Nolottaako teitä oma koulutus tai ammatti?
Tai kouluttomattomuus?
Välillä tuntuu, että ihmisestä ajatellaan vähemmän, jos hän ei ole käynyt korkeakoulua tai omaa useampaa tutkintoa.
Kommentit (176)
Sairaanhoitaja. Hävettää olla vesilasin täyttäjä. Sairaala on hierarkinen paikka. Lääkärit pitävät hoitajia tyhminä, samoin kuin potilaat ja omaiset. Monella on silti muukin koulutus kuin vain hoitoala. Itsekin maisteri, ei vain ole vielä löytynyt oman alan töitä.
Ammattinimike nolottaa. Olen asiantuntija pitkällä työkokemuksella mutta nimike on sihteeri. Osa työkavereista ei ole edes valmistuneita vaikka ovat akateemisia.
Kyllä nolottaa välillä, koska täällä vauvassa haukutaan sitä lähes päivittäin. En ole only fans.
Ei hävetä, mutta en pidä koutuksestani tai ammatistani melua, koska tuntuvat aiheuttavan kateutta.
Ei nolota. Neljä tutkintoa ihan duunariammatteihin. Oma pieni yritys. Olen tyytyväinen elämääni.
Pitäisi kai nolottaa. Kolme ammattitutkintoa duunariksi minullakin, mutta hienosti olen pystynyt työn syrjässä kiinni ja voinut asua kotiseudullani. Yli viisikymppisenä ei enää häpeile turhia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan.
Opiskelin maisteriksi, mutta alalta, jolla työpaikkoja ei ole ja jota kutsutaan yleisesti käsienheilutteluksi. Ei sukupuolentutkimus, mutta samankaltainen ei-työllistävä ala. Olen ylpeä siitä että sain ylemmän korkeakoulututkinnon suoritettua, mutta irvistän sisäisesti joka kerta, kun joudun kertomaan pääaineeni.
No, vastoin odotuksia työllistyin kuitenkin alalle, sain hyvää palkkaa ja mainetta ja kunniaa monen vuoden ajan. Työ kuitenkin vahingoitti mielenterveyttäni, ja päätin opiskella toista unelma-alaani ammattikoulussa. Nyt hävettää kertoa, että olen amiksessa. Alan lähestyä keski-ikää, ja jotenkin hävettää ajatus siitä, että ihmiset luulevat, että tämä on ensimmäinen tutkintoni. Uskon ja toivon, että tilanne muuttuu, kun valmistun ja pääsen oman alan töihin.
Myönnän, että minulla on suorituksiin perustuva itsetunto.
Miten ala vahingoitti mielenterveyttä? Saitko olla rehellinen työssä? Teetitkö töitä muilla vai teitkö itse?
Koulutus tekniikan tohtori. Tavallaan nolottaa ja tavallaan ei. Nolottaa siinä mielessä, että jotkut dissaavat tohtoreita ja pitävät heitä jonkinlaisina huijareina. Mutta toisaalta ajattelen, että onhan tuo ammatti muiden joukossa ja että ei kai siitä tarvitse häpeää kokea.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus tekniikan tohtori. Tavallaan nolottaa ja tavallaan ei. Nolottaa siinä mielessä, että jotkut dissaavat tohtoreita ja pitävät heitä jonkinlaisina huijareina. Mutta toisaalta ajattelen, että onhan tuo ammatti muiden joukossa ja että ei kai siitä tarvitse häpeää kokea.
Koulutus on tohtori, niin mikä sun ammatti on!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut opiskella merkonomiksi. Taustalla kesken jääneet opinnot AMK:sta.
En kyllä aio kenellekään kertoa tuosta aiemmasta kömmellyksestä. Ennemmin olen "vain" merkonomi kuin opintonsa munannut. Jos päädyn kaupan kassalle niin se siitä sitten, parempi edes jotain.
Oletko varma, että et sittenkin haluaisi tehdä AMK:ta loppuun? Uusi yritys :)
Vaikka haluaisinkin, en tietääkseni voi. Erosin koulusta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
En halua teon syytä jakaa. Sen verran hölmö, etten koko asiasta aio oikeassa elämässä puhua.
Aina on muita kouluja
Ei hävetä. Lopetin kansalaiskoulun keväällä 1975 ja senjälkeen en opiskellut päivääkään. Töitä riitti ihan hyvin ja nyt olen eläkkeellä.
Ei nolota. Koulutus on opistotasoa ja tehtävä johtoasemassa.
Ei.
Sosionomi.
Ohjaajana lastenkodeissa jo 25 vuotta. On kuin toinen perhe, jonka kanssa arkielämisestä maksetaan palkkaa. Iisi duuni.
Ei. 3 ammattitutkintoa ja yo. Perustyötä. Miksi pitäisi hävetä?
Ei varsinaisesti nolota, mutta ärsyttää selittää tietämättömille ihmisille, että humanisti ei ole sama asia kuin kansanperinteen tai sukupuolten tutkija. Esimerkiksi me eri kielten ekspertit teemme hyödyllistä ja kovaa työtä ihan siinä missä vaikka jotkut luonnontieteilijät.
Vähän nolottaa kyllä. Jätin yliopisto-opinnot kesken ja nyt olen siivooja. Jotkut saman vuosikurssin opiskelijat ovat jo väitelleet.
Vahva virta on se, mitä tulee sähköpistorasiasta, kun kytket siihen jonkun laitteen vaikka jääkaapin tai hiustenkuivaajan.
Siellä sähköpistorasiassa on jännite, Suomessa yleensä 220 -240 volttia, Lmonissa maissa puolet tuosta.
Heikkoa virtaa (jännite voi olla vaikka -60 volttia tai -48 volttia) käytetään esimerkiksi puhelinkeskuksissa. Miinus edessä tarkoittaa, että kahdesta säikeestä toinen on maadoitettu, että se toimisi.
Sähkövirta voi olla tappavaa ihmiselle, siksi sähköasentajan töihin tarvitaan tutkinto, että saa oikeuden tehdä tiettyjä töitä.
Kyllä tuo heikkovirtakin nipistää kivasti, jos asentaja sattuu olemaan maadoitettu. Tai jos vaikka vahingossa työntää toisen johtimen suuhunsa.