Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Olen havainnut, että oikeasti rikkaat, siis vanhojen rahasukujen jälkeläiset eivät pröystäile, vaan pukeutuvat siististi, mutta eivät todellakaan logot vilkkuen, vaan hillityn tyylikkäästi. Heillä usein on myös taide-, ympäristö-, kulttuuripuolen korkeakoulutusta ja kiinnostuneisuutta, joten hyvin kaukana ovat siitä äkkirikastuneiden ja wannabe -rich -porukan piireistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaan en kuulu, mutta minulla on käsitys ettei siellä ole lempiniminä sellaisia kuin Mirkku, Hilu, Repa, Hartsa, Ööli-Make.
Jopa kuninkaallisilla on lempinimiä. Ihan tuosta Ruotsista ja vaikka Maddesta voi aloittaa tutkimukset.
En väittänyt etteikö yläluokalla olisi lempinimiä ollenkaan vaan että lempinimet eivät ole lähiöpubin vakioasikkaiden nimien tyyliä.
Mitä Vickan, Madde, Lussan, Steffi jne sitten ovat? Suomeksi voisivat olla Vikke, Matle, Lissu ja Tessu.
Eikö nämä ole kansan antamia lempinimiä? Eli rahvaan keksimiä.
Ei, kyllä nimenomaan yläluokkaan kuuluu että on joku söpö, aika klassinen lempinimi joka ei välttämättä ole suora muokkaus omasta nimestä. Tuntemillani monella on. Sitten on nämä perat, maket, raato-arskat, lissut ja muut.
Matala sosiaaliluokka näkyy puheessa, epäkorrektia puhetta, viesti ei mene perille ellei sitä sano todella yksinkertaisesti selkein lauserakenteen varoen käyttämästä mitään "sivistyssanaksi" luokiteltavaa sanaa. Lisäksi käytöstavoissa, ei osata noudattaa yleisiä etikettejä ja ns. kirjoittamattomia sääntöjä sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ja kyllä, mä olen asperger, silti mulle on nää kotona opetettu.
Hengen lahjoista. Siitä kuinka puhuu muille ihmisille. Miten huomioida toisia.
Rauhallinen viisas puhe, jossa on sisältöä ja kohteliaita lausahduksia, toivotuksia, kysymyksiä.
Nämä kohteliaat puheet ovat jollain tavalla näkyvillä päivittäisessä olemisessa. Luontevaa hyvätapaisuutta.
Vaikuttavat samoin kuin Jumala. Ihmisen (mieli)kuvien kautta. Molemmat ovat mielikuvituksen tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaan en kuulu, mutta minulla on käsitys ettei siellä ole lempiniminä sellaisia kuin Mirkku, Hilu, Repa, Hartsa, Ööli-Make.
Jopa kuninkaallisilla on lempinimiä. Ihan tuosta Ruotsista ja vaikka Maddesta voi aloittaa tutkimukset.
En väittänyt etteikö yläluokalla olisi lempinimiä ollenkaan vaan että lempinimet eivät ole lähiöpubin vakioasikkaiden nimien tyyliä.
Mitä Vickan, Madde, Lussan, Steffi jne sitten ovat? Suomeksi voisivat olla Vikke, Matle, Lissu ja Tessu.
Ihan keskenään kuninkaallisilla ja aatelisilla on vaikka minkälaisia lempinimiä. Toimittajat ovat tonkineet ne tietoonsa.
Joillakin vähän koulutetuilla ihmisillä on tapana käyttää sivistyssanoja, joita eivät kuitenkaan hallitse. Käyttävät sitä väärässä merkityksessä tai sitten kirjoittavat väärin. Yksi ihminen kirjoittaa aina kongreettinen, mutta ei se tietystikään asian ymmärtämistä häiritse, joten ei sikäli haittaa. Ihmetyttää vain, että käytetään sanaa, jota ei tunneta.
Puhetapa ja ymmärtääkö puhetta, jota puhuja ei pelkistä siksi, että ajattelee toisen pitävän nokkavana. Mä keskityn karsimaan monipuolisemman ja vierasperäisemmän sanaston pois, jos huomaan kommunikaatiosta, että toinen ei vain tajua. Tämän huomaa aika nopeasti. Tavanomainen puheeni ei ole niin kontrolloitua ja sivustyssanat tulevat luonnostaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut, että oikeasti rikkaat, siis vanhojen rahasukujen jälkeläiset eivät pröystäile, vaan pukeutuvat siististi, mutta eivät todellakaan logot vilkkuen, vaan hillityn tyylikkäästi. Heillä usein on myös taide-, ympäristö-, kulttuuripuolen korkeakoulutusta ja kiinnostuneisuutta, joten hyvin kaukana ovat siitä äkkirikastuneiden ja wannabe -rich -porukan piireistä.
Tuleeko tällainen elämäntyyli opittuna ja kuinkahan helposti sitä suvaitaan jos tykkää jostain rahvaanomaisesta harrastuksesta tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Iso-Britannian hovissakin perheen kesken lempinimiä, esimerkiksi jo edesmennyt prinssi Philip kutsui puolisoaan, kuningatar Elisabet II, lempinimillä Lilipet, chubby (suomeksi pullukka). Ruotsin hovissakin on lempinimiä ja ne jopa sinuttelevat toisiaan vaikka ovat kuninkaallista sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.
Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.
Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy.
Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä.
Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.
Vai että tavataan pariskunnittain, höpö höpö! Katso ympärillesi menestyneitä ihmisiä. Oliko Jörn Donner perhekeskeinen? Entä Tove Jansson? Kuuluisuus ja rikkaudet pikemminkin korreloivat päihteiden käytön, luovuuden ja nimenomaa perhestereotypioiden rikkomisella. Parisuhdeillat on keskiluokkaisin asia mitä tiedän eivätkä liity mitenkään rahaan tai sivistykseen.
Lukekaapa muuten Björn Walhroorin tuoreet muistelmat! Kirjassa on paljon kuvauksia "poikaporukoiden mökkiviikonlopuista". Kokoonnutaan jonkun kartanolla, ammutaan fasaaneja, syödään illallista ja suunnitellaan siinä sivussa teollisuuden uudeleenjärjestelyistä. Parhaassa tapauksessa mukana pyörii kuninkaallisia...
Vierailija kirjoitti:
KILTTIYS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
Ai niinku Tukiainen, Vainio ynnä muut kultaa kaivavat seiskajulkkikset?
Te ette vaa tajuu! Koulukiusaamal pärjätää elämäs! Se ykski nörtti kuoli (onneks tajus) kuka sellasii kaipaa! Kiva olla ny kavereitte kaa koulus ku ei oo tollasii siel seinil haisemas ja pelottelemas! Se oli varmaa joku asperger ja hyi hitto ain se tuijotti meit tyttöi ku oltii välkäl meikkiringis. Sil ei ees ollu adidaksen verkkareit
Tää on todellakin totta. Koulukiusaajat pärjää elämäs ja saa eniten naisii, feimii, rahaa.
Ite olin koulun kovimpii kiusaajii ja elelen semi leveesti tääl USAs samal ku kiusatut nössöt makoilee mutsinsa kellaris.
Mun mies oli koulukiusattu, ja nyt elellään leveesti USAs.
Vai ihan Usassa. Noinkohan on. Eikö siellä isossa ja kaukaisessa maassa ole muuta tekemistä kuin roikkua Suomen vauva-sivustolla ?
Mikä ihmeen sosiaaliluokka, suomessa on vain köyhiä. Kansalainen ei pääse rikastumaan progressiivisen verotuksen takia.
SDP läiset kyllä rikastuu kun ottavat toisten taskusta nollaverolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tällainen elämäntyyli opittuna ja kuinkahan helposti sitä suvaitaan jos tykkää jostain rahvaanomaisesta harrastuksesta tms?
Kyllä se opittuna ja kotikasvatuksesta tulee ihan huomaamatta. Harrastusten osalta ainakin omat vanhemmat ohjasivat jossain määrin, mutta toisaalta ympäristön kautta mielenkiinnon kohteet suuntautuivat aika automaattisesti klassiseen musiikkiin, kirjallisuuteen, taiteeseen ym. Urheilua pidettiin vähän junttina, ja varmasti olisi ainakin keskusteltu pitkään siitä, miksi vaikka jääkiekko tai jalkapallo ei ole paras mahdollinen harrastus ja paljon parempia vaihtoehtoja on tarjolla. Itseäni ei perinteinen urheilu edes kiinnostanut, sen sijaan liikuntaharrastuksina oli ratsastusta ja balettia.
Olen 26-vuotias "moniongelmaiseksi" kutsuttu mies. Diagnooseina on mm: ADHD, Asperger, ja olen jonkinlainen a-sosiaalinen persoonallisuus. Päihdeongelmaa ollut myös nuorempana.
Vankilan olen ihme kyllä onnistunut välttämään, mutta sakkoja ja ehdonalaista on tullut.
Päiväkotiajoista en oikein muista mitään. todettiin vain, että olen tavallista vilkkaampi.
Koulussa ajauduin usein ongelmiin toisten kanssa. Tappelin mielelläni ja haastoin riitaa. Olin usein ongelmissa opettajien kanssa. En ollut tunneilla hiljaa ja melusin ja haistattelin opettajille.
No minusta tehtiin lastensuojeluilmoituksia ja 7 luokalla minut sijoitettiin lastensuojeluyksikköön asumaan. Siellä oli muita hieman kaltaisiani nuoria.
Siinä me porukalla kuljeskeltiin eri kaupunginosissa tekemässä milloin mitäkin. Joskus öisin hiippailtiin omakotitaloalueelle ja naarmutettiin kalliita luksus autoja. Mersuja, Bemareita, Porscheja ja joskus ihan mitä sattui, pöllittiin fillareita ja rikottiin lasten leluja. Tuhrittiin ihmisten pihoja virtsaamalla ja ulostamalla mm. kukka-istutuksiin ja revittiin pihalle istutetuista puista oksia jne...
Me vietiin eri naapureiden pihalla olevaa omaisuutta toisten naapureiden pihoille ja taisivat asukkaat luulla, että naapuri on käynyt varkaissa. Töhrittiin hienojen omakotitalojen seiniä spraymaalilla. Eräs kaverini piirsi erään selkeästi rikkaan omistajan talon seinään ison hakaristin ja tekstin "tässä asuu pedofiili."
Sitten saimme kerran poliisin yöllä perään, kun mentiin porukalla erään mäen päälle ja heiteltiin isoja kiviä mäen alla olevaan taloon. Siellä meni ikkuna rikki ja katosta hajosi tiiliä.
Pääsimme kuitenkin poliisia karkuun erään lähistöllä olevan talon pihalla olevaan leikkimökkiin.
Tuohon aikaan me porukassa impattiin aika paljon ja polteltiin pilveä.
Poliisin kanssa jouduin tekemisiin, kun jollain oli ollut kameravalvonta pihalla. No meidäthän tunnistettiin nopeasti.
Minä olin jo 17v ja käynyt vain peruskoulun. Sain n. 4000e sakkoja ja 12000e korvausvaatimuksia, sekä 4-kuukautta ehdollista. Armeijaan en joutunut. Enkä ole koskaan ollut töissä.
Olen myös mielenterveyspalveluiden asiakas. Välillä sossutädit pohti kuuluisinko vammaispalveluihin, mutta sinne en todellakaan kuulunut. Sain psykologintesteissä 117 äö pistettä.
Nyt on lääkitys päällä, se on rauhoittanut elämää. Olen asunut jo noin 6-vuotta yksityisessä palvelutalossa. Olen päivittäin hoitohenkilökunnan kanssa tekemisissä. Osa niistä on ihan täysiä mulkkuja.
Veroprosenttini on puhdas nolla 0%. Suurin osa minulle myönnetyistä tuista menee palvelutalon maksuihin, vuokraan ruokaan ym.
Minulla on edunvalvoja ja saan 100e käyttörahaa kuussa. Lopetin tupakanpolton ja nyt mulle jää rahalippaaseen n.30e kuussa säästöön. Pankkiin en rahoja talleta koska silloin, edunvalvoja huomaa ne ja niillä maksetaan minun vuokrakuluja, ja vielä niitä vanhoja korvausvaatimuksia, mitä lie? ym...
Päivisin, tai lähinnä öisin pelaan tietokoneella. Sain tietokoneen lahjoituksena kirkon diakonia avusta. Ylensä päivät nukun ja iltapäivisin syön talon tarjoamaa sapuskaa. Peseydyn harvoin, koska ihoon sattuu, kun käyn suihkussa.
En kuitenkaan pidä itseäni syrjäytyneenä. Mites te toiset onko teillä samakaltaisia kohtaloita, tai kokemuksia?
Alemman sosiaaliluokan väki alkaa keulimaan jonkun puolituttujensa titteleillä. Näin kai kokevat kuuluvansa itse johonkin myös? :D
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
:D ei herraisä.. se että henkilö ajattelee tatuoinneista näin on selvä merkki aivokapasiteetin ja aivosolujen määrästä. Lepakoita vintillä riittää
Mun mies oli koulukiusattu, ja nyt elellään leveesti USAs.