Kuka ostaa karkkia ja suklaata kun hinnat on järjettömät?
Jokin kämäinen karkkipussi ja hinta alkaa minimissään kolmosella jos hyvää haluaa. Konvehtirasia yli 6 euroa. Suklaalevy noin 3-5 euroa. Katsoin suklaasuukkoja ja hinta oli päälle 5 euroa. Joo, ei ole pakollisia, mutta ostettaviksi kai ne on tarkoitettu?
Kommentit (151)
Syön yhdestä karkkipussista tai suklaalevystä kuukauden joten ei haittaa vaikka maksaisi 10€.
Kaikki ei ole läskejä jotka vetää pussin kerralla.
Kuka syö vapaaehtoisesti saastaa ?
Alesta. Samoin kahvit myös. Ja 24 päkki limua kun sen saa alle kympillä.
Vaikka karkkien ja suklaan hinnat ovat nousseet merkittävästi (suklaan hinnan on raportoitu nousseen yli 10 prosenttia ja jatkavan nousuaan), ihmiset ostavat niitä edelleen. Makeismarkkinoiden tulojen Suomessa odotetaan kasvavan tasaisesti lähivuosina.
Ostajaprofiili on laaja:
Kuluttajat yleisesti: Makeiset ja suklaa ovat suosittuja herkkuja, joita monet haluavat nauttia hinnasta riippumatta. Vaikka hinnat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen, ne eivät ole täysin lopettaneet kulutusta.
Impulssiostajat: Karkit ja suklaat ovat tyypillisiä impulssiostoja, joita poimitaan ostoskoriin kauppareissun yhteydessä.
Verkkokaupan hyödyntäjät: Monet etsivät edullisempia vaihtoehtoja ja hyödyntävät verkkokauppojen tarjouksia, hävikkimyyntejä ja tukkuhintoja.
Lahjanostajat: Suklaa on myös yleinen lahja- ja tuliaistuote, jolloin hinta ei välttämättä ole ainoa ratkaiseva tekijä.
Lyhyesti sanottuna, kysyntä pysyy yllä, ja kuluttajat saattavat joko sopeutua korkeampiin hintoihin, vähentää ostotiheyttä tai etsiä halvempia hankintakanavia.
Minä. Ostin just tänään ison kasan herkkuja, kun kävin isommassa kaupassa, jossa oli paljon kaikenlaista, mitä lähikaupassani ei ole.
Normaali ihminen syö karkkia pari kertaa vuodessa.
Hyvin moni näyttää ostavan. Ei niitä muuten olisi hyllymetreittäin kaupoissa. Eipä joku 3€ kerran viikossa tunnu missään normaalissa työssä käyvällä ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siihenki olla läski? Tunnen monta laihaa ihmistä jotka vetävät kerralla pussin tai suklaalevyn.
Minä. Joka päivä syön noin kolme desiä jäätelöä ja muutaman rivin Fazerin sinistä. Välillä menee koko levy. Sama tapa on jatkunut jo noin 30 vuotta. Ja en ole ylipainoinen nainen, vaan normaalipainoinen 66-vuotias mies.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä joka viikko osteta.
Kyllä ostetaan. Moni ostaa jopa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä joka viikko osteta.
Aivan. Minä ostan joka päivä.
Öööh, ei kukaan aikuinen syö karkkia? Ne on lapsille tarkoitetttu.
Siis liki 15-25 euroa oli jotkut konvehtirasiat lähimarketissa. Jäi ostamatta. Ostin kaksi euron patukkaa.
Lähempänä joulua taitaa konvehtirasioitten hinnat tulla alemmas. Itsenäisyyspäiväksi, jouluksi ja uudeksi vuodeksi pitää konvehteja saada, maksoi mitä maksoi. Liköörikarkkeja olen jo ostanut. Ja suklaaleivoksia.
Minä ostan suklaata, en muita karkkeja. Hyvin pitkälti joka päivä syön myös.
Vierailija kirjoitti:
Syön yhdestä karkkipussista tai suklaalevystä kuukauden joten ei haittaa vaikka maksaisi 10€.
Minulle tuo riittää noin kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siihenki olla läski? Tunnen monta laihaa ihmistä jotka vetävät kerralla pussin tai suklaalevyn.
Voi laihallakin olla syömishäiriö.
Minä ostan. Minulla on tapana syödä nälkääni ruokaa eikä karkkia ja suklaata.
Ostan kun ei ole tarvetta tuijotella hintoja.