Tekeekö ihmiset oikeasti budjetteja?
Meillä ei tehdä budjettia eikä mun lapsuuden kodissakaan tehty. Kuinka yleistä budjetin teko on?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ihan aikuisten oikeesti tekee budjetteja. Ihmetyttää lähinnä että miksi joku ei tee.
Minä en tee (enää). Miksi tekisin, kun kulutus on kutakuinkin vakio. Tänä vuonnakin tulot ovat olleet 44 k€ suuremmat kuin kulut.
No ei tarvitsekaan, kun tulot on noin tolkuttoman suuret. Minun täytyy pitää kiinni jokaisesta eurosta, muuten en saisi säästöön mitään. Ilman budjettia ja kuluseurantaa en onnistuisi.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Missään en sanonut tulojeni määrää.
Kyllä teen.
Mulla on excel, jossa on tulot, menot, arvioidut laskut.
Minulla on myös kiertävä 5 vkon ruokalista.
Tilaan raaka-aineet n 3 vkon välein.
Aiemmin pidin. Nykyään maksan laskut, jätän tilille aina saman summan ja loput säästöön. Jos joutuu työttömäksi tai vastaavaa, niin helppo sitten katsoa uudelleen tarkemmin.
Pakko tehdä kun on laskujen jälkeen 40€ /viikko rahaa 😖 Muuten ollaan vika viikko sitten ilman ruokaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ihan aikuisten oikeesti tekee budjetteja. Ihmetyttää lähinnä että miksi joku ei tee.
Minä en tee (enää). Miksi tekisin, kun kulutus on kutakuinkin vakio. Tänä vuonnakin tulot ovat olleet 44 k€ suuremmat kuin kulut.
No ei tarvitsekaan, kun tulot on noin tolkuttoman suuret. Minun täytyy pitää kiinni jokaisesta eurosta, muuten en saisi säästöön mitään. Ilman budjettia ja kuluseurantaa en onnistuisi.
Jos sinulla on vuodessa tuloja 44 tuhatta eroa enemmän mitä kuluja, niin sinulla on tolkuttoman suuret tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on vuodessa tuloja 44 tuhatta eroa enemmän mitä kuluja, niin sinulla on tolkuttoman suuret tulot.
ei vuodessa vaan 9 kuukaudessa. Tän kuun palkkaa ei ole tullut. Nettona olen tähän mennessä saanut 68436,52 €.
En tee. Osaan ihan summitaisestikin arvioida rahan riittävyyden. Jos olisi tosi tiukkaa rahasta, pitäisi kai suunnitella tarkemmin ja ehkä tehdäkin ihan budjetti, mutta en ole koskaan ollut sellaisessa elämäntilanteessa.
Tein, kun rahasta oli todella tiukkaa.
Nyt tulot on kasvaneet, mitta menot ei todellakaan samassa suhteessa, niin riittää, että pysyy käyttötilin rajoissa.
Nyt, kun jään vanhempainvapaalle, olisi hyvä taas budjetoida ja laittaa rahalle käyttökatto, kiitos hyvästä ideasta! Säästöille on muuta käyttöä kuin turhuudet tai sähkölaskuun ne taitaa mennä ensi talvena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen vaikka kulutus on ollut melko vakio ja puolet kummankin palkasta jää säästöön. Siinä sen huomaa että laskutilille siirretyt rahat ei riitäkään, eli niitä pieniä huomaamattomia korotuksia kertyy.
Pidän budjettia, joskin tulojen ja menojen ollessa samoja, se on vähemmän käytössä kun on hajua rahan tulosta ja menosta. Se kuitenkin oli taas avuksi kun muutin kesällä ja asumismenot muuttuivat.
Sinne laadin myös suunnitelman, kun on tarkoitus säästää pitkäkestoisemmin johonkin menoon.
Aivoissa kyllä, paperiin tai exceliin ääriharvoin.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kannattaisi ihmetellä, että miksi pitäisi tehdä budjettia?
En näe siihen järkeä.
Budjetoitko kuinka paljon saat käyttää sähköä päivässä?
Ja ruokiin saa mennä vaan 100€ viikossa?
Mitä se ketään haittaa, jos joskus tuleekin ostettua vähän parempaa safkaa. Mä ainakin olen mennyt sellaseen paikkaan töihin, missä maksetaan kunnolla, niin ei tarvitse miettiä taloutta.
Tein. Lopetin kun korona ja sota alkoivat. Turhaa.
Niille, joille budjetin teko on yhtä luonnollista kuin hengittäminen, kertoo ihmisen mielenlaadusta. Onhan se jollain tasolla hyvä vähän ennakoida, mutta se, että joka hemmetin asia kirjataan exceliin sentin tarkkuudella ja lasketaan esim. autolle arvonalenemaa, menee kyllä jo jonkinlaisen autismin kirjon puolelle. IMHO.
Mä kuulun siihen ryhmään joka nauttii budjetoinnista/excelin pyörittelystä.
Kännykässä mulla on kk-budjetti tehty aina reiluksi vuodeksi eteenpäin ja päivittelen sitä oikeastaan joka päivä, koska se on mulle sellainen näpertelyharrastus. Tietokoneelta löytyy hyvin typistetty nettovarallisuus-arvio ihan eläkeikään saakka ja siinä seuraan kerran kuussa tiedossa olevat isommat hankinnat ja tavoitteet.
Uskon kuitenkin että ehkä tuo kännykkänäpräys saattaa myöhemmässä vaiheessa jäädä vähemmälle jos koen ettei se enää palvele mun tarpeita ja haluja.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi pitäisi tehdä budjetti? Jos pään sisällä tietää että palkkaa tulee tilille 5200€, pääomatuloja 900€, asumiskustannuksiin ja lainojen lyhentämiseen menee 1400€ ja laskuihin n. 300€. Ruokaan menee mitä menee, loput säästötilille. Eikai kukaan laske jotain ruokabudjetteja :D
Jokainen budjetoi vaikkei sitä itse tajuaisi. Sinulla on kuukaudessa tietty määrä rahaa jonka voit käyttää valitsemiisi hyödykkeisiin. Oli sitten tilillä tonni tai miljoona. Toiset onnistuvat pysymään tilin katteen sallimissa raameissa ja toiset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi pitäisi tehdä budjetti? Jos pään sisällä tietää että palkkaa tulee tilille 5200€, pääomatuloja 900€, asumiskustannuksiin ja lainojen lyhentämiseen menee 1400€ ja laskuihin n. 300€. Ruokaan menee mitä menee, loput säästötilille. Eikai kukaan laske jotain ruokabudjetteja :D
Juuri näin, aivan samaa mieltä.
Kun on hommannut itselleen kohtuullisen työpaikan, niin ei tarvi paljoa murehtia jostain nippelibudjeteistä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä seuraan kaikkia menoja, myös ruokaostoja. Meillä kulut laitetaan puoliksi eikä se onnistuisi, jos en pitäisi menoista kirjaa. Se on kaiken lisäksi hauskaa ja hyödyllistä eikä vaadi vaivaa kuin vuodenvaihteessa, kun pitää tehdä seuraavan vuoden budjetit perheen ja omiin menoihin. Minun tulot nettona on 1100 euroa, josta saan joka kuukausi 250 euroa säästöön, joskus enemmänkin. Ei onnistuisi ilman budjetointia ja kuluseurantaa.
Siirrän eri tileille rahaa, kun palkka tulee. Ei tarvitse jokaista asiaa kirjata ylös vaan rahat pysyy näin suunnilleen korvamerkittynä.