Nolottaako teitä oma koulutus tai ammatti?
Tai kouluttomattomuus?
Välillä tuntuu, että ihmisestä ajatellaan vähemmän, jos hän ei ole käynyt korkeakoulua tai omaa useampaa tutkintoa.
Kommentit (176)
Ei nolota. Tiedän, että olen ihan tarpeeksi fiksu selviämään elämästäni ja tienaamaan arkeni ylläpitämiseen vaadittavat roposet nimenomaan tällä puhelinmyyjän työllä ihan kaikkein helpoiten ainakin toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen työtä, jota on perinteisesti tehty yliopistokoulutuksella. Huomaan että AMK-koulutukseen suhtaudutaan alalla todella epäluuloisesti. Yritän olla välittämättä, mutta eihän reaktioiden huomaaminen mukavalta tunnu.
Missä tilanteessa kerrot koulutuksesi? Minä en muista kertoneeni sitä töissä kellekään sen jälkeen, kun olen tullut valituksi.
Ei. Koska mulla on useampi tutkinto ja korkeakoulututkinto ja olen hyvässä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen työtä, jota on perinteisesti tehty yliopistokoulutuksella. Huomaan että AMK-koulutukseen suhtaudutaan alalla todella epäluuloisesti. Yritän olla välittämättä, mutta eihän reaktioiden huomaaminen mukavalta tunnu.
Missä tilanteessa kerrot koulutuksesi? Minä en muista kertoneeni sitä töissä kellekään sen jälkeen, kun olen tullut valituksi.
Työnimike määräytyy alalla usein tutkinnon perusteella. Ettei syntyisi väärinkäsityksiä joudun oikaisemaan, kun minusta puhutaan eri yhteyksissä **********na.
Nolottaa. Tai ei muuten, mutta naisille se on jostain syystä aina turn off ja välillä olen kertonut olevani työtön. Olen siis lukion lehtori.
Nolotti ennen. Olen humanisti alalta, josta saa aina kuulla kuinka hyödytöntä tämä on, mitä ees teette, mikset tee oikeita töitä. Lähdin opiskelemaan oikeita töitä varten, oli ihan paskaa ja sen jälkeen olen kasvattanut ammattiylpeyden.
Ammattini ei nolota, mutta se hieman nolottaa, että tuli suoritettua turha maisterintutkinto ennen kuin löysin oman alani.
Kyllä. Tiedän että ammattini takia minua pidetään tyhmänä.
Vierailija kirjoitti:
Nolottaa. Tai ei muuten, mutta naisille se on jostain syystä aina turn off ja välillä olen kertonut olevani työtön. Olen siis lukion lehtori.
Jaxuhaleja <3 :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen heikkovirta-asentaja ja ei siinä ole mielestäni mitään hävettävää.
Mitä heikko virta on? Sähkö on mielenkiintoista. En käsitä sähköstä mitään.
No se mitä teen niin siellä on transsari, diodi, konkka, transsari.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut opiskella merkonomiksi. Taustalla kesken jääneet opinnot AMK:sta.
En kyllä aio kenellekään kertoa tuosta aiemmasta kömmellyksestä. Ennemmin olen "vain" merkonomi kuin opintonsa munannut. Jos päädyn kaupan kassalle niin se siitä sitten, parempi edes jotain.
Oletko varma, että et sittenkin haluaisi tehdä AMK:ta loppuun? Uusi yritys :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tiedän että ammattini takia minua pidetään tyhmänä.
En oikeasti voi sietää ihmisiä, jotka määrittelevät jonkun toisen arvon ihmisenä työpaikan perusteella. Tai koulutuksen. Osa oikeasti tykkää työstään. Mutta kysymättä ei voi tietää, mikä on ajanut jonkun nykyiseen työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Nolotti ennen. Olen humanisti alalta, josta saa aina kuulla kuinka hyödytöntä tämä on, mitä ees teette, mikset tee oikeita töitä. Lähdin opiskelemaan oikeita töitä varten, oli ihan paskaa ja sen jälkeen olen kasvattanut ammattiylpeyden.
Kas, vastaantulevaa liikennettä. Mä lähdin siitä oikeasta työstä (oli paskaa) humanistiksi ja päädyin tekemään kolmatta hommaa, joka ei ole paskaa, nyt en tiedä olisiko humanistihomma ollut. - 2
Todella omituinen kysymys. Kaikki koulutushan on plussaa ja jos ammatti nolottaa itseään niin tarvitsee varmaan vaihtaa alaa ja kouluttautua lisää, eikö?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen heikkovirta-asentaja ja ei siinä ole mielestäni mitään hävettävää.
Mitä heikko virta on? Sähkö on mielenkiintoista. En käsitä sähköstä mitään.
No se mitä teen niin siellä on transsari, diodi, konkka, transsari.
Onko nämä jotain uusia sukupuoli-identiteettejä? En ymmärrä mitään.
Ei ainakaan pitäisi hävettää. Moni muiden ihmisten hyvinvoinnin ja perustarpeiden kannalta hyödyllinen työ on matalasti palkattua, eikä vaadi kovin korkeaa koulutusta. Silti näiden töiden yhteiskunnallinen vaikutus on kiistämättömän positiivinen ja ne ovat myös töitä, jotka ovat eettisesti tarkasteltuna yleensä hyödyllisiä.
Olen kotoisin maalta ja paikkakunnalta, jossa koulutusta ei arvosteta. En kyllä siellä mielelläni mainitse, että tohtorin tutkinto on tullut suoritettua. Ja vielä muulta alalta kuin lääketieteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut opiskella merkonomiksi. Taustalla kesken jääneet opinnot AMK:sta.
En kyllä aio kenellekään kertoa tuosta aiemmasta kömmellyksestä. Ennemmin olen "vain" merkonomi kuin opintonsa munannut. Jos päädyn kaupan kassalle niin se siitä sitten, parempi edes jotain.
Oletko varma, että et sittenkin haluaisi tehdä AMK:ta loppuun? Uusi yritys :)
Vaikka haluaisinkin, en tietääkseni voi. Erosin koulusta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
En halua teon syytä jakaa. Sen verran hölmö, etten koko asiasta aio oikeassa elämässä puhua.
Riippuu seurasta. Ammatti hävettää esim sukujuhlissa koska kyseessä vain kusinen duunariammatti. Toki pisteitä saan siitä että luin aikanaan itseni työn ohessa ylioppilaaksi.
Noin yleisesti elämässä voin kertoa "häpeilemättä", joskus vähän ylpeänä ammattini koska se on naissukupuolelle hieman epätyypillinen. Olen eteläisen Suomen parhaimmistoa. Alalla juorut liikkuvat aika nopeasti. Ja mulla on aihetta fleksata tällä.
Toisaalta hävettää joskus kertoa että takana on pelkkä perustutkinto. Ammattitutkinto jäi kesken kiitos korona > lomautus > irtisanominen. Pääsen silti tekemään nykyisessä työpaikassani jopa erikoisammattitutkinnon vaativia töitä koska alallani edistyy osaamisella eikä papereilla.