Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
Itse taas ajattelen toisin päin. Usein sellaisilla menee se raha siihen kauneudenhoitoon ja sitä varallisuutta ei sitten olekaan.
Olen äidin puolelta venäläisaatelia (siis en aatelinen, koska aatelius ei periydy naisten kautta) ja sain siitä hyvästä perinnöksi hyytymishäiriön. Sisäsiittoisuuskin periytyy sukupolvesta toiseen.
Vaikka eihän tuo koske vain aatelisia, vaan on Pohjois-Savon vitsaus psykoosisairauksien kohdalla. Ennen syrjäkyliltä ei useinkaan lähdetty mihinkään avioitumaan ja samalla sairaudet lisääntyivät.
Haluaako aloittaja näyttää ylempään sosiaaliluokkaan kuuluvalta kuin mihin oikeasti kuuluu, vai mikä aloituksen tarkoitus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
Itse taas ajattelen toisin päin. Usein sellaisilla menee se raha siihen kauneudenhoitoon ja sitä varallisuutta ei sitten olekaan.
Se on juuri näin. Pienet tulot menevät kampaajalle ja manikyyriin. Tissit toteutetaan pikavipillä. Sitten patsastellaan baarissa ja toivotaan, että joku "herrasmies" tarjoaisi koko illan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko jo mainittu, mutta tausta näkyy monella ainakin välittömästi ruokapöytään istuessa ja miten aterimet ovat kädessä.
Miten se näkyy?
Esimerkiksi nojaa ruokapöydässä kyynärpäällä pöytään. Tai syö pelkästään haarukalla eikä osaa käyttää veistä. Tekee ruoka-annoksesta sekasörsselin, jota sitten pistelee poskeensa.
Toki ylemmän luokan väki voi yhtä laittaa muussata perunoita ja laittaa vaikka ruskeaa nakkikastiketta perunoiden päälle, mutta se ei tapahdu muodollisissa tilaisuuksissa.
En pidä kyynärpäitä pöydällä, syön veitsellä ja haarukalla - ja vieläpä niin, että haarukan piikit ovat alaspäin (jostain syystä tämä on yllättävän harvinaista nykyisin) enkä tee ruoastani mitään sekäsörsseliä.
Mutta kuulun kaiketi alimpaan sosiaaliluokkaan, koska olen duunariperheestä ja olen jo pidemmän aikaa elänyt Kelan tuilla. Koulutukseni on kylläkin akateeminen.
En ole ikinä nähnyt kenenkään syövän haarukalla piikit ylöspäin. Kuulostaa yhtä älyttömälle kuin veitsen teräosasta kiinni pitäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekko maksaa paljon enempi kuin monet vaatteet, samoin muutkin suomalaiset merkit, joten kyllä niiden käyttö jotain kertoo tulotasosta.
Ylipäänsä vaatteet monesti kertoo ihmisestä. Ei kylläkään aina. Riku Rikas voi mennä nuhjuisenkin näköisenä ihmisten ilmoille. Mutta roskisreiska tuskin voi koskaan näyttää Roope Ankalta.
Marimekon käyttö kertoo järjen köyhyydestä. Huonolaatuista vaatetta ylihintaan.
Ostin silkkisen Unikko-paitishameen joku viisi-kuusi vuotta sitten, edelleen aivan uudenveroisessa kunnossa. En sitten tiedä kehtaako tuota enää käyttää, jos Marimekko on nyt niin massa kamaa...
No kehtaanpas, aika lailla sama mitä muut miettii.
Eliitti kirjoitti:
Ainakin hyvällä alueella jossa asun pk-seudulla keskustan kiepeillä, meren äärellä, on paljon äveriätä ja mitä enemmän fyrkkaa niin pihiys kasvaa, mistään ei oikein olla valmiita maksamaan. Koiranvahtikin pitäisi saada kahdeksi viikoksi ilmaiseksi kun koiranomistaja lähtee lomalle (haetaan facebook ryhmässä ilmaisia palveluita). Porukka pukeutuu yllättävän huonosti, on kyllä kalliita vaatteita mutta näyttävät ryysyläisiltä.
Moni asuu perintökämpässä noilla aluiella, itsellä ei välttämättä ole juurikaan varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko jo mainittu, mutta tausta näkyy monella ainakin välittömästi ruokapöytään istuessa ja miten aterimet ovat kädessä.
Miten se näkyy?
Esimerkiksi nojaa ruokapöydässä kyynärpäällä pöytään. Tai syö pelkästään haarukalla eikä osaa käyttää veistä. Tekee ruoka-annoksesta sekasörsselin, jota sitten pistelee poskeensa.
Toki ylemmän luokan väki voi yhtä laittaa muussata perunoita ja laittaa vaikka ruskeaa nakkikastiketta perunoiden päälle, mutta se ei tapahdu muodollisissa tilaisuuksissa.
En pidä kyynärpäitä pöydällä, syön veitsellä ja haarukalla - ja vieläpä niin, että haarukan piikit ovat alaspäin (jostain syystä tämä on yllättävän harvinaista nykyisin) enkä tee ruoastani mitään sekäsörsseliä.
Mutta kuulun kaiketi alimpaan sosiaaliluokkaan, koska olen duunariperheestä ja olen jo pidemmän aikaa elänyt Kelan tuilla. Koulutukseni on kylläkin akateeminen.
En ole ikinä nähnyt kenenkään syövän haarukalla piikit ylöspäin. Kuulostaa yhtä älyttömälle kuin veitsen teräosasta kiinni pitäminen.
Mitä? Minulla on aina syödessäni haarukka oikeassa kädessä ja piikit ylöspäin. En syö koskaa veitsellä ja haarukalla, sillä se on vaan niin typerän ja tökerön näköistä. Aivan kuin se tekisi ihmisen yläluokkaiseksi. Sallikaa mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Eliitti kirjoitti:
Ainakin hyvällä alueella jossa asun pk-seudulla keskustan kiepeillä, meren äärellä, on paljon äveriätä ja mitä enemmän fyrkkaa niin pihiys kasvaa, mistään ei oikein olla valmiita maksamaan. Koiranvahtikin pitäisi saada kahdeksi viikoksi ilmaiseksi kun koiranomistaja lähtee lomalle (haetaan facebook ryhmässä ilmaisia palveluita). Porukka pukeutuu yllättävän huonosti, on kyllä kalliita vaatteita mutta näyttävät ryysyläisiltä.
Moni asuu perintökämpässä noilla aluiella, itsellä ei välttämättä ole juurikaan varallisuutta.
Kuulun juuri tuollaisiin eli kämppä on perintö ja olen keskituloinen. Mies on kyllä varakas ja moni uudempi tuttava on luullutkin, että asunto on hänen. Itse en tiennytkään, että asuinalueella asuvat Suomen varakkaimmat ihmiset ennen kun luin siitä lehdestä. Olen hyvin nuoresta asunut siellä, joten ei mitään ihmeellistä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliitti kirjoitti:
Kuulun juuri tuollaisiin eli kämppä on perintö ja olen keskituloinen. Mies on kyllä varakas ja moni uudempi tuttava on luullutkin, että asunto on hänen. Itse en tiennytkään, että asuinalueella asuvat Suomen varakkaimmat ihmiset ennen kun luin siitä lehdestä. Olen hyvin nuoresta asunut siellä, joten ei mitään ihmeellistä minulle.
On muuten aika loukkaavaa oletella muiden taloudellista tilanteesta yhtään mitään. Ja tuohon ovat omalla kohdalla syyllistyneet miehet, heillä tuntuu kassakone kilisevän heti kun he saapuvat tähän perintökämppääni.
Pahin esimerkki (tästä on vuosia, ainakin 10v) oli se, kun pankinjohtaja pienellä paikkakunnalla (nuori mies) oletti osoitteemme perusteella, että minun asuntoni on miehen ja koska hänellä on melko paljon omaakin omaisuutta, hän alkoi neuvoa miestäni vaivihkaa omaan pankkitiliin (meillä siis yhteinen)! En ole eläessäni saanut niin törkeää kohtelua ja vielä raha-asioiden yhteydessä. Liian typerä ihminen toimimaan pankkialalla todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen äidin puolelta venäläisaatelia (siis en aatelinen, koska aatelius ei periydy naisten kautta) ja sain siitä hyvästä perinnöksi hyytymishäiriön. Sisäsiittoisuuskin periytyy sukupolvesta toiseen.
Vaikka eihän tuo koske vain aatelisia, vaan on Pohjois-Savon vitsaus psykoosisairauksien kohdalla. Ennen syrjäkyliltä ei useinkaan lähdetty mihinkään avioitumaan ja samalla sairaudet lisääntyivät.
Uskotteletko että sait Tsaariperheeltä geenilahjaksi hemofilian melkein aateliuden lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotteletko että sait Tsaariperheeltä geenilahjaksi hemofilian melkein aateliuden lisäksi?
En uskottele eikä ole hemofilia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä hyvin usein epäillään, että kaikki valehtelevat? Siksikö, että esimerkiksi sinä itse valehtelet koko ajan täällä itsestäsi, joten kuvittelet muiden toimivan samoin? Palsta on täynnä mytomaaneja, jotka istuvat täällä päivät pääksytysten valehtelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliitti kirjoitti:
On muuten aika loukkaavaa oletella muiden taloudellista tilanteesta yhtään mitään. Ja tuohon ovat omalla kohdalla syyllistyneet miehet, heillä tuntuu kassakone kilisevän heti kun he saapuvat tähän perintökämppääni.
Pahin esimerkki (tästä on vuosia, ainakin 10v) oli se, kun pankinjohtaja pienellä paikkakunnalla (nuori mies) oletti osoitteemme perusteella, että minun asuntoni on miehen ja koska hänellä on melko paljon omaakin omaisuutta, hän alkoi neuvoa miestäni vaivihkaa omaan pankkitiliin (meillä siis yhteinen)! En ole eläessäni saanut niin törkeää kohtelua ja vielä raha-asioiden yhteydessä. Liian typerä ihminen toimimaan pankkialalla todellakin.
Miehet jotka puhuvat jatkuvasti naisista lompakkoloisina ovat sellaisia itse, jos vain pääsevät olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut, että Marimekosta on alkanut tulla keskiluokkalaisten jonkinlainen statussymboli. Mihin perustuu se, että yhtäkkiä kaikki ihastuu samaan Unikko-kuosiin, mikä ollut jo ties kuinka kauan olemassa? No siksi, koska se on muodissa. Sama homma Tommy Hilfigerin vaatteissa, joissa logot näkyy selkeästi. Keskiluokkalainen pukeutuu näihin muotimerkkeihin. Rikas saattaa pukeutua vähemmän tunnettuihin merkkivaatteisiin, mutta näitäkin kalliimpiin. Heillä "ei tarvitse" näkyä logot paidoissa, koska niillä ei ole tarvetta todistella kenellekkään mitään.
Marimekko oli jo kasarilla keskiluokan statusvaate, esim omalla äidilläni.
Kukaan ei edes väitä, että ylempi keskiluokka olisi mitään muuta ylemmyyttä. Älkää sekoittako ihan kaikkia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo tota samaa että kengistä näkee.
No ei näe.
Ei eletä 50-luvulla.Ehkä se ero on, että rikkailla saattaa hyvinkin olla rähjäiset vaatteet tai sitten vaikka ne kengät, mutta alkuperäinen laatu on kova.
Tunnen rikkaita jotka näyttävät köyhiltä.
Osa tarkoituksella.
Usein kyllä näkee. Mun mies tienaa 7000 kuussa, mutta hän päästää kengät ihan riekaleiksi, koska on oppinut duunaritaustalta ostamaan halvinta, ja käyttämään kaiken loppuun. Vähemmän köyhällä luokkataustalla ihminen ei noin syvälle sisäistä sitä vaikeutta ostaa laatua. Mun on pakko välillä pakottaa hänet ostamaan uusi talvitakki, ja demonstroida vielä kaupassa, mikä ero on laadussa, kun ei osta sitä halvinta aina.
Hampaissa näkyy ykkösenä. Hampaiden valkaisu, suoristus ja muu hoito maksaa paljon.
Implantit myös maksaa paljon. Vanhempana alkaa olla aukkoja hampaissa.
Presidentti on kansan valitsema valtionhallinnon edustaja. Hän ei kuulu mihinkään luokkaan, koska luokkia ei ole.