Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?

Vierailija
24.10.2022 |

Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?

Ja kyllä, etsin vertaistukea..

Kommentit (551)

Vierailija
141/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai no nuorena rahat meni Ibizan matkoihin ja vanhempana harrastuksiin mitä ulkomaalaiset ei saanut varastettua ne vei lähiön narkomaanit osa lahkolaiset.Sitten ei viitsi enää heille maksaa vaatteita ruokaa kenkiä astioita. Et parempi vähempi vähempi mitä muut varastaa voi.

Vierailija
142/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti kun joka paikassa joku varastaa jotain. Turhaa tienata muuta kuin just ruoka asuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana mietin, että miten tässä nyt pärjää. Mulla on onneksi hyvä tilanne sikäli, että säästössä on 15k ja elän opintotuella ja opintolainalla.... Mutta kyllä se suorastaan v*tuttaa, kun säästöt menevätkin normaaliin elämiseen, olin ajatellut käyttää ne nuoruusvuosinani muuhun. Mulla ei myöskään ole perhettä, joka voisi auttaa raha-asioissa, vaan maksan ihan kaiken itse. Jos tulee vaikeaa rahan kanssa tai tarvitsen jotain, niin voi voi.

Lisäksi kumppanini asuu kotikaupungissani, näemme n. 3krt/kk ja siihenkin menee rahaa. Tuntuu, että joudun höyläämään säästöistä jatkuvasti. Joudun tehdä jatkossa väh. 2 kertaa kuussa töitä, jotta saan jotain lisätienestiä..... 

- opiskelija

2krt kuussa on aika vähän. Riippuu tietenkin opiskeltavasta alasta ja opintojen intensiivisyydestä. Mutta esim itse opiskelen suht normaaliin tahtiin yliopistolla ja tässä kuussa työtunteja kertyy 64h. Viikonloppuja ja iltavuoroja kahvilassa. Jotkut myös käy kokopäivätöissä ja opiskelee siihen päälle.

Tiedän kyllä, mutta silloin ei sosiaalista elämää ole. Niin kuin sanoin, mulla on kumppani, jota näen noin kolmisen kertaa kuussa. Se syö jo itsessään aikaa.

- opiskelija

Vierailija
144/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku naisporukka kiersi kahviloissa syömässä muiden lautaselta niin lähi idästä

Vierailija
145/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäkeskus rasisti työvölitys vain ulkomaalaisille. Nää tulee Suomeen rasisteina rosvoilemaan.

Vierailija
146/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin olen katkera, yksin kun maksat kaikki, ei jää rahaa ylimääräistä. Abortinkin tein, vaikka lapsen olisin halunnut pitää, ei minulla olisi ollut varaa tarjota hälle edes kohtuu hyvää elämää köyhyyteni takia.

Vierailija
147/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy ravintoloissa, koska en voi tietää kuinka hygieenisesti ruokaa tehdään. Olen ollut töissä ravintolassa ja nähnyt kun pihvi lentää lattialle ja se vain huuhtaistaan ja paistetaan lisää. Ja kokki kaivoi nenää välillä jne. Itse kun tekee niin tietää mitä saa.

Vierailija
148/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, meitä on neljän hengen perhe ja molempien palkat menee asuntoon, laskuihin, autoon ja ruokaan. Toisella lapsella on hänelle tärkeä ja kallis harrastus. Eniten alkaa hävettämään omat vaatteet, en ole 15 vuoteen kunnolla ostanut vaatteita ja se alkaa jo näkymään. Onneksi töissä on työvaatteet, muuten olisin pulassa. Pääkaupunkiseudulla elämä on kallista ja viime vuosina on alkanut tuntumaan että mitä järkeä on täysipäiväisessä työssä jos siitä saatava palkka ei edes kahden huoltajan perheessä riitä kuin juuri ja juuri perustoimeentuloon.

Vierailija
149/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se katkeroituminen mitään muuta.

Vierailija
150/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 1900-luvun alussa mies kävi töissä ja hankki elannon koko perheelle. Riittääkö nykyään yhden henkilön palkka koko perheen elättämiseen. Eli onko ne palkat nousseet noin sadan vuoden aikana. Mitään rahallisia tukia ei tainnut silloin olla.

