Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?

Vierailija
24.10.2022 |

Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?

Ja kyllä, etsin vertaistukea..

Kommentit (551)

Vierailija
101/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap tässä tarkoita sitä, että mitä järkeä nykyään on käydä edes töissä, kun voisi samantien elää tuilla. Työssäkäyvillä ihmisillä ei jää mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.

Töistä kertyy työeläkettä ja sairauspäivärahakin on korkeampi kuin työttömällä.

Ensinnäkin työeläke on ihan vitsi ja toiseksi miten se näkyy sitten esimerkiksi parinkymmenen vuoden päästä. Saat työeläkettä vähän enemmän, mutta esim. se työttömänä ollut kaveri saa pienempää eläkettä ja siihe tuet päälle niin ollaan taas samalla viivalla. Kysyn vaan, että miten se työssäkäyminen palkitsee.

Vierailija
102/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No häh häh! Hajotkaa köyhät tilanteeseenne, itsellä kyllä on kymmeniä tuhansia jäänyt säästöön

Sama, mutta en ole silti niin tyhmä, että kettuilisin niille, joilla ei ole jäänyt. Äkkiä nuo jokuset kymppitonnit sulavat kun inflaatitio lähtee kunnolla laukkaamaan. SIksi asia koskettaa ihan yhtä paljon meitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, kun joillakin ei jää rahaa säästöön. Sitten paljastuukin, että rahat on tuhlattu matkusteluun ja vielä valitetaan, että rahat loppu.

Ei kuule tarvitse tuhlata. Kaikilla ei ole hyvät palkat ja elinkustannukset korkeat. Ei jää rahaa matkusteluun tai mihinkään ylimääräiseen. 

Itse ainakin kadehdin enemmän vähävaraista joka on nähnyt maailmaa, kuin aarrearkkunsa päällä istuvaa kitupiikkiä, joka ei ole päivääkään elänyt.

Vierailija
104/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes maailmanlaajuinen koronaepidemia, vaikka aluksi kuoli nuoria ihmisiäkin tai Ukrainan sota, jonne hyökkäsi naapurimaa, jonka kanssa yhteistä rajaa yli 1300 km ole muuttanut ihmisten arvoja vai vaatiiko ne, että ne tulevat silmillemme ja lähelle.

Vierailija
105/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeroidun kyllä. Rahat eivät edes riitä tällä hetkellä kaikkiin laskuihin ja ruokaan. Kaupassa joutuu laskemaan mitä voi ostaa ja loppukuusta ei ole rahaa ostaa edes ruokaa. Osa laskuista jää maksamatta. En tiedä miten tästä selviää. 

Luuletko pienituloiset, ettei parempitulokset laske kaupassa mitä voi ostaa? Näin saa laskut maksettua ja vielä rahaa säästöön ja ylimääräisiin menoihin. Harva suomalainen on siinä asemassa, että voi ostella mitä mieleen sattuu juolahtamaan.

Vierailija
106/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ap tässä tarkoita sitä, että mitä järkeä nykyään on käydä edes töissä, kun voisi samantien elää tuilla. Työssäkäyvillä ihmisillä ei jää mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.

Ensinnäkin työeläke on ihan vitsi ja toiseksi miten se näkyy sitten esimerkiksi parinkymmenen vuoden päästä. Saat työeläkettä vähän enemmän, mutta esim. se työttömänä ollut kaveri saa pienempää eläkettä ja siihe tuet päälle niin ollaan taas samalla viivalla. Kysyn vaan, että miten se työssäkäyminen palkitsee.

Kuvittelet että parinkymmenen vuoden päästä mitään tukia maksetaan? Ei makseta, koska työhaluttomia lusmujs on liikaa käsi ojossa ja tukien maksajia on liian vähän.

Vierailija
107/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole työssäkäyvänä koskaan tajunnut tätä mantraa? Voitko vähän avata?

Suomi on demokraattinen maa, eikä kukaan ole pakottamassa työelämään, jokaisella uhittajalla ovi aukeas ulospäin ja irtisanomisaikakin on vain kuukauden ja siitäkin voi luistaa, kun huomioi lomapalkan.

Kuka estää sinua ja sinun kaltaisia jäämästä elämään tukien varaan ja sanomaan työsuhde irti? Sen uhittelun sijaan.

Vai pitäisikö sekin hoitaa yhteiskunnan?

Minulla on työuraa yli 30v ja vain kerran olen ollut työttömänä vuoden, siitäkin ajasta puolet täydellä palkalla ja ainakin minun tulotaso romahti työttömyyden aikana.

Ja mitä ihmeen tukia maksetaan niin paljon, josta jää säästää ja tehdä etelänmatkoja tai käydä ravintolassa. Ansiosidonnaista kun maksetaan lyhyen ajan ja perustyöttömyysturva taitaa olla 600€/kk ja tt-tuki muutaman satasen, joka useimmilla menee jo viikonlopun ruokiin.

Vierailija
108/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä olisi katkeroitumisesta ja negatiivisuudessa kierimisestä?

Vierailija
109/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mitä tukia eläkeläiset saavat?

Olen eläkkeellä sh työstä, eläke 1390€/kk brutto

n. 1050€/kk käteen. Asun 45m2 omistusasunnossa, josta maksan hoito- ja rahoitusvastiketta 250€/kk.

Kerro ihmeessä mihin tukiin minulla olisi oikeus?

Kerron ystävillekin, kun samassa tilanteessa on moni ihminen?

Vierailija
110/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä tuet ovat ja kuinka paljon niitä maksetaan kuukaudessa? Esim. yksin asuvalle henkilölle.

Vierailija
111/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n. 1050€/kk käteen. Asun 45m2 omistusasunnossa, josta maksan hoito- ja rahoitusvastiketta 250€/kk.

Niin, sä saat työeläketä ja asut omistusasunnossa -> et saa tukia. Sitten joku toinen on jäänyt työttömänä eläkkeelle ja asuu vuokralla -> saa kansaneläkettä, asumistukea ja toimeentulotukea. Näin se työssäkäynti palkitaan. Tämä oli se pointti mitä et ymmärtänyt. 

Vierailija
112/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katkera, kateus on vieras tunne.  Olen toki harjoittanut itseäni 90 - luvun alusta asti.

Matkoilla olisi toki kiva käydä. Jotenkin ei enää jaksa 50 - vuotiaana liftata ja sohvasurffata. 

Olen siis tytyväinen vähääni -en lainkaan katkera.

Vierailija
113/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään työstäni ja käyn päivittäin lounaalla eri ravintoloissa. Rahaa jää kivasti matkusteluun ja harrastuksiin. Sähkölaskut on noin 8e kuussa 😊

Vierailija
114/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katkeroudu syystä että valitsin itse matalapalkkaisia aloja ja töitä. Mikään taho ei luvannut mulle leppoisaa elämää ja ylimääräistä rahaa. Lisäksi tiedän millaista selviytymistaistelua ihmiselämä maapallolla suurimmaksi osaksi on.

-pollyanna-

Vierailija
115/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sä saat työeläketä ja asut omistusasunnossa -> et saa tukia. Sitten joku toinen on jäänyt työttömänä eläkkeelle ja asuu vuokralla -> saa kansaneläkettä, asumistukea ja toimeentulotukea. Näin se työssäkäynti palkitaan. Tämä oli se pointti mitä et ymmärtänyt. 

Joo, mutta se on valetta.

Eihän asumistuki jää vuokralaiselle, vaan se maksetaan vuokranantajalle eli sijoittajille.

Jos maksetaan kansaneläkettä, silloin ei suinkaan makseta toimeentulotukea, koska se on pienempi kuin kansaneläke, jos henkilö on siihen oikeutettu. Eikä henkilö saa työttömyysturvaa, sairauspäivärahaa, vammaistukea yms.

Toimeentulotuki on aina harkinnanvarainen ja päätös siitä tehdään yksilöllisesti ja se on kertaluontainen, jos henkilöllä ei ole muita tuloja, mutta sitä ennen kaikki muut tulot ja tukimuodot otetaan huomioon.

Vierailija
116/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä jää työttömänäkään käteen yhtään mitään.

Vierailija
117/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tehdä kivoja asioita, jotka ei vaadi rahaa.

Lukea kirjastosta lainattuja kirjoja. Harrastaa seksiä yksin tai kaverin kanssa. yms.

Vierailija
118/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta se on valetta.

Eihän asumistuki jää vuokralaiselle, vaan se maksetaan vuokranantajalle eli sijoittajille.

Jos maksetaan kansaneläkettä, silloin ei suinkaan makseta toimeentulotukea, koska se on pienempi kuin kansaneläke, jos henkilö on siihen oikeutettu. Eikä henkilö saa työttömyysturvaa, sairauspäivärahaa, vammaistukea yms.

Toimeentulotuki on aina harkinnanvarainen ja päätös siitä tehdään yksilöllisesti ja se on kertaluontainen, jos henkilöllä ei ole muita tuloja, mutta sitä ennen kaikki muut tulot ja tukimuodot otetaan huomioon.

Ei ole kertaluontoinen enää monellakaan, päätöksen voi saada nykyään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja voi jatkua uuden hakemuksen jälkeen lähes automaattisesti.

Lisäksi jos kansaneläke ei riitä, silloin voi saada käsittääkseni ensisijaisesti asumistukea, mutta myös toimeentulotukea.

Vierailija
119/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti kysymästä, olen kyllä tyytyväinen elämääni. No tietty yleisesti maailmanmenoa vähän ahdistaa mut ei parane liikaa miettiä. Nettopalkka on noin 2100 ja se on ihan ok vaikka ei mikään kovin suuri kuitenkaan. Pakollisten menojen jälkeen jää yli tonni käytettäväksi ja tästä suurin osa säästöön.

Vierailija
120/551 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt niin jo vuosia ja oppinut löytämään iloa ilmaisista ja pienistä asioista. Esim. kun varaa kirjastosta kiinnostavan kirjan ja sitten saa hakea sen - parasta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan