Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?
Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?
Ja kyllä, etsin vertaistukea..
Kommentit (551)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rahaa pitäisi jäädä säästöön?
Ihminen käy töissä, että saa hankittua ruokaa ja katon pään päälle. Ei se raha tilillä tee onnelliseksi.
Toki, jos joku nimenomaan haluaa rahaa säästöön, se pitää silloin huomioida omissa kulutusvalinnoissa.
Ruoan ja katon pään päälle saa työttömänäkin joten mikä tässä on nyt se motivoiva tekijä? Varsinkin kun omat esi-isät haaskasivat elämänsä tämän maan eteen. Mitä järkeä siinä oli? Kerro!
OIkeastiko aikuinen ihminen kirjoittaa tällaista soopaa? Ja jengi vielä innoissaan peukuttaa.
Miten sä kuvittelet, että se ruoka ja katto tulee sen työttömän pään päälle? Oisko just sen takia, kun ne meitä edeltävät SUKUPOLVET, ei pekästään esi-isät on tehneet valtavan työn sen eteen, että suomi nousi kehitysmaasta korkean elintason maaksi vain muutamassa vuosikymmenessä.
Mutta nyt uudet sukupolvet ei osaa kuin märistä ja kuvitella, että rahat tulee seinästä ja kaikki on väärin jos ei sossu maksa uusinta kännykkää.
Se työnteko on tänäkin päivänä tämän yhteiskunnan rakentamista. SInä olet vauvasta asti saanut tältä yhteiskunnalta valtavan määrän turvaa, terveydenhuoltoa ja koulutusta nyt muutaman mainitakseni. Joten mitäs jos lopettaisit turhan märinän ja laittaisit ihan sen oman kortesi kekoon tätä yhteiskuntaa varten.
Rahaa ei jää paljon, mutta en ole keksinyt kenelle katkeroitua. Ehkä Putinille, mutta häntä ei minun katkeroitumiseni kiinnostaisi. Olen yli 40-vuotias, joten minulla on ollut aikaa tehdä sellaisia elämänvalintoja joilla olen voinut tai olisin voinut valmistautua erilaisiin poikkeusoloihin.
Paljon olemme karsineet, mutta onneksi kaikkeen ihan oikeasti välttämättömään on ollut tähän asti varaa. Omaa oloa pahemmalta tuntuu tieto siitä miten ihmiset kärsivät Ukrainassa. Sillä välin keskitymme halpoihin huveihin: kävelyyn luonnossa, kirjastossa käymiseen ja puusaunassa saunomiseen (klapit omalta tontilta).
Perus varastoukon ja lähihoitajan (ei edes 100%) liksalla käydään pari kolme etelänmatkaa vuodessa .Käydään myös lähes joka kuukausi ulkona syömässä. Rahaa jää myös säästöön. Elokuvissa ei käydä kun niin pirun kallista. Niin ja on lapsia ja elatusmaksuja.
Emt miten ihmiset kuluttaa kun samanlaisissa tilanteissa olevat kaverit ja läheiset valittaa juuri ettei mitään jää. Pitäiskö lopettaa röökinpoltto ja baareissa notkuminen?
Harmittaa kyllä mutta siihen tavallaan tottuu. On vuoskausia eletty näin.
En tee töitä kuin minimimäärän, jotta saan silti maksimi sosiaalituet. Talous on tiukentunut paljon mutta edelleen on varaa elää suhteellisen hyvin. Lähinnä lomailusta ja muusta turhasta joutuu karsimaan. Normielämässä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, ettei jää rahaa mihinkään ylimääräiseen? Itse pärjään opiskelijana noin 270e kuussa, jolla pitää maksaa kaikki muu paitsi vuokra/sähkö/kotivakuutus/matkakortti. Ruokaan menee se noin 200e. Eikä tarvitse edes pihistellä kaupassa. Viidellä kympillä sit syömässä tai kahvilla käymistä tai muuta vastaavaa. Taloustaidot on jees! Harvemmalla jää käteen yhtä vähän kuin opiskelijalla, ja mekin pystytään elämään ihan mukavaa elämää.
Valmistumisen jälkeen ihmisen kulutustottumukset muuttuvat. Muistan itsekin, että elin aika huoletonta elämää opiskeluaikana. En edes tehnyt työtä opiskelujen ohessa, vaan pärjäsin mainiosti opintotuella ja hyvin pienen määrän nostin lopulta opintolainaa. Kun sitten valmistuin ja aloitin oman alan keikkatyöt, tuntui rahaa jäävän säästöön aivan tolkuttomasti, vaikka mielestäni elin aika tuhlailevasti.
Tottakai, kun oli tottunut elämään pienellä summalla, niin ei sitä rahaa heti osannut tuhlata. Mutta jossakin vaiheessa sitä huomaamattaan alkaa elää paljon leveämmin kuin oikeastaan tarvitsisi, eikä kyse edes ole siitä että säästääkseen pitäisi tinkiä yhtään mistään mieliteoista.
Silloinhan pitää luonnollisesti sopeutua ja totuttaa itsensä siihen elintasoon, mihin on varaa. Silloin ei välttämättä pysty syömään lohta ruuaksi tai nauttia kuukausittain kampaajasta, mutta eipä noiden mitään autonaattisia mukavuuksia ole tarkoitus ollakaan. Menot suhteutetaan tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rahaa pitäisi jäädä säästöön?
Ihminen käy töissä, että saa hankittua ruokaa ja katon pään päälle. Ei se raha tilillä tee onnelliseksi.
Toki, jos joku nimenomaan haluaa rahaa säästöön, se pitää silloin huomioida omissa kulutusvalinnoissa.
Ruoan ja katon pään päälle saa työttömänäkin joten mikä tässä on nyt se motivoiva tekijä? Varsinkin kun omat esi-isät haaskasivat elämänsä tämän maan eteen. Mitä järkeä siinä oli? Kerro!
OIkeastiko aikuinen ihminen kirjoittaa tällaista soopaa? Ja jengi vielä innoissaan peukuttaa.
Miten sä kuvittelet, että se ruoka ja katto tulee sen työttömän pään päälle? Oisko just sen takia, kun ne meitä edeltävät SUKUPOLVET, ei pekästään esi-isät on tehneet valtavan työn sen eteen, että suomi nousi kehitysmaasta korkean elintason maaksi vain muutamassa vuosikymmenessä.Mutta nyt uudet sukupolvet ei osaa kuin märistä ja kuvitella, että rahat tulee seinästä ja kaikki on väärin jos ei sossu maksa uusinta kännykkää.
Se työnteko on tänäkin päivänä tämän yhteiskunnan rakentamista. SInä olet vauvasta asti saanut tältä yhteiskunnalta valtavan määrän turvaa, terveydenhuoltoa ja koulutusta nyt muutaman mainitakseni. Joten mitäs jos lopettaisit turhan märinän ja laittaisit ihan sen oman kortesi kekoon tätä yhteiskuntaa varten.
Mistä sä sait päähäsi etten mä käy töissä? Nimenomaan mä käyn töissä aivan kuten edelliset sukupolvet ovat käyneet ännänteen polveen. Mun setä mm. näki lapsena nälkää, söi joka neljäs päivä. Isäni juomassa maidossa lilli kärpäsiä. Sitten tuli työllä rakennettua hyvinvointia ja ennen ensimmäistä lamaa oli jo aika hyvä elintaso. Sitten tuli lama ja isäni menetti työnsä. Ei päästy muuttamaan pois omistuskaksiosta.
En mä tiedä oletko sä kuunnellut oman perheesi kuorsausta 18-vuotiaaksi, mutta mä olen. Suvussa on paljon korkeakoulutettuja professoriin asti, asianajajaa, varatuomaria, ekonomia ja kauppiasta. Opiskelemalla ja työtä tekemällä voi päästä pitkälle, mutta kun nyt ei ole kyse siitä.
Kyse on siitä, että ihan yhtäkkiä ollaan tilanteessa jossa pitää säästää koko ajan rahaa ns. pahan päivän varalle kun jostain nurkan takaa järjestetään taloudellista katastrofia pienen ihmisen niskaan. Onko sitten kyse varallisuuden uusjaosta ja keskiluokan alasajosta?
Vaikken itse mitään erikoista työtä tee niin pystyn alallani vaikuttamaan ansoihini. Yksi hyvä puoli on, että vuoroja saa osa-aikaistettua kun tarve on ja otettua lisää jos haluaa. Mutta ei älyttömästi voi tehdä kun ei kroppa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset. Miksi pitää tyytyä netissä kitisemiseen ja kärvistellä, kun asioille voisi yhteistuumin tehdä jotain? Jos valtava ihmismassa kokoontuisi jo kadulle mielenosoittamaan ja näyttämään, että tämä pelleily alkaa toden teolla riittämään, se olisi jo askel oikeaan suuntaan.
Kansa, joka tyytyy kohtaloonsa ei ole terve, eikä voi olettaa, että asiat koskaan paranisi, jos hölmöjen kyykyttäminen on näin helppoa.
Missä menee teidän raja? Vai ajattelitteko vaan koko loppuelämänne kaiken niellä ja hyväksyä kaiken pienen internet-vikinän jälkeen? Näinkö opetatte lapsianne toimimaan yhteiskunnassa?
Valtion vahtikoiria ja narreja on valtaosa, joilla ei todellisuudessa ole mitään selkärankaa tai todellisesta aikuisuudesta tietoakaan. Luullaan olevansa aikuisia vaikka todellisuudessa ollaan vielä holhottavien lasten tasolla.
Suomen kansa on hyvin poikkeuksellinen ja sen tietävät poliitikot ja muut globalistit. Täydellinen maa viedä kansalaisia kuin pässiä narussa.
Ei, vaan meillä on asiat edelleenkin niin hyvin, ettei kukaan jaksa vaivautua lähtemään mihinkään kadulle mieltä osoittamaan. Sitten kun niitä mielenosoittajajoukkioita alkaa näkyä tuolla kaduilla, niin sitten jo vähän huolestuisin. Siihen asti ovat ilmeisen tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen.
Miten sinne mielenosoitukseen työssä käyvä menee? En minä ainakaan saa vapaata mielenosoituksessa käymistä varten.
Minkä ikäinen ap olet? Itse olen syntynyt 80-luvun alkupuoliskolla, ja olen miettinyt paljon ihmisten suhtautumista rahaan ja kuluttamiseen. Omassa lapsuudessani ja nuoruudessani totuin siihen, ettei ollut mikään automaattinen oletus, että palkasta pitäisi jäädä suuresti ekstrarahaa huvituksiin. Toki 90-luvulla oli lama, mikä myös vaikuttaa, mutten muista olleeni mikään oletus, että olisi päästävä jatkuvasti reissuun, syötävä ravintoloissa jne. Palkalla elettiin.
Ymmärrän sen, että joskus haluaa myös tehdä työn vastapainoksi jotain kivaa, ja jos siihen ei koskaan ole rahaa, se lannistaa. Nykyään vaan monella tuntuu olevan oletus, että täytyy saada sitä, tätä ja tuota, ja jos se ei onnistu, on onneton.
Vierailija kirjoitti:
Kestän tämän lapseni vuoksi.
Joko hän tietää syntymälottovoitosta?
Vierailija kirjoitti:
Ja eläkelaispariskunnat ravintolassa syömässä. Kyllä on väärin kun työssäkäyvällä ei samaa vaihtoegtoa ole.
Kylläpä sitä nyt uhriudutaan. Terveisiä täältä sairauseläkeläiseltä, että eipä näillä tuloilla syödä ravintoloissa.
Joskus rahat loppuu ennenkuin seuraavat saa mutta en ole koskaan tuntenut itseäni katkeraksi asiasta. Katkeruus vie vain sisäisiä voimia ja energiaa eikä siitä ole mitään hyötyä koska asiat eivät muutu vaikka olisi kuinka katkera.
Vierailija kirjoitti:
Ap. malli jossa palkasta pitäisi jäädä säästöön ja vielä ulkomailla rahaa kannettavaksi matkoihin, johtaa väistämättä yhteiskunnan rakenteiden romahtamiseen, suurtyöttömyyteen ja luokkaerojen syntyyn.
Ja samaan aikaan odotetaan ostovoiman olevan korkea. Yhtälö on mahdoton.
Joku maksaa myös ap. palkan ja palkan sivukulut, joka tietenkin lisätään palveluiden tai tuotteen hintaa, jolloin hintataso väistämättä nousee ja inflaatio kiihtyy.
Tai jos ravintola-alan henkilökunnan palkkoja korotettaisiin niin, että palkasta jää säästöön, tehdä muutama ulkomaan matka vuodessa ja käydä kerran pari kuukaudessa syömässä ravintolassa, palkat lisätään ravintolahintoihin, niin asiakkaille ruoka-annoksen hinta pitäisi olla monimkertainen. Ja julkisen sektorien palvelut myös pitäisi hinnoitella uudestaan esim. julkinen liikenne, terv.hoito, päivähoito palvelut jne.
On hyvä muistaa, joku aina maksaa palkkakustannukset ja lopullinen maksaja on kansalaiset itse.
Näin juuri. Se ei vaan ole mahdollista, että suurin osa ihmisistä tienaisi niin paljon, että rahaa jää palkasta ylellisyyksiin. Sellasta yhteiskuntaa ei ole oikein mahdollista luoda.
Vierailija kirjoitti:
Olen katkerakin, mutta samalla tiedän että ei siinä vellominen auta. Nyt on isoja kriisejä käsillä, ja pakko palata aina siihen kiitollisuuteen, että elän sentään rauhan keskellä, on koti, lämpöä ja puhdasta vettä. Olen elänyt rankkoja aikoja ennenkin, joten pärjääminen nykyhetkessä on helpompaa. Tiedän keinot.
Ihan tiedoksi: ei täällä etelämmässä mitään kriisiä ole. Eikä talvisin nykyään enää edes juuri pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. malli jossa palkasta pitäisi jäädä säästöön ja vielä ulkomailla rahaa kannettavaksi matkoihin, johtaa väistämättä yhteiskunnan rakenteiden romahtamiseen, suurtyöttömyyteen ja luokkaerojen syntyyn.
Joku maksaa myös ap. palkan ja palkan sivukulut, joka tietenkin lisätään palveluiden tai tuotteen hintaa, jolloin hintataso väistämättä nousee ja inflaatio kiihtyy.
Tai jos ravintola-alan henkilökunnan palkkoja korotettaisiin niin, että palkasta jää säästöön, tehdä muutama ulkomaan matka vuodessa ja käydä kerran pari kuukaudessa syömässä ravintolassa, palkat lisätään ravintolahintoihin, niin asiakkaille ruoka-annoksen hinta pitäisi olla monimkertainen. Ja julkisen sektorien palvelut myös pitäisi hinnoitella uudestaan esim. julkinen liikenne, terv.hoito, päivähoito palvelut jne.
On hyvä muistaa, joku aina maksaa palkkakustannukset ja lopullinen maksaja on kansalaiset itse.
Näin juuri. Se ei vaan ole mahdollista, että suurin osa ihmisistä tienaisi niin paljon, että rahaa jää palkasta ylellisyyksiin. Sellasta yhteiskuntaa ei ole oikein mahdollista luoda.
Jos se ylellisyys on vaikkapa sitä, että käy joka päivä ravintolassa syömässä, niin minulla on sinulle uutisia. Ylellisyyksiä on monenlaisia, mikä on sinulle ylellisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ylellisyys on vaikkapa sitä, että käy joka päivä ravintolassa syömässä, niin minulla on sinulle uutisia. Ylellisyyksiä on monenlaisia, mikä on sinulle ylellisyyttä?
Mitä ne uutiset on? Ja kyllä minusta on ylellisyyttä se, että käy joka päivä ravintolassa syömässä. Palkkoja ei kuulukaan mitottaa sen mukaan, että jokaisella on varaa päivittäiseen ravintolassa syömiseen, jos nyt puhutaan ihan oikeista ravintoloista, eikä mistään Mäkkäristä, josta haetaan muutaman euron hampurilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopullinen maksaja saisi monessa tapauksessa olla asiakas/tarvitsija itse. Täällä tarjotaan aivan liikaa kaikkea kaikille verovaroin. Lopputulos on, ettei mikään oikein toimi ja kansalaiset on oppineet kiittämättömiksi, vaativiksi ja vierittämään kaikesta vastuun muille. Verot reippaasti alemmas, vain peruspalvelut ilmaiseksi, mutta niin, että ne sitten myös toimivat. Siis lähinnä koulutus, neuvola ja terveydenhoito. Kaikenlainen muu ylimääräinen menkööt jokaisen omasta pussista jos katsoo tarvitsevansa. Kaikkea mahdollista väriterapiaa ja koulukyytiä syrjäkylien syrjäisimmistä nurkista ei tarvitsisi kyllä muilla maksattaa. Valintoja, valintoja... Veronkiskonnasta säästyneet rahat voi jokainen käyttää omiin tarpeisiinsa kohdennetusti, tai säästää.
Tuo sinun malli missä kenellekään ei kuulu jäädä ns. käyttörahaa omaksi iloksi tai säästöön johtaa kysymykseen: miksi uhrata vapaa-aikansa töihin kun työttömänä valtio takaa katon, ruoan jne. Päälle saa elellä vapaana päivät ja nauttia elämästä ilman työelämän paineita.
En kirjoittanut niin, ettei kenenkään palkasta saa jäädä säästöön tai käydä matkoilla tai ostaa luksusta, mutta suurimmalla osalla tavis palkansaajista ei vain voi viettää yhtäaikaa rikkaan elämää ja palkasta jää säästöön, ei edes hyvätuloiset. Kakkua ei voi syödä ja samalla säästää.
Ihmiset joutuvat tekemään uhrauksia ja on elämänvaiheita, jossa joutuu tinkimään, niin henkilökohtaisia kuin yhteiskunnallisia ja nyt on yksi aikakausi, kun Eurooppaa koettelee energiakriisi ja sotatila ja hyökkääjä on itänaapurimme, jonka kanssa yhteistä rajaa ja uhkakuva kohdistuu myös Suomeen. Ja se näkyy kaikkien kallistumisena ja valtion lisämenona.
Ja valtio on me itse, meistä jokainen ja me olemme sen maksajat ja kärsijät.
Siis totuushan on se, ettei Suomeen kohdistu mitään uhkaa, ja mikäli kohdistuu, se on Suomen päättäjien aivan itse valitsema asia. JOS Suomi olisi itsenäinen ja täällä voitaisiin tehdä itsenäisiä ratkaisuja, ei mikään olisi meitä estänyt pysymästä puolueettomana ja tiedottaa Ukrainan sodasta että tuomitsemme väkivaltaisuudet molemmin puolin ja toivomme rauhanneuvotteluiden alkamista. Me saisimme nyt tavaraa sekä idästä että lännestäkin. Valtaosa maailman maista ei ole asettanut paketteita tai edes tuominnut venäjää. He eivät maksa sähköstä 40 senttiä kilowattitunnilta.
Joo, sota on kamalaa ja kamala putin, mutta tuo ei ole maailmanhistorian ainoa eikä viimeinenkään sota, eikä se kuulu Suomelle yhtään sen enempää kuin muutkaan maailmassa olevat sodat. Jos Venäjä olisi hyökännyt Mongoliaan, niin kärvisteltäisiinkö täällä samalla lailla? Meidänkö tehtävänämme on lopettaa maailman sodat ja aseistaa sotia käyviä maita ja olla joka asiassa besserwisserinä esillä neuvomassa? Me emme ole koskaan tuominneet mitään sotaa vastaavalla tavalla, nyt on jeesustelu huipussaan, eikä kukaan todellisuudessa edes osaa sanoa miksi. Miksi tämä sota on nyt se maailman kamalin sota, jonka takia jokaisen suomalaisenkin on kärsittävä? Miksi tämän sodan takia meidän pitää ehdoin tahdoin ilmoittautua venäjän viholliseksi ja tuhota taloutemme lopullisesti?? Tästähän Suomi ei tule nousemaan vuosikausiin, koska mitään muutosta ei ole tulossa. Sillat on poltettu lopullisesti, mutta maantiede ei ole muuttunut lainkaan, eikä tule muuttumaan.
Oikeasti sodimme ja kärsimme vain USAn puolesta. Teimme todella typerän ja kauskantoisen munauksen keväällä. Joskus asioita pitää päättää reaalipoliittisesti ajatellen, aina ei voi mennä tunteella. Pitää ymmärtää oma asema. "Ukrainan säilyminen" ei paranna meidän asemaamme mitenkään. Siellä on ihan eri maat kärkkymässä jälleenrakennusrahoja ja muutama oligarkki kääntämässä ne kymmenet miljardit, jotka maahan on syydetty USAn aseteollisuutta tukemaan.
Ryzzäviha maksaa. Niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Ja eläkelaispariskunnat ravintolassa syömässä. Kyllä on väärin kun työssäkäyvällä ei samaa vaihtoegtoa ole.
Mun vanhemmilla ei ole varaa syödä ravintolassa. Ei ole varaa tehdä mitään muutakaan maksullista.
Ei, vaan meillä on asiat edelleenkin niin hyvin, ettei kukaan jaksa vaivautua lähtemään mihinkään kadulle mieltä osoittamaan. Sitten kun niitä mielenosoittajajoukkioita alkaa näkyä tuolla kaduilla, niin sitten jo vähän huolestuisin. Siihen asti ovat ilmeisen tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen.