Sukulainen vie muistisairaan papan rahaa
Olen saanut selville pappani puheista, että sukulaiseni nostaa rahoja papan tililtä. Hänellä on jonkinlainen käyttöoikeus tiliin, mutta edunvalvontaa ei ole. Eli mitään tilitapahtumia ei ilmoiteta minnekään. Papan puheiden perusteella sukulainen nostaa rahaa seinästä ja pappa sitten antaa mitä hän pyytää. Kertonut antavansa elämiseen rahaa.
Kyse siis muistisairaasta joten eikös tämä ole väärin? En tiedä ymmärtääkö pappa enää rahan päälle oikeasti.
Voinko tehdä asialle mitään?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas joka pysyy omassa mökissään, ei tarvitse tonneja käteistä, kerta omainen maksaa tilin käyttöoikeudella laskut. Omat auton renkaat ja bensat maksellaan papan pussista siis, kun nostetaan seinästä rahaa, täysi kavallus
Papalla on täysi oikeus maksaa kulukorvauksia esim. bensasta vaikka hän olisi muistisairas.
Kauppaan matkaa 1km. Kaupassa käydään kerran viikossa. Maksaako bensa siihen 500€/kk. En usko
Tätä juuri koitan hakea, että summat ovat sellaisia, että ei bensaan papan takia noin paljoa mene kuussa rahaa. Papalta voi pyytää ihan mitä vain. Varmaan lisää muutaman nollan summien perään ilman että tajuaa
Miksi pappa ei käy kaupassa itse tai miksi kauppa ei toimita kauppatavaroita papalle jos matka on noin lyhyt? Kuinka pitkä asioita hoitavalla henkilöllä on sinne pappan luokse ja/tai kauppaan? Ja muistisairaalla varmasti on myös muita asioita hoidettavana kuin ne kauppa-asiat.
Eikö kauppaan pääse taksilla tai jollain palveluliikenteen kuljetuksella?
No miksi hän menisi tällaisella järjestelyllä jos kerta tämä omainen niin on asiakseen ottanut
Eli hän on tyytyväinen järjestelyihin mutta sinä et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas joka pysyy omassa mökissään, ei tarvitse tonneja käteistä, kerta omainen maksaa tilin käyttöoikeudella laskut. Omat auton renkaat ja bensat maksellaan papan pussista siis, kun nostetaan seinästä rahaa, täysi kavallus
Papalla on täysi oikeus maksaa kulukorvauksia esim. bensasta vaikka hän olisi muistisairas.
Kauppaan matkaa 1km. Kaupassa käydään kerran viikossa. Maksaako bensa siihen 500€/kk. En usko
Tätä juuri koitan hakea, että summat ovat sellaisia, että ei bensaan papan takia noin paljoa mene kuussa rahaa. Papalta voi pyytää ihan mitä vain. Varmaan lisää muutaman nollan summien perään ilman että tajuaa
Miksi pappa ei käy kaupassa itse tai miksi kauppa ei toimita kauppatavaroita papalle jos matka on noin lyhyt? Kuinka pitkä asioita hoitavalla henkilöllä on sinne pappan luokse ja/tai kauppaan? Ja muistisairaalla varmasti on myös muita asioita hoidettavana kuin ne kauppa-asiat.
No miksi hän menisi tällaisella järjestelyllä jos kerta tämä omainen niin on asiakseen ottanut
En ole niin sanonut. Joku kysyi miksi pappa ei menisi kauppaan jollain taksilla tms ja kysyin miksi menisi kun omainen on järjestänyt asiat niin, että haluaa hoitaa kaupan ja saada hyötyä rahallisesti.
Minulle ihan sama miten kauppa-asiat pappa hoitaa. Tässä on nyt kysymys rahojen väärinkäytöstä, ei siitä, että kuka sen kaupan hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papalla ei ole autoa, kulkee rollaattorilla. Ei saisi enää kaikkea tavaraa kotiin. Lisäksi kun korona alkoi, tämä omainen ei antanut papan mennä kauppaan, silloin hän vielä meni sellaisella vetokärryllä kaupoille. Sitä ei enää tee. Asioita hoitava ihminen asuu papasta muutaman km päässä.
Etkö lue ketjua kunnolla? Olen kertonut, että papan kotona käy siivous ja pihatöiden tekijä tarpeen mukaan. Lounasruoka tulee tilattuna kotiin pari kertaa viikossa, tämä kaikki maksetaan tililtä.
Lääkärikäyntejä on harvoin, ei edes joka kuukausi. Tonneja käteistä pappa siis ei tarvitse
Otat asian papan kanssa puheeksi. Kehotat häntä pitämään kaikki käteisen rahan tietyssä lukollisessa paikassa. Tarvittaessa tuohon voi vielä hommata valvontakameran jokan avulla selviää kukka tuosta paikasta ottaa rahaa ja mikälaisissa kuorissa sitä rahaa sieltä otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papalla ei ole autoa, kulkee rollaattorilla. Ei saisi enää kaikkea tavaraa kotiin. Lisäksi kun korona alkoi, tämä omainen ei antanut papan mennä kauppaan, silloin hän vielä meni sellaisella vetokärryllä kaupoille. Sitä ei enää tee. Asioita hoitava ihminen asuu papasta muutaman km päässä.
Etkö lue ketjua kunnolla? Olen kertonut, että papan kotona käy siivous ja pihatöiden tekijä tarpeen mukaan. Lounasruoka tulee tilattuna kotiin pari kertaa viikossa, tämä kaikki maksetaan tililtä.
Lääkärikäyntejä on harvoin, ei edes joka kuukausi. Tonneja käteistä pappa siis ei tarvitse
Otat asian papan kanssa puheeksi. Kehotat häntä pitämään kaikki käteisen rahan tietyssä lukollisessa paikassa. Tarvittaessa tuohon voi vielä hommata valvontakameran jokan avulla selviää kukka tuosta paikasta ottaa rahaa ja mikälaisissa kuorissa sitä rahaa sieltä otetaan.
Taitaa tulla syyte jos jotain kameroita alkaa asentaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole niin sanonut. Joku kysyi miksi pappa ei menisi kauppaan jollain taksilla tms ja kysyin miksi menisi kun omainen on järjestänyt asiat niin, että haluaa hoitaa kaupan ja saada hyötyä rahallisesti.
Minulle ihan sama miten kauppa-asiat pappa hoitaa. Tässä on nyt kysymys rahojen väärinkäytöstä, ei siitä, että kuka sen kaupan hoitaa
Aika hyvin ne väärikäytökset nykypäivänä pystytään estämään jos niin halutaan. Useinkaan ei haluta, vaan mieluummin syyllistää siitä että joku toimii väärin. Kyllä aina on ollut ihmisiä ja aina tulee ihmisiä jotka käyttää tilaisuudet hyväkseen jos siihen antaa mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tulla syyte jos jotain kameroita alkaa asentaa
Syyte mistä? Tottakai kameravalvonnasta pitää ilmoittaa, mutta onko se ongelma papalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DVV:lle voi ilmoittaa edunvalvonnan tarpeesta.
Pitääkö tähän perustella jotain syitä? Ja saako joku selville, että juuri minä ilmoitan asiasta.
Kyllä pappa ainakin saa selville, että sinä ilmoitit, mahtaako olla jopa ilmoitus liitteenä papereissa, mitkä pappa joutuu allekirjoittamaan hyväksyessään tai kiistäessään käräjäoikeuden päätöksen. Perusteluiksi voi laittaa, ettei hän kykene itse hoitamaan raha-asioitaan ja on vaarassa joutua huijatuksi. Paljon suositellaan tuollaista kevyttä vaihtoehtoa, missä on valtakirjoja ja pankkitilin käyttöoikeus pankkitunnuksineen jollain sukulaisella, jos ei ole tehty edunvalvontavaltuutusta ja asiat hoituvat silläkin lailla. Mutta silloin pitää ehdottomasti olla omat tunnukset (ja tarvittaessa pankkikorttikin) sille asioita hoitavalle henkilölle, ei käytetä mitään muistisairaan korttia ja tunnuksia. Mutta joskus se edunvalvonta vaan on tarpeen. Meidän tapauksessa se oli ainoa tapa estää muistisairasta nostamasta kaikkia rahoja käteiseksi, jolloin tilillä ei ollut rahaa suoraveloituksessa oleviin laskuihin. Minä otin sen pahiksen roolin, joka teki ilmoituksen. Minähän olin valmiiksi se pahis, joka raahasi muistitesteihin, lääkäreille ja muihin tutkimuksiin ja hankki jopa kotihoidon lääkärin avustuksella muistisairaan riesaksi. Toinen sai sitten sen hyviksen roolin, joka hoiti laskut yms ja toimi edunvalvojana.
Ei saa selville, kuka ilmoitti. Kyllä häntä kuullaan jo ennen käräjäoikeuden päätöstä eli kysytään, onko hänen omasta mielestään tarvetta edunvalvonnalle. Päätös tehdään vasta sen jälkeen.
Ainakin jokunen vuosi sitten ilmoituksen tekemisen jälkeen muistisairas sai paperin täytettäväkseen. En tiedä mitä kaikkea siinä kysyttiin, sen tiedän, että siinä kysyttiin, että haluaako yleisen edunvalvojan tai haluaako nimetä jonkun tietyn henkilön. Tuon muistan siitä, kun henkilö tuohtuneena kivahti paperia täyttäneelle kotihoidon edustajalle, että hänen asioitaan ei hoida kuin XXX tai sitten YYY. Itse hän ei olisi saanut paperia täytettyä. Katsoimme, että kotihoidon hoitaja oli sopivan puolueeton taho täyttämään sen ja kirjaamaan henkilön mielipiteen niistä asioista, mihin halusi vastata. Sen palautuksen jälkeen saadussa käräjäoikeudesta saadussa nipussa oli muistaakseni kopiona tuo tehty huoli-ilmoitus, mistä myös näki, kuka sen on tehnyt. Siinä vaiheessa hän ei juurikaan ollut kykenevä lukemaan kaikkea läpi. Muistan kuitenkin, että mielessäni hieman manasin, että sekin on nyt hänen nähtävänään ärsyttämässä ja allekirjotuituksen saaminen voi tyssätä siihen (en ole tuo XXX), kun muistisairaana hän saattoi jumittua johonkin häntä ärsyttävään juttuun. Oli tilapäishoidossa ja siellä häneltä saatiin allekirjoitus siihen, että XXX toimii hänen edunvalvojanaan ja hän ei halua kiistää asiaa. Noiden papereiden käräjäoikeuteen palauttamisen jälkeen tuli sitten varsinainen päätös, että hän on edunvalvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteistä ei tarvitsisi kuin lääkkeisiin ja kauppa-asiaan.
Ja sitä ei mene yhden papan asioihin sellaisia summia kuussa
Kauppa-asioiden hoitoon ei tarvita välttämättä käteistä nykyisi, ei myöskään apteekkiin.
Muistisairas yleensä tarvitsee, jos käy itse ostoksilla. Pankkikortin käyttö on yksi katoavista taidoista, vaikka olisi käyttänyt pankkikorttia siitä saakka, kun niitä on ollut. Laitteet kyselee välillä ikävästi pin-koodia. Automaatiltakaan rahojen nosto ei enää onnistu, vaan käy hakemassa käteistä pankista, kunhan on sattunut laittamaan rahansa sellaiseen pankkiin, minkä konttorista saa vielä käteistä jonottamalla muiden käteistä hakevien eläkeläisten kanssa.
Mikä pakko muistisairaan on pystyä hoitamaan kauppa-asiat itse jos ymmärrystä rahasta ei ole. Jos hän ne haluaa hoitaa sen voi tehdä hänen kanssaan yhdessä esim. tilaamalla ostokset netistä ja maksamalla laskun tilinkäyttöoikeuksin. Totta että edelleen käteistä on mahdollista käyttää jos niin haluaa. Täysin ongelmatonta sekään ei muistosairailla ole. Pappa voi vaikka maksaa muutaman satasen sohvasta tuhat euroa jos joku vain keksii pyytää sitä summaa sohvasta tms.
Lain mukaan hänelle pitää antaa käyttövaraa, vaikka olisi edunvalvonnassakin ja niitä rahoja pappa saa käytellä ihan niin kuin itse haluaa. Käydä vaikka ostamassa lähikaupasta makkarapaketin ja valmislihapullia, mitä hänellä on ennestään siellä vaikka kuinka paljon. Joku joutuu siivoamaan sieltä ne vanhentuneet pois, jos ei halua antaa sairastua ruokamyrkytykseen - jos ylipäätään muistaa niitä sieltä joskus syödä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappa saa päättää kenelle rahaa antaa ja kenelle antaa käyttöoikeuden esim. käyttötiliinsä. Mitään laitonta tuossa ei ole tapahtunut.
Mutta taustalla on muistisairas ihminen. Ei hän ymmärrä enää edes laskea sadasta alaspäin, en ole vakuuttunut, että hän ymmärtää rahan arvoa.
Toisekseen tämä henkilö ei avoimesti puhu muille sisaruksilleen asiasta.
Muistisairaalla on silti oikeus päättää asioistaan.
Kyllä.
Niin kauan hänellä on oikeus toimia itsenäisesti, kun muistisairas ei ole holhouksen alainen.
Holhouksen alla on silloin, kun henkilölle hankitaan ja määrätään edusvalvoja.
Edunvalvojan määrää oikeus, lääkärintodistuksen perusteella.
Siksi kaikkien olisi hyvä tehdä edunvalvonta valtakirja.
Jossa pystyy itse määräämään, kenen haluaa hoitavan raha-asioitaan ja kaikkia muitakin asioitakin, kun itse ei enää pysty.
Se on kevyempi tapa hoitaa sairaan edunvalvonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappa saa päättää kenelle rahaa antaa ja kenelle antaa käyttöoikeuden esim. käyttötiliinsä. Mitään laitonta tuossa ei ole tapahtunut.
Mutta taustalla on muistisairas ihminen. Ei hän ymmärrä enää edes laskea sadasta alaspäin, en ole vakuuttunut, että hän ymmärtää rahan arvoa.
Toisekseen tämä henkilö ei avoimesti puhu muille sisaruksilleen asiasta.
Muistisairaalla on silti oikeus päättää asioistaan.
Kyllä.
Niin kauan hänellä on oikeus toimia itsenäisesti, kun muistisairas ei ole holhouksen alainen.Holhouksen alla on silloin, kun henkilölle hankitaan ja määrätään edusvalvoja.
Edunvalvojan määrää oikeus, lääkärintodistuksen perusteella.
Siksi kaikkien olisi hyvä tehdä edunvalvonta valtakirja.
Jossa pystyy itse määräämään, kenen haluaa hoitavan raha-asioitaan ja kaikkia muitakin asioitakin, kun itse ei enää pysty.Se on kevyempi tapa hoitaa sairaan edunvalvonta.
Se että vanhus määrää esim. sukulaisen edunvalvojakseen tai tekee tälle valtakirjan ei estä sitä etteikö niitä varoja voisi myös käyttää väärin. Edunvalvonnassa toki pitää olla kirjanpito tuloista ja menoista mutta kyllä kirjanpidossakin on mahdollista huijata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa-asioiden hoitoon ei tarvita välttämättä käteistä nykyisi, ei myöskään apteekkiin.
Muistisairas yleensä tarvitsee, jos käy itse ostoksilla. Pankkikortin käyttö on yksi katoavista taidoista, vaikka olisi käyttänyt pankkikorttia siitä saakka, kun niitä on ollut. Laitteet kyselee välillä ikävästi pin-koodia. Automaatiltakaan rahojen nosto ei enää onnistu, vaan käy hakemassa käteistä pankista, kunhan on sattunut laittamaan rahansa sellaiseen pankkiin, minkä konttorista saa vielä käteistä jonottamalla muiden käteistä hakevien eläkeläisten kanssa.
Mikä pakko muistisairaan on pystyä hoitamaan kauppa-asiat itse jos ymmärrystä rahasta ei ole. Jos hän ne haluaa hoitaa sen voi tehdä hänen kanssaan yhdessä esim. tilaamalla ostokset netistä ja maksamalla laskun tilinkäyttöoikeuksin. Totta että edelleen käteistä on mahdollista käyttää jos niin haluaa. Täysin ongelmatonta sekään ei muistosairailla ole. Pappa voi vaikka maksaa muutaman satasen sohvasta tuhat euroa jos joku vain keksii pyytää sitä summaa sohvasta tms.
Lain mukaan hänelle pitää antaa käyttövaraa, vaikka olisi edunvalvonnassakin ja niitä rahoja pappa saa käytellä ihan niin kuin itse haluaa. Käydä vaikka ostamassa lähikaupasta makkarapaketin ja valmislihapullia, mitä hänellä on ennestään siellä vaikka kuinka paljon. Joku joutuu siivoamaan sieltä ne vanhentuneet pois, jos ei halua antaa sairastua ruokamyrkytykseen - jos ylipäätään muistaa niitä sieltä joskus syödä pois.
Se taas on huoli-ilmoituksen paikka jos ei muista syödä tai syö pilaantunutta ruokaa. Siitä on turha ilmoittaa esim. viranomaisille jotka hoitaa edunvalvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣 Selvästikään et ole ollut tekemisissä muistisairaan kanssa. Voihan sille papalle ehdotella kaikenlaista, on ihan toinen juttu mitä tekee. Ihan kuin me selitimme muistisairaalle, että jättäisi ne käteiset kotiin, 50€ riittää hyvin lompakkoon tai enintään 100€. Aina oli ne tonnien kirjekuoret mukana 1500€ nostolappuineen. Emme tiedä hukkasiko hän mahdollisesti jonkun kuoren ja mihin kaikkeen hän niitä käytti. Onneksi ei kukaan ryöstänyt kaikkea.
Muistisairaan logiikka ei vaan toimi normaalisti. Voi vaikka valittaa naapurille, että tämä on varastanut hänen lemmikkinsä, vaikka lemmikki kiehnää omissa jaloissa. Jos muistisairaita on uskominen, niin naapurit tekevät mitä ihmeellisempiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣 Selvästikään et ole ollut tekemisissä muistisairaan kanssa. Voihan sille papalle ehdotella kaikenlaista, on ihan toinen juttu mitä tekee. Ihan kuin me selitimme muistisairaalle, että jättäisi ne käteiset kotiin, 50€ riittää hyvin lompakkoon tai enintään 100€. Aina oli ne tonnien kirjekuoret mukana 1500€ nostolappuineen. Emme tiedä hukkasiko hän mahdollisesti jonkun kuoren ja mihin kaikkeen hän niitä käytti. Onneksi ei kukaan ryöstänyt kaikkea.
Muistisairaan logiikka ei vaan toimi normaalisti. Voi vaikka valittaa naapurille, että tämä on varastanut hänen lemmikkinsä, vaikka lemmikki kiehnää omissa jaloissa. Jos muistisairaita on uskominen, niin naapurit tekevät mitä ihmeellisempiä juttuja.
Muistisairaan kanssa pystyy kyllä hyvin pitkälle keskustelemaan asioista jos hän kerran pystyy asumaan yksin kotona. Tottakai jossain vaiheessa tulee vaihe että muistisairas ei kykene enää asumaan kuin tuetusti. Siinä vaiheessa olisi hyvä että ne raha-asiat olisi hoidossa ja olisi läheisten kanssa sovittu kuinka ne asiat hoidetaan. Myös se vaihe saattaa tulla että muistisairaalta ei enää kysytä miten ne asiat hoidetaan, silloin päätökset on tehtävä hänen puolestaan esim. siitä että hänellä ei ole asunnossa käteistä rahaa ollenkaan, hän ei voi hoitaa kauppa-asioita itse vaan ne hoidetaan esim. etäpalveluna tilaamalla tuotteet kaupasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei velvoita siihen että käteistä pitäisi olla käytössä.
Kiitos kaikille , jotka ovat asiallisesti kertoneet vaihtoehdoista.
Tahtoisin puuttua näihin asioihin, mutta pelkään saavani koko suvun vihat niskaan.
Ja oliko tässä DVV asiassa mahdollisuus, että pappa voisi sanoa, ettei edunvalvontaa tarvitse?
Onko siis sen vaivan arvoista, että laittaisi asiaa vireille.
Papan parasta haluan ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa alat itse hoitaa pappasi asioita.Kun muistisairaus alkaa tai on pällä.Aletan kuviteleemaan ja luulemaan.Tavarat hävii ,varastetaan kotoa vaateita myöten ja seuraavana rahat. Katoaa todella muistista ihmiset asiat ja asiayhteydet kuin aika jana..Jospa menisit lukee alzmeri liiton sivuja netti.Ei maksa mitään ja ylen arena katsot muisti sairaudesta dokumentit.Eikö kinosta?Niin et niin paljon luule ja kuivittele . Opit myös kyseenalaista kuulemasi papalta. Jokaisella pankilla ja sen asiakkaalla on saatavilla tiliote 1 kerta kuukaudessa.
Voisi joku muu alkaakkin hoitaa edunvalvontaa , mutta tämä sukulaiseni on tehnyt itsestään korvaamattoman. Välillä olen puuttunut papan asioihin ja kyseenalaistanut , koska pappa ei saa sellaista apua mitä ehkä tarvitsisi. Kotihoito kävi hetken aikaa, ja sekin lopetettiin eikä syytä kerrottu. Epäilen, että suvulle jäi vähemmän rahaa itselleen.
Esim. Tämä sukulainen on koittanut saada muita sinne nyt tekemään MM. Lääkkeenjakoa ym ja olen sanonut , että hoidollisiin asioihin Mulla ei ole mahdollisuutta. Olen itse 4 lapsen vanhempi , ei aika vain riitä sellaiseen.
Nämä asiat mitä luettelet, on ihan tuttua juttua, kun itse vanhusalalla töissä.
Tässä haluan ajatella papan parasta. En halua, että Pappaa käytetään hyväksi taloudellisesti toisten elättämiseen ja hän ansaitsee sitä hoitoa kunnioituksella mitä tarvitsee.
Joku täällä myös sanoi, että alappa hoitaa itse niin huomaat , että alkaa raha kiinnostaa.
Jos edunvalvonta olisi kunnossa, sellaiseen ei olisi mahdollisuutta vaan raha pysyisi papan tilillä.
Edunvalvonta ei ole ilmaista ulkopuolisenkaan tekemänä. Vanhus on voinut olla vihamielinen kotihoitoa vastaan niin siksi loppunut. Sinä luettelet omia luulojasi ja jos näette harvoin niin todellisuus ei ole sinulle vielä valjennut.
Sukulainen sanoi, että muisti parani kun kotihoito kävi kaksi viikkoa ja lopetti sen. Pappa ei ollut vihamielinen, tykkäsi kun oli juttuseuraa. Näen papaa kerran viikossa joten älä sinä tule kertomaan muka faktoja
Älä taas valehtele.
Kotona käyvistä hoitajista ei ole juttuseuraa. He antavat vain lääkkeet ja tsekkaavat että kaikki on kunnossa srvaan päivään asti.
Ja miten muka joku, joka on saanut kotipalvelu hoidon, sitten yhtä-äkkiä selviääkin ilman kotihoitoa.
Tuohon en usko.
Ennen kotihoidonkin saamista tarkistetaan ihmisen koti ja hönen selviytymisensä arkiruutineissa.
Sekä miten vakavia ovat hänen potemansa sairaudet.
Kotihoito on ruuhkassa ja hoitaja tarve aivan helvetin suuri.
Siihen on kriteerit, että kotihoidon piiriin pääsee.
Nyt tässä vaiheessa ketjua huomaa, jotta ap onkin, mitä suuremmalla todennäköisyydellä, pelkkä trolli.
Suoraan valehtelee ja puhuu puutä heinää.
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin puuttua näihin asioihin, mutta pelkään saavani koko suvun vihat niskaan.
Ja oliko tässä DVV asiassa mahdollisuus, että pappa voisi sanoa, ettei edunvalvontaa tarvitse?
Kyllä pappa voi sanoa että ei tarvitse edunvalvontaa. Jos asioita on jäänyt hoitamatta siitä tuskin on mitään hyötyä vaikka asiaa vastustaisikin. Jos ne asiat on hoidettu niin merkitystä on sillä mitä muistisairas itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No DVV on entinen maisraatti.
DVV myös tarkistaa edusvalvojan tilit, siis sen miten edunvalvoja on asiakkaan rahoja käyttänyt. Yms.
Eihän läheskään kaikki ole kartalla siitä missä rahat on tai mihin ne kuluu vaikka ei olisi muistisairautta.