Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
2181/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole mitään yläluokkaa. Huvittavaa, kun oikein syömätavoista näkee "paremman väen".

Mihin luokkaan lasket presidentin?

Sauli Niinistö on toimihenkilöiden lapsi, joka on opiskellut juristiksi, toiminut kansanedustajana ja ministerinä. Eiköhän hän ole noussut sinne yläluokan puolelle ylemmästä keskiluokasta viimeistään toisella presidenttikaudellaan? Hän on hioutunut paljon ihmisenä vaimonsa kuoleman ja perheensä tsunamista pelastautumisen jälkeen. Häneen on tullut oikeanlaista nöyryyttä elämää kohtaan. Tietenkin Maanpuolustuspäiville ei kutsuta turhia poskenpaukuttajia puhumaan.

Vierailija
2182/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaissa näkyy ykkösenä. Hampaiden valkaisu, suoristus ja muu hoito maksaa paljon. 

Ei hampaiden valkaisu nyt niin kovin paljon maksa. Kun teetin purukiskot, hammaslääkäri kysyi tehdäänkö samalla yksilölliset valkaisumuotit samasta mallista ja tietenkin tartuin tarjoukseen. Ei maksanut juuri mitään, vaikken tarkkaa hintaa muista, siihen ostetaan sitten kotona käytettävää valkaisevaa ainetta.

Vinkkinä, jos joskus otat purukiskot, saat edullisesti myös muotit valkaisuaineelle ja voit milloin tahansa kotona valkaista niitä ilmaiseksi. Itse en ole kyllä valkaissut ainakaan kahteen vuoteen, mutta ovat kaapissa, jos tuntuu siltä. Kahdesti olen tehnyt tuon toimenpiteen, mutta mulla on aika vaalea hammasluu luonnostaan enkä halua luonnottoman valkoisia hampaita ja toisaalta pelkään mitä aineita noissa valkaisutahnoissa on. Ei kannata kovin usein harrastaa, luulen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei edes väitä, että ylempi keskiluokka olisi mitään muuta ylemmyyttä. Älkää sekoittako ihan kaikkia asioita.

Tämä minun nyt lausumani on vähän ylemmyydentuntoista eli katson sen johtuvan sivistymättömyydestä ja tietämättömyydestä. Ei tiedetä mikä yhteiskuntaluokka on, ei uskota, että mitään muuta on olemassakaan kuin mitä ympärillään näkee. Nähdään kaikkien muiden olevan samanlaisia kuin itse ollaan ja toimivan samalla tavalla. Eli ajattelutapa on erittäin kapea. Tällaista palstalla on valtava määrä, mutta kaipa se on yleistä ihan kaikkialla. Ei vain täällä.

Vierailija
2184/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut, että Marimekosta on alkanut tulla keskiluokkalaisten jonkinlainen statussymboli. Mihin perustuu se, että yhtäkkiä kaikki ihastuu samaan Unikko-kuosiin, mikä ollut jo ties kuinka kauan olemassa? No siksi, koska se on muodissa. Sama homma Tommy Hilfigerin vaatteissa, joissa logot näkyy selkeästi. Keskiluokkalainen pukeutuu näihin muotimerkkeihin. Rikas saattaa pukeutua vähemmän tunnettuihin merkkivaatteisiin, mutta näitäkin kalliimpiin. Heillä "ei tarvitse" näkyä logot paidoissa, koska niillä ei ole tarvetta todistella kenellekkään mitään.

Marimekko oli jo kasarilla keskiluokan statusvaate, esim omalla äidilläni.

Äidilläni oli 60-luvun lopulla vimma unikkokuosiin. Makuuhuoneen verhot ja kaftaanit oli ommeltu isokuvioisesta unikkokankaasta. Jostakin kumman syystä minua ei ole viehättänyt sen jälkeen.

Vierailija
2185/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut, että Marimekosta on alkanut tulla keskiluokkalaisten jonkinlainen statussymboli. Mihin perustuu se, että yhtäkkiä kaikki ihastuu samaan Unikko-kuosiin, mikä ollut jo ties kuinka kauan olemassa? No siksi, koska se on muodissa. Sama homma Tommy Hilfigerin vaatteissa, joissa logot näkyy selkeästi. Keskiluokkalainen pukeutuu näihin muotimerkkeihin. Rikas saattaa pukeutua vähemmän tunnettuihin merkkivaatteisiin, mutta näitäkin kalliimpiin. Heillä "ei tarvitse" näkyä logot paidoissa, koska niillä ei ole tarvetta todistella kenellekkään mitään.

Marimekko oli jo kasarilla keskiluokan statusvaate, esim omalla äidilläni.

Äidilläni oli 60-luvun lopulla vimma unikkokuosiin. Makuuhuoneen verhot ja kaftaanit oli ommeltu isokuvioisesta unikkokankaasta. Jostakin kumman syystä minua ei ole viehättänyt sen jälkeen.

Samoin, 60-70 -lukuhan oli Marimekon kultakausi. En ole ikinä tykännyt Marimekosta, en vaatteista enkä kankaistakaan. Ja samoin äitini tykkäsi niistä tuolloin ja tykkää edelleen 80+ iässä. Minä taas olen aina tykännyt epämukavista vaatteista ;)

Vierailija
2186/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vain köyhiä. Kaikilla samat rytkyt päällä ja syödään omia eväitä.

Vierailija
2187/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien lapsille sossu maksaa kalliit harrastukset joista pienipalkkainen perhe voi vaan haaveilla

Vierailija
2188/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan asiakkailla ei ole stressiä toimeentulosta. Tuet nousee, palkat ei.

Vierailija
2189/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan asiakas ei stressaa sähköstä, koska kela maksaa laskut.

Vierailija
2190/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien lapsille sossu maksaa kalliit harrastukset joista pienipalkkainen perhe voi vaan haaveilla

Antaisitko esimerkin.

Vierailija
2191/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä Helsingissä kelan asiakkailla on teslat, duunari liikkuu bussilla / metrolla

Vierailija
2192/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso-rivariasunnossa näkee eri yhteiskuntaluokkia matkalla alas ja ylös :) naapurissa on perus alaluokkaperhe, jotka ilmeisesti ekaa kertaa jossain muualla kuin kaupungin vuokra-asunnossa ja pitävät itseään nyt " vähän parempina" . Heille tulee säännöllisesti ulosotto-kirjeitä vahingossa mun postiluukkuun. Minä olen tehnyt matkaa alaspäin uudesta omakotitalosta eron jälkeen tähän. Lisäksi teen pienellä apurahalla hommia, eli rahaa ei ole liikaa yksinhuoltajana. Pärjään kuitenkin ihan ok. Naapurin ja meidän elämät on kuin yö ja päivä, vaikka samassa talossa asutaan. Meillä ei ulvota karaokea ja käydä välillä sauhuttelemassa terassilla, noin esimerkkinä.

Vierailija
2193/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitoloissa ei juurikaan näy kantasuomalaisia, mutta muita kylläkin 😂😂😂

Vierailija
2194/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole mitään yläluokkaa. Huvittavaa, kun oikein syömätavoista näkee "paremman väen".

Mihin luokkaan lasket presidentin?

Joku 20 perhettä päättää täällä.

Vierailija
2195/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsee ranskalaisen homejuuston, eikä mitään Pirkka Brietä.

Vierailija
2196/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aso-rivariasunnossa näkee eri yhteiskuntaluokkia matkalla alas ja ylös :) naapurissa on perus alaluokkaperhe, jotka ilmeisesti ekaa kertaa jossain muualla kuin kaupungin vuokra-asunnossa ja pitävät itseään nyt " vähän parempina" . Heille tulee säännöllisesti ulosotto-kirjeitä vahingossa mun postiluukkuun. Minä olen tehnyt matkaa alaspäin uudesta omakotitalosta eron jälkeen tähän. Lisäksi teen pienellä apurahalla hommia, eli rahaa ei ole liikaa yksinhuoltajana. Pärjään kuitenkin ihan ok. Naapurin ja meidän elämät on kuin yö ja päivä, vaikka samassa talossa asutaan. Meillä ei ulvota karaokea ja käydä välillä sauhuttelemassa terassilla, noin esimerkkinä.

Tässäpä se selkeimmillään, että yhteiskuntaluokka on eri asia, kuin tulot tai varallisuus.

Vierailija
2197/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentti olisi yläluokkaa, jos hän olisi syntynyt sinne tai avioitunut sinne. Moni presidentti on ollut yläluokkaa, vaikka Svinhufvud on aatelissuku. Niinistö on tuon taustan perusteella ylempää keskiluokkaa jo monta sukupolvea. Eikös se ole vain hyvä, että demokratiassa presidentti voi olla muutakin kuin yläluokasta.

Vierailija
2198/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo tota samaa että kengistä näkee.

No ei näe.

Ei eletä 50-luvulla.

Ehkä se ero on, että rikkailla saattaa hyvinkin olla rähjäiset vaatteet tai sitten vaikka ne kengät, mutta alkuperäinen laatu on kova.

Tunnen rikkaita jotka näyttävät köyhiltä.

Osa tarkoituksella.

Usein kyllä näkee. Mun mies tienaa 7000 kuussa, mutta hän päästää kengät ihan riekaleiksi, koska on oppinut duunaritaustalta ostamaan halvinta, ja käyttämään kaiken loppuun. Vähemmän köyhällä luokkataustalla ihminen ei noin syvälle sisäistä sitä vaikeutta ostaa laatua. Mun on pakko välillä pakottaa hänet ostamaan uusi talvitakki, ja demonstroida vielä kaupassa, mikä ero on laadussa, kun ei osta sitä halvinta aina.

Meillä ihan samoin! Itsekin olen vähän samaa sorttia 🤭

Vierailija
2199/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen presidentit sodan jälkeen ovat kaikki olleet keskiluokkaa tai ylempää keskiluokkaa. Yläluokka ovat olleet vain Svinhufvud ja Manneheim.

Vierailija
2200/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja tässä keskustelussa. Kiinnostaisi nyt tietää, mikä on yhteiskuntaluokkani eli mistä löydän ne sosiaaliset piirit, joissa olen kuin kotonani, jos taustatietoni ovat nämä:

- keskiluokkainen kotitausta

- kokenut aina ulkopuolisuutta

- lapsena pienellä paikkakunnalla en kelvannut työväenluokkaisten enkä paremman väen lapsien porukohin eikä muita ollut

- työkokemus yliopistolla tutkijana

- viimeiset viisi vuotta työttömänä

- en tunne oiken akateemisia enkä toisaalta vähän koulutettuja ihmisiä enkä tiedä miten heidän sosiaaliset kuvionsa toimivat

- olen köyhä eli en pysty tekemään asioita, joita keskiluokkaiset ihmiset tapaavat tehdä

- pukeudun "ajattomasti" klassista tyyliä mukaillen, mutta vaatteeni ovat kuluneita, risoja ja korjattuja

- leikkaan hiukseni itse

- en käytä päihteitä, syön terveellisesti ja kuntoilen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan