T e-palveluissa on tällä hetkellä 15 829 työpaikkaa. Nämä siis 8 h päivässä ja yli 12 kk kestäviä työpaikkoja. Miksi hakijoita ei löydy?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Meillä haettiin markkinoinnin osaajaa. Tuli 27 hakemusta. Osa ulkomailta. Ketään ei palkattu, koska
- parin palkkatoive oli liian korkea verrattuna talossa jo olevien palkkoihin, eivätkä olleet valmiita joustamaan
- muutamalla oli hyvin epärealistinen kuva haettavasta tehtävästä, eli tuskin olisivat pysyneet talossa
- tehtävä vaatii sujuvaa suomen kielen taitoa, jota kaikilla hakijoilla ei ollut
- yksi olisi halunnut tulla "valmiiseen pöytään", eli ei ymmärtänyt että työssä pitää itse tuottaa materiaalia, kukaan ei tee sitä valmiiksi
- yksi olisi halunnut 100% etätyön, joka ei ole tehtävässä mahdollinenKaikki nämä asiat oli kerrottu rekryilmoituksessa, eikä tarkoitus ollutkaan löytää täydellistä ihmistä, mutta kyllä harmittaa ettei sopivaa tekijää tällä kerralla löytynyt.
Ja minkä ikärajan olitte laittaneet hakemusten automaattikarsintaan? Yleensä näissä on rajana 40 v., sitä vanhempien hakemukset robotti laittaa roskakoriin.
Vierailija kirjoitti:
Liian paljon vaatimuksia paskaduuneihinkin ja huono palkka. Kaikki eivät ole akateemisesti koulutettuja jotka haluavat työskennellä 12e/h palkalla.
Mieheni on hakenut varmaan 50 eri paikkaan, mutta vastausta ei edes tule koska äidinkieli ei ole Suomi ja kaikkialla vaaditaan sujuva suomenkielentaito.Kaverini haki useisiin paikkoihin ja kaupan kassalle kelpasi insinöörin papereilla kun on jo yli 40v.
Poikani 18v sai työpaikan ennen valmistumistaan ja palkka kohdillaan. Tuntuu että nuoret suorastaan viedään käsistä
Mikä ihmeen vika on nelikymppisissä jotka ovat jo lapsensakin kasvattaneet!?
Valitse ensi kerralla sellainen mies, joka pystyy elättämään edes itsensä.
En ole enää työtön, mutta avasin nuo sivut.
1. syy: sivut ovat muuttuneet aivan omituisiksi. En enää näe kerralla samalla tavalla suurta määrää työpaikkoja niin kuin silloin ennen, kun olin työnhakija.
2. syy: edellä mainitusta syystä avasin oman kunnan sijasta lähimmän kaupungin paikat. Haussa on myymäläsiivousta 6 tuntia viikossa, kerroshoitaja venäläisten omistamassa paikassa (osa- ja määräaikainen), sähköasentaja, kaivinkoneenkuljettaja, työterveyslääkäri, useita hoitajanpaikkoja , joihin minulla ei ole kelpoisuutta eikä osaamista. Rakennusapulaiseksi kuukaudeksi voisi lähteä, mutta kun on nainen, ei kelpaa ja toiseksi palkka on alle 12€/tunti, joten kunnollinen työntekijä saa parempaa palkkaa melkein mistä vaan, vaikka kokkina, kaapelikoneen perämiehenä, puheterapeuttina - ai niin, eihän minulla riitä pätevyys siihenkään.
Hakijoota löytyy mutta heistä ei palkata juuri ketään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä haettiin markkinoinnin osaajaa. Tuli 27 hakemusta. Osa ulkomailta. Ketään ei palkattu, koska
- parin palkkatoive oli liian korkea verrattuna talossa jo olevien palkkoihin, eivätkä olleet valmiita joustamaan
- muutamalla oli hyvin epärealistinen kuva haettavasta tehtävästä, eli tuskin olisivat pysyneet talossa
- tehtävä vaatii sujuvaa suomen kielen taitoa, jota kaikilla hakijoilla ei ollut
- yksi olisi halunnut tulla "valmiiseen pöytään", eli ei ymmärtänyt että työssä pitää itse tuottaa materiaalia, kukaan ei tee sitä valmiiksi
- yksi olisi halunnut 100% etätyön, joka ei ole tehtävässä mahdollinenKaikki nämä asiat oli kerrottu rekryilmoituksessa, eikä tarkoitus ollutkaan löytää täydellistä ihmistä, mutta kyllä harmittaa ettei sopivaa tekijää tällä kerralla löytynyt.
Niin se palkka jäi kertomatta. Miksi kysyä palkkatoivetta jos kerran se on jo päätetty niin se olisi syytä ilmoittaa.
Vai oliko nyt hakusessa kokenut tekijä harjoittelijan palkalla? Olisikohan nyt syytä pistää realistiset kriteerit jos oikeasti halua palkata joku? Onhan tällaisista ilmoituksista se ilo että helposti voi täyttää työnhakuvelvoitteen joutumatta töihin jotka ei kannata.
Joka ikiseen avoimeen paikkaan, poislukien roskatyöt eli lähinnä puhelinmyynti, on hakuehtona alan koulutus ja työkokemusta. Sitä asemakaavoittajan paikkaa, johon vaaditaan korkeakouluarkkitehdin tutkinto, ei vaan voi hakea jokainen työtön.
Sama myös sote-alalla, jossa paljon paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mietin vielä haenko maanantaina palomieheksi, putkimieheksi, sähkömieheksi, poliisiksi, lääkäriksi, hammashoitajaksi, linja-auton kuljettajaksi, puheterapeutiksi, kaivinkoneenkuljettajaksi, ajamaan yhdistelmää vai linja-autoa.
Minä laittaisin menemään ihan kaikkiin hakemuksen. Mitä sitä koulutuksella niille aloille tekee? Ihan hyvin sitä voi toimia vaikka hammashoitajana, netissä on niitä häröjä hammashoitajapelejä, semmoista kun pelaa vähän aikaa niin varmaan ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalle ei halua kukaan eikä myöskään varastohommiin. Vanhusten hoitoon ei ole tunkua. Kaupat auki 24/7 ja nuoria sinne haetaan.
Taksihommiin ei halua kukaan eikä siivoojiksi.
Eikö näihin kaikkiin vaadita alan koulutus? Kauppaan ja siivoojaksi saattaa päästä, kuten sanoit, jos on nuori ja on valmis nollatuntisoppariin. Jos on jo muulta alalta valmistunut, ei pääse niihinkään edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalle ei halua kukaan eikä myöskään varastohommiin. Vanhusten hoitoon ei ole tunkua. Kaupat auki 24/7 ja nuoria sinne haetaan.
Taksihommiin ei halua kukaan eikä siivoojiksi.
Olen hakenut varastoihin, siivoamaan ja keittiöön apulaiseksi, mutta en ole päässyt. Keittiöapulaiseksikin haki 41 ihmistä. Tällä hetkellä olen 9€/päivä risusavotassa kaupungilla. Mainittakoon, että olen ehkä eritystapaus. Takana on 15 vuotta työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haen työpaikkoja joka kuukausi. En voi tehdä mitä tahansa työtä.
Tyypillinen lusmu jolla selityksiä riittää
-ap-
Kyllä kyllä, en ole 100% työkykyinen. On sairauksia. Olen ollut työelämässä 29v. Entistä työtä en voi tehdä sairauden takia. Olen ollut työttömänä 4kk.
Työttömyystuet kuitenkin maistuu
Millä luulet erityisesti sairaiden ihmisten elävän ilman työttömyys- tai muita etuuksia siihen saakka kuin sopiva työ löytyy?
Jos menetät molemmat jalkasi, niin et voi ryhtyä juoksijaksi tai tehdä työtä, jossa jalkoja tarvitaan. Sama muiden sairauksien kanssa. Ei ne sairaudet katoa, kuten jalatkaan eivät kasva takaisin.
-eri
Ap tietysti pystyy mihinvain ja on aina saanut töitä mistä vaan,oli kokemusta tai ei.
Oma kokemus kertoo että ainakaan hakemisesta ei ollut puute, Seinä tuli vastaan kaikkialla kohdassa kokemus. Edes siivoamaan ei päässyt. Onneksi löysin lopulta alani töitä ja sillä tiellä edelleen.
Ja minkähän takia aina ja työkkäriniin painostamana pitäisi käydä töissä juuri 8h päivässä. Kai se on ihan oma asia miten paljon vapaataan haluaa työlleen uhrata kunhan sillä palkalla tulee toimeen.
Tässä n 40km säteellä on oman alan paikkoja tällä hetkellä tarjolla 4, joista 3 on sijaisrekisteriin paikkoja ja yksi yli oman koulutuksen.
Harvaan paikkaan kuitenkaan pääsee ilman koulutusta (jätän välistä feissarin ja puhelinmyyjän hommat, plus provikkapalkatut)
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma on, että hakijalla pitäisi olla ajokortti ja oma auto. Kuinka monella köyhällä on?
Plus auton yllä pito maksaa jolloin palkassa pitää olla sen verran ylimäärästä. Lopetin työt rakennus alalla sen takia kun totesin että palkasta jäi muutama satanen enemmän kuin työttömänä joten mikä järki vielä hommata auto mitä alalla vaaditaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma on, että hakijalla pitäisi olla ajokortti ja oma auto. Kuinka monella köyhällä on?
Paskat. Mulla kaatuu jo työturvallisuuskorttiin. Pitää olla ajantasainen ja mua ei huolita koultukseen, koska se ei TE-virkailijoiden mukaan edistä mun työllistymistä.
Hae alasi kouluun ja jätä se kesken heti kun saat kortin käteen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vakava pula (avoimista) työpaikoista. Työttömiähän täällä on satoja tuhansia. Sitten siihen asiaan mitä halusin kertoa:
Etenkin nuorilla on nykyään vääristynyt käsitys palkkatasosta. Monen nuoren mielestä 10 euron tuntipalkkka kokoaikatyöstä on aivan liian vähän (eikä se tosin paljoa olekaan) vaikka tuo tekee bruttona jotain 1500 eikä tuosta lähde edes veroja paljoakaan. Jatkuvasti valtamediassa "asiantuntijat" kertovat kuinka jokaisen suomalaisen pitäisi aina säästää ja sijoittaa. Sitten nuoret vielä haluavat, että "huvittelurahaa" pitäisi jäädä joka kuukausi satoja euroja pakollisten menojen jälkeen. Totta kai siinä nuori ja vanhempikin menee sekaisin ja siksi he haluavat vähintään 15 euroa tunnilta. Tämän takia nuoret eivät edes hae pienempipalkkaisiin hommiin.
Uskallan myös väittää, että Amerikastakin on tullut tässäkin asiassa vääränlaisia vaikutteita Suomalaiseen nuorisoon. Jos internetkirjoituksia on uskominen, niin siellä ihmisille ei riitä edes 15 dollarin tuntipalkka. Amerikassahan ihmiset elävät aika tuhlaavaisesti.
Oli miten oli, palkan tulisi kuitenkin aina olla sellainen, että sillä tulee toimeen eikä mitään sosiaalietuuksia tarvitsisi koko aikaa hakea ja että kaupastakaan ei aina tarvitsisi ostaa juuri sitä halvinta jos ei halua. On omaa tyhmyyttä jos rahat haluaa aina tuhlata johonkin.
Ei vaan nykynuoria ei voi vedättää!
Olen milleniaali ja sotasukupolvi sanoi että pitää mennä risutalkoisiin ja MAKSAA metsänomistajalle kun saa tehdä töitä!
Boomerit sanoi että pitää mennä ILMAISEKSI risutalkoisiin.
Nyt minä sanon nuorille että älkää persettä nostako sängystä ellei se ole taloudellisesti kannattavaa. Antaa yhteiskunnan kaatua ennemmin kuin orjuuttaa kansaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijakanditaatit on pattayalla syksyä karussa kelan tuilla
Sinne ei kuule kelan tukien summalla irtoa syksyks edes viisumia.
Vielä kun kela tuista jäisi rahaa ruokaan kun kaikki kallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksissa sanotaan kaikenlaista. Todellisuus on sitten eri juttu. Eräänkin siellä pyörivän paikan todellisuus on 60 tuntia viikossa 2100 euron kuukausipalkalla. Lisiä ja taukoja ei myöskään tunneta. Sitten ihmetellään, kun ei tekijöitä löydy. Ei löydy, koska jokainen osaa laskea sen verran, että tajuaa ton olevan hyvin huono diili.
Minäkin joudun tekemään sunnuntaitöitä ilman mitään ylimääräisiä lisiä. Onko tuo edes laillista, eikö sunnuntaitöistä pitäisi saada jotain ylimääräistä?
Ota yhteyttä alasi liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatorille ilmoitetaan noin 40% avoimista työpaikoista (jos niinkään paljon). Poistamalla työttömyysetuus saisimme enemmän ihmisiä töihin, koska nyt voi laskea, haluaako elää tukien varassa vai ei. Poistamalla tuo mahdollisuus saataisiin väki töihin.
Miksi kukaan menisi töihin kun siitä ei saisi rahaa. Koska rahaa ei tule tukien muodossa porukka alkaa rötöstelee. Ja sehän maksaa yhteiskunnalle moninkertaisesti enemmän.
Tämä asia on tällä palstalla selitetty viikottain työttömiä haukkuvalle trollille ja vaikuttaa siltä että ensi vuosikin menee samoissa puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän rehellisesti, että haluan olla työttömänä, koska tuet riittää. Työt eivät ole mun juttu. Tehtailen näennäisiä työhakemuksia, jotta TE-toimisto on tyytyväinen. Eivät tarkasta koskaan, niin sanoivat minulle, luottavat työnhakijaan. Tämä sopii minulle.
Tasan siihen asti kun pyykkikone tai tietokone hajoaa.
Jos niihin paikkoihin tarvii koulutuksen/kokemusta/taitoja mitä hakijoilla ei ole? Ainakin lääkärin paikkoja on avoinna ja siihen ammattiin ei tosiaan voi kuka tahansa hakea.