Etätöissä sairaana työskentely
Meillä kehotetaan nykyään ensisijaisesti tekemään etätyötä, jos joku on työpaikalta poissa sairauden takia. Kysymys: pitääkö ruveta liioittelemaan sairastumisesta ilmoittaessa oireita, jotta oikeasti pystyisi parantumaan rauhassa? Sairaana työntekoon on todella vaikea keskittyä. Vaikea nähdä, että järjestely olisi työnantajankaan etu, kun sairastelu voi pitkittyä ellei missään vaiheessa pääse kunnolla lepäämään.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vastuu on selkeästi kaadettu etäilijän niskaan, eli käyttääkö koko saikkuaika oikeasti siihen mihin pitäisikin, eli tervehtymiseen, vai etätyöhön puolikuntoisena.
Moni on täällä sanonutkin, että kukaan ei ole korvaamaton, mikä pitää ihan paikkansa. Minkään työpaikan takia EI kannata uhrata omaa terveyttään. Silloin kun on kipeä, niin silloin levätään. Eri asia jos jalka on paketissa, kuin että on kamala flunssa.
Olen palkanlaskija ja olen ihan liian monta kertaa nähnyt näitä tapauksia, että saikkua on annettu todistuksella pari viikkoa, joista työntekijä potee puolet ja puolet tekee etää. Harvoin sitä saa olla ns. Luvan kanssa vapaalla, jos lomia ei lasketa mukaan. Lusikaa vaan ne saikut täysiaikaisina, kipeänä ei kannata töitä tehdä.
Hyvin paljon on työntekijöissä heitä, jotka raahautuvat töihin suunnilleen pää kainalossa. Niiskuttavat ja yskivät silmät punoittaen ja mahdollisesti kuumeisena rämpivät työpäivän läpi. Eiköhän tällaisessa tapauksessa voisi olla hieman parempi vaihtoehto vaikka sitten tehdä etänä sen, minkä jaksaa?
Itse en missään nimessä tarkoita, että töitä pitäisi tehdä etänäkään, jos on työkyvytön. Mutta etänä on helpompi tehdä töitä silloin, kun on vähän puolikuntoinen, mutta mikä ei varsinaisesti vaikuta työkykyyn. Esim. avokonttorissa yskiminen ja pärskiminen ei ole työkavereiden kannalta kovin mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun ei kukaan tee mun töitä lomilla tai saikuilla, niin se on vähän omiin muroihin kusemista jos ei tee sairaana mitään. Etänä ollaan muutenkin...
Sairaana työskentely rasittaa enemmän kuin työskentely terveenä. Etkö ole huolissasi pitkän aikavälin vaikutuksista jaksamiseesi ja terveyteesi, jollet sairaanakaan malta rauhassa keskittyä toipumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä käytäntö on nykyään käsittääkseni melko yleinen? Se luo aikamoiset paineet yrittää huonossa kunnossa silti saada jotain aikaan.
Parempi saada edes jotain aikaan kuin ei saada aikaan yhtään mitään. Siis olettaen, että työnantaja kuitenkin maksaa palkan tuolta ajalta.
Onko? Lepäämällä tauti voisi mennä nopeammin ohi. Silloin työnantaja myös saisi korvauksia Kelasta.
Jotenkin ajattelisin itse että olisi työnantajallekin parempi jos henkilö on poissa töistä muutamia päiviä ja työskentelee sen jälkeen taas täydellä teholla kuin että viikko toisensa jälkeen menisi vajaateholla, kun sairaudesta ei ole missään vaiheessa kunnolla päässyt toipumaan.
Ei flunssan kestoon vaikuta millään lailla se, että näppäiletkö koneella Vauvaa vai Wordia.
Vierailija kirjoitti:
Jääkö tällainen käytäntö pysyväksi että toimistotöitä tekevien odotetaan tekevän töitä sairaanakin silloin, jos ei ole poikkeuksellisen korkeaa kuumetta yms.? Vai onko tämä nyt vain tällainen ohimenevä trendi?
Oikeudesta olla sairaana pois töistä on ammattiyhdistysliike aikanaan taistellut. On sääli, jos kehitys nyt ottaa takapakkia, kun työntekijän selkänahasta halutaan repiä kaikki irti.
Itse olen olon mukaan tehnyt töitä tai ollut tekemättä ilmankin kuumetta, jos on huono olo (en yleensä kuumeile kovissakaan taudeissa).
Esimiehestä riippunee paljon mutta myös työntekijästä itsestään. Kyllä meillon toiminut vaan kun sanoo että tänään en uskalla ottaa vastuuta työnjäljestä, jään nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä käytäntö on nykyään käsittääkseni melko yleinen? Se luo aikamoiset paineet yrittää huonossa kunnossa silti saada jotain aikaan.
Parempi saada edes jotain aikaan kuin ei saada aikaan yhtään mitään. Siis olettaen, että työnantaja kuitenkin maksaa palkan tuolta ajalta.
Onko? Lepäämällä tauti voisi mennä nopeammin ohi. Silloin työnantaja myös saisi korvauksia Kelasta.
Jotenkin ajattelisin itse että olisi työnantajallekin parempi jos henkilö on poissa töistä muutamia päiviä ja työskentelee sen jälkeen taas täydellä teholla kuin että viikko toisensa jälkeen menisi vajaateholla, kun sairaudesta ei ole missään vaiheessa kunnolla päässyt toipumaan.
Ei flunssan kestoon vaikuta millään lailla se, että näppäiletkö koneella Vauvaa vai Wordia.
Siis sinä et näe mitään eroa siinä selailetko pää kipeänä pari minuuttia heräämisen jälkeen puhelinta vai yritätkö vääntää projektisuunnitelmaa keskittyneenä? Molemmat kuormittavat sinua yhtä paljon?
Teetkö töitäsi aina ravistamalla hihasta mitä milloinkin?
Meillä kun ei kukaan tee mun töitä lomilla tai saikuilla, niin se on vähän omiin muroihin kusemista jos ei tee sairaana mitään. Etänä ollaan muutenkin...