Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?
Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?
Ja kyllä, etsin vertaistukea..
Kommentit (551)
Paljonko luulet sen katkeroitumisen sua auttavan?
Ei ole syytä. Rahaa jää liikaakin. Eihän nuo hinnatkaan ole juuri nousseet.
Menkää köyhät oikeisiin töihin. Minä kuuntelin vuosikaudet kiltisti varakkaan mummuni horinoita, ja testamentissa kiitos seisoi!! 😊
Vierailija kirjoitti:
Joskus 1900-luvun alussa mies kävi töissä ja hankki elannon koko perheelle. Riittääkö nykyään yhden henkilön palkka koko perheen elättämiseen. Eli onko ne palkat nousseet noin sadan vuoden aikana. Mitään rahallisia tukia ei tainnut silloin olla.
1900-luvun alussa?
Oli kyllä ihan loopuun asti ja muuttunut viimeisten vuoskymmenien aikana
Teen yhtä kokoaikatyötä ja kahta osa-aikatyötä. Välillä väsyttää, mutta tekeminen pitää katkeruuden poissa. Pystyn kuitenkin pitämään 1,5 päivää vapaata viikossa. Siinä ehdin levätä ja hoitaa kotia.
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt elämäni niin, ettei tarvi katkeroitua ja rahaa riittää asumiseen ja ruokaan sekä autoon. Myös ravintoloissa käymiseen ja silloin tällöin mukaviin tilaisuuksiin tai joku muutaman päivän kaupunkiloma. Kävin juuri Lontoossa. En ole rikas enkä pihi.
Juuri näin. Fiksu osaa suunnitella taloutensa niin että koko ajan ei ole pee aa.
Köyhyys on itse aiheutettua ja johtuu tyhmästä päästä.
Ymmärrän että hetkellisesti voi olla vaikeaa jos jää esim. työttömäksi mutta sitä vartenhan on työttömyyspäiväraha muutamaksi kuukaudeksi.
Fiksu tyyppi aina löytää jotain työtä millä itsensä elättää.
Looserit vaan kitisevät keskustelupalstoilla.
Jos ei rahnat riitä niin sitten pitää karsia kuluja. Ei se niin vaikeaa matematiikkaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt elämäni niin, ettei tarvi katkeroitua ja rahaa riittää asumiseen ja ruokaan sekä autoon. Myös ravintoloissa käymiseen ja silloin tällöin mukaviin tilaisuuksiin tai joku muutaman päivän kaupunkiloma. Kävin juuri Lontoossa. En ole rikas enkä pihi.
Juuri näin. Fiksu osaa suunnitella taloutensa niin että koko ajan ei ole pee aa.
Köyhyys on itse aiheutettua ja johtuu tyhmästä päästä.
Ymmärrän että hetkellisesti voi olla vaikeaa jos jää esim. työttömäksi mutta sitä vartenhan on työttömyyspäiväraha muutamaksi kuukaudeksi.
Fiksu tyyppi aina löytää jotain työtä millä itsensä elättää.
Looserit vaan kitisevät keskustelupalstoilla.
Jos ei rahnat riitä niin sitten pitää karsia kuluja. Ei se niin vaikeaa matematiikkaa ole.
Ystäväni sairastui syöpään.
Oli ostanut kivan asunnon jne.
Siinä tekivät laskusuunnotelmat. Myivät mökin ja auton pois, koska sai kela taksin ja mökille ei päästy.
Kk lyhennys tippui toista sataa ja sairaspäivärahoilla pystyi maksamaan.
Hänellä on puoliso, pienituloinen, mutta on.
Kaikkea ei voi ennustaa, mutta jos ajaa päin puuta, pitää reagoida
Kyllä mulla rahaa jää pakollisten menojen jälkeen yleensä noin tonni käyttöön. Tulot noin 2500 netto.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syytä. Rahaa jää liikaakin. Eihän nuo hinnatkaan ole juuri nousseet.
Menkää köyhät oikeisiin töihin. Minä kuuntelin vuosikaudet kiltisti varakkaan mummuni horinoita, ja testamentissa kiitos seisoi!! 😊
Oliko mummun kuuntelu siis sitä oikeaa työtä?
Vähän tahtoo tahtomattaan katkeroitua. Rahat kyllä riittää ja säästössäkin on vielä kivasti.
Inflaatio ne kyllä äkkiä syö, mutta en osaa oikein sijoittaakkaan.
Bensa, ruoka ja sähkökulut on kyllä kasvaneet järkysti.
Monta lasta, kaksi autoa ja omakotitalo.
Olen viimeiset kymmenkunta vuotta ollut varsin hyväosainen jos rahalla sitä jonkun mielestä mitataan.
Säästöön jäi paljon, ja pystyi kyllä ostamaan ja matkustamaan halutessaan
Duunia on kyllä painettu, että ei nyt ihan helpolla kuitenkaan.
Nyt näyttää työrintamalla siltä että bonarit kutistuu huomattavasti, hyväpalkkainen silti.
Tiedän mitä on olla oikeasti köyhä, omassa lapsuudessani oli äitini rahallisesti tosi tiukilla.
Lämmintä vettä ei esimerkiksi ollut pariin vuoteen, koska vedenlämmitin hajosi eikä ollut varaa korjata. Hellalla lämmitettiin pesuvedet. Leivänpäälle sai lauantaimakkaraa lapsilisäpäivänä kunnes paketti oli syöty.
Onneksi äidillä oli aikaa, parempaa lapsuutta ei olisi voinut olla.
Ja kun itse ensimmäinen oma lapsi saatiin oltiin myös tosi tiukilla.
Katkeroidun lähinnä siitä että viimeiset viisi vuotta on alettu ajaa hyvinvointivaltiota alas oikeen urakalla.
Eu:t Marinit sun muut. Ja joku pässi vielä jaksaa noita kannattaa.
Putleri ei ole syypää tähän kurjistumiseen, kyllä se on ihan oman EU:n aikaansaannosta.
Kaikki ei ole niin mitä media kertoo. Sodassa on USA ja venäjä. Ukraina on vain alue missä nuo kaksi osapuolta sotivat
Enkä epäilisi yhtään että aloittajakin olisi USA. Sotahulluja ne on aina olleet.
Mä en osta noista mitään ja silti ei jää rahaa.