Yksinhuoltajuus matkustamisen suhteen
Miten helppoa tai vaikeaa on saada yksinhuoltajuutta vain matkustusasioihin liittyen? Muuten jatkuisi siis yhteishuoltajuus. Exä kieltää lasten kaiken matkustamisen ulkomaille, koska käyttää tätä kiristämiskeinona. Itsekin siis sanoo ihan suoraan, että saat viedä lapset laivalle jos suostut tiettyihin ehtoihin joiden koen olevan lapsille haitallisia. Kyse ei ole siis siitä, että olisi huolissaan lasten turvallisuudesta vaan uskoo itsekin, että lapsien olisi kiva matkustaa. Ei olla siis matkusteltu (edes siellä risteilyllä, jonne lapset itse pyytävät) nyt pariin vuoteen eli meidän eron jälkeen. Ja mitä ihmettä mun pitäisi sanoa lapsille kun kysyy miksei voida mennä? He ovat vielä päiväkoti-ikäisiä eivätkä itse tajua mistä kiikastaa. Kaikkeni yritän etten mustamaalaa isäänsä, mutta alkaa tekosyyt loppua.
Kommentit (181)
Kiitos vastauksista. En kyllä uskalla viedä lapsia edes risteilylle ilman lupaa. Todennäköisesti isä saisi sen jotain kautta selville ja ei näyttäisi oikeudessa erityisen hyvälle jos olen lähtenyt reissuun vaikka hän on sen varta vasten kieltänyt. Mulla on aika perheneuvolaan parin päivän päästä niin koitan kysellä vielä heiltä neuvoa miten edetä tämän asian kanssa. Ei taida olla kuitenkaan mikään ihan arkipäiväinen ratkaisu, että vain toinen vanhempi saisi asiasta päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei isä voi kieltää normaalia lomamatkailua äidin kanssa, sillä se ei ole lapsen edun mukaista. Passin saa myös ilman toisen huoltajan lupaa, jos kyseessä on ap:n kuvaama kiusanteko.
Jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus, niin aivan varmasti kumpi vaan vanhempi voi kieltää huollettavan viemisen ilman lupaa ulkomaille. Monissa maissa jopa tarkistetaan kentillä, että se lupa on olemassa. Lomamatkailla toki saa, mutta se tapahtuu kotimaassa.
Itse vein serkun lapsen Espanjaan ja kukaan ei kysynyt mitään muuta kuin hänen passia reissun aikana. Lupia lapsen ulkomaille vientiin ei kysytty missään vaiheessa.
Minun lapsi oli myös joskus laivalla mummon kanssa eikä kukaan kysynyt lupalappu.
Itse olen ollut lasteni kanssa ulkomailla ennen kuin minulle vaihdettiin yksinhuoltajuus ja lupa-asiaa kysyttiin ainoastaan reissua varten passeja hakiessa, itse reissussa kukaan ei kysynyt onko toisen huoltajan lupa.
Sinulla kävi tuuri:
Vierailija kirjoitti:
Mammat mutuilevat, että saa tietenkin lomamatkailla missä vaan ilman toisen huoltajan lupaa ja mutuilullaan voivat aiheuttaa jollekin lukijalle pahoja ongelmia. Kyse on mammojen toiveajattelusta enemmän kuin todellisuudesta. Ap, mene käräjäoikeuden kautta ja hae lupaa saada matkustaa ulkomailla ilman myötävaikutusta toiselta osapuolelta. Käännätä oikeuden päätös virallisella kielenkääntäjällä ja muista ottaa matkoille mukaan.
Tässä ulkoministeriön ohje (luotettavampi taho kuin mammat):
https://um.fi/lapselle-huoltajien-lupa-lomamatkalle
Ja tässä elävästä elämästä nykyisen sisäministerin kokemus. Tämä herätti minut aikoinaan:
Joku hölmö alapeukuttaa kaikkia viestejäni koska mielikuvittelee minun olevan naisvihaaja, mutta faktat ovat kuten kerroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään lupia ei ole minulta kysytty edes kaukomailla :D Taitaa olla taas joku naisvihaajaprovointtäjä liikkeellä tässä.
Koeta nyt tyhmä ymmärtää, että sinulla oli vain hyvä tuuri. Mistään naisvihasta ei ole kyse, koska miehet voivat olla yhteishuoltajia myös ja samat säännöt koskevat heitäkin.
Noita lupia ei ihan oikeasti kysytä kuin äärimmäisen harvoin jostain perustellusta syystä ja lähinnä niissä maissa, missä lapsikaappaukset on isompi ongelma.
Saa olla aika uskomaton tuuri, että jossain lomamatkalla lupaa kysytään. Sitten kannattaa jo laittaa lottokin vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. En kyllä uskalla viedä lapsia edes risteilylle ilman lupaa. Todennäköisesti isä saisi sen jotain kautta selville ja ei näyttäisi oikeudessa erityisen hyvälle jos olen lähtenyt reissuun vaikka hän on sen varta vasten kieltänyt. Mulla on aika perheneuvolaan parin päivän päästä niin koitan kysellä vielä heiltä neuvoa miten edetä tämän asian kanssa. Ei taida olla kuitenkaan mikään ihan arkipäiväinen ratkaisu, että vain toinen vanhempi saisi asiasta päättää.
Kyllä se mahdollista on, ellei ole lapsikaappauspelkoa kohdallasi. Kannattaa mieluummin kysyä joltakin avioerojuristilta. Jotkut antavat lyhyttä neuvontaa puhelimitse ilmaiseksikin.
Poliisi myöntää passin ja poliisi voi myöntää passin ilman toisen suostumusta. Eli sinne yhteys, soita ennen kuin menet.
Passi voidaan myöntää alaikäiselle, vaikka huoltaja ei antaisi suostumustaan, jos passin antamatta jättäminen olisi selvästi vastoin lapsen etua ja voidaan pitää ilmeisenä, ettei lasta vastoin huoltajan suostumusta viedä toiseen valtioon muutoin kuin tilapäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään lupia ei ole minulta kysytty edes kaukomailla :D Taitaa olla taas joku naisvihaajaprovointtäjä liikkeellä tässä.
Koeta nyt tyhmä ymmärtää, että sinulla oli vain hyvä tuuri. Mistään naisvihasta ei ole kyse, koska miehet voivat olla yhteishuoltajia myös ja samat säännöt koskevat heitäkin.
Noita lupia ei ihan oikeasti kysytä kuin äärimmäisen harvoin jostain perustellusta syystä ja lähinnä niissä maissa, missä lapsikaappaukset on isompi ongelma.
Saa olla aika uskomaton tuuri, että jossain lomamatkalla lupaa kysytään. Sitten kannattaa jo laittaa lottokin vetämään.
Krista Mikkoselta kysyttiin matkalla Pariisista junalla Lontooseen. Luota sinä vain tuuriisi ja supliikkiisi. Aika tyhmää sellainen luotto kyllä on.
Itse matkustin yhteishuoltajana muutamaa päivää vajaa 17-vuotiaan kanssa viime kesänä autolla Eurooppaan. Siljalla vaadittiin todistusta mukaan toiselta vanhemmalta, Vikingillä ei. Koska olin tietoinen mahdollisista vaatimuksista, osasin soittaa ja kysyä. Entä jos olisin valinnut firman summittain? Lotossa ei ole 50% voittamahdollisuutta, kuten väität.
Voimassa olevat passit meidän lapsilla onkin, se ei ole ongelma. Vaan isän asettama matkustuskielto.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Poliisi myöntää passin ja poliisi voi myöntää passin ilman toisen suostumusta. Eli sinne yhteys, soita ennen kuin menet.
Passi voidaan myöntää alaikäiselle, vaikka huoltaja ei antaisi suostumustaan, jos passin antamatta jättäminen olisi selvästi vastoin lapsen etua ja voidaan pitää ilmeisenä, ettei lasta vastoin huoltajan suostumusta viedä toiseen valtioon muutoin kuin tilapäisesti.
Sotket asioita, kun ymmärrä mistä puhutaan. Ei tässä ole kyse passista vaan siitä, että ulkomaan viranomainen voi kysyä lupalappua toiselta huoltajalta. Ei siihen auta selittää, että kun poliisi myönsi passin. Ei se Suomen poliisin myöntämä passi ole lupalappu toisen maan viranomaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Voimassa olevat passit meidän lapsilla onkin, se ei ole ongelma. Vaan isän asettama matkustuskielto.
-Ap
Siihen ei ole muuta apua kuin yksinhuoltajuuden hakeminen. Miksi edes yrität yhteishuoltajuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ota puheeksi ja kysy neuvoa, miten edetä asiassa teidän paikkakunnallanne.
Se, että toinen vanhempi huoltokiusaa ja ihan vaan mielivallan takia yrittää estää lomamatkaa tai vaikka passin saamista kieltämällä ei ole millään tavalla lapsen edun mukaista. Siksi tuollaiset huoltokiusaamisyritykset saadaan kuriin aika helposti.
Oman lapseni isä yritti aikoinaan estää lasta saamasta passia eromme jälkeen, koska ei halunnut olla yhteistyössä missään asiassa. Kun passiin ei saatu toiselta hyväksyntää ja tilanne selvisi, että mikä on syynä siihen, niin saatiin passi pelkästään minun luvallani ja lapsen isän osuus jätettiin huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApSiihen ei ole muuta apua kuin yksinhuoltajuuden hakeminen. Miksi edes yrität yhteishuoltajuutta?
Taas mutuilija liikkeellä. Yhteishuoltajuus on nykyään pääsääntö ja siitä poiketaan harvoin. Helpompi on saada tuomioistuimelta poikkeama yhteishuoltajuuteen, kuin koko yksinhuoltajuutta, koska onhan se nyt sentään pienenpi muutos. Höhlää neuvoa toista, että ainostaan iso muutos auttaa, kun pieni muutos on helpompi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että toinen vanhempi huoltokiusaa ja ihan vaan mielivallan takia yrittää estää lomamatkaa tai vaikka passin saamista kieltämällä ei ole millään tavalla lapsen edun mukaista. Siksi tuollaiset huoltokiusaamisyritykset saadaan kuriin aika helposti.
Oman lapseni isä yritti aikoinaan estää lasta saamasta passia eromme jälkeen, koska ei halunnut olla yhteistyössä missään asiassa. Kun passiin ei saatu toiselta hyväksyntää ja tilanne selvisi, että mikä on syynä siihen, niin saatiin passi pelkästään minun luvallani ja lapsen isän osuus jätettiin huomiotta.
Siitä ei kuitenkaan ole mitään iloa, jos vieraan maan viranomainen tai lipuntarkastus kentällä kysyy lupalappua toiselta huoltajalta... Passi ei ole se kaivattu lupa.
Juttelin noin vuosi sitten yhden juristin kanssa muista lapsien huoltoon liittyvistä ongelmista ja hän ainakin sanoi, että yksinhuoltajuutta on mahdoton saada jos ei ole selkeää näyttöä vuosien kiusasta lasten kustannuksella. Täytynee kysyä vielä uudelleen asiaa kun juristiin on pakko joka tapauksessa olla taas yhteydessä tämän asian tiimoilta. Riittääköhän kaksi vuotta vuosien kiusaksi?
-Ap
Mun lapset ovat matkustaneet isovanhempiensa kanssa Espanjaan ilman mitään lupalappuja.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin noin vuosi sitten yhden juristin kanssa muista lapsien huoltoon liittyvistä ongelmista ja hän ainakin sanoi, että yksinhuoltajuutta on mahdoton saada jos ei ole selkeää näyttöä vuosien kiusasta lasten kustannuksella. Täytynee kysyä vielä uudelleen asiaa kun juristiin on pakko joka tapauksessa olla taas yhteydessä tämän asian tiimoilta. Riittääköhän kaksi vuotta vuosien kiusaksi?
-Ap
Asianajaja tuon tietäisi. Täällä saa lähinnä näkemyksiä. Luulisi riittävän, jos on muutakin kiusaa todennettavissa kuin ulkomaanmatkojen torppaaminen. Jos kaikki muu rullaa hyvin ja vain tuo kinnaa, niin toinen huoltaja voi vedota lapsikaappaushuoleen ja todeta, että kotimaanlomailu on sopiva vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei kuitenkaan ole mitään iloa, jos vieraan maan viranomainen tai lipuntarkastus kentällä kysyy lupalappua toiselta huoltajalta... Passi ei ole se kaivattu lupa.
Olet vissiin ihminen, joka kuvittelee aina olevansa oikeassa. Raskasta tuommoi jankkaaminen. 🙄
Oon 17 vuotta reissannut muksujen kanssa, kolme kertaa vuodessa ja ikinä ei ole mitään lupalappuja kyselty. 🤷
Kun lapsella on voimassa oleva passi, niin se lähtökohtaisesti tarkoittaa myös sitä, että molemmat huoltajat on antaneet luvan matkustaa. Jos nyt jostain syystä jossain rajalla alettaisiin kysellä lupalappuja, niin yhteydenotto Suomen viranomaisiin varmasti selvittää asian, kun viranomaiset on tietoisia tilanteesta.
Toinen vanhempi yksistään ei voi vaan asettaa mitään omavaltaista matkustuskieltoa ilman perusteltua epäilyä lapsikaappauksen tms. mahdollisuudesta. Nuo kiusaamistarkoituksessa keksityt kiellot ohitetaan kirjaamalla, että lapsen toinen vanhempi harrastaa huoltokiusaamista.
Siispä asiat selviksi ja matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vissiin ihminen, joka kuvittelee aina olevansa oikeassa. Raskasta tuommoi jankkaaminen. 🙄
Oon 17 vuotta reissannut muksujen kanssa, kolme kertaa vuodessa ja ikinä ei ole mitään lupalappuja kyselty. 🤷
Olet vissiin ihmninen, joka kuvittelee että kun minä niin varmasti kaikki muutkin. Samalla väität, että ulkoministeriön ohje, jonka linkitin, on tyhmä ja Krista Mikkosen kokemaa ei tapahtunut. Olet muille vaarallinen omanapaisuudessasi.
Sinä et ole nähnyt, mutta Krista on:
https://yle.fi/uutiset/3-9005786