Tuolloin tn. molemmat puolisot tekivät koti- ja maataloustöitä omalla tilallaan tai torpallaan. Rahaa tuli emännän hoitaminen lehmien voiksi kirnutusta maidosta, jos jostain tuli. Eli kummankin täysipainoinen työ tarvittiin perheen elättämiseen. Ei riittänyt 8h viitenä päivänä viikossa eikä vietetty kesälomakuukautta. Ei reissattu eikä käyty ravintoloissa.

Vierailija
151/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katkeroidu, koska saan nyt palkkaa 5200€/brutto + erilaisia toimenpidepalkkioita ja päivystyslisiä siihen päälle n. 2000€ edestä. Sillä pärjää, vaikka vähän joutuu katsomaankin mitä ostaa.

Vierailija
152/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap tässä tarkoita sitä, että mitä järkeä nykyään on käydä edes töissä, kun voisi samantien elää tuilla. Työssäkäyvillä ihmisillä ei jää mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.

Tai mitä jos eläisikin ansiosidonnaisella? Se ei ole mikään tuki, vaan itse ansaittua rahaa. Sitten vaan hetkeksi töihin ja sen jälkeen voi pitää toisenkin sapattivuoden. Hullu se on, joka työmarkkinatuen varaan jotain rupeaa laskemaan.

Vierailija
153/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa nousseet hinnat menevät kauppiaan taskuun ja ruun tuottajat ovat kärsimässä kun heilläkään ei rahat riitä. Sähköyhtiöt repivät 50c/kWh, vaikka sen tuottaminen ei ole kallistunut yhtään siitä, kun sitä myytiin hintaan 5c/kWh. Ja sitten täällä vielä vaaditaan palkkamalttia ja että pitäisi suihkutkin ottaa kylminä. Aivan kuin se tavallinen palkansaaja olisi jotenkin syypäänä kaikkeen, vaikka tosiasiassa hän on kärsijän roolissa. Hallituskaan ei tee yhtään mitään noiden riistäjäfirmojen hillitsemiseksi, vaan keskittyy syyttelemään miten on väärin lämmittää puilla vaikkei varaa sähköön olisikaan.

Suomessa ei ole kyllä mitään yhteisöllisyyttä enää, vaan samanlaiseksi roistovaltioksi taannutaan kuin muuallakin.

Näin se menee, varsinkin kun idioottia nuorisoa katsoo. Toki heidän tyhmyytensä on muiden syy. 

Vierailija
154/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Nämähän on valintoja. Itse otin autolainan kun halusin hyvän auton, siihen menee ylimääräinen. Jos aitoa ei olisi, se menisi johonkin muuhun turhuuteen. Nyt rahat riittää asumiseen, ruokaan ja autoon. Se riittää minulle.

Kuule kun ei nämä kaikille ole valintoja. Kyllä aikuisen ihmisen sen verran pitäisi elämästä jo ymmärtää.

Tsemppiä kaikille joilla on tiukkaa! Ette ole yksin ettekä ainoita.

Aikuinen ihminen täällä ei ehkä aina tarkoita muuta kuin aikuista ihmistä biologisessa mielessä.

Ja totta kai tämä yhtälö on helpompaa autottomalla ja lapsettomalla kuten mä.

Vierailija
155/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli ilmoitus, että vuokra nousee 50 e/kk. Itkin. Motivoi taas menemään töihin, kun kaikki muukin kallistuu ihan hulluna.

Kannattaa mahdollisesti katsella asuntotarjontaa ja vaihtaa kämppää, toi on kumminkin jo yhden kuukauden vuokra koko vuoden ajalta. Vuokranantaja varmaan pitää sua helppona nakkina kun kehtaa pamauttaa melkein 10 % korotuksen, vaikka markkinavuokrat ovat laskussa. Näytä sille mistä kana kusee. Vuokra-asuessa on oltava aina valmis nostamaan kytkintä ja elettävä minimalistisesti jotta muuttokuorma ei ole liian suuri.

Vierailija
156/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestänyt elämäni niin, ettei tarvi katkeroitua ja rahaa riittää asumiseen ja ruokaan sekä autoon. Myös ravintoloissa käymiseen ja silloin tällöin mukaviin tilaisuuksiin tai joku muutaman päivän kaupunkiloma. Kävin juuri Lontoossa. En ole rikas enkä pihi. 

Et ole voinut järjestää vammautumattomuuttasi tai sairastamattomuuttasi, vaikka harhoissasi niin kuvitteletkin. Ne on ihan sattumana sinulle annettu. Kannattaisi olla kiitollinen, koska tulee vielä se hetki kun muistelet vain sitä onnea joka sinulla oli.

Vierailija
157/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaa ja katkeroittaa todella rankasti, valitettavasti. En enää jaksa oikein haaveilla mistään, maailmankuvani on muuttunut hyvin synkäksi. Elämänmittainen orjuus ja alati kurjistuvat elinolosuhteet eivät kannusta jatkamaan tätä elämää eteenpäin ja luultavasti tulenkin poistumaan täältä oman käden kautta.

Vierailija
158/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön 46 kirjoitti:

Lopetin työnteon sen takia koska rahaa ei jäänyt mihinkään muuhun. Bensaan meni jo 350 euroa työmatka ajoihin. Työnantaja ei halunnut antaa lisää palkkaa 150 euroa pyysin niin sanoi ei. Sanoin että sitten on otettava lopputili. Ei ollut 1500 euron palkalla enää varaa ajaa kun bensan hinta nousi Olenkin säästänyt  vuoden aikana 4000 euroa bensarahaa. Työttömänä olen pärjännyt paremmin ja rahaa on jäänyt kaikkeen muuhun.

Ei kait työmatkat voi olla syy irtisanomiseen?

Jos bensaan on mennyt työmatkoihin 350€/kk olet saanut sen vähentää verotuksessa.

Tällä hetkellä maksetaan 30 centtiä/kilometri joka kattaa hyvin polttoaine kulut eli vastaavan summan maksat vähemmän veroa ja se onnistuu kuukausittain, kun käy muuttamassa verokortin.

Omat työmatkakulut on lähes 500€/kk ja kannattaa käydä töissä ja hyödynmän bensakulut kuukausittain maksamslla vähemmän veroa.

Huhhei näitä legendoja taas, hyvä taas päteä kun ei mistään mitään tiedä. Olen kuullut näitä aikaisemminkin, joku väitti jopa kirkkain silmin tienaavansa km-korvauksilla koska auto on niin vanha. Tässä on vain sellainen ongelma että kaikki eivät näe verottajan paskajargonin lävitse...

a) Km-korvaus ei ole korvaus ensinkään, vaan verovähennys. Korvaus tarkoittaisi että kulu korvataan kokonaan.

b) Verovähennystä ei tehdä verosta, vaan verotettavan tulon määrästä. Suomeksi: ikään kuin tienaisit vähemmän kuin oikeasti tienaat.

c) Verovähennyksessä on omavastuu ja yläraja.

Vierailija
159/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin tämän alkaa muutkin huomata, että ns. normaalipalkalla ei pysty oikein elämään enää. En tiedä koskeeko tilanne ainoastaan suomea (tuskin), mutta täällä ja koko maailmassa pitäisi nousta barrikadeille ja vaatia muutosta, muuten sitä ei tule.

En ole kommunisti mutta mielestäni syy on isoissa pörssifirmoissa. Kun asiaa ajattelen maalaisjärjellä, niin tulen aina siihen tulokseen.

Syy ei ole sodan , ei edes koronan, ilman näitäkin oltiin ja oltaisiin tiukalla.

Enempää ei voi silti hyvätuloisten verotustakaan kiristää, sekin työ alkaa olla kannattamatonta.

Myös valtio(t) köyhtyy. Ainoastaan isot pörssiyhtiöt kasvaa. Voiton päälle enemmän voittoa ajattelu ja systeemi pitää lopettaa, ja se raha jakaa tasaisemmin. Se jakaantuisikin paremmin, jos ei tarvitse tehdä voiton päälle tehdä voittoa.

Vierailija
160/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin kauniista syksyn väreistä luonnossa ja kirjaston kirjoista. Oikein etsin kaikkea ilmaista, mistä saa mielihyvää. Puhelin kun on pakko olla ja nettikin, niin nautin myös instagramista ja keskustelupalstoista. Saan näistä valtavasti iloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi