Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?
Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?
Ja kyllä, etsin vertaistukea..
Kommentit (551)
Voisiko olla niin, että halutaan liikaa? Tosi moni on varmasti velkaantunut ja elää yli varojensa koska ajatellaan että näin kuuluu tehdä? Tavallisen duunarinkin täytyy saada ne kalliit merkkivehkeet , hienot talot ja autot ja etelänlomat. Mikä tän aiheuttaa? No tää some ja ulkoiset paineet.
Entä jos eläisi varojensa mukaan?
En ole koskaan odottanut, että jäisi jotain. Sitä päivää, kun en enää tarvinnut yhtäkään tukea Kelasta, odotin kyllä hyvin paljon, koska vihasin joka hetkeä, jona jouduin olemaan kyseisen laitoksen kanssa missään tekemisissä. Se mielivaltaisuus nimittäin katkeroitti hyvinkin paljon.
Palkkaerot on kuitenkin liian suuret aina vaan. Köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsken miehen maksaa puolet laskuista, ettei minun kukkarostani mene kaikkea. Lisäksi olen siirtänyt kauppakäyntejä hänelle samasta syystä. En jaksa enää olla ainoa, joka käyttää rahaa tämän talouden pyörittämiseen.
Ja katso: nyt pystyn maksamaan lapselle kalliin harrastuksen. Kun vielä teen ylitöitä tappiin asti joka kuukausi, pystyn saamaan vielä säästöönkin, maksamaan autolainaa ja herraisä ehkä ostamaan uudet talvikengät tänä vuonna. Yritin kyllä korjauttaa vanhoja räätälillä, mutta kuulemna ovat retkahtaneet liian pahasti jo.
Olis kannattanut viedä suutarille.
Joo siis aina noi nimitykset menee sekaisin 🙃. Oikeaan paikkaan osasin kyllä mennä. Mutta ilmeisesti kenkää ei voi korjata, jos pohja on retkahtanut sisältä sinne koron sisään. Olivat kyllä ihanan lämpimät, karvavuoriset ja pitkävartiset. Monta vuotta käytin, ja parillakympillä löysin Cittarin outletistä, joten rahallisesti ei ollut iso menetys.
Laskuni tulevat siitä, että olen ostanut tavaroita ja palveluja. Mihin sitä rahaa pitäisi vielä jäädä laskujen maksamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan odottanut, että jäisi jotain. Sitä päivää, kun en enää tarvinnut yhtäkään tukea Kelasta, odotin kyllä hyvin paljon, koska vihasin joka hetkeä, jona jouduin olemaan kyseisen laitoksen kanssa missään tekemisissä. Se mielivaltaisuus nimittäin katkeroitti hyvinkin paljon.
Olen toista mieltä. Ilman reilua asumistukea ja lapsilisiä olisin pulassa. Olen onnellinen että on edes tämmöinen taloudellinen tukiverkko. Toisaalta mielellään minä nekin rahat tienasin ihan itse työstäni. Eli palkkaa nostamalla ei tarvitsisi silloin esimerkiksi asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toista mieltä. Ilman reilua asumistukea ja lapsilisiä olisin pulassa. Olen onnellinen että on edes tämmöinen taloudellinen tukiverkko. Toisaalta mielellään minä nekin rahat tienasin ihan itse työstäni. Eli palkkaa nostamalla ei tarvitsisi silloin esimerkiksi asumistukea.
Kiva jos sulla on sujunut tukien kanssa. Itselläni ei ole. Ei vaikka olisi kaikki täytettynä ja liitteeet lisättyinä. Ne tuet ei paljoa lämmitä, kun ne saa joskus kuukausien päästä, kun päätöksiä ei osasta laskea oikein ja oikaisut kaikuu kuuroille korville.
Asutaan vuokralla rivaeissa syrjäseuduilla, ajetaan vanhoilla autoilla ja käydään molemmat töissä. Mulle luksus on sitä että saan kaupasta ostaa kaapin täyteen sitä ruokaa ja niitä tarvikkeita mitä mieli tekee ja haluaa. Voin ajaa tilipäivänä markettiin ostaa lapsille uudet talvikengät ja meillekin puolison kanssa mitä tarvitaan.
Joskus käydään syömässä ja ostoksilla tai vaikka laskettelemassa ja vuokrataan mökki.
Elämänlaatu on hyvää,kun on mitoittanut menonsa ja tulonsa. Ihmettelen millä rahalla tuttavat ostaa uusia autoja kun ihan tavallisia työläisiä ovat. Usein vielä monta lasta ja se iso ok-talo
Vierailija kirjoitti:
Joskus 1900-luvun alussa mies kävi töissä ja hankki elannon koko perheelle. Riittääkö nykyään yhden henkilön palkka koko perheen elättämiseen. Eli onko ne palkat nousseet noin sadan vuoden aikana. Mitään rahallisia tukia ei tainnut silloin olla.
Käypä jossain museossa katsomassa, miten silloin noin muuten elettiin.
Koko perhe asui yhdessä huoneessa. Keittiö oli yhteiskeittiö käytävällä, ja huussi pihan perällä.
Jos tyytyisitte samaan asumistasoon, niin rititäisivät teidänkin rahanne. Muuttakaa johonkin pikku yksiöön.
Noin siis kaupungissa. Yleensä kyllä naisetkin tekivät töitä. Esimerkiksi silittäjän tai ompelijan töitä pystyi tekemään, vaikka joku lapsi pyöri helmoissa. Ja lapsenlikkojahan oli saatavilla, jolloin pääsi tehtaaseenkin. Ja lapset rupesivat toiselle kymmenelle päästyään tekemään töitä, eli ei siinä suinkaan vain isän ansioiden varassa eletty.
Maaseudulla oli yleistä antaa osa lapsista pois, kun ei niitä kyetty elättämään. Toinen isoäitini lähti 11-vuotiaana piiaksi.
Vaikka sitä rahaa on jäänytkin, niin eipä sitä tavallisessa arjessa tule juurikaan käytettyä mihinkään muuhun kuin päivittäiseen ruokaan. Kerran vuodessa saattaa tulla jokin matka tai muu elämys. Vaatteisiin joskus tulee tuhlattua kausittaisesti, mutta en ostanut viime kesäksikään mitään uutta. Nyt ostin talvitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus 1900-luvun alussa mies kävi töissä ja hankki elannon koko perheelle. Riittääkö nykyään yhden henkilön palkka koko perheen elättämiseen. Eli onko ne palkat nousseet noin sadan vuoden aikana. Mitään rahallisia tukia ei tainnut silloin olla.
Käypä jossain museossa katsomassa, miten silloin noin muuten elettiin.
Koko perhe asui yhdessä huoneessa. Keittiö oli yhteiskeittiö käytävällä, ja huussi pihan perällä.
Jos tyytyisitte samaan asumistasoon, niin rititäisivät teidänkin rahanne. Muuttakaa johonkin pikku yksiöön.
Noin siis kaupungissa. Yleensä kyllä naisetkin tekivät töitä. Esimerkiksi silittäjän tai ompelijan töitä pystyi tekemään, vaikka joku lapsi pyöri helmoissa. Ja lapsenlikkojahan oli saatavilla, jolloin pääsi tehtaaseenkin. Ja lapset rupesivat toiselle kymmenelle päästyään tekemään töitä, eli ei siinä suinkaan vain isän ansioiden varassa eletty.
Maaseudulla oli yleistä antaa osa lapsista pois, kun ei niitä kyetty elättämään. Toinen isoäitini lähti 11-vuotiaana piiaksi.
Perus elämänlaatu on nykyajan ihmisellä hyvää. On hyvä muistaa millaisissa olosuhteissa on ennen eletty ja mistä lähtökohdista tätä maata on lähteneet meitä edeltäneet sukupolvet meille rakentamaan.
Kiitos tästä 🙏 Olen iloinen kun saan asua lämpimässä , uudessa asunnossa ja aina on ruokaa kaapissa. Autonkin sain laittaa lämmitystolppaan niin kelpaa aamulla lähteä töihin .
Onko paljon osamaksuja? Liian kallis asunto? Kaikki rahattomuus ja kituuttaminen ei johdu palkasta tai vallitsevasta tilanteesta. Muistakaa omakin vastuu ja valinnat.
Omalla kohdallani olen huomannut ansan johon ehkä muutkin sortuvat: mikään ei riitä? Haluaa aina lisää?
Sen sijaan että iloitsee siitä mitä on.
Mitäs laskuja sulla sitten on? Jos ei rahat riitä muuhun kuin laskuihin ja ruokaan.
Ihan vaan vastauksena tuohon aloittajan kirjoitukseen. Sen enempää en ehtinyt lukea muita kommentteja.
Olen kolmekymppinen ja viimeaikoina ostanut kaikenlaista, koska aiemmin en jaksanut. Kun nämä on tehty, ei toivottavasti tarvitse ostella yhtään mitään kymmeneen vuoteen. Olen jo melkein kaiken tarpeellisen ja tarpeettomankin hankkinut vuodessa. Toivottavasti seuraavan vuosikymmenen tarvitsee ostaa vain pakollista, uutta hajonneen ja loppuneen tilalle. Suurin osa vaatteista löytyi nettikaupan alesta. Kämppä on tarpeeksi täysi eli tavaroiden suunta on ulos eikä sisälle. Jos on rahaa hyvään ruokaan ja juomaan, on tarpeeksi rahaa. Vapaa-aika menee täysin rahan edelle tällä hetkellä eli en käy edes töissä. Ulkomaan matkoja en ole viimeaikoina kaivannut, koska käyn mökillä. Odotan kesää. En tiedä, onko minulla koskaan lapsia eli sen takia rahan tekeminen on helpompaa. Elän mieluummin halvemmin ja niin, että on rahaa oikeasti elää kuin niin, että kaikki on kiinni asumisessa. Haluan muutenkin muuttaa helposti, jos on tarve, eli ei punaista mökkiä perunamaalla. Valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että halutaan liikaa? Tosi moni on varmasti velkaantunut ja elää yli varojensa koska ajatellaan että näin kuuluu tehdä? Tavallisen duunarinkin täytyy saada ne kalliit merkkivehkeet , hienot talot ja autot ja etelänlomat. Mikä tän aiheuttaa? No tää some ja ulkoiset paineet.
Entä jos eläisi varojensa mukaan?
Moni unohtaa ettei Suomessa voi elää kuten Amerikassa. Antaako televisiosarjat väärän kuvat elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Lopetin työnteon sen takia koska rahaa ei jäänyt mihinkään muuhun. Bensaan meni jo 350 euroa työmatka ajoihin. Työnantaja ei halunnut antaa lisää palkkaa 150 euroa pyysin niin sanoi ei. Sanoin että sitten on otettava lopputili. Ei ollut 1500 euron palkalla enää varaa ajaa kun bensan hinta nousi Olenkin säästänyt vuoden aikana 4000 euroa bensarahaa. Työttömänä olen pärjännyt paremmin ja rahaa on jäänyt kaikkeen muuhun.
Ei kait työmatkat voi olla syy irtisanomiseen?
Jos bensaan on mennyt työmatkoihin 350€/kk olet saanut sen vähentää verotuksessa.
Tällä hetkellä maksetaan 30 centtiä/kilometri joka kattaa hyvin polttoaine kulut eli vastaavan summan maksat vähemmän veroa ja se onnistuu kuukausittain, kun käy muuttamassa verokortin.Omat työmatkakulut on lähes 500€/kk ja kannattaa käydä töissä ja hyödynmän bensakulut kuukausittain maksamslla vähemmän veroa.
No eihän se verohyöty kata likimainkaan kaikkia polttoainekuluja, ne vähennetään verotettavasta tulosta, ei suoraan maksetuista veroista.
En katkeroidu, koska muistan vielä 10+ vuoden takaiset työttömyysajat, jolloin laskujen maksamisen jälkeen ei meinannut jäädä rahaa ruoan ostamiseenkaan. Vaikka tällä hetkellä tulos on plusmiinusnolla, niin ainakaan en jää miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Lopetin työnteon sen takia koska rahaa ei jäänyt mihinkään muuhun. Bensaan meni jo 350 euroa työmatka ajoihin. Työnantaja ei halunnut antaa lisää palkkaa 150 euroa pyysin niin sanoi ei. Sanoin että sitten on otettava lopputili. Ei ollut 1500 euron palkalla enää varaa ajaa kun bensan hinta nousi Olenkin säästänyt vuoden aikana 4000 euroa bensarahaa. Työttömänä olen pärjännyt paremmin ja rahaa on jäänyt kaikkeen muuhun.
Ei kait työmatkat voi olla syy irtisanomiseen?
Jos bensaan on mennyt työmatkoihin 350€/kk olet saanut sen vähentää verotuksessa.
Tällä hetkellä maksetaan 30 centtiä/kilometri joka kattaa hyvin polttoaine kulut eli vastaavan summan maksat vähemmän veroa ja se onnistuu kuukausittain, kun käy muuttamassa verokortin.Omat työmatkakulut on lähes 500€/kk ja kannattaa käydä töissä ja hyödynmän bensakulut kuukausittain maksamslla vähemmän veroa.
No eihän se verohyöty kata likimainkaan kaikkia polttoainekuluja, ne vähennetään verotettavasta tulosta, ei suoraan maksetuista veroista.
Tässä on sama harha kuin liiton jäsenmaksuissa. Jotkut luulevat että ne tulee verotuksessa takaisin.
Siis toki yritin korjauttaa kenkiä suutarilla enkä räätälillä 🤣