Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?
Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?
Ja kyllä, etsin vertaistukea..
Kommentit (551)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap tässä tarkoita sitä, että mitä järkeä nykyään on käydä edes töissä, kun voisi samantien elää tuilla. Työssäkäyvillä ihmisillä ei jää mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.
Töistä kertyy työeläkettä ja sairauspäivärahakin on korkeampi kuin työttömällä.
Ensinnäkin työeläke on ihan vitsi ja toiseksi miten se näkyy sitten esimerkiksi parinkymmenen vuoden päästä. Saat työeläkettä vähän enemmän, mutta esim. se työttömänä ollut kaveri saa pienempää eläkettä ja siihe tuet päälle niin ollaan taas samalla viivalla. Kysyn vaan, että miten se työssäkäyminen palkitsee.
Kerro mitä tukia eläkeläiset saavat?
Olen eläkkeellä sh työstä, eläke 1390€/kk brutto
n. 1050€/kk käteen. Asun 45m2 omistusasunnossa, josta maksan hoito- ja rahoitusvastiketta 250€/kk.
Kerro ihmeessä mihin tukiin minulla olisi oikeus?
Kerron ystävillekin, kun samassa tilanteessa on moni ihminen?
Niin, sä saat työeläketä ja asut omistusasunnossa -> et saa tukia. Sitten joku toinen on jäänyt työttömänä eläkkeelle ja asuu vuokralla -> saa kansaneläkettä, asumistukea ja toimeentulotukea. Näin se työssäkäynti palkitaan. Tämä oli se pointti mitä et ymmärtänyt.
omistusasuntoon saa asumistukea ja tarvittaessa toimeentulotukea .kelalta saa virallista tietoa.tosin kesämökki pitää myydä jne ,tämä on jo kirjoitettu tähän keskustelu sivulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus 1900-luvun alussa mies kävi töissä ja hankki elannon koko perheelle. Riittääkö nykyään yhden henkilön palkka koko perheen elättämiseen. Eli onko ne palkat nousseet noin sadan vuoden aikana. Mitään rahallisia tukia ei tainnut silloin olla.
Yhden henkilön palkka riittää hyvin elämiseen, jos ryhdytään elämään vaikka 1950-luvun tyyliin eli ei kaikille puhelinta, ei nettiä, ei ulkomaanmatkoja, ei kesämökkiä (kuin harvoille), ei autoa, ei ravintolailtoja, ei festareita jne. Eikä yhteiskunnan tarjoamaa päivähoitoa tai maksutonta perusopetusta.
Joku tosiaan sanoi aiemmin, että nykyään asiat vain kurjistuvat. Palataan hetkeksi 50-luvun elämään Suomessa (wiki) ja katsotaan kuinka hyvin asiat silloin olivatkaan:
- Jääkaapit olivat vielä 1950-luvulla varsin kalliita kotitalouksille. Elintarvikkeiden kylmäsäilytykseen käytettiin kaupungeissa sisä- ja ulkoikkunan välistä kapeaa tilaa, maaseudulla taasen olivat käytössä maakellarit.
- Vapaa-ajan määrä oli lisääntynyt, mutta lauantait olivat yhä työ- ja koulupäiviä. 1950-luvulla vietettiin paljon vapaa-aikaa ulkona, koska sisällä oli varsin vähän tekemistä.
- Vuoden 1946 työaikalain mukainen työaika oli 47 tuntia viikossa. Kesäloman pituus oli yhdestä kolmeen viikkoa.
- Vapaa-ajan matkailu ulkomaille alkoi 1950-luvulla, tosin se oli vielä harvinaista, ja sitä harrastivat etenkin toimihenkilöt ja pitkistä lomista nauttivat opettajat.
- Vuonna 1950 jopa lähes 80 prosenttia suomalaisista miehistä tupakoi päivittäin, naisista joka kymmenes. Sotien aikana jaetut muonatupakat olivat opettaneet miehet tupakoimaan.
- Vuonna 1950 Suomessa oli 456 sairaalaa, joissa oli noin 30 000 hoitopaikkaa, lääkäritiheyden suhteen Suomi oli Euroopan takapajula.
- Liikenneturvallisuus oli 1950-luvulla heikkoa, tieliikennekuolemia sattui enemmän kuin 2000-luvulla, vaikka liikenteen volyymi oli vähäistä.
- Suomen valuuttayksikkö oli markka, jonka arvo oli romahtanut toisen maailmansodan jälkeen. Seteleihin lisättiin nollia ja suurimman setelin nimellisarvo oli kymmenen tuhatta markkaa.
- 1950-luku muistetaan useista ratkaisematta jääneistä henkirikoksistaan.
- Radiolähetysten vastaanottaminen vaati erityisen luvan: Miljoonas radiolupa lunastettiin vuonna 1955. Radioviihteen portinvartijoiden silmätikkuna oli kevyt musiikki ja varsinkin kotimainen iskelmä, jota ei sopinut soittaa kuin hyvin säännöstellysti.
-Yleisradio aloitti tv-koelähetyksensä vuonna 1956; tammikuussa 1958 aloitettiin säännöllinen televisiolähetystoiminta. Lähetykset olivat suoria, sillä ensimmäisen kuvanauhoittimensa Yleisradio otti käyttöön vasta 1960. Varhaiset televisiolähetykset katkesivat tuon tuostakin teknisiin ongelmiin.
Miksi pitäisi katkeroitua?Jos on katto pään päällä ja jääkaapissa ruokaa ja elinolosuhteet suhteellisen turvalliset, niin mitä muuta pitäisi olla? Kaikki muut on ns. turhaa. Ihminen on kyllä kummallinen laji. Mikään ei riitä.
Muuta et voi vaihtaa kuin asennetta. Eli älä suotta stressaa. Elämä järjestää.
En katkeroidu koska en kaipaa muuta kuin perusarkea. Materiaa on jo ihan tarpeeksi, ehkä liikaakin. Jos saa riittävästi ravitsevaa ruokaa, niin olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Aika pilalle hemmoteltulta semmoinen ihminen kuulostaa. Ympäri maailman ihmiset tekevät todella pitkiä päiviä töissä, ei mitään meidän 8-9 tuntisia vaan oikeasti pitkiä, eivätkä silti elä sillä palkalla. Näkevät nälkää ja asuvat jossain slummihökkeleissä, iso perhe pienessä huoneessa. Parhaassakin tapauksessa kovalla työllä tehty palkka riittää ihan välttämättömyyksiin, eikä heillä ole rahaa tietotekniikkaan jolla kirjoitella nettipalstoille eikä aikaakaan.
Nyt tämä hintojen nousu on aiheuttanut monessa maassa oikeasti isoja kriisejä. Vai että täällä ihmiset joutuvat luopumaan harrastuksista ja lentämisestä? Muualla maailmassa ihmiset ovat joutuneet luopumaan kodeistaan sekä ruoasta, lääkkeistä puhumattakaan. Eikä pelkästään kolmannen maailman valtioissa, vaan ihan länsimaissa. Se mitä meillä on täällä Pohjoismaissa on lähes utopistista. Missään muualla ei tällaista ole ja se kannattaa muistaa. Silti muuallakin ihmiset selviävät jotenkin. Säkin selviät ilman kallista joogaa (sulla on edelleen laite josta voit katsoa ohjevideoita itsenäiseen tekemiseen). Jos rahanpuute oikeasti harmittaa, voit tehdä kuten muissa maissa eli ottaa toisen työn. Samalla loppuu vapaa-aikakin, niin ei tarvitse harrastusten puutettakaan harmitella.
Siksi että on kurjaa muualla, tai että muualla on yleistä elää slummissa pavuilla, koska valtio on epäonnistunut täysin ja yhteiskunta romahtanut, ei tarkoita ettå meidänkin pitäisi... on ihan normaalia haluta voida ostaa edes joskus jotain mukavaa rahoillaan tai haluta säästää jotain varten. Työntekijöillä on myös oikeuksia. Kustannusten noustessa ja palkkojen ei, väkisinkin ihmisillä alkaa olla hankalaa. Ei ole väärin huomata se tai pitää sitä vääränä, että hintoja korotetaan mielivaltaisesti
Ei ole VÄÄRIN tai HEMMOTELTUA ettå ihmisellä on vapaa-aikaa. Vaan muualla ihmisiä riistetään urakalla, jolloin sitä ei ole! Esimerkiksi Sheinin tehtaissa ne ihmiset ompelee halparytkyjä 7pv viikossa ja se on VÄÄRIN ja ihmisoikeuksien VASTAISTA. Että minua ärsyttää sinunkaltaisesi kommentoijat.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteeko joku tämän tilanteen laukeavan sillä, että nyt vain vähän kiristetään vyötä ja maksetaan kiltisti näitä kohonneita maksuja? Että esim Kesko keväällä hyvää hyvyyttään laskisi hintoja, kun on tehnyt ennätysvoitot tänä vuonna? Ei todellakaan. Sähköfirmoille ja ruokakaupoille tämäm vuoden voitot lasketaan uudeksi perustasoksi, ja ensi vuonna pitäisi saada taas enemmän voittoa. Jokainen voi sitten miettiä mitä se käytännössä tarkoittaa.
Äläs sano, kyllähän hinnat välillä putosivatkin jossain vaiheessa.
(Ehkä menisin mielenosoitukseen jos pahasti kiristetään.)
Vierailija kirjoitti:
Aika pilalle hemmoteltulta semmoinen ihminen kuulostaa. Ympäri maailman ihmiset tekevät todella pitkiä päiviä töissä, ei mitään meidän 8-9 tuntisia vaan oikeasti pitkiä, eivätkä silti elä sillä palkalla. Näkevät nälkää ja asuvat jossain slummihökkeleissä, iso perhe pienessä huoneessa. Parhaassakin tapauksessa kovalla työllä tehty palkka riittää ihan välttämättömyyksiin, eikä heillä ole rahaa tietotekniikkaan jolla kirjoitella nettipalstoille eikä aikaakaan.
Nyt tämä hintojen nousu on aiheuttanut monessa maassa oikeasti isoja kriisejä. Vai että täällä ihmiset joutuvat luopumaan harrastuksista ja lentämisestä? Muualla maailmassa ihmiset ovat joutuneet luopumaan kodeistaan sekä ruoasta, lääkkeistä puhumattakaan. Eikä pelkästään kolmannen maailman valtioissa, vaan ihan länsimaissa. Se mitä meillä on täällä Pohjoismaissa on lähes utopistista. Missään muualla ei tällaista ole ja se kannattaa muistaa. Silti muuallakin ihmiset selviävät jotenkin. Säkin selviät ilman kallista joogaa (sulla on edelleen laite josta voit katsoa ohjevideoita itsenäiseen tekemiseen). Jos rahanpuute oikeasti harmittaa, voit tehdä kuten muissa maissa eli ottaa toisen työn. Samalla loppuu vapaa-aikakin, niin ei tarvitse harrastusten puutettakaan harmitella.
Kyllä! Liian hyvään on tottuneet ihmiset. Jalat irronneet joillakin maasta taivaan tuuliin. Hyvä esimerkki jotkin perustuloon liittyvät kommetoinnit, joissa tavoitteena tuntuisi olevan sellainen tilanne, ettei mitään tarvitse tehdä ja rahaa tulee pyytämättä tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Liian hyvään on tottuneet ihmiset. Jalat irronneet joillakin maasta taivaan tuuliin. Hyvä esimerkki jotkin perustuloon liittyvät kommetoinnit, joissa tavoitteena tuntuisi olevan sellainen tilanne, ettei mitään tarvitse tehdä ja rahaa tulee pyytämättä tilille.
Te tässä olette todellisuudesta irronneet kun puollatte elämän kurjistamista ja myhäilette hintojen nousulle.
Köyhemmissä maissa ei ole varaa noihinkaan.Mistäs ne "laskut" kertyvät?
Miksi katkeroitua? Minähän olen saanut kaiken, mitä elämistä varten tarvitsen.
Miksi pitäisi haluta vielä jotain, mitä ei saa? Joihinkin haluamaani juttuihin joudun säästämään, mutta se tekee vaan paremman sitten kun sen saan.
En katkeroidu, koska ei minulla ole oikeastaan tarvetta millekään. Ei mikään ruoka, materia tai matka ole vielä vaikuttanut onnellisuuteeni samalla tavalla kuin se, että saan leipoa sämpylöitä, käydä metsäkävelyllä ja vetää villasukat jalkaan. Tämä on varmaan luonnekysymys, kuulostan varmaan hurskastelevalta mutta olen niiden pienien asioiden rakastaja.
Muutenkin ihmettelen nykykulttuuria, kaikki mitä meillä on, on puhdasta luksusta. Ruuassa on miljoonia vaihtoehtoja kahville ja suklaalle ja jäätelölle, talot ovat (ainakin tähän asti olleet) lämpimiä talvisin, joka nurkalla sähköpotkulautaa ja on perheitä, joissa on useampi auto. Ei tietenkään todellista elämää kaikille, mutta kyllä keskiluokalla on ollut elämä parempaa viimeiset 30v kuin koskaan aiemmin.
Opiskelijana mietin, että miten tässä nyt pärjää. Mulla on onneksi hyvä tilanne sikäli, että säästössä on 15k ja elän opintotuella ja opintolainalla.... Mutta kyllä se suorastaan v*tuttaa, kun säästöt menevätkin normaaliin elämiseen, olin ajatellut käyttää ne nuoruusvuosinani muuhun. Mulla ei myöskään ole perhettä, joka voisi auttaa raha-asioissa, vaan maksan ihan kaiken itse. Jos tulee vaikeaa rahan kanssa tai tarvitsen jotain, niin voi voi.
Lisäksi kumppanini asuu kotikaupungissani, näemme n. 3krt/kk ja siihenkin menee rahaa. Tuntuu, että joudun höyläämään säästöistä jatkuvasti. Joudun tehdä jatkossa väh. 2 kertaa kuussa töitä, jotta saan jotain lisätienestiä.....
- opiskelija
Nämä on niin turrutettuja, aivopestyjä, nitistettyjä, itsekkäitä ihmisenkuoria että sen sijaan että vastustaisivat, alkavat kilpailla kuka nauttii kärsimyksestä eniten ja kuka on jo niin pitkällä ettei edes kärsi!
Te kyykäärmeiden sikiöt.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niin turrutettuja, aivopestyjä, nitistettyjä, itsekkäitä ihmisenkuoria että sen sijaan että vastustaisivat, alkavat kilpailla kuka nauttii kärsimyksestä eniten ja kuka on jo niin pitkällä ettei edes kärsi!
Te kyykäärmeiden sikiöt.
Kyllä minä olen heti menossa mielenosoitukseen, mellakkoon tms. kun sellainen tulee.
- opiskelija
Jos tuloja ei voi nostaa, niin menoja täytyy pienentää. Itse asun edullisesti ja tilatehokkaasti, joten laskujen jälkeen jää pienimmistäkin tuloista vielä rahaa ja tarkalla budjetoinnilla voi matkustaa silloin tällöin, käydä perheen kanssa ravintolassa tai elokuvissa ja pitää teinin vaatetettuna.
Minun omatuntoani ja kotiani lämmittää Sanna Marinin suuri sosialistinen sydän. Nainen, joka tiettävästi asettaa perheensä hienosti kolmannelle sijalle elämässään. Irtosuhteiden ja bilettämisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana mietin, että miten tässä nyt pärjää. Mulla on onneksi hyvä tilanne sikäli, että säästössä on 15k ja elän opintotuella ja opintolainalla.... Mutta kyllä se suorastaan v*tuttaa, kun säästöt menevätkin normaaliin elämiseen, olin ajatellut käyttää ne nuoruusvuosinani muuhun. Mulla ei myöskään ole perhettä, joka voisi auttaa raha-asioissa, vaan maksan ihan kaiken itse. Jos tulee vaikeaa rahan kanssa tai tarvitsen jotain, niin voi voi.
Lisäksi kumppanini asuu kotikaupungissani, näemme n. 3krt/kk ja siihenkin menee rahaa. Tuntuu, että joudun höyläämään säästöistä jatkuvasti. Joudun tehdä jatkossa väh. 2 kertaa kuussa töitä, jotta saan jotain lisätienestiä.....
- opiskelija
2krt kuussa on aika vähän. Riippuu tietenkin opiskeltavasta alasta ja opintojen intensiivisyydestä. Mutta esim itse opiskelen suht normaaliin tahtiin yliopistolla ja tässä kuussa työtunteja kertyy 64h. Viikonloppuja ja iltavuoroja kahvilassa. Jotkut myös käy kokopäivätöissä ja opiskelee siihen päälle.
Suomen keskiluokka on lyöty lyttyyn
Matala elintaso
Heikko ostovoima
Superinflaatio
Energiakriisi
Raskas työ
Taantumus nyt
Lama talvella
Punahallitus vain kyykyttää, holhoaa ja nostelee veroja.
Ei siis auta kansaa lainkaan, päin vastoin alistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, koska en edes haluaisi käydä ravintolassa tai matkoilla vaikka rahaa olisi enemmän. Ehkä ostaisin silloin vähän kalliimpia sisustustavaroita tai vaatteita, kuin nyt, mutta nykyisetkin riittävät ihan hyvin. Nautin enemmän esim. vapaapäivästä kotona kuin jostain sellaisesta, mitä rahalla saa.
Et halua matkustaa, et käydä ravintoloissa, vaan tykkäät olla kotona. Mihin niitä uusia, kalliita vaatteitakaan tarvitsee, jos ei halua käydä missään!?
Nuoret, teidän asia on toimia.
Protestoikaa!! Katkeruus tekee vain ruman naaman ja mahahaavan.
En mä ainakaan muista kuulleeni muista
mielenosoittajista kuin kAdullaistujista.