Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka woke olet, kokeile testillä

Vierailija
20.10.2022 |

Korkeat woke-pisteet saaneilla on enemmän masennusta ja ahdistusta, kuten kaikilla sekopäillä yleensäkin.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009000155.html

Kommentit (272)

Vierailija
241/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisteesi 2/30

Et ole kovin woke.

No en ole. En edes tajua koko sanaa 🤭

Se on vaan enkkuversio sanasta "tiedostava". Kaikki kuulostaa hienommalta englanniksi, juunou.

Miksi "tiedostavat" laukovat kaikkein typerimpiä väittämiä?

Vierailija
242/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin netissa on nyt uusi versio kyselystä. Käykäähän vastailemassa ;)

Että uusi versio? Uusi versio on varmasti entistä wokempi, Hesarin tuntien...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"on vain 2 biologista sukupuolta (ihmisillä)"

Jokainen tietää, että homo sapiensilla on periaatteessa enemmistö jakautunut kahteen biologiseen sukupuoleen ja siinä esiintyy myös poikkeamia, geneettisiä ja muita. Voi olla esim. molempien sukupuolten elimiä tai kromosomihäiriö, joka ei välttämättä edes näy ulospäin.

Tämän myöntäminen ei tarkoita sitä, että esim. minulla olisi mitään transihmisiä vastaan. Hyväksyn ihan täysillä sen, että joku tuntee olevansa muuta kuin se syntymässä saatu sukupuoli. Mielestäni hän voi (täysi-ikäisenä) myös muuttaa sukupuolensa just sillä tasolla kuin itse haluaa, henkilötunnusta myöten.

En osaa edes selittää tätä, että koen biologina "kovana tieteenä" joka toki tutkimuksen myötä elää ja kehittyy ja samalla näen psykologian ja muut "pehmeät tieteet" myös aivan yhtä tärkeinä enkä näe näissä käsityksissä mitään ristiriitaa! Se, että sanoo "on kaksi sukupuolta, joskus myös poikkeamia löytyy" on vain toteama biologisesta faktasta eikä se muuta sitä, etteikö pään sisällä ja mielessä voisi olla vaikka 10 erilaista sukupuolta tai sukupuoletonta olentoa.

Ideologiassa syyllistytään myös ristiriitaisuuteen, kun väitetään, että biologisesti muu kuin nainen/mies voi kokea naiseuden/mieheyden kuin kuka tahansa, mutta etnisen enemmistön edustaja ei voi koskaan millään tasolla ymmärtää etnistä vähemmistöä. Käytännössä siis trans voi puhua koko sukupuolikirjon puolesta, jota hän on itse valinnut edustavansa. Toisessa kontekstissa kiistetään, että valkoinen voisi koskaan samaistua, ymmärtää tai puhua värillisen ryhmittymän kokemuksista.

Vierailija
244/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/30

Vaikka itse kuulun vähemmistöön, ei vähemmistössä oleminen tulisi olla mikään itseisarvo, vaan jokaisen tulisi pärjätä kyvyillään ja taidoillaan.

Tuo kirjallisuuskysymys oli aika jännä. Eikö olisi vain tärkeämpi lukea hyvää kirjallisuutta välittämättä siitä onko kirjailija vaikka violetti ja karvainen.

Ja ei millään pahalla. Transnainen ei ole biologinen nainen vaan transnainen...

Vierailija
245/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymystenasettelu ja niihin annetut vastaukset ovat luokkaa.

Haluatko ripuloida housuihisi kaupungilla.

-joo jippii heti

-josko vaikka huomenna.

Vierailija
246/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jollain on paremmat tulot kuin toisella johtuu siitä, että toinen on nähnyt vaivaa ja kouluttanut itseään, ei sorrosta.

Ja kyllä joidenkin puheoikeutta tulisikin rajoittaa, nimittäin vihanlietsojien ja Maria Nordinin kaltaisten heikkojen hyväksikäyttäjien, sekä suoraan sanottuna valehtelevien tiedevaistsisuusfanaatikkojen.

Vierailija
247/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/30 ja ajattelen että nykyinen vouhotus ties mistä on tyhmää. Jokainen ihminen on arvokas, väriin, sukupuoleen ja muihin sellaisiin ominaisuuksiin katsomatta ja mun ystäväpiirissä on onneksi kaikenlaisista kulttuureista tulevia ja kaiken värisiä ihmisiä ja kaikki he on ihan samalla viivalla eikä kukaan kuvittele joidenkin tiettyjen ominaisuuksiensa vuoksi olevansa enempää tai vähempää kuin muut. En tiedä missä todellisuudessa nää wokettajat elää..

Kai sitä voi mielensä pahoittaa ihan kaikesta, mutta tällä woke-pelleilyllä lähinnä aiheuttaa sen, että rasisimi alkaa nostaa päätään yhteiskunnassa ja vastakkainasettelu lisääntyy. Sama kuin feminismissä, naisten ja miesten tasa-arvo on kannatettava ja hieno "aate" mutta kun siitä tehdään naisten uhriutumisen ja pätemisen väline, se saa ikävän kaiun. Olen itse nainen ja perinteinen feministi ja opiskellut mm. naistutkimustakin, eli en huutele ulkopuolelta.

Vierailija
248/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historia opettaa, että kaikki ihmisten ominaisuuksiin, ideologioihin ja ihonväriin perustuvat jaottelut päättyvät katastrofiin, mutta ilmeisesti woken kohdalla sama oppi pitää vielä kerran hakea kantapään kautta.

Wokehan juuri pyrkii ettei tuota jaottelua olisi.

Woke nimenomaan pyrkii luomaan jaottelua: ihmisten karsinointia vastakkaisiin kerhoihin ja lokeroimista stereotyyppisiin ryhmiin. Että se siitä väittämästäsi.

Erikoista kun taas mistään en löydä väitteellesi mitään pohjaa esim. wikipediassa sanotaan näin:

Woke (lausutaan englanniksi /woʊk/) on Yhdysvaltain afroamerikkalaisen väestön englannista peräisin oleva käsite, joka tarkoittaa poliittisesti valveutunutta, erityisesti rasismin, syrjinnän ja muun yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden tiedostavaa henkilöä.

Vuosikymmenen lopulla yhdysvaltalainen konservatiivinen oikeisto alkoi käyttää wokea halveksuvana ilmaisuna, jolla viitattiin erilaisiin arvoliberalismiin tai vasemmistoon liittyviin aatteisiin.

Sen sijaan: 
Kansallissosialismin aatteelle on myös keskeistä r o t u, jonka suurin saavutus on nationalistisen ajatusmallin mukaan yhtenäinen valtio. Saksan tapauksessa ylivertainen "arja

lainen herrar ot u" [27] on luotu muodostamaan Saksan valtiossa kulttuurisesti, sotilaallisesti ja taloudellisesti väkevin kansakunta ja valtio, jonka kohtalona on hallita alempia r o t u ja. Vahvojen r o t u j e n vastakohtina olivat heikot valtiot ja kulttuurit, joita riitely, etninen ja kielellinen hajaannus ja ali-ihmiset heikensivät. Kolmannen pykälän muodostivat kotimaattomat ihmiset eli lo

isr o d  ut (esimerkiksi juutalaiset, r o m

a ni t ja puolalaiset), jotka poistamalla her ra r o t u vahvistuisi.

wikipediassa myös:

"Sanan laajentunut käyttö herätti myös syytteitä kulttuurisesta omimisesta: woke-sanaa alettiin käyttää aivan muihin tarkoituksiin kuin viittaamaan mustan väestön kokemaan väkivaltaan ja syrjintään. Vox-lehden Aja Romanon mukaan wokesta tuli yhden sanan mittainen tiivistelmä vasemmistolaisesta poliittisesta ajattelusta...Arvostelijoiden mielestä etenkin monien valkoisten käyttämänä muotisanana woke muuttui hyvesignaloinniksi.[14] Hyvesignaloinnilla tarkoitetaan käytöstä, jolla pönkitetään omaa mainetta julistamalla äänekkäästi kannattavansa hyviä asioita, näkemättä kuitenkaan vaivaa asioiden edistämiseen....Yhdysvaltain entinen presidentti Barack Obama arvosteli vuonna 2019 asennetta, jossa valveutuneisuus tarkoittaa call out -kulttuuria eli tuomitsemista erityisesti internetissä... Pohjois-Koreasta Yhdysvaltoihin paennut Yeonmi Park sanoi vuonna 2021 joutuvansa Columbian yliopistossa pitämään suunsa kiinni samaan tapaan kuin entisessä kotimaassaan. Hänen mukaansa yhdysvaltalaisissa oppilaitoksissa tapahtuu erilaisten näkemysten tukahduttamista ja Korean kastijärjestelmää muistuttavaa valkoisten miesten syyttelyä...Pluckrose ja Lindsay katsovat, että postmodernista kriittisestä teoriasta kehittyi uusi irrationaalinen ja suvaitsematon uskonto, joka käynnisti länsimaissa kulttuurisodan.Woke yhdistettiin cancel-kulttuuriin, jossa yksilö voidaan väärän mielipiteen vuoksi painostaa pois työpaikaltaan tai sulkea puhetilaisuudesta....Helsingin yliopiston professori Suvi Keskisen mukaan woke-käsitteen käyttö Suomessa sellaisenaan on ongelmallista. Hänen mukaansa Yhdysvalloissa rotuerotteluun liittyvä historia ja yhteiskunnalliset liikkeet ovat erilaisia kuin Suomessa."

Vierailija
249/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2/30 ja ajattelen että nykyinen vouhotus ties mistä on tyhmää. Jokainen ihminen on arvokas, väriin, sukupuoleen ja muihin sellaisiin ominaisuuksiin katsomatta ja mun ystäväpiirissä on onneksi kaikenlaisista kulttuureista tulevia ja kaiken värisiä ihmisiä ja kaikki he on ihan samalla viivalla eikä kukaan kuvittele joidenkin tiettyjen ominaisuuksiensa vuoksi olevansa enempää tai vähempää kuin muut. En tiedä missä todellisuudessa nää wokettajat elää..

Kai sitä voi mielensä pahoittaa ihan kaikesta, mutta tällä woke-pelleilyllä lähinnä aiheuttaa sen, että rasisimi alkaa nostaa päätään yhteiskunnassa ja vastakkainasettelu lisääntyy. Sama kuin feminismissä, naisten ja miesten tasa-arvo on kannatettava ja hieno "aate" mutta kun siitä tehdään naisten uhriutumisen ja pätemisen väline, se saa ikävän kaiun. Olen itse nainen ja perinteinen feministi ja opiskellut mm. naistutkimustakin, eli en huutele ulkopuolelta.

huomaatko, että syyllistyit juuri siihen, no en nyt muista mikä hieno nimi sillä oli, mutta kuitenkin siihen asenteeseen, joka tekee sinusta syrjijän -eli mainitsit, että sinulla on eri värisiä ystäviä. Sen sanominen osoittaa että olet r -sana, näin olen saanut oppia.

Vierailija
250/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ahterista olet? Tee testi, joka perustuu ihmis­oikeuksien kunnioittamiseen

https://www.hs.fi/nyt/art-2000009147362.html?share=23dee47b492a78848594…

Vierailija
251/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/30 woke. Olen tyytyväinen wokettomuuteeni.

Vierailija
252/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

29/30. Kuten odotinkin.

Vierailija
253/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/30 en siis ole eikä tule woke.

Vierailija
254/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän voin huoletta tunnustaa, etten kykene samaistumaan edes suomalaisuuteen, vaikka olen aivan syntyperäinen suomalainen ja kasvatettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan suomalaiseen kulttuuriin. Siinä mielessä ymmärrän problematiikan aivan erinomaisesti. Minulla ja ihmisellä, joka tukeutuu voimakkaasti yhteisöön ja kulttuurillisiin viitekehyksiin, on aina ongelmia ymmärtää erilaisia ajattelutapoja. Woke yhteisön ratkaisut ongelmiin ovat se kohta missä tipahdan totaalisesti kyydistä.

Vierailija
255/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5/30

Vaikka itse kuulun vähemmistöön, ei vähemmistössä oleminen tulisi olla mikään itseisarvo, vaan jokaisen tulisi pärjätä kyvyillään ja taidoillaan.

Tuo kirjallisuuskysymys oli aika jännä. Eikö olisi vain tärkeämpi lukea hyvää kirjallisuutta välittämättä siitä onko kirjailija vaikka violetti ja karvainen.

Ja ei millään pahalla. Transnainen ei ole biologinen nainen vaan transnainen...

Oma lapseni, ala-asteella, tappeli toisen pojan kanssa, se oli siis kahden 10 vuotiaan pojan tappelu. Lopputulos oli, että opettaja syytti lastani rasistiksi koska toinen poika oli Afrikan suomalainen. Kumpikaan näistä pojista ei siis puhunut ihon väristä vaan erimielisyydestä jostain tuon ikäisille tärkeästä asiasta. Minä tein opettajalle selväksi, että hän on rasisti koska ei kuunnellut mistä riita tuli, vaan teki omat johtopäätökset, omalla lapsella oli siis ollut pari vuotiaasta asti myös afrikkalaistaustaisia kuin myös arabitaustaisia kavereita. Ja itse olen aina kohdellut ja opettanut lapseni kohtelemaan kaikkia ihmisinä, ei minään muuna.

Vierailija
256/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kun juutuin kysymykseen numero 3:

Etuoikeutetun ihmisen puheoikeutta ei ole oikein rajoittaa.

Mitä tämä kysymys tarkoittaa?

Etuoikeutettu ei saa puhua, kun sorrettuun ryhmään kuuluva on läsnä. Nämä on ihan woketuksen perusasioita.

Mutta mikä ja kuka on tämä "etuoikeutettu"? Tämähän on yhtä hämärä juttu kuin vaalikoneiden väittämät.

Hesarin artikkeleissa kaikki pieniin sukupuoliasia- ja värivähemmistöihin kuuluvat ihmiset ovat erittäin etuoikeutettuja. Tarkoitetaanko tässä heitä?

Hesarin aiemmin julkaiseman woke-taulukon mukaan homot ovat ainakin etuoikeutettuja aseksuaalisuuden kirjoon nähden. En kyllä muista, että ihmisiä olisi heitetty katolta, jos he eivät aina halua panna vieraiden kanssa ("demiseksuaali"), mutta etuoikeutettuna p*skana minun on paras pitää turpani kiinni.

Vierailija
257/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

29/30. Kuten odotinkin.

Mihinkäs se yksi piste jäi? Oletko kieltäytynyt homostelusta vai sanonut muslimin vonkaukseen ei.

Vierailija
258/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/30 ja reilusti yli puolet kavereista on jotain muuta kuin valkoisia heteroita. Ehkä juuri siksi tullaan niin hyvin toimeen kun en suhtaudu erilaisiin ihmisiin mitenkään eri tavalla😁

Vierailija
259/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15/30.

Yllätyin, olisin ajatellut että olisi vähemmän.

Vierailija
260/272 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ahterista olet? Tee testi, joka perustuu ihmis­oikeuksien kunnioittamiseen

https://www.hs.fi/nyt/art-2000009147362.html?share=23dee47b492a78848594…

tein ja sain

Oletko ahterista?

Pisteesi 10/20

Sait korkeat ahteripisteet. Olet ahterista.

Mutta testin julkaisija-tekijä se varsinasesti on ahterista. 20/20