Ärsyttää, kun mies on vapaamatkustaja kaikessa perheen yhteisessä
Kaikki synttärit, joulut ja muut juhlahetket joudun suunnittelemaan yksin ja järjestämään yksin. Tekee kyllä jonkun yksittäisen helpon asian niistä, jos käskemällä käsken ja annan tarkat ohjeet niin että ei joudu vaivaamaan päätään yhtään, esim että käy keskiviikkona ostamassa joulukuusi, pituus 230 cm, tuuhea, ja laita se ulkovarastoon sulamaan. Osallistuu juhlaan sitten ihan puolivaloilla, on paikalla mutta ei läsnä, istuu jotenkin vähän sivussa ja ei puhu oikein mitään eikä tee mitään. Vaikka lapsia vartenhan ne joulujutut on ja synttäreiden vietot. Ihan kuin häntä ei voisi vähempää kiinnostaa osallistua siihen, että lapsi puhaltaa synttärikakkunsa kynttilät tai avaa joululahjat. Viime jouluna söi oman joulupuuronsa olohuoneen sohvalla telkkaria katsoen, minä ja lapset ruokapöydässä. Kuopuksen viime synttäreillä ei ottanut edes kakkua, vaikka tykkää paljon kakuista. Kun räjähdän lopulta tällaisesta käytöksestä, hän loukkaantuu verisesti. Erota hän ei halua ja perheen halusi perustaa, jopa enemmän kuin minä. Mitä tämä oikein on?
Kommentit (1808)
Alkaako paukut olla jo lopussa, kun tarttee alkaa palkoista kinaamaan.
Ei anneta tän nyt vielä tähän loppua. Ap tarvitsee vielä vinkkejä hauskan ja kotoisan joulun tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa työnjaossa tulee ottaa huomioon myös se, että mies lähes poikkeuksetta tuo yhteiseen talouteen joka kuukausi 5000-7000 euroa rahaa.
Tämä hieman alakanttiin, koska jotkut miehet ansaitsee todellisuudessa enemmän.
Eli, mies määrää ja nainen häärää.
Tilastokeskuksen mukaan yksityisen sektorin kokoaikaisten kuukausipalkkaisten palkansaajien säännöllisen työajan mediaaniansio oli 3 520 ja keskiarvoansio 3 930 euroa kuukaudessa vuonna 2021. Miesten mediaaniansio oli 4 000 ja naisten 3 120 euroa.
Missä köyhyysloukussa te elätte. Mitä paskaduunia te yleensä teette?
Tosin työkaverini ovat alimmillaankin toimialajohtajia ja toimitusjohtajia.
Kyllä minä tiedän mitä kukin ansaitsee, koska maksan tälläkin viikolla muille palkkoja noin 450 000 euron edestä.
Oma bruttoni on hieman alle 12 000 e/kk, koska en halua pröystäilla suurilla tuloilla ja olen muutenkin hyvin vaatimaton ja vähään tyytyvä.
Mutta jos elätän eukkoni, niin kyllähän sen on vastavuoroisesti saatava lautaset pöytään ihan omatoimisesti...tai vaihtoon menee. On tähän tulijoita.
Käytös ratkaisee.
Tuolla palkalla jo ostaa sievän muoviorjan ulkomaasta. 👍
Sellainenkin meidän taloudesta löytyy.
Antti! :)
Vierailija kirjoitti:
Alkaako paukut olla jo lopussa, kun tarttee alkaa palkoista kinaamaan.
Ei anneta tän nyt vielä tähän loppua. Ap tarvitsee vielä vinkkejä hauskan ja kotoisan joulun tekoon.
Tässä vinkki loppiaiseksi. Voisit heittää sen juhlakalusi ulos samalla ovenavauksella, kun kuusikin lähtee.
Toivottavasti pukki tuo pussillisen motivaatiota tuon tehtävän suorittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa työnjaossa tulee ottaa huomioon myös se, että mies lähes poikkeuksetta tuo yhteiseen talouteen joka kuukausi 5000-7000 euroa rahaa.
Tilastokeskuksen mukaan yksityisen sektorin kokoaikaisten kuukausipalkkaisten palkansaajien säännöllisen työajan mediaaniansio oli 3 520 ja keskiarvoansio 3 930 euroa kuukaudessa vuonna 2021. Miesten mediaaniansio oli 4 000 ja naisten 3 120 euroa.
Kyllä minä tiedän mitä kukin ansaitsee, koska maksan tälläkin viikolla muille palkkoja noin 450 000 euron edestä.
Oma bruttoni on hieman alle 12 000 e/kk, koska en halua pröystäilla suurilla tuloilla ja olen muutenkin hyvin vaatimaton ja vähään tyytyvä.
Mutta jos elätän eukkoni, niin kyllähän sen on vastavuoroisesti saatava lautaset pöytään ihan omatoimisesti...tai vaihtoon menee. On tähän tulijoita.
Käytös ratkaisee.
Antti! :)
;)
Itsepä olet ukkosi valinnut.
En voisi kuvitellakaan elämää tuollaisen kanssa.
Miehesi on herännyt siihen tosiasiaan, että häneltä vaaditaan myös osallistumista perheen elämään. Hän ei halua ja kaduttaa. Nyt miehen veri punnitaan, onko mies vai hiiri, kasvaako aikuiseksi vai ei. En löisi vetoa aikuiseksi kasvamisen puolesta, mutta ihmeitäkin toki tapahtuu.
Ei mies saa perhe elämästä mitään. Rahat menee naisen ja lapsen tarpeisiin eikä itselleen ole enää sen jälkeen varaa ostaa mitään. Sitten tulee avioero ja elarit. Paljon töitä ja silti elämä köyhyydessä.
Älkää miehet koskaan hankkiko perhettä
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä sitte naisetkaan osallistu usein sellaseen miehelle mieluisampaan juhlatyyliin että vähemmän krumeluuria ja enemmän relaa. Tyypillisesti ainoastaan justiinan mielipide pätee ja muita ei lasketa.
Ja Se Justiinan ainoa oikea joulunviettotapa on lähtöisin hänen lapsuuskodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mies saa perhe elämästä mitään. Rahat menee naisen ja lapsen tarpeisiin eikä itselleen ole enää sen jälkeen varaa ostaa mitään. Sitten tulee avioero ja elarit. Paljon töitä ja silti elämä köyhyydessä.
Just näin. On hyvä ymmärtää realiteetit ajoissa. Jos tuntuu, että perhe vie liikaa resursseja, aikaa ja/tai rahaa, niin missään tapauksessa ei pidä perhettä perustaa.
Tuntuu vain yhä olevan miehelle statuskysymys se, että "onko onnistunut" hankkimaan vaimon ja lapsia. Yksinäisiä miehiä pidetään monesti vähän reppanoina, ellei ole maallista mammonaa, jolloin voidaan kuvitella, että asia on miehen omasta tahdosta näin.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä kerran ja selkeästi: mies ei uskalla sanoa mielipidettään! Ja syystä että joskus seurustelun vakiintuessa ap on tyrmännyt tarpeeksi monta kertaa hänen ideansa ja tapansa tehdä asioita. Vuosien saatossa mies on kadottanut oman tahtonsa, koska se on aina jyrätty jollain tavalla. Helpommalla hän pääsee kun antaa vaimon touhata mielensä mukaan ja tämä pysyy siten tyytyväisenä. Ja uskokaa tai älkää, näin miehet ajattelevat. Mutta sitten kun alkaa se inttäminen, että mitä mieltä olet, mies yrittää kovasti miettiä, miten nainen sen sitten haluaisi tehdä. Koska jos sanoisi suoran mielipiteensä, mies tietää sen olevan väärin ja naisen tekevän silti oman päänsä mukaan. Alapeukuttakaa rauhassa, mutta näin asia monessa suhteessa vain on.
Jos mun mies osaisi suomea niin epäilisin sen kirjoittaneen tämän! Toi on nimittäin just se tekosyy mikä sieltä aina tulee kun kysyn että mikset kerro mitä haluat. Ja siinä on osittaista totuutta, mulla on joitakin vahvoja mielipiteitä ja ilmaisen ne suoraan. Kun taas mieheni on sellainen kiertelijä ja kaartelija joka kohteliaisuuttaan ei koskaan ilmaise mitä haluaa. Suhteen alussa en tietenkään tåtä tiennyt niin totta kai me mentiin mun pään mukaan suurin osa aikaa kun mä olin se joka sanoi mikä olis mulle kätevin. Sitten kun tajusin että mies ei oo kauheen suorapuheinen niin yritin ruveta kyselemään vähän tarkemmin että ootko varma ettei sulla oo mitään mielipidettä kun ei aina tarvi tehdä niikuin minä haluan mutta se oli kai sitten jo myöhäistä kun ei se usko että kun mä kysyn että mitä haluat niin se on ihan oikea kysymys eikä mitään kursailua. Kun minä kyllä sanon jos se on mulle tärkeää. Tähän tuo tosin vielä oman lisänsä se että mulla on paljon parempi suunnittelu- ja ajankäyttökyky kuin miehelläni ja joskus joudun oikeasti sanomaan että anteeksi mutta toi sun suunnitelma ei tule toimimaan koska x y z. Ja sitten mökötetään kun aina pitää tehdä niinkuin minä haluan. No ei tarvi mutta jos sä teet ihan toimimattoman suunnitelman niin pitääkö mun olla vaan hiljaa ja antaa sen mennä mönkään onks se sitten kivempi? Ihan mitä vaan kunhan ei tarvitse sanoa suoraan? Jos voitais yhdessä heitellä ideoita niin se ois kivointa mun mielestä mutta kun kaikista ehdotuksista tulee sellainen fiilis että se sit kuvittelee että mä ehdottomasti haluan tehdä niin vaikka ne on vaan vaihtoehtoja...
Jokaisen huonosti voivan miehen takana seisoo hullu nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytös ratkaisee.
En epäile ollenkaan. Elävä ihminen tuskin moiseen paskaduuniin ryhtyy mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen huonosti voivan miehen takana seisoo hullu nainen
Hengittääkö siellä hullu äitimuori vässykkäpojan niskaan ja vaatii viemään ne likaiset kalsarit pyykkikoriin sen sijaan, että niitä keräilet sängyn alle? Voi voi. On se elämä kovaa, on.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ilmeisesti ET tuo talouteen 5000-7000 euroa/kk, kuten valtaosa miehistä kuulemma tuo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan lähes kaikkia juhlia. Enkä ole mies.
En tarkoittanut vain juhlia vaan kaikkea perheen yhteistä. Tavallista yhteistä viikonlopputekemistä vaikkapa. Nuo juhlat oli esimerkki, joka oli helposti aloitukseen kuvattavissa. Sama koskee kaikkea muutakin perheen yhteistä. Ap
Isäni oli samanlainen piilovihainen tollukka. Eipä juuri jäänyt hänestä muita muistikuvia kuin ainainen valitus että mikään ei ole hyvin eikä oikein tehty ja järjestetty, vaikkei itse pannut tikkua ristiin minkään eteen. Me lapset oltiin vain ärsyttävä riesa ja vaiva. Yksinäistä vanhuutta viettää nyt siinä kaipaamassaan omassa rauhassa ja hiljaisuudessa.
Ap, kerro miehellesi, että näin siinä hänellekin lopulta käy, ellei tahti muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä sitte naisetkaan osallistu usein sellaseen miehelle mieluisampaan juhlatyyliin että vähemmän krumeluuria ja enemmän relaa. Tyypillisesti ainoastaan justiinan mielipide pätee ja muita ei lasketa.
Yks marraskuu mies sanoi - kuten aina-, että ei mitään jouluhössötystä, krumeluuria, seitsemää sorttia, ei lahjoja ja sellasta jouluna. Hän ei tarvitse mitään sellaista. Aina joka vuosi tästä oltiin kinattu, niin olin sitten selvä enkä sitten lähtenyt järjestämään.
Kaksi päivää jouluaattoon ja mies alkoi kyselemään, että mitäs niitä joulujuttuja, että pitäiskö jotain laittaa. Kysyin, että millaista joulujuttua oli ajatellut, niin ihan täysjouluahan hän oli lopulta vailla. Siivoukset, lahjat (myös sukulaiset), joulukuuset, koristeet, pöytä notkumaan. Sitten olikin ihan **tullinen kiire järkkää täysjoulu.
Se oli hirveää. Ei enää ikinä. En tiedä miksi edes suostuin. Siitä lähtien olen aina alkanut marraskuussa valmistelemaan joulua ja mies auttaa tai itkee ja auttaa. Nykyään on vielä lapset ja kaikki.
Tää on kyllä aika klassista. Ei saisi olla mitään "hössötystä" eikä "krumeluuria" mutta sitten kun oikeasti kuunnellaan miehen esittämää toivetta ja kukaan ei teekään mitään niin aletaan alahuuli vapisten ihmettelemään päivää ennen että eikö se joulu tulekaan.... Eli ota nyt sitten selvää että mitä se mies(vauva) oikeasti haluaa.
Itse olisin kyllä tuossa vaiheessa unohtanut säntäilemisen ja sanonut kylmästi että se on myöhästä ny itkeä, tämä joulu mennään nyt just niinkuin olit kertonut haluavasi. Jutellaan sitten ensi marraskuussa uudestaan miten ihan aikuisen oikeasti haluaisit seuraavan joulun viettää. Oppii olemaan kun möläytyksillä on seuraukset! Kun miehet ei nääs reagoi sanoihin, ne reagoi tekoihin.
Ja mies muuten toivottavasti ostaa itse ne omien sukulaistensa lahjat. Mikä hemmetin lahja-automaatti sinun pitäisi olla. Vai ostaako mies sun sukulaisten lahjat vastavuoroisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Se Justiinan ainoa oikea joulunviettotapa on lähtöisin hänen lapsuuskodistaan.
Kummasti monet miehet silti haluaa että jouluna on tarjolla herkkuruokaa joka lähtöön, jostain syystä niiden herkkujen vain pitäisi ilmestyä aattona pöytään ilman mitään etukäteisvalmisteluja tai rahankulua.
Ex-avokki aikoinaan oli juuri tuollainen relaaja: mitään turhaa hössötystä ei suvainnut eikä mikään saanut maksaa mitään. Sitten huuli rullalla mökötti, kun ei ollut hälle synttärilahjaa ja -kakkua eikä jouluna kinkkua, piirakoita, kaloja, laatikoita, rosolleja ja mitähän kaikkea se olikaan vailla. Että ihan paska joulu kun ei mitään ole. Ja tasan oli oma toiveensa että ei hössötetä eikä rahaa saa mennä turhuuksiin.
Ps. Tuo ystäväsi/ kumppanisi Justiina ei välttämättä arvosta sitä, että häntä täällä julkisella ja avoimella nettipalstalla ihan nimeltä mainiten haukuskelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju viimeistään todistaa vaikka en kaikkia kommentteja lukenut että me naiset ollaan niitä jotka joudutaan kaikki tekemään monissa kaveriperheissä äiti on se joka järjestää juhlat,tekee ruoat yms kotityöt, mies käy kaupassa ja thats it, sitten murjottomaan ja mököttämään olkkariin tai makkariin koska huomio ei ole juuri sillä hetkellä hänessä! Näin oli meillä kanssa, ei osallistunut mies mihinkään juhlaan ellei kysymys ollut miesten illoista, oletti että hänenkin synttärit hoidetaan on kunnon "ryyppäjäiset". Valitettavasti moni mies on tuollainen, just suunnitellaan lapsia sittenkun lapset on tehty niin vastuu kaikki jää naiselle, nainen yrittää saada miestä keskustelemaan asioista ja jakamaan vastuuta, ei kiinnosta miestä ehkä silloin kun hänelle sopii 1 krt/vko tai kuukausi...
Te naiset olette myös niitä, jotka ottavat kuvailemasi kaltaiset miehet puolisoikseen. Myös teillä on vastuu asiassa. Ettekö te vaan yksinkertaisesti ymmärrä tätä asiaa?
Mikä siinä on, kun miehillä, jotka ovat itse halunneet perheen perustaa ei sitten olekaan vastuuta toimia sen mukaisesti lasten ilmaannuttua? Yhtäkkiä tuntuukin niin vieraalta eikä sittenkään huvita. Ja naisten vastuulla olisi siis sinun ja monen muun mielestä ollut osata ennustaa miehen käytös ennalta?
Tiesitkö, että aikuiset ihmiset tekevät joka hetki valintoja siitä miten toimivat. Nämä valinnat ovat heidän vastuullaan, puolison tehtävä ei ole paimentaa, kaitsea ja ohjailla heitä. Ja kaikkein viimeiseksi osata ennustaa.
Olisi pitänyt nähdä merkit ennalta on useimmiten pelkkää jälkiviisastelua.
Koska "sen mukaisesti" on vaimon nalkutuksen mukaisesti. Ei mies ymmärrä että lasten saannin jälkeen naisesta tulee kontrollinhimoinen hirviö.
Onko miehillä yleisesti tiedossa, että elämä muuttuu lasten saannin jälkeen? Univaje, ajankäyttö, rutiinit, 24/7 vastuu vastasyntyneen elämästä? Jos toisen puolison elämä EI muutu, se on ongelma. Se kertoo siitä, että ei ole osallistunut vielä yhtään mihinkään. Jos yrittää pitää elämän just sellaisena kuin ennen lapsia, kaikki on jäänyt sen toisen vastuulle. Vauvan ilmestyminen on yleensä iso annos epämukavuutta pitkäksi aikaa, mutta siitä selviää jos molemmat tukee toista.
100% totta.
Kai te naiset sitten puhutte tämmösestä asiasta miehenne kanssa ennen sen lapsentekoa? Vai unohtuuko se kaiken ihana ja kivan suunnittelussa.
Siis.....olisiko mielestäsi naisten tehtävä valistaa puolisoaan siitä, mitä lapsen saaminen tarkoittaa? Ja miehelle se kaikki tulee aina yllätyksenä?
Miksi? Eikö tuo ole vähän holhoava ajatus?
Ja kyllä, tuo keskustelu kuuluu käydä. Aina sekään ei auta, vaan perheasioista sluibataan vaikka mitä olisi puhuttu.
On se hänen tehtävänvä mikäli hän välttämättä haluaa lastensa isäksi sellaisen miehen jota täytyy valistaa.
Entäs jos se mies kinuaa lapsia vuosikausia, lupaa tehdä osansa ja olet nähnyt sen leikkivän iloisesti kaverin lasten kanssa. Ja sitten kun onkin se oma lapsi, alkaa työpäivät venymään ja omat harrastukset meneekin perheen edelle ja kaikenlaista muutakin sluibailua kunnes hiljalleen valutaan tilanteeseen jossa mies ei edes tunne niitä lapsiaan. Miten sen olisi voinut ennakoida?
Lapset tehdään itselle, eikä kinuavalle miehelle. Noin.
Ei miehille kannata tehdä lapsia. Etenkään kinuaville.
Teette naiset vaan keskenänne. Saa lapsi sitten parhaat mahdolliset lähtökohdat elämään. Ei oo turhaan miehiä vikoineen kuvioissa.
Näin tapahtuukin yhä enenevissä määrin. Miksi raahata mukanaan lapsentasoista aikamiestä, jos voi valita tasaveraisen kumppanin?
Vapauttakaa itsenne heteroparisuhteen kauhuista. Ei lesbotkaan mitään tasavertaisia ole. Ihan turhaan kuvittelet.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä tuo?
Ei tarvitse itse olla lesbo tajutakseen tämän.
No jotain sateenkaarikansaa kuitenkin olet kun noin on vankkaa sisäpiiritietoutta ihan muille asti jakaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti monet miehet silti haluaa että jouluna on tarjolla herkkuruokaa joka lähtöön, jostain syystä niiden herkkujen vain pitäisi ilmestyä aattona pöytään ilman mitään etukäteisvalmisteluja tai rahankulua.
Ex-avokki aikoinaan oli juuri tuollainen relaaja: mitään turhaa hössötystä ei suvainnut eikä mikään saanut maksaa mitään. Sitten huuli rullalla mökötti, kun ei ollut hälle synttärilahjaa ja -kakkua eikä jouluna kinkkua, piirakoita, kaloja, laatikoita, rosolleja ja mitähän kaikkea se olikaan vailla. Että ihan paska joulu kun ei mitään ole. Ja tasan oli oma toiveensa että ei hössötetä eikä rahaa saa mennä turhuuksiin.
Ps. Tuo ystäväsi/ kumppanisi Justiina ei välttämättä arvosta sitä, että häntä täällä julkisella ja avoimella nettipalstalla ihan nimeltä mainiten haukuskelet.
Mun miesystävä on myös juuri tuollainen rento. Kaikki jouluun tai mihin tahansa juhliin liittyvä on "hössöttämistä". Esimerkkinä hänen omat synttärinsä, joihin lupasin leipoa tarjottavat. Ihan turhaa kuulemma oli miettiä ja laskea kakkuihin tarvittavia aineita. Ihan olisi pitänyt mennä kauppaan ja haalia jotain mutu-tuntumalla. Vaikka olen paljon leiponut ja juhlia järjestänyt, niin en pysty lonkalta heittämään, paljonko kolmenkymmenen hengen tarjoiluihin mitäkin tarvitaan.
Tiedostan kyllä, että me halutaan eri asioita ja mies on oikeasti ihan tyytyväinen ilman mitään krumeluureja. Niinpä me asutaan eri osoitteissa ja saan hössöttää tai olla hössöttämättä ihan kuten haluan, eikä miehen tarvitse kärsiä siitä.
Ei tarvitse itse olla lesbo tajutakseen tämän.