Tekeekö ihmiset oikeasti budjetteja?
Meillä ei tehdä budjettia eikä mun lapsuuden kodissakaan tehty. Kuinka yleistä budjetin teko on?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ihan aikuisten oikeesti tekee budjetteja. Ihmetyttää lähinnä että miksi joku ei tee.
Minä en tee (enää). Miksi tekisin, kun kulutus on kutakuinkin vakio. Tänä vuonnakin tulot ovat olleet 44 k€ suuremmat kuin kulut.
No ei tarvitsekaan, kun tulot on noin tolkuttoman suuret. Minun täytyy pitää kiinni jokaisesta eurosta, muuten en saisi säästöön mitään. Ilman budjettia ja kuluseurantaa en onnistuisi.
Yksin asuvana ja kaikesta yksin maksavana on opittava rahan hallinta.Niin varakas en ole että tarvitsisi budjetin ja säästää asunto velka auto ymm. Kun ei velkaa, ei autoa,ei omistus asunto.En juo,en tupakoi,en käy kampaajat,en risteilyt,en loma matkat, siksi pärjään.Tiedän itse miten rahani käytän ja riittää joka kuukausi minulle. Myös yksityis puolen hammaslääkäriin. Koska kyse on ihmisen omista valinoista. Tietysti jos olisi mies ja miehen tulot lisänä. Asia olisi ihan eri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ihan aikuisten oikeesti tekee budjetteja. Ihmetyttää lähinnä että miksi joku ei tee.
Minä en tee (enää). Miksi tekisin, kun kulutus on kutakuinkin vakio. Tänä vuonnakin tulot ovat olleet 44 k€ suuremmat kuin kulut.
Budjetti on talousarvio. Aika moni jotain sellaista hahmottaa huomaamattaan. Enkä sinä katsot vain mennyttä, että yhtään ajattele ennakkoon mitä mahdollisesti olis tulossa, laskussa tai nousussa.
En, mutta kerään kaikki kuitit talteen ja teen tilinpidon kaikista menoista. Siitä näkee mihin menee liikaa ja mistä voi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko tehdä budjetti joka kuukaudelle, muuten menee rahat turhuuksiin :(
Mun ei, koska tiedän jo valmiiksi ettei rahaa ole mihinkään turhuuksiin vaan kaikki menee pakollisiin ja loppukuusta on silti ne pari puuropäivää. Seuraavaksi luovun puhelimesta vaikka siinä ei isot kk-kulut olekaan. Luopuisin netistäkin, mutta sitten laskujen maksaminen taas tulisi nykyistä paaaaaaljon kalliimmaksi eli säästökeinoksi siitä ei valitettavasti ole.
Kirjaan kaikki laskut, eräpäivät. Kun ostan vaikka maton, kirjaan sen.
Olen itsekin miettinyt, että ihannetilanteessa budjettien teko ei vaikuta järkevältä, vaan jokaista kulutuspäätöstä tulisi arvioida itsenäisesti sen tekohetkellä. Kuitenkaan tämä ei ehkä käytännössä ole mahdollista, joten budjetointi voi ehkä olla hyvä tapa inhimilliset rajoitukset huomioon ottaen, vaikka se teoriassa ehkä voisikin johtaa absurdeihin tilanteisiin tai tehottomaan rahankäyttöön.
Itsellä on ylätaosn budjetti joka toimii niin että palkkapäivänä siirrän tietyn summan säästöön/sijoituksiin, tietyn summan taloustilille josta maksan asumisen ja laskut (summa on laskettu jakamalla vuosittaiset menot 12kk:lle), tietty summa lasten menoihin (yhteinen tili exän kanssa josta lasten menot maksetaan), ja vielä käyttätilille ruokaan ja arkikulutuskeen. Kulutus sitten näiden rajoissa.
Toimii hyvin, tarkempaa ei tarvitse tehdä. Periaate on että säästö/sijoitustililtä rahaa en siirrän mitään autoa tai asuntoa pienempää varten takaisin kulutukseen. Tilin tarkoitus on olla syöttötili varallisuuden kasvattamiseen. Peruspuskuri kertyy taloustilille.
Tein budjetin silloin, kun tulot olivat pienemmänt. Jotta raha riitti.
Tiedän ihmisiä joilla on budjetit exceleissä tmv. mutta itse en tuollaista tarvitse,
Kuitenkin uskon että jokainen ihminen jollain tasolla budjetoi rahojaan ja menojaan.
Itse autottomana, lapsettomana, velattomana, kerrostalossa asuvana en tarvitse tarkkaa kovin budjetointia, koska minulla ei käytännössä ole juuri mitään menoja.
-Puhelin ja netti on työn kautta
-Vakuutukset maksan kerran vuoteen
-Sähkölasku tulee 4 kertaa/vuosi
-Asuminen maksaa x/€ kuussa, tämä on ainoa kuukausittainen menoerä, ja tilillä on valmiina parin kuukauden asumismenot jemmassa
+Tietenkin ruokaa pitää ostaa.
+Välillä on muita menoja, hammaslääkäriä, kampaajaa, pitää ostaa uusia vaatteita, +tilaan välillä jonkun (netti)lehden/suoratoistopalvelun, ostan uimahallikortin (yleensä tosin e-passilla) tai lataan bussikorttia jne,
Mutta loppujen lopuksi kulutan varsin vähän. Siirrän tilipäivänä tietyn %osuuden nettopalkasta säästöön, ja tietyn %osuuden "huvitilille" mistä maksan teatterit, matkat ymv. ja jos/kun kuun lopussa on käyttätilille jäänyt ylimääräistä, siirrän sen eteenpäin jommalle kummalle em. tilille.
Mutta jos minulla olisi enemmän/isompia menoja, toki minun olisi budjetoitava PALJON tarkemmin. Ajatellaan vaikka perhettä jossa lainaa, pari autoa, muutama lapsi harrastuksineen ja kännykkälaskuineen, vaatekuluineen jne. niin helpottaa varmasti kun menot/tulot on tarkemmkn listattuna esim. Exceliin.
Missä näitä on teille opetettu tai neuvottu tekemään? Kuulostaa kieltämättä järkevältä.
Tosin kun tulot on pienet, eikä varaa mihinkään houkutuksiin tai turhuuksiin ole, niin tavallaan tuollainen budjetti on laadittu jo puolesta valmiiksi eli edes palkkapäivänä ei voi ottaa rennommin tai ostaa jotain spesiaalia tai herkkua vaan se sama kuri on pidettävä päivästä toiseen. Silti säästöön ei jäänyt kuin muutamia hassuja euroja kuukaudessa ja nyt ei jää sitten sitäkään vaikka olen nyt lopettanut kahvinjuonninkin kokonaan. Aiemmin siis join vapaapäivinä aamukahvia ja se oli se mun ainoa spesiaaliherkku jolla vapaa erottui arjesta.
Olen aina ylläpitänyt budjetointia. Kaikki menot ja tulot on laskettu kuukausitasolle ja tarkistan summien paikkaansapitävyyden puolen vuoden välein. Lasken myös, miten paljon säästän eri kohteisiin (isot hankinnat, matkat yms.)
Olen yh kahden lapsen kanssa. Tarkan rahankäytön ja säästämisen takia minulla on omistusasunto ja omistan autoni. Ei ole hätää, jos tulee yllätyksiä, koska säästän koko ajan puskuria. Olen keskituloinen.
Olen tehnyt jo pari vuotta, aloitin kun palkka tuntui valuvan sormien läpi enkä tiennyt minne. Se joustaa kyllä, jos on extempore-juttuja, mutta pyrin ennakoimaan mm. isot laskut, reissut, juhlat ym. Kun merkkaan ne budjettiin ja mietin, mistä kohtaa niitä varten voisi pihistellä että jää säästöjäkin, raha riittää useampaan asiaan ja teen harkitumpia ostoksia.
Talous budjetti olis hyvä juttu. Meillä sitä ei tehdä mutta ymmärrän jos jotkut tekee. Inhoan numeroiden pyörittelyä ja exel taulukkoja. Budjetti auttaa pitämään talouden raha-asiat järjestyksessä, tai varsinkin jos siitä pitää kiinni. Siispä hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä on teille opetettu tai neuvottu tekemään? Kuulostaa kieltämättä järkevältä.
Tosin kun tulot on pienet, eikä varaa mihinkään houkutuksiin tai turhuuksiin ole, niin tavallaan tuollainen budjetti on laadittu jo puolesta valmiiksi eli edes palkkapäivänä ei voi ottaa rennommin tai ostaa jotain spesiaalia tai herkkua vaan se sama kuri on pidettävä päivästä toiseen. Silti säästöön ei jäänyt kuin muutamia hassuja euroja kuukaudessa ja nyt ei jää sitten sitäkään vaikka olen nyt lopettanut kahvinjuonninkin kokonaan. Aiemmin siis join vapaapäivinä aamukahvia ja se oli se mun ainoa spesiaaliherkku jolla vapaa erottui arjesta.
Jos tekisit budjetin, alkaisit väkisin huomata missä kohdin voit säästää enemmän ja sitten kun ratas lähtee pyörimään, säästöt kertyvät ihan huomaamatta. Esim. vaikka bussikortin osto että pääsee töihin. Jos lataisin sitä kerran kuukaudessa, olisi kuukausimaksu 52 euroa, myös kesälomalla ainakin minä haluan ladata korttia mutta joku välttämättä ei niin lasketaan tuo 11 kuukaudelle = 572 euroa. Sitten taas kun minä lataan koko vuoden kortin kerralla, on se 535 euroa eli silloin säästää 37 euroa tai mun tapauksessa kun lataisin kesälläkin korttia, säästö onkin jo 624-535= 89 euroa per vuosi. Tuon säästön jos vielä sijoitan johonkin, esim. ostan sillä 1 g kultaharkon, voi säästö olla tulevaisuudessa vaikka kuinka paljon vieläkin enemmän.
Ei tee. Tai no, fiksut ainoastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekisit budjetin, alkaisit väkisin huomata missä kohdin voit säästää enemmän ja sitten kun ratas lähtee pyörimään, säästöt kertyvät ihan huomaamatta. Esim. vaikka bussikortin osto että pääsee töihin. Jos lataisin sitä kerran kuukaudessa, olisi kuukausimaksu 52 euroa, myös kesälomalla ainakin minä haluan ladata korttia mutta joku välttämättä ei niin lasketaan tuo 11 kuukaudelle = 572 euroa. Sitten taas kun minä lataan koko vuoden kortin kerralla, on se 535 euroa eli silloin säästää 37 euroa tai mun tapauksessa kun lataisin kesälläkin korttia, säästö onkin jo 624-535= 89 euroa per vuosi. Tuon säästön jos vielä sijoitan johonkin, esim. ostan sillä 1 g kultaharkon, voi säästö olla tulevaisuudessa vaikka kuinka paljon vieläkin enemmän.
Ja tuon 535 euron vuosimaksun bussikortille säästän aina etukäteen. Jos en olisi säästänyt, voisin ladata korttini puskurin rahoilla ja maksaa sinne takaisin joka kuukausi 44,60 euron bussilatausmaksua. Jos joskus lakkaan käyttämästä bussia ja olen säästänyt etukäteen vuosilatausta varten, voin tuon säästetyn rahan laittaa ties mihin hurvitteluun vaikka äkkilomalle :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tilannettasi, enkä ota nyt suoraan sinuun kantaa. Mutta omalla kokemuksella opiskelijana aikanani huomasin, että vaikka pienistä tuloista on vaikea säästää, budjetointi kannatti. Pienten summien säästäminen sieltä täältä (puhutaan ihan makaronipussin hinnasta ja vastaavasta) auttoi saamaan _pienen_ puskurin kasaan, mikä taas auttoi säästämään "isompia" summia.
Esimerkkinä jos pikkuisilla 0,20e yksittäisillä säästöillä sai vaikka 5euroa talteen, saattoi säästää talvitakissa kun osti sen kirpparilta heinäkuun helteiden aikaan edullisemmin mitä syksyllä maksavat. Ja tuosta jäi euroja talteen mikä auttoi sitten seuraavassa vastaavassa hankinnassa.
Ruuassakin säästää jos onnistuu vähän hamstraamaan silloin kun on hyvä tarjous/punalappuja, mutta se vaatii sen puskurin. Jos tuote mitä käyttää maksaa normaalisti vaikka 2euroa, mutta on laputettuna 1euron, niin jos tilillä on vain se 2euroa ei pysty ostamaan kun 2 tarjoustuotetta =säästää vain 1euron.
Jos puskuria 10euroa, saa ostettua viisi kertaa enemmän, ja pitkässä juoksussa säästää kaikkiaan 5euroa.
En tee. Olen tehnyt rahan kanssa rauhan. On tiukkaa ja tulot ovat niukat, mutta jotenkin aina selviää. Joskus voi joutua maksamaan laskuja myöhässä tai lykkäämään jotain sinällään tarpeellista hankintaa pitkäänkin.
Teen periaatteellisen kk-budjetin siten, että jyvitän siihen myös isommat kerran vuodessa menevät maksut kk-tasoisiksi summiksi. Ja ne tietysti laitan säästöön toiselle tilille odottamaan vakuutuslaskua tai muita isoja maksuja. Olen aika hyvin kartalla rahanmenosta. Ruokaa en budjetoi, siihen menee, mitä menee.