä. Ulos jos mennään, ei mennä yksin baariin vaan syömään perheen kanssa. Jos mies ilman perhettään jonnekin menee, niin se on töihin tain hyvin yksinäiseen harrastukseen. Se mies voi mennä juoksemaan vaikka maastoon tai pyöräilemään pyreneille, mutta mitään jätkäporukkaa ei todellakaan ole. Ne äijien reissut ovat duunareiden ja teinien juttu.
Olet vahvasti myös sekaisin jos et pysty olemaan joko yksin tai pelkäät että jotain outoa jätkäporukassa tapahtuisi. Siis mitä ihmettä? Sulla ei taida olla omaa tyttöporukkaa jotka tekisivät jotain ilman miestä. Anteeksi siis naisporukkaa. Ei hyvänen aika.
Olen eri kommentoija, mutta keskustelin tästä jo ketjun alkupuolella eli ilmeisesti tässä on todella valtaisa kuilu eri kulttuurien välillä, kun ei pystytä mitenkään ymmärtämään, ettei kyse ole ole kenenkään haluista, peloista tms. vaan yksinkertaisesti siitä, ettei vain ole ollut tapana tehdä tuollaisia asioita, eikä myöskään tunneta ketään, joiden tapana se olisi. Vrt. vieras kulttuuri, jossa ei vain käydä saunassa, eikä siihen tarvita ketään, joka pelkäisi saunomista tai välttämättä haluaisi saunoa, vaikka puoliso ei anna. Se ei vain kuulu tapoihin.
Minä en ihan tunnista tätä, että ns.ylemmissä sosiaaliluokissa miehet eivät tekisi mitään muuten kuin perheen kanssa tai yksin. Meidän suvussamme ja perheessämme (korkeakoulutettuja ja hyvin toimeentulevia) miehillä on kyllä harrastuksia joita tehdään hyvin miesvaltaisissa porukoissa. Esimerkkinä vaikka jalkapallo. Vaikka perhe on etusijalla, se ei ole se ainoa asia. Ehkä tämä sitten on poikkeuksellista, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N54En minäkään, ikäni on myös sama kuin sulla :) Leggareita käytän kyllä usein kotona.
Jee, sister! Leggarit välillä kotona ja jumpissa, mutta collareille ei tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinneista näkee sosiaaliluokan, etenkin sen minkä luokkaisesta perheestä tulee. Kuulumme yläluokkaan. Suvussani ei ole kenelläkään tatuointeja koska emme liiku piireissä joissa niitä arvostetaan. Lapsista pidetään huolta aikuisuuteen saakka ja leikkikaverit valikoidaan tarkasti. Lapsemme ei luo kaverisuhteita ellemme ole tavanneet kaveriehdokkaan vanhempia ensin. Pienen sukumme kaikki lapset ovat valmistuneet samasta peruskoulusta jonka henkiökuntaan meillä on ollut tiiviit suhteet jo lähes 100 vuotta.
Olette siis lestadiolaisia ja teillä mennään serkkujen kanssa naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet pihalla. Katkeroitunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tosissanne, että työtön tohtori kuuluu aina automaattisesti keskiluokkaan? Omasta identifioitumisesta huolimatta, keskiluokka voi vähän nikotella, jos pitäisi ottaa esim. koditon ja työtön ihminen mukaan leikkeihin. Ja jos näin on, niin ei se yhteiskuntaluokka voi millään kriteerillä olla sama.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/70550046-74da-48a6-92ca-01ae0a1ded66
Valtiotieteiden tohtori Mika Suojanen oli koditon ja nukkui metsissä tällaista on elämä nyt
Mika Suojanen sai katon päänsä päälle viime jouluna. Kokemukset kodittomana eivät ole unohtuneet. Töitä mies etsii edelleen.Aina on poikkeuksia. Jokaiseen yhteiskuntaluokkaan kuuluu myös niitä, joilla menee syystä tai toisesta heikommin. Eiköhän tuollaisen metsässä majailun taustalla ole kuitenkin yleensä jotain mt-syitä.
Keskiluokkaanhan kuuluukin se, että tällaisista asioista ollaan tarkempia. Ei vertaisiaan huonommin pärjäävän ala- tai yläluokkaisen ihmisen luokka-asemaa yleensä kiistetä, mutta keskiluokassa on vaikea pysyä mukana, jos ei pysty ostamaan niitä design-valaisimia Vepsäläiseltä.
Keskiluokkaisena ihmisenä voin kertoa, että tuttavaperhe kävi mökillämme ja ulkohuussissa. Se loukkasi heitä kovasti, ettei meillä ollut nykyaikaista kompostoivaa käymälää. Yritin lepytellä heitä niin hyvällä ruoalla kuin heidän vierailuaan varten oli varta vasten varattu.
Tuttavuus loppui siihen, että pariskunnan juristimies oli sanonut ettei heidän perheessään sitten veljeillä minkään ulkohuussiporukan kanssa. Vaimo oli selvästi harmissaan, etenkin kun lapsemme olivat olleet kavereita pari vuotta, ja sanoi ettei heidän perheensä toivo jatkossa perheeltämme minkäänlaista yhteydenottoa tai huomiota.
Tuntui pöljältä sitten monien vuosien jälkeen olla onnittelematta heidän ylioppilaaksi päässyttä nuorta aikuistaan. Oma lapsemme otti tämän pesäeron keveimmiten ja totesi, että ei väkisin jos emme ole tarpeeksi hienoja. Hän sai uusia kavereita ja alkoi harrastaa eri urheilulajeja eli hänellä on todella paljon kavereita. Toki hänkin kunnioittaa perheenisän toivetta eikä ole puhunut lukiossa jne mitään heidän lapselleen kun kerran kontakti kiellettiin.
Pidätkö mahdollisena, että muitakin syitä oli?
Voisin kuvitella, että erään perheen osalta meistä kerrotaan jotain vastaavaa tarinaa, mutta syynä oli perheen alkoholinkäyttö ja erilainen tapa huolehtia lapsista. En antanut lapseni enää leikkiä siellä (meillä kyllä), kun lapset oli viety uimarannalle ja heidät oli jätetty sinne ilman aikuisen valvontaa (eskarit!).
Meillä ei käytetä alkoholia ikinä. Yksiselitteisesti alkoholi ei maistu meille. Niin pöljiä emme ole, että jättäisimme lapset vahtimatta uimarannalla. Toinen meistä harrastaa uintia todella määrätietoisesti. Ei kuitenkaan silloin kun on lasten kanssa uimarannalla.
Eli tosiaankin ulkohuussi oli heidän aikuisilleen liikaa. Pohdin tuon välirikon jälkeen, että kuinkakohan monta ulkohuussia Suomessa on?
Tarjolla huussissa on mielenkiintoisten vintagelehtien kokoelma, Aku Ankat lapsille. Huussin ulkopuolella on käsienpesupiste. Pitää vain ottaa itse kauhalla vettä vatiin ja pestä kädet mäntysuovalla ja kaataa se pesuvesi maahan.
Kyllä se on niin, että meistä jokaisella on näköjään erilainen pylly. Osalla kestää paremmin kun on kuin rasvanahkaa ja osalla on pylly kuin silkkipaperia. Noh, alkeellinenhan se huussimme on.
Mä kuulun siihen sarjaan, joka ei jaksa kamalasti panostaa ulkonäköön, vaikka olisi varaa. Hiukset on pese ja mene -tyyliä ja ripsiin otan säännöllisesti kestovärin, mutta muuten käytän vain peitepuikkoa. En muita meikkejä. Meillä olisi varaa elää näyttävämmin, mutta ei me haluta. Meillä käytetään rahaa laatuun. Mulla on esim. 175 euron saappaat, mutta ei sitä päälle päin näe ja nämä on olleet pari vuotta käytössä. Asutaan kerrostaloneliössä, koska ollaan laiskoja ja halutaan työmatkojen olevan lyhyt. Auto on perusmallia, kuusi vuotta vanha.
Mun mies harrastaa kalastusta ja siihen palaa kyllä rahaa. Käyn joskus mukana, mutta aika harvoin.
En yhtään voi allekirjoittaa monia em. näkemyksistä.
Velikin on hyvätuloinen. Autosta näkee, että ei hän ihan pienituloinen ole, mutta alle 50 neliön kaksio lähiössä ei ole kyllä av-mammojen mielestä hänen tuloluokkansa asunto.
Jos ajaa esim Teslalla on varmaa joku spuge, tai sit on puku päällä nii on sellanen puku spuge
Vierailija kirjoitti:
Koulutettu keskiluokkainen ihminen pukeutuu hillitysti. Ei välttämättä kalliisti, koska vihreillä arvoilla on kysyntää ja vaatteet voivat olla kierrätettyjäkin, mutta hillittyjä ja siistejä. Naisilla ei rinnat tursua ulos topeista eikä tatuointeja tai sähäkkää shokkivärjäystä käytetä. Ei mitään halpoja lisäkkeitä kuten ripsiä tai huuliturvokkeita. Myös käytös on hillittyä, äänenvoimakkauus ei nouse, kirosanoja ei käytetä. Työväenluokkainen ihminen pukeutuu rennommin, voi olla enemmän suloja esillä tai sitten ihan haalari - verkkariosastoa. Ei ole merkkivaatteita, edes käytettynä. Monesti on koristeltu tatuoinneilla, irtoripsillä, rakennekynsillä jne. Meikki on yleensä vahvaa. Ääni voi suuttuessa nousta ja kirosanoja käytetään.
Kyllä köyhilläkin on nykyään merkkivaatteet, vähintään se adidaksen huppari ja niken tossut..
Muuten aika osuvasti kuvailitkin samat huomiot mitä itselläni on aiheesta.
Lisäisin vielä näyttävät tai ainakin huomiota herättävät korut..Osa näyttää naisista jo miltei halvoila h....lta.
Ryhti on myös yleensä huono valutaan kasassa ja kirotaan tosiaan kuin turkkilainen merimies..
On alaluokkaista puhutella toisia herroiksi tai eliitiksi.
Meillä suomessa on kaikista pahiten käyttäytyvät öykkärimäiset
nousukkaat , jotka ivaavat ja halveksivat lähes kaikkia.
Paitsi itsensä yläpuolella olevia miljonäärejä.
Nämä keski ikäiset nousukkaat näkyvät ja kuuluvat
esim. kauppojen kassoilla !! Tämän öykkäri porukan
olemukseen kuuluu myös Leikkiä köyhää !!
Nuoret , työväestö ja verraten rikkaat sivistyneet osaavat
kyllä käytöstavat.. Ei tarvitse ketään vihata,,,
Eduskunnastakin löytyy näitä Pyhää vihaa uhkuvia,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kaikki eivät ymmärrä, ettei collareita kannata käyttää joka paikassa. Kotona ovat mukavat kyllä.
Jos keväisen autolla pikaisesti lähikaupassa, niin en vaihda housuja. Mut voi nähdä myös feikkicrokseissa, jos käväisen kesken pihahommien kaupassa ostamassa makkaraa. On mulla tietenkin kaikenlaisia vaatteita, mutta mielestäni kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keväisen autolla pikaisesti lähikaupassa, niin en vaihda housuja. Mut voi nähdä myös feikkicrokseissa, jos käväisen kesken pihahommien kaupassa ostamassa makkaraa. On mulla tietenkin kaikenlaisia vaatteita, mutta mielestäni kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa.
Sinä käyt verkkareissa laittautumattomana ostamassa kaupasta makkaraa, koska mielestäsi kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa. Tuollaisen perusteella muut tekevät tulkintoja sekä olettavat sinut tietyn yhteiskuntaluokan edustajaksi.