Yle: 62 000 kotitaloutta tippunut köyhyyteen hintojen nousun takia
Se on paljon. Itsellä on ruokakori kaupassa kyllä muuttunut, vaikka hyvätuloinen olenkin. Miten teillä on vaikuttanut?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova väite, alle 2 euroa/päivässä rahaa käytössä, eli alle 60 euroa kuukaudessa. En jotenkin usko, että KELLÄÄN olisi tuo tilanne Suomessa. Absoluuttinen köyhyys.
Suhteellinen köyhyys taas on laskennallinen ilmiö, josta ei koskaan päästä eroon, ellei KAIKKIEN palkka ole tarkalleen sama. Niin kauan kuin on palkkaeroja, on suhteellista köyhyyttä. Suomessa suhteellisen köyhyyden raja taitaa olla 1400e/kk käteen rahaa?
Kyllä täällä köyhiä on, varsinkin hallinnonvastaisia voimia pyritään rääkkäämään kaikinkeinoin.
No ei ole Suomessa oikeasti köyhiä. Suomessa saat asumistukea yms. niin, että jokainen pärjää ihan hyvin. On katto pään päällä, ruokaa ja käyttörahaakin.
Matkailu avartaa, mitä oikea köyhyys on. Sitä vaan ei Suomessa ole.
Ei kaikki saa asumistukea. Itse saan pelkän työmarkkinatuen 700e.
Mistä tuota käyttörahaa saa?Laitappa tuonne tulosi ja laske paljonko asumistukea saisit, jos vaan sitä anoisit:
https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki
https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi
Noin arvauksena saisit 300e/kk yleistä asumistukea, jos vaan anoisit sitä, ja asut vuokrakämpässä. Jos et ano, et saa.
En asu vuokralla.
Jos sinulla on omistusasunto, et ole köyhä. Voit aina myydä kämppäsi ja saada siitä rahaa.
Kyllä minä tulojen puolesta olen köyhä.
Mikä järki olisi myydä koti ja muuttaa vuokralle?
Turha sitte vikistä, jos köyhyys on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme yksi näistä köyhyyteen tippumassa olevia. Olen ihan tavallinen vuoroviikkoäiti Vantaalta, opettaja ammatiltani. Bruttopalkka alkaa numerolla 2 ja saan myös asumistukea. Kaupungin asunto, ei onneksi suuria sähkökuluja. Halvempia asuntoja ei löydy ja olen toki kiitollinen saatuani kaupungilta kämpän.
KAIKKI menee nyt teinien ruokiin ja kuluihin, vaikka ivatkin ihania ja fiksuja lapsia eivätkä käytä merkkivaatteitakaaan lainkaan. Heillä on myös omia kesätyötahoja vielä, niillä ostavat kaiken ekstran.
Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.Tässä on melko osuva kuvaus suomalaisesta todellisuudesta:
- opetuksen hinta ei määräydy markkinoilla, joten opettajille ei makseta kunnon palkkaa
- pitkä koulutus (jonka veronmaksajat maksaa) alalle, jossa raha ei liiku
- kun rahaa (eli omaisuutta) ei ole eikä sitä kerry, niin veronmaksajat maksaa asumisenkin
- tuloksena ihminen, joka on täysin riippuvainen yhteiskunnasta, eli orja
Tsemppiä sulle! (ei ole siis kettuilua tämä)
Tällä palstalla aina paheksutaan julkisen sektorin työntekijöitä. Eikö nyt olisi aika tehdä kouluista yrityksiä. Ei tarvitse enää vikistä veronmaksajien rahoilla elävistä kouluista. Parhaat opettajat saisivat hyvät tulot ja omalle lapselleen voisi ostaa hyvän koulupaikan.
Niin, oishan se aika mieletön tilanne, että opettajille, sairaanhoitajille, yms. maksettaisiin työstä sen verran, mitä se työn arvo oikeasti on - eli toisin sanoen työn arvo määrittyisi markkinoilla.
Toki ikävä puoli olisi se, että esim. päivähoidosta joutuisi maksamaan sen, mitä siitä kuuluukin maksaa.
Yhdysvalloista voi päätellä, että opettajien palkka romahtamaisi, eikä sairaanhoitajille maksettaisi enää mitään.
Hyvä idea.
Joo, todella hyvä idea. Koulutus ja terveydenhuolto loppuisi siihen, mutta eipä niitä toki mihinkään tarvitakaan.
Eipä ole loppunut jenkeissäkään. Sen sijaan alalle ei enää päädy narsistihägejä, jotka kuvittelevat että mistä tahansa tekemästään työstä pitää saada 5 tonnia palkkaa.
No, tämä Suomen systeemi romahtaa omaan mahdottomuuteensa, ja sitten tehdä Ruotsin tyylin kerralla ratkaisu. Saattaa koskea kovasti julkisen puolen työntekijöihin. Voi hoitajat, minkä teitte.
Ei Suomen talous enää kestä hyysäystä, kun hyysättävien määrä kasvanut ja samalla valtiolle tuottavia tehtaita lopettanut tai vaihtanut konttorin jonnekin muualle
Joko jostakin palvelusta on luovuttava tai sossutukia vähennettävä. Kaikkea ei voi saada
Vaikka julkinen terveydenhuolto ajettaisiin alas, ei ihmisten sairastelu mihinkään häviä. Jokainen saa sitten järjestää ja maksella hoitonsa itse ja se sitten tarkoittaa jokaisen laastarinkin laskuttamista erikseen. Tai sitten on hommattava vakuutukset. Kolmas vaihtoehto on antaa luonnon hoitaa heikot pois. Lisäksi jokainen saa hoitaa itse omat ikääntyvät vanhempansa, jos ei satu löytymään riihikuivaa rahaa suunnattomat määrät, jolla ostaa hoivaa.
Vakuutus ei korvaa sairauksia, joissa oireet tai sairaus on alkanut ennen vakuutuksen tekoa. Eikä terveystarkastuksia.
Itsellä vakuutus tehty 1982.
Pitää myös muistaa, että ei ne henkilövakuutuksetkaan mitään ilmaisia ole. Vuosimaksu useampi satanen.
Pienituloisena yksinhuoltajana olen jo aiemminkin katsonut tarkkaan mihin rahat menee. Vertaillut hintoja, ostanut edullisempaa, kierrättänyt, säästänyt vettä ja sähköä.
Nyt on tippuneet herkut pois ostoskorista, olen jättänyt juustot ostamatta, lihat vain tarjouksesta ja osan lihasta olen korvannut soijarouheella. Ostan ruokatarvikkeet sieltä, mistä niitä kulloinkin edullisimmin saa (tarjoukset). Kampaajalla en ole käynyt puoleen vuoteen. Värjään hiukset itse, napsin pitkien hiuksieni kuivat latvat itse. Lapsen hiukset leikkaan itse. Meidän ainoan suoratoistopalvelun laitan katkolle välillä kuukaudeksi tai puoleksitoista. Vältän jopa bussilla matkustamista, yritän kävellä ja pyöräillä mahdollisimman paljon. Autoa emme enää omista. Rahat eivät millään riittäisi.
Vastike nousee vuoden alussa reippaat 50 euroa. Joka tuote kaupassa maksaa enemmän. Sähkö on kalliimpaa. Vyötä pitää kiristää entisestään, jos haluaa että jää mitään säästöön. Lapsi on se, josta en haluaisi säästää. Kaverisynttärit, sisäleikkipuistot, uimahallit, elokuvat jne. Sellaiset ovat lapselle tärkeitä, edes kerran kuussa joku kiva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Omassakin tuttavapiirissä on yksi varakas yrittäjä, joka kiroaa hallitusta apuun, jottei tarvitse luopua yhtään mistään. On jäätävän iso omakotitalo ja miljoonakämppä Helsingissä kerrostalossa, Tesla ja Porsche, lapsilla hevoset. Mistään ei kuulemma aio nipistää, vaan hallituksen pitäisi jotenkin tukea että saisi ylläpitää tätä elämäntapaa. Jos näin, niin miksi sitten kenenkään muunkaan pitäisi mistään tinkiä.
Varakkuus ei millään tavoin takaa viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta taas näköjään poistuu paljon punavihreille epämiellyttäviä faktoja. Kuten se että polttoaineverojen alentamisella voitaisiin tehokkaasti hillitä hintojen nousua, mutta hallitukselle ilmasto menee ihmisten pärjäämisen edelle.
No nimenomaan ei voitaisi hillitä tehokkaasti, ja juuri tästä syystä polttoaineen hintaa ei lasketa. Vain pieni osa tuosta veronalennuksesta menisi ruokien hintoihin.
Polttoaineiden hinnat nostaa ruuan hintaa niin jos se olisi halvempaa ei olisi niin suuret kuljetus kustannukset mitkä pitää siirtää asiakkaiden maksettavaksi. On kyllä totta että joka kauppias yrittäisi polttoaineen alennuksen avulla nostaa omia voittojaan niin siksi pitäisi olla joku poliitikko tai vaikka virkamies valvomassa että alennus siirtyisi täysmääräisesti hintoihin. Paras vaihtoehto olisi että kaikkiin välttämättömiin elintarvikkeisiin luotaisiin voittokatto
No mutta se ei olisi tehokasta. Ainoastaan dieselveron alentamisella olisi edes jotain järkeä, mutta siinäkin iso osa veronalennuksesta valuu muualle kuin ruoan kuljettamiseen kumipyörillä. 30 % tieliikenteen käyttämästä dieselistä menee henkilöautojen tankkeihin, eikä niillä kuljeteta ruokaa kauppoihin ollenkaan. Linja-autoista, pakettiautoista, maansiirtofirmojen kuorma-autoista jne. nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova väite, alle 2 euroa/päivässä rahaa käytössä, eli alle 60 euroa kuukaudessa. En jotenkin usko, että KELLÄÄN olisi tuo tilanne Suomessa. Absoluuttinen köyhyys.
Suhteellinen köyhyys taas on laskennallinen ilmiö, josta ei koskaan päästä eroon, ellei KAIKKIEN palkka ole tarkalleen sama. Niin kauan kuin on palkkaeroja, on suhteellista köyhyyttä. Suomessa suhteellisen köyhyyden raja taitaa olla 1400e/kk käteen rahaa?
Kyllä täällä köyhiä on, varsinkin hallinnonvastaisia voimia pyritään rääkkäämään kaikinkeinoin.
No ei ole Suomessa oikeasti köyhiä. Suomessa saat asumistukea yms. niin, että jokainen pärjää ihan hyvin. On katto pään päällä, ruokaa ja käyttörahaakin.
Ei kaikki saa asumistukea. Itse saan pelkän työmarkkinatuen 700e.
Mistä tuota käyttörahaa saa?Laitappa tuonne tulosi ja laske paljonko asumistukea saisit, jos vaan sitä anoisit:
https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki
https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi
Noin arvauksena saisit 300e/kk yleistä asumistukea, jos vaan anoisit sitä, ja asut vuokrakämpässä. Jos et ano, et saa.
En asu vuokralla.
Jos sinulla on omistusasunto, et ole köyhä. Voit aina myydä kämppäsi ja saada siitä rahaa.
Kyllä minä tulojen puolesta olen köyhä.
Mikä järki olisi myydä koti ja muuttaa vuokralle?Turha sitte vikistä, jos köyhyys on oma valinta.
Onhan se sairauden takia työttömäksi joutuminen oma valinta.
En tiedä mistä sitä vielä tinkisi. Olen elänyt säästäväisesti jo muutenkin. Ei autoa, lapsia tai kalliita harrastuksia. En käytä päihteitä enkä käy ravintoloissa, kosmetologilla tai hierojalla. Olen myös laihtunut, joten ruokaankin menee vähemmän rahaa. Ehkä nuo kampaajakäynnit 3xvuodessa voisi vielä jättää, jos tulee tiukka paikka.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin yli 50 euron viinien ostamisen. Halvemmallakin saa ihan kunnollisia
Viinistä ei kannata maksaa 11 euroa enempää. Olen tosissani.
Tulin Attendopomoketjusta tähän ketjuun.
Yhteiskunta on ihan päin takapuolta. Aivan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa palkka- ja palkkiotulojen mediaani oli 2875 euroa, joten eu:n käyttämä 60% köyhyysraja tarkoottaa, että kaikki jotka tienaa alle 1725 euroa kuukaudessa ovat köyhiä.
Minulla on eri käsitys köyhyydestä
Miksei siihen lasketa yli puolta miljoonaa työtöntä. Kyllä työttömienkin pitää tuloillaan elää. Mikä mahtaisi olla suomen tulo mediaani jos esim yli 100000 570 euroa kuussa laskettaisiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassakin tuttavapiirissä on yksi varakas yrittäjä, joka kiroaa hallitusta apuun, jottei tarvitse luopua yhtään mistään. On jäätävän iso omakotitalo ja miljoonakämppä Helsingissä kerrostalossa, Tesla ja Porsche, lapsilla hevoset. Mistään ei kuulemma aio nipistää, vaan hallituksen pitäisi jotenkin tukea että saisi ylläpitää tätä elämäntapaa. Jos näin, niin miksi sitten kenenkään muunkaan pitäisi mistään tinkiä.
90-luvun lamameno päälle vaan,yrittäjät konkurssiin ja pelastetaan pankit ja poliittinen eliitti.
Yrittäjät on nykyään eliitiiä, jos et tajunnut kun touhusatatonnisia alkoi koronan varjola tipahdella tilille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhän pitkäaikaistyöttömän pitää saada asua Helsingissä? Jos ei 2 vuoteen löydä töitä niin kaupungin vuokrakämpästä ulos ja pakkomuutto vaikka Nurmijärvelle missä halvempaa asua. Miksi sossupummeja pitää Suomen kalleimmassa kaupungissa asuttaa?
Taitaa tuollaiset pakkomuutot olla perustuslain vastaisia. Ja miksi esim. syntyperäinen helsinkiläinen pitäisi häätää kodistaan?
Kauppalasku on noussut vuodessa 300 eurosta 400 euroon/kk. Tämä siitä huolimatta, että pyrin valikoimaan enemmän edullisia halpa tuotemerkkejä.
Varmasti kovaa aikaa kaikista pienituloisimmille, etenkin jos on suuret asumis-tai lääkemenot.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Nyt on oikea sauma laskea asumistukia ja työttömyyskorvauksia toimeentulotuesta puhumattakaan. Rikkaille verohelpotuksia ja yrityksille lisää vastikkeettomia tukia. Setämiehille nuorta lihaa ja ulkomailta 80000 huippuosaajaa paikkaamaan huutavaa työvoimapulaa.
T. kokoomus
Mikä voisikaan mennä pieleen tämän toteutuessa.
Ennen pärjäsi 200 eurolla kk, nyt tarvii ruokaan 350 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin etten jatkossa osta enää muuta kuin ruokaa. Sen lisäksi maksan asumistustannuksia. Mihinkään muuhun en käytä rahaa ja toivon että muutkin tekevät näin niin saadaan suomi oy konkurssiin asap.
Kampaamot, kosmetologit, hierojat, ravintolat ym on kohta hätää kärsimässä
Mihin niitä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli rahaa syödä lähinnä vain halvinta moskaa, nyt on varaa syödä halvinta moskaa vain joka toinen päivä.
Kympin tytöt hoiti hommat hienosti.
Ei jumalauta😂 Pandemialla ja sodallahan ei ole mitään vaikutusta MAAILMANtalouteen. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa ketjuni: Tulot 1050e
Laskurin mukaan juu mullekin pitäisi siis tulla 1395, vaan kun eipä ole tullut.
Se oikeasti köyhä asuu jossain majassa metsässä, käyttää samoja rääsyjä vuodesta toiseen, dyykkaa ruokaa roskiksista yms. eli on ihan oikeasti köyhä. Ei ole rahaa kuin se max. 2e/päivä. Suomessa ei ole tuollaista oikeaa absoluuttista köyhyyttä ollenkaan.
Sinä vaan haluaisit yhteiskunnan kustantavan korkeamman elintason itsellesi. Se on eri asia kuin köyhyys. Sinulla on ihan varmasti kämppä, ruokaa yms..
Suomessa ainoa tapa oikeasti joutua köyhäksi on ruveta yrittäjäksi, koska silloin voi oikeasti tippua kaikkien turvaverkkojen ulkopuolelle, ja yritystoiminnan lopettamisen todistaminen voi olla vuosien työ. Yrittäjänä voit oikeasti saada suomessa 0e/kk käteen, mukaan lukien kaikki mahdollliset tuet.
Asun murjussa missä on kaupungin kämppien halvimmat neliöt, vaikea tästä on siis enää halvemmin asua.
Samat rääsyt on tosiaan käytössä vuodesta toiseen ja nämäkin suurelta osin saatu läheisiltä käytettynä, kengätkin on "vaan" joku nelisen vuotta vanhat.
Dyykannytkin olen joskus aikoinaan kun olin koditon ja jouduin viettämään öitäni lehtiroskiksessa, tuolloin myös varastin välillä nälkääni.
Karkeasti laskien minulla on rahaa päivää kohden käytössä tällä hetkellä 2,466666e, eikö ole vielä tarpeeksi köyhää siis?
Noh, voinhan luopua yrittäjä-isäni avusta ja maksaa jatkossa itse nettini, ja simsalabim, sitten minulla onkin päivää kohden enää se alle 2 euroa.
Ja kaikki tämä vain sen takia, että tukia myöntävä taho teeskentelee etten ole toimittanut heille tositteita, vaikka näkevät varmasti aivan kuten minäkin sieltä viesteistä, että olen ne toimittanut tähän mennessä jo kolmesti kuukauden sisällä.
Se 2e/päivä tarkoittaa tuloja, eikä kaikkien menojen jälkeen käteen jäävää rahasummaa. Se ei tarkoita, että saat 1050e/30 = 35e/päivä, ja sitten makselet kaikenlaista, ja käteen jää 2.6e/päivä.
Sinulla on 35e/päivä käytettävissä. Et ole absoluuttisesti köyhä.
Kodittomuus suomessa on oma valinta. Yleensä tarkoittaa, että on vetänyt riittävän monta sossun kämppää hajalle, että ei enää saa seuraavaa. Tavallinen koditon saa sossulta kämpän. Samoin rahaa ruokaan. Anteeksi, että käytän vertausta, mutta yleensä koditon roskisdyykkari on Suomessa narkki tai alkoholisti, joka ei saa kämppää (rikottuaan niitä muutaman) ja jonka tukirahat menee viinaan tai huumeisiin. Tai sitten se on oma valinta, että on koditon, jostain muusta syystä. Whatever. Ei ota vastaan yhteiskunnan tarjoamaa kämppää.
No jos noin halutaan laskea rahat, niin sitten toki kukaan ei ole köyhä suomessa, kaikki ollaan oikeastaan tosi rikkaita, yrittäjätkin.
Niin. Tuo on YK määritelmä absoluuttiselle köyhyydelle.
Absoluuttinen köyhyys =/= köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhän pitkäaikaistyöttömän pitää saada asua Helsingissä? Jos ei 2 vuoteen löydä töitä niin kaupungin vuokrakämpästä ulos ja pakkomuutto vaikka Nurmijärvelle missä halvempaa asua. Miksi sossupummeja pitää Suomen kalleimmassa kaupungissa asuttaa?
Taitaa tuollaiset pakkomuutot olla perustuslain vastaisia. Ja miksi esim. syntyperäinen helsinkiläinen pitäisi häätää kodistaan?
Syntyperäinen helsinkiläinen tietää varsin hyvin kuinka kallista siellä on asua niin luulisi itsekin tajuavan hommata töitä että pystyisi maksamaan oman asumisensa suomen kalleimmassa asuin paikassa varsinkin kun tämä syntyperäinen helsinkiläinen varsin hyvin tietää että verorahoja ei ole kun tuo tieto on kantautunut helsingistä myös pieneen kylään maalle. Kyllä kehä teiden ulkopuolellakin käsketään muuttamaan halvempaan paikkaan jos omat rahat ei riitä eikä siinä asukkaan mielipide paina mitään niin miksi sama sääntö ei koske helsinkiläisiä?
Just näin Jarmo!