Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: 62 000 kotitaloutta tippunut köyhyyteen hintojen nousun takia

Vierailija
19.10.2022 |

Se on paljon. Itsellä on ruokakori kaupassa kyllä muuttunut, vaikka hyvätuloinen olenkin. Miten teillä on vaikuttanut?

Kommentit (416)

Vierailija
121/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosalle ei nousut tunnu missään.

Voivotellaan hintojen nousua ja jatketaan sijoittelua.

Järkeistäminen peliin.

Me asutaan kerrostalossa, auto myytiin, siirrytty kotiin töihin.

Hyvin voi jatkaa samaa tasoa elämisessä

Vierailija
122/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme yksi näistä köyhyyteen tippumassa olevia. Olen ihan tavallinen vuoroviikkoäiti Vantaalta, opettaja ammatiltani. Bruttopalkka alkaa numerolla 2 ja saan myös asumistukea. Kaupungin asunto, ei onneksi suuria sähkökuluja. Halvempia asuntoja ei löydy ja olen toki kiitollinen saatuani kaupungilta kämpän.

KAIKKI menee nyt teinien ruokiin ja kuluihin, vaikka ivatkin ihania ja fiksuja lapsia eivätkä käytä merkkivaatteitakaaan lainkaan. Heillä on myös omia kesätyötahoja vielä, niillä ostavat kaiken ekstran.

Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.

Tässä on melko osuva kuvaus suomalaisesta todellisuudesta:

- opetuksen hinta ei määräydy markkinoilla, joten opettajille ei makseta kunnon palkkaa

- pitkä koulutus (jonka veronmaksajat maksaa) alalle, jossa raha ei liiku

- kun rahaa (eli omaisuutta) ei ole eikä sitä kerry, niin veronmaksajat maksaa asumisenkin

- tuloksena ihminen, joka on täysin riippuvainen yhteiskunnasta, eli orja

Tsemppiä sulle! (ei ole siis kettuilua tämä)

Tällä palstalla aina paheksutaan julkisen sektorin työntekijöitä. Eikö nyt olisi aika tehdä kouluista yrityksiä. Ei tarvitse enää vikistä veronmaksajien rahoilla elävistä kouluista. Parhaat opettajat saisivat hyvät tulot ja omalle lapselleen voisi ostaa hyvän koulupaikan.

Niin, oishan se aika mieletön tilanne, että opettajille, sairaanhoitajille, yms. maksettaisiin työstä sen verran, mitä se työn arvo oikeasti on - eli toisin sanoen työn arvo määrittyisi markkinoilla. 

Toki ikävä puoli olisi se, että esim. päivähoidosta joutuisi maksamaan sen, mitä siitä kuuluukin maksaa.

Näin pitkälle vietyyn ajatteluun harva tällä palstalla kykenee. Eräs sukulainen joutui olemaan puolisen vuotta sairaalassa, jaksoon sisältyi myös tehohoitoa ja useita leikkauksia ym. Sairastelunsa maksoi yhteiskunnalle n. 800 000€. Kyllä julkista puolta vähättelevien hymy hyytyisi, jos moinen lasku itselle tipahtaisi postiluukusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hintojen nousu vaikuttanut mitenkään mihinkään. Tosin emme yleensäkään ole ostaneet mitään mitä emme tarvitse. Kaikki lasten hankinnat pyritty hankkimaan alesta ja kirpparilta. Ihan samaa ruokaa syömme kuin ennenkin. En oikein edes ymmärrä miksi ihmiset valittavat täällä. Ihan samanlailla Prisma on täynnä ihmisiä jotka ostavat ruokaa yms.

Jos ostat samoin kuin ennen, olet varmaan huomannut että rahaa menee enempi kuin ennen tai rahaa menee kuten ennen mutta ostat vähemmän tavaraa.

Vierailija
124/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla K-kauppiaat tekevät ennätystulosta ja ennätyskatteita. Miksei tästä nouse meteliä, vaan suostumme maksamaa vessapaperista kaviaarin hintaa?

Yhtä kallista se vessapaperi on muissakin kaupoissa.Kauppa on liiketoimintaa eikä mikään hyväntekeväisyyslaitos.

Vierailija
125/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme yksi näistä köyhyyteen tippumassa olevia. Olen ihan tavallinen vuoroviikkoäiti Vantaalta, opettaja ammatiltani. Bruttopalkka alkaa numerolla 2 ja saan myös asumistukea. Kaupungin asunto, ei onneksi suuria sähkökuluja. Halvempia asuntoja ei löydy ja olen toki kiitollinen saatuani kaupungilta kämpän.

KAIKKI menee nyt teinien ruokiin ja kuluihin, vaikka ivatkin ihania ja fiksuja lapsia eivätkä käytä merkkivaatteitakaaan lainkaan. Heillä on myös omia kesätyötahoja vielä, niillä ostavat kaiken ekstran.

Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.

- opetuksen hinta ei määräydy markkinoilla, joten opettajille ei makseta kunnon palkkaa

- kun rahaa (eli omaisuutta) ei ole eikä sitä kerry, niin veronmaksajat maksaa asumisenkin

Tällä palstalla aina paheksutaan julkisen sektorin työntekijöitä. Eikö nyt olisi aika tehdä kouluista yrityksiä. Ei tarvitse enää vikistä veronmaksajien rahoilla elävistä kouluista. Parhaat opettajat saisivat hyvät tulot ja omalle lapselleen voisi ostaa hyvän koulupaikan.

Niin, oishan se aika mieletön tilanne, että opettajille, sairaanhoitajille, yms. maksettaisiin työstä sen verran, mitä se työn arvo oikeasti on - eli toisin sanoen työn arvo määrittyisi markkinoilla. 

Toki ikävä puoli olisi se, että esim. päivähoidosta joutuisi maksamaan sen, mitä siitä kuuluukin maksaa.

Yhdysvalloista voi päätellä, että opettajien palkka romahtamaisi, eikä sairaanhoitajille maksettaisi enää mitään.

Hyvä idea.

Joo, todella hyvä idea. Koulutus ja terveydenhuolto loppuisi siihen, mutta eipä niitä toki mihinkään tarvitakaan.

Vierailija
126/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalle ei nousut tunnu missään.

Voivotellaan hintojen nousua ja jatketaan sijoittelua.

Järkeistäminen peliin.

Me asutaan kerrostalossa, auto myytiin, siirrytty kotiin töihin.

Hyvin voi jatkaa samaa tasoa elämisessä

...Kohta puoli miljoonaa suomalaista perhettä kokevat uudet sähkönhinnat.

Tulee muuten koskettamaan.

Vierailija
127/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa palkka- ja palkkiotulojen mediaani oli 2875 euroa, joten eu:n käyttämä 60% köyhyysraja tarkoottaa, että kaikki jotka tienaa alle 1725 euroa kuukaudessa ovat köyhiä.

Minulla on eri käsitys köyhyydestä

Vierailija
128/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloista voi päätellä, että opettajien palkka romahtamaisi, eikä sairaanhoitajille maksettaisi enää mitään.

Hyvä idea.

Joo, todella hyvä idea. Koulutus ja terveydenhuolto loppuisi siihen, mutta eipä niitä toki mihinkään tarvitakaan.

Eipä ole loppunut jenkeissäkään. Sen sijaan alalle ei enää päädy narsistihägejä, jotka kuvittelevat että mistä tahansa tekemästään työstä pitää saada 5 tonnia palkkaa.

No, tämä Suomen systeemi romahtaa omaan mahdottomuuteensa, ja sitten tehdä Ruotsin tyylin kerralla ratkaisu. Saattaa koskea kovasti julkisen puolen työntekijöihin. Voi hoitajat, minkä teitte.

Vierailija
129/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea.

Eipä ole loppunut jenkeissäkään. Sen sijaan alalle ei enää päädy narsistihägejä, jotka kuvittelevat että mistä tahansa tekemästään työstä pitää saada 5 tonnia palkkaa.

No, tämä Suomen systeemi romahtaa omaan mahdottomuuteensa, ja sitten tehdä Ruotsin tyylin kerralla ratkaisu. Saattaa koskea kovasti julkisen puolen työntekijöihin. Voi hoitajat, minkä teitte.

Ei Suomen talous enää kestä hyysäystä, kun hyysättävien määrä kasvanut ja samalla valtiolle tuottavia tehtaita lopettanut tai vaihtanut konttorin jonnekin muualle

Joko jostakin palvelusta on luovuttava tai sossutukia vähennettävä. Kaikkea ei voi saada

Vierailija
130/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla nousevat taas monen elintarvikkeen hinnat.

Vierailija
131/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi viikolla nousevat taas monen elintarvikkeen hinnat.

Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Vierailija
132/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätin etten jatkossa osta enää muuta kuin ruokaa. Sen lisäksi maksan asumistustannuksia. Mihinkään muuhun en käytä rahaa ja toivon että muutkin tekevät näin niin saadaan suomi oy konkurssiin asap.

Kampaamot, kosmetologit, hierojat, ravintolat ym on kohta hätää kärsimässä

Näitähän ei kukaan oikeasti tarvitse, joten en tiedä onko se niin huono asia. Samoin pikamuotikaupat, krääsäkaupat, pikaruokalat, kahvilat joissa myydään epäterveellisiä ruokia... Onko se lopulta niin paha, että tällaisia turhuuksia kaatuu? Tiedän ajattelevani valtavirrasta poikkeavalla tavalla, mutta sekä ihmisille että maapallolle olisi hyvä palata perusasioihin ja paljon hillitympään kulutukseen. Elän hyvin askeettisesti, paikkaan vaatteeni ja leikkaan itse hiukseni, en meikkaa ja kyllähän siitä minua pilkataan jatkuvasti. Se ei vaan enää osu, koska luonnontuhoajat itse ansaitsevat pilkan, en minä.

Mä kyllä tarvitsen hierojaa. Saa paljon helpotusta kroonisiin kipuihin ja vaivoihin. 

Hierojat kuuluvat terveydenhuoltoon, joten aika outoa nähdä heidät tarpeettomina.

Vierailija
133/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin pitkälle vietyyn ajatteluun harva tällä palstalla kykenee. Eräs sukulainen joutui olemaan puolisen vuotta sairaalassa, jaksoon sisältyi myös tehohoitoa ja useita leikkauksia ym. Sairastelunsa maksoi yhteiskunnalle n. 800 000€. Kyllä julkista puolta vähättelevien hymy hyytyisi, jos moinen lasku itselle tipahtaisi postiluukusta.

Tätä varten se vakuutusjärjestelmä on siellä olemassa. Se toimii hyvin, muttei toki ole täydellistä. Laatu on myös parempi kuin Suomessa.

Vierailija
134/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että aika moni liioittelee täällä. Minulla jää vuokran jälkeen 500e käteen ja kyllä sillä summalla pystyy käymään pitsalla, baareissa yms. Joka kuukausi säästän pienen summan hätävaratilille. Käytän n. 300e kuussa ruokaan ja loput sitten huvituksiin. Koskaan ei ole tarvinnut jättää lääkkeitä ostamatta.

Vierailija
135/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen valittaa joka asiasta. Suomessa kaupungin vuokra- asunnotkin on luksusta moneen muuhun maahan verrattuna.

Vierailija
136/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että aika moni liioittelee täällä. Minulla jää vuokran jälkeen 500e käteen ja kyllä sillä summalla pystyy käymään pitsalla, baareissa yms. Joka kuukausi säästän pienen summan hätävaratilille. Käytän n. 300e kuussa ruokaan ja loput sitten huvituksiin. Koskaan ei ole tarvinnut jättää lääkkeitä ostamatta.

Saan työmarkkinatukea joten todellakin jää tärkeitä lääkkeitä ostamatta.

Vierailija
137/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätin etten jatkossa osta enää muuta kuin ruokaa. Sen lisäksi maksan asumistustannuksia. Mihinkään muuhun en käytä rahaa ja toivon että muutkin tekevät näin niin saadaan suomi oy konkurssiin asap.

Kampaamot, kosmetologit, hierojat, ravintolat ym on kohta hätää kärsimässä

Niin, minä käyn kahden vuoden välein kampaajalla ja lapsilta leikkaan itse hiukset. Tämä on yksi keino säästää rahaa. Näin on menty vuosia. Olisi ihanaa jos pääsisi vaikka jalkahoitoon, mutta jos täytyy valita ostaako ruokaa vai hemmotteleeko itseään niin kyllä se raha ruokaan menee. Ei paljon naurata. Meillä on on kuitenkin asiat hyvin moniin muihin verrattuina.

Vierailija
138/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen suurimmat raaka-ainetoimittajat sikailee. hintoja nostetaan tuottajille 10 krt vuodessa, vaikka eurooppalaiset valmistajat nostaa 1 kerran. nyt on lupa tehdä tiliä ja se on väärin. nyt palkataan uusia myyjiä kymmenittäin, vaikka asiakkaat menee konkkaan. hullua. ne kuulemma selviää tästä lamasta, jotka sikailee eniten. kilttien yritykset tapetaan.

Vierailija
139/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 euroa ruokaan kuussa on aika ylellistä, jos on kyse yhdestä ihmisestä. Mulla on varaa laittaa max. 180 euroa kuussa ja näillä hinnoilla alkaa olla aika tiukkaa jo.

Vierailija
140/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te valitatte? Lukekaa itsellenne korkeakoulututkinto niin saatte silloin parempaa palkkaa, koulutustaso määrittää palkkatason.

Jos sinulla on amk tutkinto ja valitat huonoa palkkaa niin opiskele sitten lisää niin palkkatasosi nousee.

Kauppatieteiden maisteri VM 2016.

Olen työtön. Pari kertaa kaupassa ollut töissä auttelemassa, lähinnä kassalla. Moni muu kurssikaveri samassa tilanteessa. Käytännössä 8/10 on pätkätöissä.

Koulutuksella ei Suomessa tee mitään, koska kaikilla ja sen äidillä on sellainen. Tuuri valtaa työmarkkinoita, ja 12-vuotiaan näköiset työvoimatoimistojen edustajat valitsevat "sopivat" työntekijät ymmärtämättä mistään mitään, parhaimmillaan pelkälllä peruskoulutuksella tai lukiolla.

Eli ha*sta p*ska. Vai pitäisikö tästä vielä opiskella tohtoriksi?

Älä nyt. Justiinsa oltiin huolissaan kun riittävän moni ei hanki korkeakoulututkintoa. Kylläpä kannatti päntätä ja stressata. Olis pitänyt mennä suoraan amikseen. Mutta hys, tästä ei saa puhua. T:toinen työtön KTM