Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen vie muistisairaan papan rahaa

Vierailija
25.10.2022 |

Olen saanut selville pappani puheista, että sukulaiseni nostaa rahoja papan tililtä. Hänellä on jonkinlainen käyttöoikeus tiliin, mutta edunvalvontaa ei ole. Eli mitään tilitapahtumia ei ilmoiteta minnekään. Papan puheiden perusteella sukulainen nostaa rahaa seinästä ja pappa sitten antaa mitä hän pyytää. Kertonut antavansa elämiseen rahaa.

Kyse siis muistisairaasta joten eikös tämä ole väärin? En tiedä ymmärtääkö pappa enää rahan päälle oikeasti.

Voinko tehdä asialle mitään?

Kommentit (256)

Vierailija
21/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus sossuun. Edunvalvontavaltuutus tai yleiseen edunvalvontaan. Geriatrin tai muun lääkärin vastaanotolle lausuntoa varten.

Auttaako mitään? Jotenkin jäi huoli-ilmoituksesta lukiessani outo fiilis. Papan ei ole pakko suostua siihen liittyvään käyntiin

Vierailija
22/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus sossuun. Edunvalvontavaltuutus tai yleiseen edunvalvontaan. Geriatrin tai muun lääkärin vastaanotolle lausuntoa varten.

Auttaako mitään? Jotenkin jäi huoli-ilmoituksesta lukiessani outo fiilis. Papan ei ole pakko suostua siihen liittyvään käyntiin

Miksi papan pitäisi suostua?

Huoli-ilmoitus on melko hyödytön jos asiat ns. päällisin puolin on kunnossa. Vanhuksella on joku joka huolehtii niistä hänen raha-asioistaa, kauppa-asioista yms. hänellä on ruokaa ja asumisolot suunnilleen kunnossa eikä  vanhus ns. ole heitteillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asiassa muita sisaruksia ei kiinnosta. Itseäni taas kiinnostaa, koska minua inhottaa, että Pappaa käytetään taloudellisesti hyväksi

Vierailija
24/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkaa kiinnostaa papan asiat, kun ilmoittaa, että siellä on epäilys, että sukulainen vetää rahaa välistä. Nyt vaan sossuun yhteyttä heti huomenna!

Vierailija
25/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaa kiinnostaa papan asiat, kun ilmoittaa, että siellä on epäilys, että sukulainen vetää rahaa välistä. Nyt vaan sossuun yhteyttä heti huomenna!

Jos papan raha-asiat ei ole kunnossa, laskut maksamatta tai pappa pyytää rahaa sossusta niin ehkä. Muuten sossua ei kiinnosta se mihin ihmiset rahansa käyttää.

Vierailija
26/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos papan raha-asiat ei ole kunnossa, laskut maksamatta tai pappa pyytää rahaa sossusta niin ehkä. Muuten sossua ei kiinnosta se mihin ihmiset rahansa käyttää.

Kyllä kiinnostaa. Ilmoitat vain, että haluat edunvalvonnan, koska on vahva epäily rahojen väärinkäytöstä. Eihän tässä minnekään toimeentulotukivirkailijaan oteta yhteyttä, vaan vanhusten asioita hoitaviin sossuihin!

Vierailija
27/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne satatonniset homehtuu tilillä!

Ap

Vierailija
28/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kiinnostaa. Ilmoitat vain, että haluat edunvalvonnan, koska on vahva epäily rahojen väärinkäytöstä. Eihän tässä minnekään toimeentulotukivirkailijaan oteta yhteyttä, vaan vanhusten asioita hoitaviin sossuihin!

Ja minä kun en millekään demarille pappan rahoja anna! Ap

Vierailija
29/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kumpi on järkevämpi? Huoli-ilmoitus vai ilmoitus edunvalvonnan tarpeesta dvv lle?

Olisko kellään omakohtaista kokemusta tällaisesta?

Sukulainen on varmasti ovela, keksii vielä syitä mihin rahaa muka mennyt

Vierailija
30/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sukulainen onnistuu peittämään jäljet, tuleeko mulle ongelmia?

Vierailija
31/256 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule ongelmia. Edunvalvonta on nyt ensisijaisen tärkeä asia, hoida asia pian!

Vierailija
32/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei voi tuolle tilanteelle mitään, vaan ihan virallinen edunvalvonta.

Hae DVV-viraston sivulta lomake, jolla tehdään ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Siinä voi ehdottaa edunvalvojaa ja pitää perustella, miksi on edunvalvonnan tarpeessa. Lääkärintodistus tarvitaan, eli muistisairas sen itse hankkii.

Vierailija
33/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kumpi on järkevämpi? Huoli-ilmoitus vai ilmoitus edunvalvonnan tarpeesta dvv lle?

Raha-asioissa edunvalvonta DVV-viraston kautta.

Huoli-ilmoitus koskee vain hoitoa ja kotipalvelun tarvetta eikä sossu puutu raha-asioihin.

Vierailija
34/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://dvv.fi/documents/16079645/21339572/Ilmoitus+edunvalvonnan+tarpe…

Täytä ja toimita lomake viranomaisille. Edunvalvonta on ainoa keino rajoittaa hänen rahankäyttöään ja mahdollista hyväksikäyttöä. Käräjäoikeuden kautta tehtyyn päätökseen menee varmaan puoli vuotta, jos ei kauemminkin.

Vierailija
35/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappa saa päättää kenelle rahaa antaa ja kenelle antaa käyttöoikeuden esim. käyttötiliinsä. Mitään laitonta tuossa ei ole tapahtunut.

Mutta taustalla on muistisairas ihminen. Ei hän ymmärrä enää edes laskea sadasta alaspäin, en ole vakuuttunut, että hän ymmärtää rahan arvoa.

Toisekseen tämä henkilö ei avoimesti puhu muille sisaruksilleen asiasta.

Muistisairaalla on silti oikeus päättää asioistaan.

No itse asiassa nimenomaan ei ole siinä vaiheessa kun sairaus on edennyt niin pitkälle, ettei sairas ole enää oikeustoimikelpoinen. 

Vierailija
36/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu ei voi tuolle tilanteelle mitään, vaan ihan virallinen edunvalvonta.

Hae DVV-viraston sivulta lomake, jolla tehdään ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Siinä voi ehdottaa edunvalvojaa ja pitää perustella, miksi on edunvalvonnan tarpeessa. Lääkärintodistus tarvitaan, eli muistisairas sen itse hankkii.

Muistisairas harvemmin sitä itse hankkii tuossa vaiheessa. Sukulaiset hänet raahaavat sinne lääkäriin väkisin tai viimekädessä oikeus määrää tutkittavaksi. Jos henkilö olisi itse sitä edunvalvontaa vailla, niin hän olisi tehnyt edunvalvontavaltuutuksen aikaisemmin ja todennäköisesti menisi sinne lääkäriin hakemaan samaisen lääkärintodistuksen.

Vierailija
37/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha-asioissa edunvalvonta DVV-viraston kautta.

Huoli-ilmoitus koskee vain hoitoa ja kotipalvelun tarvetta eikä sossu puutu raha-asioihin.

Kiitos. Täytyy perehtyä dvv asiaan. Näköjään käsittelyajat ovat pitkiä...

Vierailija
38/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan , että onko pappa enää itse kykenevä esim .huolehtimaan pankki asioistaan ? Vai onko hänelle tehdä niistä suoraveloitus palvelu ?

Vierailija
39/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan , että onko pappa enää itse kykenevä esim .huolehtimaan pankki asioistaan ? Vai onko hänelle tehdä niistä suoraveloitus palvelu ?

Ei hän ole itse huolehtinut enää aikoihin laskujen ym maksusta. Tällä sukulaisella on jonkin näköinen käyttöoikeus tiliin, mutta ei kuitenkaan edunvalvontaa.

Sukulainen hoitaa verkkopankin kautta mm. Laskun maksun ja käy papalle kaupassa. Tämähän on kyllä tietysti hyvä, mutta en soisi minkäänlaista taloudellista hyväksikäyttöä Pappaa kohtaan. Kun tiedämme, että näitä rahanostoja kuitenkin tehdään myös toisten tarpeeseen

Vierailija
40/256 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappa saa päättää kenelle rahaa antaa ja kenelle antaa käyttöoikeuden esim. käyttötiliinsä. Mitään laitonta tuossa ei ole tapahtunut.

Mutta taustalla on muistisairas ihminen. Ei hän ymmärrä enää edes laskea sadasta alaspäin, en ole vakuuttunut, että hän ymmärtää rahan arvoa.

Toisekseen tämä henkilö ei avoimesti puhu muille sisaruksilleen asiasta.

Muistisairaalla on silti oikeus päättää asioistaan.

No itse asiassa nimenomaan ei ole siinä vaiheessa kun sairaus on edennyt niin pitkälle, ettei sairas ole enää oikeustoimikelpoinen. 

Siinä vaiheessa muistisairaus on jo edennyt pitkälle. Käytännössä siis siihen vaiheeseen että omista asioista huolehtiminen ei onnistu ollenkaan. Eikä sitä selviytymistä kukaan lähde mittaamaan ellei siihen ole tarvetta tai ellei sitä asianomainen itse tai hänen läheisensä halua selvittää. Edelleen jos asiat on kunnossa laskut maksettu, asunto asumiskelpoinen, ravitsemus kunnossa jne ei viranomaisia kiinnosta kuka asioista huolehtii kunhan joku huolehtii.

Sosiaaliviranomaisia ei kiinnosta onko läheiset petollisia vai ei. Ja vaikka kiinnostaisi viranomaiset on aika voimattomia puuttumaan tilanteeseen, ei ole keinoja olemassa millä puututtaisiin. Poliisi voi jossakin tilanteessa lähteä tutkimaan sitä onko joku joutunut petoksen kohteeksi vai ei. Toki siihen on oltava jonkin verran todisteita ja näyttöä ennen kuin edes lähdetään tutkimaan asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi