Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?

Vierailija
24.10.2022 |

Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?

Ja kyllä, etsin vertaistukea..

Kommentit (551)

Vierailija
161/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap tässä tarkoita sitä, että mitä järkeä nykyään on käydä edes töissä, kun voisi samantien elää tuilla. Työssäkäyvillä ihmisillä ei jää mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.

Töistä kertyy työeläkettä ja sairauspäivärahakin on korkeampi kuin työttömällä.

Ensinnäkin työeläke on ihan vitsi ja toiseksi miten se näkyy sitten esimerkiksi parinkymmenen vuoden päästä. Saat työeläkettä vähän enemmän, mutta esim. se työttömänä ollut kaveri saa pienempää eläkettä ja siihe tuet päälle niin ollaan taas samalla viivalla. Kysyn vaan, että miten se työssäkäyminen palkitsee.

Kerro mitä tukia eläkeläiset saavat?

Olen eläkkeellä sh työstä, eläke 1390€/kk brutto

n. 1050€/kk käteen. Asun 45m2 omistusasunnossa, josta maksan hoito- ja rahoitusvastiketta 250€/kk.

Kerro ihmeessä mihin tukiin minulla olisi oikeus?

Kerron ystävillekin, kun samassa tilanteessa on moni ihminen?

Ei sinulla varmaan olekaan, koska tulosi eivät menoihisi nähden ole tarpeeksi pienet. Tuossa tarkoitettiin ihmisiä, joilla on tosi pieni eläke, jota tuet sitten täydentävät. Jos on vaikka pelkkä takuueläke tai se ja sen päälle joku ihan olematon työeläke ja ihan normaali vuokra maksettavana, niin ainakin asumistukea saa, ehkä myös perustoimeentulotukea.

-eri

Vierailija
162/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä huomannut, ettei mihinkään jäisi rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se katkeroittaa. En minä tälläistä elämää suunnitellut. Vielä kun on lapsetkin, niin tavallinen keskipalkka ei vain riitä mihinkään muuhun kuin hengissä pysymiseen.

Vierailija
164/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se katkeroituminen mitään auta, tekee vain elämän kurjemmaksi. On ihan selvä, että välillä on parempia aikoja ja välillä huonompia. Joskus sitten tulee erittäin huonoja aikoja, mutta niistä ei ole vielä meillä tietoakaan.

Ihminen pärjää kyllä vähemmälläkin, jos on pakko.

Vierailija
165/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap tässä tarkoita sitä, että mitä järkeä nykyään on käydä edes töissä, kun voisi samantien elää tuilla. Työssäkäyvillä ihmisillä ei jää mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.

Töistä kertyy työeläkettä ja sairauspäivärahakin on korkeampi kuin työttömällä.

Ensinnäkin työeläke on ihan vitsi ja toiseksi miten se näkyy sitten esimerkiksi parinkymmenen vuoden päästä. Saat työeläkettä vähän enemmän, mutta esim. se työttömänä ollut kaveri saa pienempää eläkettä ja siihe tuet päälle niin ollaan taas samalla viivalla. Kysyn vaan, että miten se työssäkäyminen palkitsee.

Kerro mitä tukia eläkeläiset saavat?

Olen eläkkeellä sh työstä, eläke 1390€/kk brutto

n. 1050€/kk käteen. Asun 45m2 omistusasunnossa, josta maksan hoito- ja rahoitusvastiketta 250€/kk.

Kerro ihmeessä mihin tukiin minulla olisi oikeus?

Kerron ystävillekin, kun samassa tilanteessa on moni ihminen?

Niin, sä saat työeläketä ja asut omistusasunnossa -> et saa tukia. Sitten joku toinen on jäänyt työttömänä eläkkeelle ja asuu vuokralla -> saa kansaneläkettä, asumistukea ja toimeentulotukea. Näin se työssäkäynti palkitaan. Tämä oli se pointti mitä et ymmärtänyt. 

Joo, mutta se on valetta.

Eihän asumistuki jää vuokralaiselle, vaan se maksetaan vuokranantajalle eli sijoittajille.

Jos maksetaan kansaneläkettä, silloin ei suinkaan makseta toimeentulotukea, koska se on pienempi kuin kansaneläke, jos henkilö on siihen oikeutettu. Eikä henkilö saa työttömyysturvaa, sairauspäivärahaa, vammaistukea yms.

Toimeentulotuki on aina harkinnanvarainen ja päätös siitä tehdään yksilöllisesti ja se on kertaluontainen, jos henkilöllä ei ole muita tuloja, mutta sitä ennen kaikki muut tulot ja tukimuodot otetaan huomioon.

Kyllä minulle ainakin on aina maksettu asumistuki omalle tilille, ei ole koskaan vuokranantajan tilille mennyt.

Toimeentulotukea ei ehkä saa, jos saa takuueläkettä ja asumistukea, mutta ainakin jos on paljon tt-tuessa hyväksyttäviä terveydenhoitokuluja, voi oikeus siihen syntyä.

Vierailija
166/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se katkeroittaa. En minä tälläistä elämää suunnitellut. Vielä kun on lapsetkin, niin tavallinen keskipalkka ei vain riitä mihinkään muuhun kuin hengissä pysymiseen.

No ihan varmaan joo.

Vierailija
167/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus 1900-luvun alussa mies kävi töissä ja hankki elannon koko perheelle. Riittääkö nykyään yhden henkilön palkka koko perheen elättämiseen. Eli onko ne palkat nousseet noin sadan vuoden aikana. Mitään rahallisia tukia ei tainnut silloin olla.

Ostovoima on varastettu pois. Ei tässä paskavaltiossa ole mitään järkeä, paskakaupat, paskasähköyhtiöt, pelkkiä ahneita kusipäitä täynnä

Paskademarit ja vihreät tosi paska.

Vierailija
168/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa on duunareillakin hulppeat omakotitalot ja katumaasturit. Ainakin tv-sarjojen perusteella. Muuta sinne. Moni ns. white trashiin kuuluvakin näyttää asuvan omakotitalossa isolla tontilla ja hirveillä läskeilläkin on aina isot omat autot ja rahaa roskaruokaan.

Amerikassa on myös niitä, jotka tekee kolmea työtä ja asuu asuntovaunussa siitä huolimatta, kun ei ole varaa muuhun. Jos sairastuu niin hoitoa ei välttämättä saa, kun työnantaja ei ole maksanut kunnon vakuutusta eikä itsellä ole varaa siihen. Että semmoinen onnela.

Juu, Suomi on yksi tyhmimmistä maista jenkkien ihailun suhteen. Ei tyhmin välttämättä muuten.

Vierailija
169/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jatkat demareiden/vihreiden äänestämistä?

Vierailija
170/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyy ainakin nettiin riittävän rahaa ja vielä johonkin laitteeseenkin, jolla sitä nettiä käyttää.

Vierailija
171/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeroituminen vain pahentaa oloasi. Se ei kannata, kaiken muun ikävän päälle. Keskity hyviin asioihin ja pyri oikein kunnolla hehkuttamaan itsellesi niitä asioita, jotka vaikeuksien keskellä tuottavat sinulle iloa.

Koeta luottaa ajatukseen, että asiat voivat muuttua joskus myös parempaan suuntaan. Hyvä mieli on ilmaista ja silloin kun ei ole rahaa muuhun, voi koettaa nauttia pienistä, ilmaisista asioista. Et ole yksin, voin lohduttaa. Niukassa ovat rahat täälläkin, mutta sentään riittävät ja olen jaksanut olla onnellinen arjessa.

Vierailija
172/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos tulee takuu varmasti kun tarpeeksi ihmisiä on vailla ruokaa noin viikon niin alkaa anarkia.

Vierailija
173/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tuo yksi juntti, jopa jenkkilää kaipaa, muuta sinne? Vai kirjoitteleeko tukiaismaisesti ulkomailta? :D

Vierailija
174/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi rahaa pitäisi jäädä säästöön? 

Ihminen käy töissä, että saa hankittua ruokaa ja katon pään päälle. Ei se raha tilillä tee onnelliseksi. 

Toki, jos joku nimenomaan haluaa rahaa säästöön, se pitää silloin huomioida omissa kulutusvalinnoissa. 

Ruoan ja katon pään päälle saa työttömänäkin joten mikä tässä on nyt se motivoiva tekijä? Varsinkin kun omat esi-isät haaskasivat elämänsä tämän maan eteen. Mitä järkeä siinä oli? Kerro!

Työttömänä saisi jonkun kaupungin vuokrakerrostalokolmion, työssä käynti mahdollistaa tilavan omakotitalon, auton ja lapsille harrastukset. Eikä tartte ruokakaupassa laskea joka senttiä, vaikka nyt onkin tullut mietittyä tarkemmin sekä ruokaostoksia että autoilua kun kaikki hinnat on nousseet. Talo on energiatehokas, sähkö- ja lämmityslaskut olleet pieniä ja puullakin voi lämmittää. Joten kyllä, näinä aikoina jos koskaan olen onnellinen siitä että on töitä.

Ymmärrätkö sinä tampio, että kaikki työssäkävijät eivät ole yhtä onnekkaassa asemassa kuin sinä? 😩

Sinulla lienee puoliso jakamassa ok-talon , auton ja harrastusten kustannuksia, tai sitten tienaat kohtalaisen mukavasti.

Hyvin moni painaa raskaassa työssä ja palkka riittää kenties siihen kerrostaloasunnon vuokraan ja ruokaan.

Vierailija
175/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuloja ei voi nostaa, niin menoja täytyy pienentää. Itse asun edullisesti ja tilatehokkaasti, joten laskujen jälkeen jää pienimmistäkin tuloista vielä rahaa ja tarkalla budjetoinnilla voi matkustaa silloin tällöin, käydä perheen kanssa ravintolassa tai elokuvissa ja pitää teinin vaatetettuna.

Pitää olla katos olla ylisuuret asunnot ja kalliit autot. Huonekalut ja elektroniikka uutena mahdollisimman kalliita. Merkkivaatteet. Monta suoratoistopalveluita. Kaikkea ei voi saada. Oikealla budjetoinnilla saa rahat riittämään. Kysymys mistä on valmis nipistämään jos vaikka sinne matkalle haluaa tai ravintolaan?

Vierailija
176/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että mitennii ei jää? Ihan normaalisti.

Vierailija
177/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsken miehen maksaa puolet laskuista, ettei minun kukkarostani mene kaikkea. Lisäksi olen siirtänyt kauppakäyntejä hänelle samasta syystä. En jaksa enää olla ainoa, joka käyttää rahaa tämän talouden pyörittämiseen.

Ja katso: nyt pystyn maksamaan lapselle kalliin harrastuksen. Kun vielä teen ylitöitä tappiin asti joka kuukausi, pystyn saamaan vielä säästöönkin, maksamaan autolainaa ja herraisä ehkä ostamaan uudet talvikengät tänä vuonna. Yritin kyllä korjauttaa vanhoja räätälillä, mutta kuulemna ovat retkahtaneet liian pahasti jo.

Vierailija
178/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin tämän alkaa muutkin huomata, että ns. normaalipalkalla ei pysty oikein elämään enää. En tiedä koskeeko tilanne ainoastaan suomea (tuskin), mutta täällä ja koko maailmassa pitäisi nousta barrikadeille ja vaatia muutosta, muuten sitä ei tule.

En ole kommunisti mutta mielestäni syy on isoissa pörssifirmoissa. Kun asiaa ajattelen maalaisjärjellä, niin tulen aina siihen tulokseen.

Syy ei ole sodan , ei edes koronan, ilman näitäkin oltiin ja oltaisiin tiukalla.

Enempää ei voi silti hyvätuloisten verotustakaan kiristää, sekin työ alkaa olla kannattamatonta.

Myös valtio(t) köyhtyy. Ainoastaan isot pörssiyhtiöt kasvaa. Voiton päälle enemmän voittoa ajattelu ja systeemi pitää lopettaa, ja se raha jakaa tasaisemmin. Se jakaantuisikin paremmin, jos ei tarvitse tehdä voiton päälle tehdä voittoa.

Tämähän se. Maksimaaliset voitot ja osingot on se ykkösasia. Kaikki muu tulee sitten perässä, myös  ihmisten hyvinvointi ja jopa ihmishenget. Perusarvot ihan hukassa tässä systeemissä. Ja sitten joku jaksaa täällä syyllistää vähävaraista ihmistä vääristä arvoista, jos tämä joskus haluaa itselleen jotain pientä extraa. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Vierailija
179/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopas Areenasta Ulkolinja: Harkova sodan jaloissa, ja uikuta surkeaa osaasi vasta sitten, tollo.

Vierailija
180/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsken miehen maksaa puolet laskuista, ettei minun kukkarostani mene kaikkea. Lisäksi olen siirtänyt kauppakäyntejä hänelle samasta syystä. En jaksa enää olla ainoa, joka käyttää rahaa tämän talouden pyörittämiseen.

Ja katso: nyt pystyn maksamaan lapselle kalliin harrastuksen. Kun vielä teen ylitöitä tappiin asti joka kuukausi, pystyn saamaan vielä säästöönkin, maksamaan autolainaa ja herraisä ehkä ostamaan uudet talvikengät tänä vuonna. Yritin kyllä korjauttaa vanhoja räätälillä, mutta kuulemna ovat retkahtaneet liian pahasti jo.

Olis kannattanut viedä suutarille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän