Ostin ystävältäni, jolla on lemmikkikanoja kananmunia.
Oli muuten paljon parempia kuin kaupan. Johtuu kanojen hyvistä oloista.
Kommentit (26)
Mä tein saman huomion kun viime vuonna ostin ekaa kertaa suoraan kanojen omistajalta. Näyttivätkin ihan erilaisilta rikottaessa.
Lemmikkikanamunat ovat parempia kuin luomukananmunat.
Etkö hankalampaa enää keksinyt sanajärjestystä?
Luomumunissa ainakin keltuainen on kirkkaankeltainen, ei ollenkaan semmoinen tunkkaisen keltainen. Kyllä sillä on väliä millaisissa oloissa elävät ja millä ruokitaan ym. Kun vertaa tehotuotettuihin :/
Suurin ero kuitenkin lienee siinä, että ne ystävältä saamasi munat olivat tuoreempia kuin kaupasta ostamasi. Toki kanojen ruokinnallakin voi joku vaikutus olla.
Kysymys, mitä ylimääräisiä aineita kauppojen kanamunissa on?
Ostin lemmikkikanaltani, jolla on ystäviä kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Makuun vaikuttaa ratkaisevasti se, mitä muniva kana syö.
Halvimmissa kananmunissa maistuu se kalapohjainen rehu, joita kanoille syötetään. Epämääräinen mätitahnan haju ja maku sellaisissa. Etenkin Kaakkois-Aasiassa törmää erittäin pahanmakuisiin muniin mutta Suomessa myös.
Free range- ja luomumunat ovat oikeasti hyvänmakuista mutta kalliimpia.
Ostin kerran Hämeenlinnan Tuomaan markkinoilta kananmunia joltain torimyyjältä. Ne olivat kauniin ruskeita, ja aivan mielettömän makuisia. Vieläkin välillä uneksin niistä. Sama myyjä ei ole enää koskaan ollut markkinoilla uudestaan, olen käynyt joka vuosi katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä, mutta voinet kuvitella jos kana elää elämänsä pienessä häkissä syöden halvinta mahdollista ruokaa ( jossa on tuies mitä käsittelyaineita) ja vertaat sitä kanaan joka kirmaa vapaana ja saa tuoretta ja monipuolista ruokaa.
Tuotos eli kananmuna on aika erilainen ravintosisällöltään.
Ostin kananlemmikiltä ystävämunia. Eiku....
Ostin kananmunia ystävältäni, jolla on lemmikkikanoja.
Mites se valvonta kuinka "terveitä" nämä viranomaisten valvonnan ulkopuolella olevat munat ovat? Onko salmonellaa?
Muuten kannatan kyllä luomua ja suoraan tuottajalta ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkahan paljon aikaa olisi vienyt, jos olisit kirjoittanut:
Minulla on lemmikkikanoja ja annoin ystävälleni, joka halusi kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Luomumunissa ainakin keltuainen on kirkkaankeltainen, ei ollenkaan semmoinen tunkkaisen keltainen. Kyllä sillä on väliä millaisissa oloissa elävät ja millä ruokitaan ym. Kun vertaa tehotuotettuihin :/
Masentuneet kanat munivat tunkkaisia munia. Onnellisilla kanoilla keltuainen on pirteän keltainen kuin aurinko.
Vierailija kirjoitti:
Mites se valvonta kuinka "terveitä" nämä viranomaisten valvonnan ulkopuolella olevat munat ovat? Onko salmonellaa?
Muuten kannatan kyllä luomua ja suoraan tuottajalta ostamista.
Tämä just arveluttaa. Olen ostanut vähän vastaavia ja arveluttaa turvallisuus. Ovat kyllä paljon paremman makuisia ja värisiä kuin kaupan munat. Mutta onko mitään valvontaa?
Periaatteessa salmonellan varalta tulee myös lemmikkikanat tutkia oliko kerran vuoteen ja jos munia myy,vaikka vain kavereille,pitäisi salmonella tutkimus tehdä kaksi kertaa vuoteen.
Munat kyllä on parempia kun ovat saaneet ns.kotiruokaa eikä pelkällä valmiilla rehulla ruokittu.
Mulla kaverilla on kanoja ja syövät toki rehuakin mutta kaikenlaisia ruuan jämiä mm.kalakeittoa...
Ja kuinkahan paljon aikaa olisi vienyt, jos olisit kirjoittanut: