Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Minulla ei ole toivoakaan päästä keskiluokkaan. Käytän vain rihkamakoruja. Tästä on aikaa yli 20 vuotta, kun sain metalliallergiadiagnoosin ja erityisesti kultakorut ärsyttivät. Tarvitsin avioeron jälkeen rahaa asunnon käsirahaan ja myin suurimman osan koruista, vain kivelliset korut ja ne, joilla on muistoarvoa lapsille säilytin. Käytän silti päivittäin koruja. Nykyisen kumppanini kanssa olen sopinut lahjoille euromääräisen ylärajankin niin, että arvokoruja ei enää kerrykään.
Alempi sosiaaliluokka: tatuoinnit, tatuoinnit ja vielä kerran tatuoinnit. Plus tietysti tupakointi ja halvalla "rähinäviinalla" läträäminen.
Vierailija kirjoitti:
Alemman sosiaaliluokan väki alkaa keulimaan jonkun puolituttujensa titteleillä. Näin kai kokevat kuuluvansa itse johonkin myös? :D
Tällä mittarilla lähelläni on paljon yliopistokoulutuksen saanutta alemman sosiaaliluokkaa väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemman sosiaaliluokan väki alkaa keulimaan jonkun puolituttujensa titteleillä. Näin kai kokevat kuuluvansa itse johonkin myös? :D
Tällä mittarilla lähelläni on paljon yliopistokoulutuksen saanutta alemman sosiaaliluokkaa väkeä.
Ymmärrätköhän tahallaan väärin?
Jos sun yliopistokaverit kertoo tai mainitsee joskus jonkun tittelin, niin mitä sitten.
Alkuperäisessä kommentissa tarkoitettiin (oletan, olen eri) sitä kun alemman sosiaaliluokan porukka nimenomaan keulii puolituttujensa titteleillä. Että kun menet kylään niin vaikkei se keskusteluun mitenkään liity he muistaa keulia jonkun puolituttunsa tittelillä ja se miten he siitä puhuu, saa kuulostamaan niin kuin he itse olisi jotenkin siihen titteliin osallisia.
Kyllä sä ymmärrät noiden eron, eikö niin.
Keskiluokkaiset saattaa harrastaa myös humble bragina tittelien viljelyä keskusteluissa, ylemmällä luokalla se on ehkä sitten luonnollisempi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun yliopistokaverit kertoo tai mainitsee joskus jonkun tittelin, niin mitä sitten.Alkuperäisessä kommentissa tarkoitettiin (oletan, olen eri) sitä kun alemman sosiaaliluokan porukka nimenomaan keulii puolituttujensa titteleillä. Että kun menet kylään niin vaikkei se keskusteluun mitenkään liity he muistaa keulia jonkun puolituttunsa tittelillä ja se miten he siitä puhuu, saa kuulostamaan niin kuin he itse olisi jotenkin siihen titteliin osallisia.
Keskiluokkaiset saattaa harrastaa myös humble bragina tittelien viljelyä keskusteluissa, ylemmällä luokalla se on ehkä sitten luonnollisempi juttu.
Missä yhteiskuntaluokissa on hyväksyttyä keulia titteleillä? Aika sosiaaliluokkarasistinen näkemys, että vain ns. parempi väki voi keulia hyväksytysti ja luonnollisesti.
Toisekseen, kapeat on piirit, jos et ole huomannut yo tuttujesi keulivan. Kannattaa pitää korvat auki.
Mitä korkeammalla ollaan, sitä hienovaraisempia ovat signaalit. Auto on tavis ja kämppä on tavis, tosin "vanhassa osoitteessa". Vaatteet on vaatimattomat vaikks laadukkaat. Ei todellakaan mitään vuitton-poseerausta, ankanhuulia tai tatskoja. Vene ei ole muskelivene vaan metriluokan purkkari jota telakka puunaa kuntoon.
En tiedä onko jo mainittu, mutta tausta näkyy monella ainakin välittömästi ruokapöytään istuessa ja miten aterimet ovat kädessä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko jo mainittu, mutta tausta näkyy monella ainakin välittömästi ruokapöytään istuessa ja miten aterimet ovat kädessä.
Miten se näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin vähän koulutetuilla ihmisillä on tapana käyttää sivistyssanoja, joita eivät kuitenkaan hallitse. Käyttävät sitä väärässä merkityksessä tai sitten kirjoittavat väärin. Yksi ihminen kirjoittaa aina kongreettinen, mutta ei se tietystikään asian ymmärtämistä häiritse, joten ei sikäli haittaa. Ihmetyttää vain, että käytetään sanaa, jota ei tunneta.
Minun kaverini sairastaa diapetesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se näkyy?
Jos on ollut pitkään nälässä, syö sormin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se näkyy?
Jos on ollut pitkään nälässä, syö sormin.
Niin kuin valkokaulusköyhälistö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin vähän koulutetuilla ihmisillä on tapana käyttää sivistyssanoja, joita eivät kuitenkaan hallitse. Käyttävät sitä väärässä merkityksessä tai sitten kirjoittavat väärin. Yksi ihminen kirjoittaa aina kongreettinen, mutta ei se tietystikään asian ymmärtämistä häiritse, joten ei sikäli haittaa. Ihmetyttää vain, että käytetään sanaa, jota ei tunneta.
Tässä ketjussa oli ignorentti.
Rakastan sivistystä ja rahaakin, mutta lähes inhoan kaavamaista luokkaunivormuilua. Ellei ole jostain syystä puolipakko. Haluan liikkumatilaa. Pointti on se etten varmasti ole ainoa, missään luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa oli ignorentti.
Ekserenttikin oli -eksentri siis.
Vierailija kirjoitti:
Neljästä lapsesta yhtä en saanut opetettua pitämään ruokailuvälineitä oikein. Haarukka ja veitsi ovat väärissä käsissä. Jopa vasen kätinen tyttäreni pitää oikein, mutta ei kuopus.
Miten te jaksatte päivätolkulla jauhaa tästä aiheesta? Kyllä ne 'yläluokkaan' kuuluvat on Suomessa sormilla laskettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun yliopistokaverit kertoo tai mainitsee joskus jonkun tittelin, niin mitä sitten.Alkuperäisessä kommentissa tarkoitettiin (oletan, olen eri) sitä kun alemman sosiaaliluokan porukka nimenomaan keulii puolituttujensa titteleillä. Että kun menet kylään niin vaikkei se keskusteluun mitenkään liity he muistaa keulia jonkun puolituttunsa tittelillä ja se miten he siitä puhuu, saa kuulostamaan niin kuin he itse olisi jotenkin siihen titteliin osallisia.
Keskiluokkaiset saattaa harrastaa myös humble bragina tittelien viljelyä keskusteluissa, ylemmällä luokalla se on ehkä sitten luonnollisempi juttu.Missä yhteiskuntaluokissa on hyväksyttyä keulia titteleillä? Aika sosiaaliluokkarasistinen näkemys, että vain ns. parempi väki voi keulia hyväksytysti ja luonnollisesti.
Toisekseen, kapeat on piirit, jos et ole huomannut yo tuttujesi keulivan. Kannattaa pitää korvat auki.
Siis sä et nyt ymmärrä keulimisen ja normaalin keskustelun eroa?
Joo, ja kyllä yläluokissakin voi joku ääliö keulia ties millä. Ei kukaan ole väittänyt sitä vastaan. Vaan että yläluokille voi olla sen verran tavallisempaa että monillakin on titteli, ja niistä voi puhua ihan ilman että keskusteluun tarvii kaivella epätoivoisesti jonkun puolitutun titteliä, jolla sitten kömpelösti keulia niin kuin se olisi oma saavutus. Ymmärsitkö nyt?
Eikä mun yo tutut ole kyllä kehuneet muiden, varsinkaan jonkun tutun tuttujen saavutuksilla, kun niillä itselläkin on annettavaa, mistä puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaiset saattaa harrastaa myös humble bragina tittelien viljelyä keskusteluissa, ylemmällä luokalla se on ehkä sitten luonnollisempi juttu.Missä yhteiskuntaluokissa on hyväksyttyä keulia titteleillä? Aika sosiaaliluokkarasistinen näkemys, että vain ns. parempi väki voi keulia hyväksytysti ja luonnollisesti.
Toisekseen, kapeat on piirit, jos et ole huomannut yo tuttujesi keulivan. Kannattaa pitää korvat auki.Siis sä et nyt ymmärrä keulimisen ja normaalin keskustelun eroa?
Joo, ja kyllä yläluokissakin voi joku ääliö keulia ties millä. Ei kukaan ole väittänyt sitä vastaan. Vaan että yläluokille voi olla sen verran tavallisempaa että monillakin on titteli, ja niistä voi puhua ihan ilman että keskusteluun tarvii kaivella epätoivoisesti jonkun puolitutun titteliä, jolla sitten kömpelösti keulia niin kuin se olisi oma saavutus. Ymmärsitkö nyt?
Eikä mun yo tutut ole kyllä kehuneet muiden, varsinkaan jonkun tutun tuttujen saavutuksilla, kun niillä itselläkin on annettavaa, mistä puhua.
Niin tai sitten ette vain huomaa kaksoisnormeja.
Moni alemman sosiaaliluokan ihminen pitää suoraa puhetta hyveenä ja kokee kohteliaisuuteen liittyvät tavanomaiset fraasit piruiluna. Toinen vain yrittää pohjustaa tilannetta small talkilla, jottei vastapuoli joutuisi noloon tilanteeseen.
Liian pitkä kiertely ennen asiaan menemistä ei tietenkään ole hyvä asia varsinkin jos vastapuoli kokee "tyhjänpuhumisen" vaivaannuttavaksi. No, ehkä olen lapsena tavannut liikaa 50-lukulaista Kultaisen käytöksen kirjaa. Suorasukainen töksäyttely tuo mieleeni huonon suomalaisen tv-komedian.
Ja tähän liittyy yleensä sitten puolustuksena että "kun mä nyt vaan oon tällanen!"
Mitä tatuointikeskusteluun tulee niin todellakin riippuu millaiset tatuoinnit on. Harvalla vanhan rahan suvun miehellä on meillä länsimaissa isoja näkyviä tatuointeja mutta jos heillä tai vaikka sillä sun omalla lääkärillä on paidan alla tatska niin eihän sitä näe heti päälle. Uskon, että ylemmällä luokalla voi ihan hyvin olla hyvin tehtyjä tatuointeja, myös näkyviä, mutta todennäköisesti ne ei ole oman kaverin pikku känässä tekemiä Live, Love, Lough -tyylisiä. (Kirjoitusvirheen kanssa.)