Yksinhuoltajuus matkustamisen suhteen
Miten helppoa tai vaikeaa on saada yksinhuoltajuutta vain matkustusasioihin liittyen? Muuten jatkuisi siis yhteishuoltajuus. Exä kieltää lasten kaiken matkustamisen ulkomaille, koska käyttää tätä kiristämiskeinona. Itsekin siis sanoo ihan suoraan, että saat viedä lapset laivalle jos suostut tiettyihin ehtoihin joiden koen olevan lapsille haitallisia. Kyse ei ole siis siitä, että olisi huolissaan lasten turvallisuudesta vaan uskoo itsekin, että lapsien olisi kiva matkustaa. Ei olla siis matkusteltu (edes siellä risteilyllä, jonne lapset itse pyytävät) nyt pariin vuoteen eli meidän eron jälkeen. Ja mitä ihmettä mun pitäisi sanoa lapsille kun kysyy miksei voida mennä? He ovat vielä päiväkoti-ikäisiä eivätkä itse tajua mistä kiikastaa. Kaikkeni yritän etten mustamaalaa isäänsä, mutta alkaa tekosyyt loppua.
Kommentit (181)
Mikä hirveä määrä byroktratiaa rajalla, jos alettaisiin kyselemään todistuksia vanhemmuudesta ja toisen vanhemman suostumuksesta.
Minulla on varmaan sitten ollut joku superhyvä tuuri, kun olen koko lapsuuteni monta kertaa vuodessa matkustanut toisen vanhemman luo toiseen maahan ja takaisin, pienenä toisen vanhemman kanssa ja sitten koululaisena yksin. Samoin olen matkustanut lomille aina vain yhden huoltajani kanssa kerrallaan. Tällaisiakin matkoja oli vuosittain yleensä useampi. Olen myös matkustanut ihmisten kanssa, ketkä eivät ole edes huoltajiani, isovanhempien, tätien ja äitipuolen. Koskaan ei ole kysytty minkäänlaista selvitystä tai lupalappua missään.
Yleensäkin olen joutunut selvittelemään matkani tarkoitusta vain matkustaessani työn takia lähelle sota-aluetta.
Mitä hiton lupalappuja? Mistä eri maiden viranomaiset tietäisivät kuka on naimisissa, kenellä on yksinhuoltajuus ja kenellä yhteishuoltajuus? Myös joku aivan toinen aikuinen, esim isovanhempi, voi matkustaa lapsen kanssa, ilman huoltajaa. Eipä ole lappuja missään kyselty ja mitä lappuja ne olisi? Keittiönpöydän ääressä voi kirjoitella mitä tahansa lappusia, ei se niistä virallisia tee. Passi on ainoa asiakirja, jonka lapsi tarvitsee, lupalaput voitte työntää ahteriinne.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsella on voimassa oleva passi, niin se lähtökohtaisesti tarkoittaa myös sitä, että molemmat huoltajat on antaneet luvan matkustaa. Jos nyt jostain syystä jossain rajalla alettaisiin kysellä lupalappuja, niin yhteydenotto Suomen viranomaisiin varmasti selvittää asian, kun viranomaiset on tietoisia tilanteesta.
Toinen vanhempi yksistään ei voi vaan asettaa mitään omavaltaista matkustuskieltoa ilman perusteltua epäilyä lapsikaappauksen tms. mahdollisuudesta. Nuo kiusaamistarkoituksessa keksityt kiellot ohitetaan kirjaamalla, että lapsen toinen vanhempi harrastaa huoltokiusaamista.
Siispä asiat selviksi ja matkalle.
Lapsen ulkomaille viemisen kielto on sisäänrakennettuna yhteishuoltajuuteen, koska yhteishuoltajuus edellyttää yhteistä päätöstä tuollaisessa asiassa. Omavaltaisuudesta on kyse, jos toinen yhteishuoltaja yrittää matkustaa ulkomaille lapsen kanssa ilman toiselta saatua lupaa. Sinä olet käsittänyt asian juuri päinvastoin kuin se on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hirveä määrä byroktratiaa rajalla, jos alettaisiin kyselemään todistuksia vanhemmuudesta ja toisen vanhemman suostumuksesta.
Lapsikaappaus on sellainen juttu, että byrokratiaa voidaan hyvinkin soveltaa sen ehkäisemiseksi.
Ihmetyttää kyllä, että lupaa toisinaan vaaditaan, mutta luvaksi riittäisi sitten joku vapaamuotoinen lappu, sellaisenhan voi kuka tahansa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varmaan sitten ollut joku superhyvä tuuri, kun olen koko lapsuuteni monta kertaa vuodessa matkustanut toisen vanhemman luo toiseen maahan ja takaisin, pienenä toisen vanhemman kanssa ja sitten koululaisena yksin. Samoin olen matkustanut lomille aina vain yhden huoltajani kanssa kerrallaan. Tällaisiakin matkoja oli vuosittain yleensä useampi. Olen myös matkustanut ihmisten kanssa, ketkä eivät ole edes huoltajiani, isovanhempien, tätien ja äitipuolen. Koskaan ei ole kysytty minkäänlaista selvitystä tai lupalappua missään.
Yleensäkin olen joutunut selvittelemään matkani tarkoitusta vain matkustaessani työn takia lähelle sota-aluetta.
Krista Mikkosella ei ollut tuollaista tuuria, eikä ulkoministeriö suosittele toimimaan teidän laillanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsella on voimassa oleva passi, niin se lähtökohtaisesti tarkoittaa myös sitä, että molemmat huoltajat on antaneet luvan matkustaa. Jos nyt jostain syystä jossain rajalla alettaisiin kysellä lupalappuja, niin yhteydenotto Suomen viranomaisiin varmasti selvittää asian, kun viranomaiset on tietoisia tilanteesta.
Toinen vanhempi yksistään ei voi vaan asettaa mitään omavaltaista matkustuskieltoa ilman perusteltua epäilyä lapsikaappauksen tms. mahdollisuudesta. Nuo kiusaamistarkoituksessa keksityt kiellot ohitetaan kirjaamalla, että lapsen toinen vanhempi harrastaa huoltokiusaamista.
Mutuiluijoita täällä näemmä riittää. Passi on matkustusasiakirja, mutta se ei kerro toisen maan viranomaiselle tai lipuntarkastajalle, että lapsella on lupa matkustaa. Lue se ulkoministerön ohje, jonka aiemmin linkitin, äläkä sönkötä omiasi.
Jos huoltajat myöntää lapselle matkustusasiakirjan siis passin, niin joku voisi jopa kuvitella, että sitä matkustusasiakirjaa käytetään matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton lupalappuja? Mistä eri maiden viranomaiset tietäisivät kuka on naimisissa, kenellä on yksinhuoltajuus ja kenellä yhteishuoltajuus? Myös joku aivan toinen aikuinen, esim isovanhempi, voi matkustaa lapsen kanssa, ilman huoltajaa. Eipä ole lappuja missään kyselty ja mitä lappuja ne olisi? Keittiönpöydän ääressä voi kirjoitella mitä tahansa lappusia, ei se niistä virallisia tee. Passi on ainoa asiakirja, jonka lapsi tarvitsee, lupalaput voitte työntää ahteriinne.
Ulkoministeriö ohjeistaa täysin eri tavalla kuin sinä. Krista Mikkonenkin sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. En kyllä uskalla viedä lapsia edes risteilylle ilman lupaa. Todennäköisesti isä saisi sen jotain kautta selville ja ei näyttäisi oikeudessa erityisen hyvälle jos olen lähtenyt reissuun vaikka hän on sen varta vasten kieltänyt. Mulla on aika perheneuvolaan parin päivän päästä niin koitan kysellä vielä heiltä neuvoa miten edetä tämän asian kanssa. Ei taida olla kuitenkaan mikään ihan arkipäiväinen ratkaisu, että vain toinen vanhempi saisi asiasta päättää.
Ota puheeksi ja kysy neuvoa, miten edetä asiassa teidän paikkakunnallanne.
Se, että toinen vanhempi huoltokiusaa ja ihan vaan mielivallan takia yrittää estää lomamatkaa tai vaikka passin saamista kieltämällä ei ole millään tavalla lapsen edun mukaista. Siksi tuollaiset huoltokiusaamisyritykset saadaan kuriin aika helposti.
Oman lapseni isä yritti aikoinaan estää lasta saamasta passia eromme jälkeen, koska ei halunnut olla yhteistyössä missään asiassa. Kun passiin ei saatu toiselta hyväksyntää ja tilanne selvisi, että mikä on syynä siihen, niin saatiin passi pelkästään minun luvallani ja lapsen isän osuus jätettiin huomiotta.
Siitä ei kuitenkaan ole mitään iloa, jos vieraan maan viranomainen tai lipuntarkastus kentällä kysyy lupalappua toiselta huoltajalta... Passi ei ole se kaivattu lupa.
Olet vissiin ihminen, joka kuvittelee aina olevansa oikeassa. Raskasta tuommoi jankkaaminen. 🙄
Oon 17 vuotta reissannut muksujen kanssa, kolme kertaa vuodessa ja ikinä ei ole mitään lupalappuja kyselty. 🤷Olet vissiin ihmninen, joka kuvittelee että kun minä niin varmasti kaikki muutkin. Samalla väität, että ulkoministeriön ohje, jonka linkitin, on tyhmä ja Krista Mikkosen kokemaa ei tapahtunut. Olet muille vaarallinen omanapaisuudessasi.
Missähän kohtaa väitin linkkisi ohjetta tyhmäksi? 🧐
Olet itsellesi ja muille vaarallinen noista harhoissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutuiluijoita täällä näemmä riittää. Passi on matkustusasiakirja, mutta se ei kerro toisen maan viranomaiselle tai lipuntarkastajalle, että lapsella on lupa matkustaa. Lue se ulkoministerön ohje, jonka aiemmin linkitin, äläkä sönkötä omiasi.
Jos huoltajat myöntää lapselle matkustusasiakirjan siis passin, niin joku voisi jopa kuvitella, että sitä matkustusasiakirjaa käytetään matkustamiseen.
Mutta katsos, kun se ei ole yhteishuollossa olevalle lapselle se ainoa tarvittava asiakirja. Se on yksi, mutta ei kaikki. Miten tämä on niin vaikea teille jankkaajille hahmottaa? Lue ulkoministeriön ohje, jonka linkitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. En kyllä uskalla viedä lapsia edes risteilylle ilman lupaa. Todennäköisesti isä saisi sen jotain kautta selville ja ei näyttäisi oikeudessa erityisen hyvälle jos olen lähtenyt reissuun vaikka hän on sen varta vasten kieltänyt. Mulla on aika perheneuvolaan parin päivän päästä niin koitan kysellä vielä heiltä neuvoa miten edetä tämän asian kanssa. Ei taida olla kuitenkaan mikään ihan arkipäiväinen ratkaisu, että vain toinen vanhempi saisi asiasta päättää.
Se, että toinen vanhempi huoltokiusaa ja ihan vaan mielivallan takia yrittää estää lomamatkaa tai vaikka passin saamista kieltämällä ei ole millään tavalla lapsen edun mukaista. Siksi tuollaiset huoltokiusaamisyritykset saadaan kuriin aika helposti.
Oman lapseni isä yritti aikoinaan estää lasta saamasta passia eromme jälkeen, koska ei halunnut olla yhteistyössä missään asiassa. Kun passiin ei saatu toiselta hyväksyntää ja tilanne selvisi, että mikä on syynä siihen, niin saatiin passi pelkästään minun luvallani ja lapsen isän osuus jätettiin huomiotta.
Siitä ei kuitenkaan ole mitään iloa, jos vieraan maan viranomainen tai lipuntarkastus kentällä kysyy lupalappua toiselta huoltajalta... Passi ei ole se kaivattu lupa.
Olet vissiin ihminen, joka kuvittelee aina olevansa oikeassa. Raskasta tuommoi jankkaaminen. 🙄
Oon 17 vuotta reissannut muksujen kanssa, kolme kertaa vuodessa ja ikinä ei ole mitään lupalappuja kyselty. 🤷Olet vissiin ihmninen, joka kuvittelee että kun minä niin varmasti kaikki muutkin. Samalla väität, että ulkoministeriön ohje, jonka linkitin, on tyhmä ja Krista Mikkosen kokemaa ei tapahtunut. Olet muille vaarallinen omanapaisuudessasi.
Olet itsellesi ja muille vaarallinen noista harhoissasi.
Implisiittisesti väität, koska jätät sen huomiotta ja hölötät vain omia kokemuksiasi jotenkin hyödyllisenä tietona tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsikaappaus on sellainen juttu, että byrokratiaa voidaan hyvinkin soveltaa sen ehkäisemiseksi.
Kaksi alapeukuttajaa pahoittivat mielensä yllä olevasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ulkomaille viemisen kielto on sisäänrakennettuna yhteishuoltajuuteen, koska yhteishuoltajuus edellyttää yhteistä päätöstä tuollaisessa asiassa. Omavaltaisuudesta on kyse, jos toinen yhteishuoltaja yrittää matkustaa ulkomaille lapsen kanssa ilman toiselta saatua lupaa. Sinä olet käsittänyt asian juuri päinvastoin kuin se on.
Yhteishuolto edellyttää yhteistyötä niiden yhteisten päätösten tekemiseen. Jos toinen huoltaja alkaa änkyröidä kun hän nyt vaan haluaa ettei lapsi saa passia tai matkustaa ulkomaille koska hän haluaa määrätä mitä lapsi ja toinen vanhempi tekee, niin se toinen huoltaja voidaan katsoa yhteistyökyvyttömäksi. Yhteistyökyvytöntä taas ei voida ottaa tosissaan kuten normaalia yhteistyökykyistä huoltajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet itsellesi ja muille vaarallinen noista harhoissasi.Implisiittisesti väität, koska jätät sen huomiotta ja hölötät vain omia kokemuksiasi jotenkin hyödyllisenä tietona tässä asiassa.
Sähän oot metka tapaus 😂 Vissiin Krista Mikkonen itse?
Olen reissannut lapsen kanssa viimeiset 17 vuotta, meillä on yhteishuoltajuus, lapsella eri sukunimi kuin minulla. Koskaan, missään, ikinä ei ole kysytty toisen vanhemman lupaa, ei Suomessa eikä muissa maissa ja olemme kolunneet lähes kaikki Euroopan maat. Reissussa vuodessa 2-3 eli kymmenittäin.
Tuo lupalappu on lähinnä jäänne ajalta ennen kuin kaikki tiedot oli tietokannoissa, eli siis ajalta ennen nettiä ja tietotekniikan yleistymistä muutenkin.
Käytännössä noita lupia kysytään äärimmäisen harvoin, lähinnä maissa joissa on hyvin tarkkaa muutenkin tai jos rajalla herää joku erityinen epäilys, että onko esimerkiksi aikuisen seurassa oleva lapsi mukana laillisesti.
Syy miksi noita ei yleisesti kysellä on se, että ne vie aikaa. Esimerkiksi lentokentillä missä on ryysistä muutenkin, ei todellakaan aleta selvittää jokaisen yhdessä matkustavan aikuisen ja lapsen välistä suhdetta, huoltajuuksia ja toisen huoltajan lupia.
Lapseni on matkustanut isänsä kanssa useita kertoja Euroopan sisällä ja mitään lupia minulta ei ole kyselty kertaakaan missään. Jos sinulla on lasten passit, sinulla on oikeus matkustaa. Mitä isä voi tehdä jälkeenpäin vaikka saisikin kuulla asiasta? Soittaa polisiille? Lapsella on oikeus matkustaa molempien vanhempien kanssa jos mitään vaaraa ei liity tilanteeseen, juurikin tuo kaappaisuhka olisi sellainen. Poliisi tai lastenvalvoja tai asianajaja voi selittää tilanteen isälle helposti. Sinua ei voida rankaista mitenkään vaikka lähtisit vain kysymättä matkalle, mukavinta toki olisi hoitaa homma etukäteen kuntoon ja kysyä vaikka sieltä poliisilta asiasta niin saat vahvistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet itsellesi ja muille vaarallinen noista harhoissasi.Implisiittisesti väität, koska jätät sen huomiotta ja hölötät vain omia kokemuksiasi jotenkin hyödyllisenä tietona tässä asiassa.
Eksplisiittisesti ilmaistuna, olet seinähullu.