Työnantaja selittää, että etätyöt ei käy, koska työntekijöillä on liian hitaat nettityhteydet kodeissaan
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei etätyö ole mikään itsestäänselvä oikeus.
Työnantaja määrää miten ja missä työ tehdään ja maksaa siitä palkan.
Mutta näiden määräysten motiiveja ja syitä saa kyllä kyseenalaistaa.
Toki saa. Jokainen voi esimerkiksi ryhtyä yrittäjäksi, jolloin ei ole edes tarpeen miettiä sitä, missä työnsä tekee ja kuka siitä päättää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kuulemma olla vähintään 100MB tasainen nopeus, että kone/ohjelmat toimivat. Mulla sellainen on, mutta pitäisi olla kaikilla :O
No pitäkööt tunkkinsa, etsin uuden työn.
Meillä on etätyöohjeessa määritelty, että kotoa on löydyttävä riittävä laajakaistayhteys ja ergonimisesti toimiva työpiste, jonka "rakentaminen" ei saa mennä työpaikan kuluista. Ja jos verkkoyhteys katkeaa, pitää mennä toimistolle.
Eli etätyö (kaksi päivää viikossa, etukäteen sovittuna) on sallittu vain, jos kotona on työn tekemisen olosuhteet kunnossa.
Teen etätöitä kotona suurimman osan työajasta. Väitteet kotona lusmuilusta eivät pidä paikkaansa. Kun menen aamulla työpisteelleni, alkaa tehokas työaika välittömästi. Sitä sitten jatkuu lounastaukoon saakka. Sitten taas työkoneelle. Erotan tasan tarkkaan työ- ja vapaa-ajan toisistaan.
Ainakin minun työnantaja pystyy seuraamaan, tekeekö työntekijät töitä normaalilla teholla kotonaan. Kyllä tekee.
Minkäänlaista lusmuilua ei pystyisi harrastamaan, se näkyisi työn tuloksista aika pian.
Lisäksi meillä on kotona hiljaista päivisin.
Työpaikalla on enemmän tai vähemmän hälinää, keskeytyksiä, höpöttelyä ynnä kaikenlaista tarpeetonta työnhidastetta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat yleensä maksaa netin, jos etätöitä tehdään.
Ei meillä ainakaan etätyöt ole pakollista, joten ihan omaan piikkiin menee nettimaksut. Toimistolle saa tulla vaikka viikon jokaisena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöstä voi olla monia mielipiteitä ja kokemuksia.
Jonkun mielestä voi olla tehokkaampaa. Toisen mielestä voi lisätä yksinäisyyttä, vähentää arkiliikuntaa ja yhteisiä lounaita, vähentää yhteistyötä töissä.
Kokemuksia on erilaisia.
Olennaista pitäisi kai olla työteho, eikä vaikutus jonkun yksinäisyyden tunteeseen tai lounasseuraan?
Ihmiset nyt vaan valittaa työoloista, jotta saisivat lusmuilla kotona.
Juuri näin. Työteho pitäisi olla se mittari. Tällöin huomataan että ne jutustelijat ja muut seuran kaipaajat eivät olekaan niin tuottavia kuin kuvitellaan. Ne hiljaiset puurtajat saavatkin paljon aikaiseksi. Usein paremmin kotonoa, rauhallisissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Teen etätöitä kotona suurimman osan työajasta. Väitteet kotona lusmuilusta eivät pidä paikkaansa. Kun menen aamulla työpisteelleni, alkaa tehokas työaika välittömästi. Sitä sitten jatkuu lounastaukoon saakka. Sitten taas työkoneelle. Erotan tasan tarkkaan työ- ja vapaa-ajan toisistaan.
Ainakin minun työnantaja pystyy seuraamaan, tekeekö työntekijät töitä normaalilla teholla kotonaan. Kyllä tekee.
Minkäänlaista lusmuilua ei pystyisi harrastamaan, se näkyisi työn tuloksista aika pian.
Työpaikalla on enemmän tai vähemmän hälinää, keskeytyksiä, höpöttelyä ynnä kaikenlaista tarpeetonta työnhidastetta.
Ja nyt olet syyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Työpaikalle meneminen on kuin lomalle menisi. Kiva tavata ihmisiä, eikä tarvitse kantaa huolta tehokkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöstä voi olla monia mielipiteitä ja kokemuksia.
Jonkun mielestä voi olla tehokkaampaa. Toisen mielestä voi lisätä yksinäisyyttä, vähentää arkiliikuntaa ja yhteisiä lounaita, vähentää yhteistyötä töissä.
Kokemuksia on erilaisia.
Mulla on arkiliikunta lisääntynyt huomattavasti etätöiden myötä, kun käytän nyt työmatkoihin menevän ajan liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla on enemmän tai vähemmän hälinää, keskeytyksiä, höpöttelyä ynnä kaikenlaista tarpeetonta työnhidastetta.Ja nyt olet syyslomalla.
Kyllä muuten olenkin. Koululaisteni kanssa. Ja lisään vielä, että nettiyhteys on kotona nopea.
Suoritusten tai tulosten seuranta on mahdollista monissa töissä. Samoin ihmisen tavoitettavuus on ihan seurattavissa.
Jos pomo itse ei osaa näitä mittareita luoda tai seurata eikä itse ole tavoitettavissa hän laskee kaiken sosiaalisen kontrollin varaan: ihmiset kyttäävät toisiaan.
Pomon tehtäväksi jää vain katsoa kuka on paljon saikulla tai kahvihuoneessa. Samoin tällainen pomo valitsee joukosta suosikkinsa jotka sitten antavat käytäväpuheissa ymmärtää kuka on hyvä ja kuka huono. Näin lähityö toimii
Vierailija kirjoitti:
Mistä se työnantaja työntekijöiden nettiyhteydet tietää?
Eikö työpuhelimissa ole nopea netti, jonka voi jakaa läppärille?
Näkeehän se, kun se videokuva tökkii. Siis se, josta työntekijää tuijotetaan kun hän työskentelee.
Vierailija kirjoitti:
Suoritusten tai tulosten seuranta on mahdollista monissa töissä. Samoin ihmisen tavoitettavuus on ihan seurattavissa.
Jos pomo itse ei osaa näitä mittareita luoda tai seurata eikä itse ole tavoitettavissa hän laskee kaiken sosiaalisen kontrollin varaan: ihmiset kyttäävät toisiaan.
Pomon tehtäväksi jää vain katsoa kuka on paljon saikulla tai kahvihuoneessa. Samoin tällainen pomo valitsee joukosta suosikkinsa jotka sitten antavat käytäväpuheissa ymmärtää kuka on hyvä ja kuka huono. Näin lähityö toimii
Olen ollut tällaisella työpaikalla - mitään seurantaa ei ollut. Lisäksi pomo kaveerasi muutaman kanssa. Oli helppo huomata että tämän ryyppyringin keskuudesta valittiin jääjöt ja löhtijät. Pomon vikahan se ei ollut: hön oli pikkupomo eikä vastannut seurannasta vaan seurantmenetelmistä. Oli fiksu ihminen mutta valvonta perustui täysin silmänpalvontaan.
Etätöissä ei todellakaan käytetä työntekijän yksityistä nettiyhteyttä. Siinä yleensä jaetaan työpuhelimesta nettiä työkoneelle.
Minä teen osittain etätyötä. Siitä on tehty erillinen sopimus niin, että etätyö on mahdollista. Ilman sopimusta työpaikan vakuutus ei kata sinua eikä työlaitteita jos ne rikkoutuu kotona. Työnantaja tarjoaa kaikki laitteet ja yhteydet.
Minä teen käytännössä kaiken etänä, kun työskentelen ohjelmistoalalla. Pari kertaa kuussa saatan käväistä toimistolla, mikä on ihan mukavaa, niin saa välillä nähdä työporukkaa ihan kasvotusten tai pidetään palavereita ym. Töitä voisi tehdä tuolla toimistollakin, mutta teen paljon mieluummin kotona. Yksin asuessa kotona on aina rauhallista ja minulla on erillinen työhuone, nopea netti ja kaikki tarvittava muutenkin. Omassa työssäni onneksi katsotaan vain tulosta eikä ketään kiinnosta, missä ja mihin aikaan kukin työnsä tekee, kunhan kaikki tarvittava tulee tehdyksi. Siksi teenkin töitä enemmän iltaisin kuin aamulla, mikä sopii omaan vuorokausirytmiini paremmin ja työskentely on tehokkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä ei todellakaan käytetä työntekijän yksityistä nettiyhteyttä. Siinä yleensä jaetaan työpuhelimesta nettiä työkoneelle.
Minä teen osittain etätyötä. Siitä on tehty erillinen sopimus niin, että etätyö on mahdollista. Ilman sopimusta työpaikan vakuutus ei kata sinua eikä työlaitteita jos ne rikkoutuu kotona. Työnantaja tarjoaa kaikki laitteet ja yhteydet.
Pakko käyttää, kun ei meillä ole työpuhelimia vaan puhelut hoidetaan Skypellä.
Kyttäysmentaliteetti. Pikkupomoilla pelko persiissä, kun eivät pääse toimistolla kyttäämään, ja työt hoituvat hyvin, ellei paremmin, ilman heitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän totuus on se että harvalla nettiyhtyes riittää etätöiden tekemiseen. Kun olen seurannut meidän palavereitamme, niin enemmän kuin yhdellä viidestä on ollut Teams-palavereissa pahoja yhteysongelmia ja moni on joutunut osallistumaan puhelimella. Tuosta on helppo päätellä että samanlaisia yhteysongelmia on pitkin päivää kun pitäisi tehdä töitä, mutta niistä ei vaan puhuta.
Ehkä joku ehtikin jo kommentoida, en lukenut ketjua loppuun vielä. Tiedätkö kuinka paljon enemmän teams-palaveri vie kaistaa varsinkin jos pidetään kameroita päällä? Eihän nyt jonkin raportin kirjoittaminen tai sähköpostin lukeminen vaadi paljon mitään nettiyhteydeltä, palaverit ovat ne jotka kuormittavat yhteyksiä tai jos töihin kuuluu tosi raskaiden ohjelmistojen pyörittäminen. Minulla toimii netti aina loistavasti kunnes tulee tiimipalaveri jossa pitää pitää kameroita päällä. Siinä vaiheessa alkaa aina hidastelemaan.
Onneksi itse löysin sellaisen työpaikan jossa voi tehdä 100% etänä. Aloitin työt 3.10. enkä valita. Olen introvertti eikä minusta saa tehtyä extrovertti energia syöppöä, joten etätyö sopii enkä enää tekisi muuta työtä. Näin se vain on ja piste.
Itellä netti 150 ja joskus olen tehnyt mökiltä metsän keskeltäkin töitä / jakanut kännykästä netin, eikä ongelmia. Jos tuollainen esimies olisi minulla, niin lähtisi vaihtoon. Nykyään voi valita.
Haha :-) Mulla on kotona nopeampi netti kuin toimistolla. Satun tietämään, että toimistolla on nykymittakaavassa suhteellisen hidas netti.