Etätöissä sairaana työskentely
Meillä kehotetaan nykyään ensisijaisesti tekemään etätyötä, jos joku on työpaikalta poissa sairauden takia. Kysymys: pitääkö ruveta liioittelemaan sairastumisesta ilmoittaessa oireita, jotta oikeasti pystyisi parantumaan rauhassa? Sairaana työntekoon on todella vaikea keskittyä. Vaikea nähdä, että järjestely olisi työnantajankaan etu, kun sairastelu voi pitkittyä ellei missään vaiheessa pääse kunnolla lepäämään.
Kommentit (86)
Minusta työnantajan ei pitäisi automaationa suositella etätyötä, jos joku ilmoittaa sairastuneensa. Etätyön tekemisen sairaana pitäisi minusta lähteä työntekijän aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta työnantajan ei pitäisi automaationa suositella etätyötä, jos joku ilmoittaa sairastuneensa. Etätyön tekemisen sairaana pitäisi minusta lähteä työntekijän aloitteesta.
Silloin työntekijä todennäköisesti on perusteellisemmin itse arvioinut jaksamistaan sekä sitä ovatko tiedossa olevat työtehtävät sellaisia, että niitä pystyy sairaana tai puolikuntoisena hoitamaan.
Tähänkin olisi sekä työnantajien että työntekijöiden kannalta yksi hyvä parannus: Kela alkaisi maksaa työnantajalle sairaspäivärahaa jo heti ensimmäisestä sairaspäivästä alkaen eikä vasta kymmenennestä. Vaikka sairaspäiväraha onkin pienempi kuin mitä työnantaja joutuu sairaslomalaiselle maksamaa palkkaa, se olisi silti parempi kuin ei mitään. Tai vaihtoehtoisesti työnantajilta poistettaisiin velvollisuus maksaa sairasloma-ajalta palkkaa ja työntekijä hakisi Kelasta sairaspäivärahan (joka on pienempi kuin palkka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ehdotetaan etänä työskentelyä myös silloin, jos työstä joutuu olemaan pois lapsen sairastumisen takia.
Moni onkin. Kokonaan eri asia on sitten mitä silloin todellisuudessa saa aikaan, koska sairastava lapsi voi vaatia hoitajaltaan paljon huomiota.
Kyllä mua ärsytti kerran kun oli sovittu kehityskeskustelu ja pomon lapsi oli sairas niin hän halusi sen kuitenkin pitää etänä. Sitten hän vähän väliä pyyteli anteeksi kun lapsi tuli siihen ovelle jotain pyytämään, kävi antamassa juotavaa ja välillä koira tuli siihen haukkumaan. Ei hän yhtään keskittynyt minuun. Olisi vaan pitänyt hoitovapaansa ja siirtänyt keskustelun toiseen aikaan. Ja haluan kehityskeskustelu livenä, en ruudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ehdotetaan etänä työskentelyä myös silloin, jos työstä joutuu olemaan pois lapsen sairastumisen takia.
Moni onkin. Kokonaan eri asia on sitten mitä silloin todellisuudessa saa aikaan, koska sairastava lapsi voi vaatia hoitajaltaan paljon huomiota.
Kyllä mua ärsytti kerran kun oli sovittu kehityskeskustelu ja pomon lapsi oli sairas niin hän halusi sen kuitenkin pitää etänä. Sitten hän vähän väliä pyyteli anteeksi kun lapsi tuli siihen ovelle jotain pyytämään, kävi antamassa juotavaa ja välillä koira tuli siihen haukkumaan. Ei hän yhtään keskittynyt minuun. Olisi vaan pitänyt hoitovapaansa ja siirtänyt keskustelun toiseen aikaan. Ja haluan kehityskeskustelu livenä, en ruudulla.
Tuo ei ole sairaan lapsen etu eikä työyhteisön etu, että keskittyminen sekä lapsen hoitamiseen että töihin menee aivan puolivaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin työntekijä todennäköisesti on perusteellisemmin itse arvioinut jaksamistaan sekä sitä ovatko tiedossa olevat työtehtävät sellaisia, että niitä pystyy sairaana tai puolikuntoisena hoitamaan.
Voihan töiden hoitamiseen sairaana olla silloinkin sosiaalista painetta, mutta se on vähäisempää. Ihan eri asia on, jos etätyötä ehdotetaan sairastuneille työnantajan aloitteesta. Silloin viesti on se, että hyvä työntekijä ei jätä töitä hoitamatta edes pää kainalossa, vaan silloinkin olisi syytä lääkkeiden avulla yrittää saada itsensä sellaiseen kuntoon, että saa tehtyä edes jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään automaattisesti ehdotetaan
ensimmäisenä vaihtoehtona etätöiden tekemistä, jos kertoo sairastumisestaan.Ei meillä, työtä kun ei voi tehdä etänä.
Nykyään tuollaisissa töissä käytännöt ovat paljon järkevämmällä mallilla sairastumisen suhteen kuin toimistotöissä. Korona muutti toimistotyön käytäntöjä huomattavasti eikä pelkästään hyvään suuntaan.
Kuinka yleistä tällainen etätyön suosittelu sairastuneelle nykyään on?
Vierailija kirjoitti:
En usko,että meillä sitä suositellaan mutta kun pomot itse näyttää esimerkkiä niin siitä on tullut vähän talon tapa ja ehkä ajatellaan, että munkin pitää yrittää tehdä kun muutkin tekee. Siksi pomojen pitäisi kannustaa olemaan reilusti sairas, jos on sairas.
En ole koskaan ollut työpaikassa, jossa sairaslomalla olevan työt tekisi esimies. Ainahan ne kaatuu työkavereiden niskaan, jotka oman työnsä lisäksi tekee ne saikulla olevienkin työt. Tai sitten saikulla ollut tekee omat rästihommansa sitten, kun palaa saikulta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko,että meillä sitä suositellaan mutta kun pomot itse näyttää esimerkkiä niin siitä on tullut vähän talon tapa ja ehkä ajatellaan, että munkin pitää yrittää tehdä kun muutkin tekee. Siksi pomojen pitäisi kannustaa olemaan reilusti sairas, jos on sairas.
Pomot taitavat vaan pelätä oman työpaikkansa puolesta. Pitää olla firmalle ihan hemmetin tärkeä pomo, jos voi saikutella ihan miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomot taitavat vaan pelätä oman työpaikkansa puolesta. Pitää olla firmalle ihan hemmetin tärkeä pomo, jos voi saikutella ihan miten vaan.
Tai sitten ovat olevinaan. Onhan se vähän sellaista kiireisen ja tärkeän esittämistä, jollei alaisten kanssa ikinä ehdi kahville samaan aikaan. Fiksu esimies hankkiutuu alaisten seuraan, jotta tietää missä osastolla mennään.
Jääkö tällainen käytäntö pysyväksi että toimistotöitä tekevien odotetaan tekevän töitä sairaanakin silloin, jos ei ole poikkeuksellisen korkeaa kuumetta yms.? Vai onko tämä nyt vain tällainen ohimenevä trendi?
Oikeudesta olla sairaana pois töistä on ammattiyhdistysliike aikanaan taistellut. On sääli, jos kehitys nyt ottaa takapakkia, kun työntekijän selkänahasta halutaan repiä kaikki irti.
Etätyön pitäisi olla vaihtoehto sille, että menee toimistolle tartuttamaan toisia eikä sille että on sairaslomalla.
Ennen koronaa ainakin meidän työpaikalla kaikki räkäiset muka-korvaamattomat työnsankarit istuivat toimistolla niistämässä ja yskimässä. Nyt onneksi tilanne on muuttunut ja suurin osa ymmärtää silloin tehdä työt kotoa. Sitten jos on niin kipeä ettei työt onnistu ollenkaan, ollaan sairaslomalla kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Etätyön pitäisi olla vaihtoehto sille, että menee toimistolle tartuttamaan toisia eikä sille että on sairaslomalla.
Ennen koronaa ainakin meidän työpaikalla kaikki räkäiset muka-korvaamattomat työnsankarit istuivat toimistolla niistämässä ja yskimässä. Nyt onneksi tilanne on muuttunut ja suurin osa ymmärtää silloin tehdä työt kotoa. Sitten jos on niin kipeä ettei työt onnistu ollenkaan, ollaan sairaslomalla kuten ennenkin.
Olen samaa mieltä. Meillä kuitenkin suositellaan tekemään etänä töitä, jos kerrot esihenkilölle sairastuneesi ja voivasi huonosti. Samalla muistutetaan tärkeistä palavereista, aikatauluista yms.
Suoraan sanottuna aivan sietämätöntä. Sairaana tekisi mieli lyödä vain luuri korvaan kesken puhelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Meillä kuitenkin suositellaan tekemään etänä töitä, jos kerrot esihenkilölle sairastuneesi ja voivasi huonosti. Samalla muistutetaan tärkeistä palavereista, aikatauluista yms.
Suoraan sanottuna aivan sietämätöntä. Sairaana tekisi mieli lyödä vain luuri korvaan kesken puhelun.
Kai sitä voisi vain teeskennellä sairauden vieneen kuulon. "Hei ei nyt kuulu mitään. Ehkä linjoissa on jotain häiriötä. Parasta lopetella. Sairaana olen nyt, soitellaan taas huomenna!"
Vierailija kirjoitti:
Entisellä työnantajalla yritin ehdottaa, että olisin voinut tehdä näin, esim. työskennellä aamulla ennen kuin lapsi herää ja jatkaa töitä kun hän nukkuu. Mutta kuulemma ei ollut mahdollista kirjata kuin kokonaisia päiviä sairaan lapsen hoitovapaata tuntikirjausjärjestelmään. Olin sitten suosiolla koko päivän pois ja luin kirjaa ja surffasin netissä ne hetket, kun lapsi nukkui.
Tästä tosin on jo vuosia (tää lapsikin on jo täysi-ikäinen) eli reilusti ennen koronaa, mutta IT-alalla, jossa etätöiden tekeminen on ollut pitkään jo ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut työpaikassa, jossa sairaslomalla olevan työt tekisi esimies. Ainahan ne kaatuu työkavereiden niskaan, jotka oman työnsä lisäksi tekee ne saikulla olevienkin työt. Tai sitten saikulla ollut tekee omat rästihommansa sitten, kun palaa saikulta töihin.
Mun esimies ei edes osaisi tehdä mun hommiani :-)
Vastuu on selkeästi kaadettu etäilijän niskaan, eli käyttääkö koko saikkuaika oikeasti siihen mihin pitäisikin, eli tervehtymiseen, vai etätyöhön puolikuntoisena.
Moni on täällä sanonutkin, että kukaan ei ole korvaamaton, mikä pitää ihan paikkansa. Minkään työpaikan takia EI kannata uhrata omaa terveyttään. Silloin kun on kipeä, niin silloin levätään. Eri asia jos jalka on paketissa, kuin että on kamala flunssa.
Olen palkanlaskija ja olen ihan liian monta kertaa nähnyt näitä tapauksia, että saikkua on annettu todistuksella pari viikkoa, joista työntekijä potee puolet ja puolet tekee etää. Harvoin sitä saa olla ns. Luvan kanssa vapaalla, jos lomia ei lasketa mukaan. Lusikaa vaan ne saikut täysiaikaisina, kipeänä ei kannata töitä tehdä.
Vielä parempi tosiaan olisl, että jokainen myisi omaa osaamistaan ammatinharjoittajana. Silloin ottaa itselleen täitä vain sen verrran kuin haluaa tehdä.