14 tunnin pätkäpaasto & 2 ateriaa päivässä, mikä meni vikaan?
Lähtöpaino oli 98 kiloa mitoilla 164 cm/98 kg. Mikä ihme on mennyt metsään, kun kiloja onkin jo 103 entisten sijasta? Osaako kukaan pätkäpaastonnut/laihduttanut/muutoin asioista perillä oleva selittää? Kiloja on siis tullut tahtiin kilo/viikko:(
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
No jos syöt 1200 kaloria jokaisen ruuan aikana, on silloin päivän saannit 2400 kaloria.
Puhumatta siitä, että tuollainen paastoaminen syö sun lihaksia. Mitä pienemmät lihakset sitä vähemmän kulutat ja täten voit vähemmän syödä.
Nämähän luulee että kaikki painon putoaminen on 100% vähentynyttä rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Noh, ekana tulee mieleen, että oletko syönyt aivan eeppisen epäterveellisiä ruokia ne kaksi ateriaasi? Esimerkiksi jos lihapiirakkaa ja sipsiä vetää kahdesti päivässä ja muun ajan paastoaa, niin varmasti lihoo silti.
No aika monta lihistä saa sipsipussin lisäksi vetää että jää plussakaloreille. Että ei se ruuan laatu vaikuta jos kalorit jäävät kuitenkin miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkien juttu tämä pätkäpaasto. Helppoa on toteuttaa, kun tulee lähes itsestään.
Voi olla noinkin. Tosin itse laihdutin yli 20 vuotta sitten 15kg syömällä vain kerran päivässä. Nykyisin mun mielestä 14h ei edes ole mikään paasto, joku pari-kolme päivää syömättä on. En ymmärrä ihmisiä joilla on edes aikaa syödä monta kertaa päivässä, ellei sitten ole työtön erakko.
Mutta joo, olen hoikka. En noudata minkäänlaista ruokarytmiä, syön silloin kun on oikeasti nälkä, en kellon mukaan.
Onkohan paastoaminen hidastanut sun aivotoimintaa jos et ymmärrä miten ihmiset ehtivät syödä päivän aikana useamman kerran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos syöt 1200 kaloria jokaisen ruuan aikana, on silloin päivän saannit 2400 kaloria.
Puhumatta siitä, että tuollainen paastoaminen syö sun lihaksia. Mitä pienemmät lihakset sitä vähemmän kulutat ja täten voit vähemmän syödä.
Nämähän luulee että kaikki painon putoaminen on 100% vähentynyttä rasvaa.
Mikä on surullista, koska se johtaa naisilla melkein aina siihen jojoiluun.
Syödään vähemmän, liikutaan enemmän (mutta vain aerobista liikuntaa, kuten jumppa ja lenkit)= laihdutetaan, mutta menetetään myös lihaksistoa.
Menetetään lihaksistoa = henkilö kuluttaa nyt vähemmän kaloreita, kuin aikaisemmin
Henkilö kuluttaa vähemmän kaloreita = joutuu joko vähentämään syömistä tai liikkumaan enemmän, jotta voisi yhä laihtua.
Jossain vaiheessa normi kulutus tippuu sinne 1200 kalorin kohdalle päivää kohti ja sitten ihmetellään miksi lihotaan niin nopeasti ja ihan olemattomista määristä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet 14h syömättä? Ei tuo ole mikään paasto.
se onkin pätkäpaasto
Ei se ole edes pätkäpaasto! Älkää vastatko trollille. 8h syömisikkuna lasketaan jo pätkäpaastoksi. Jotkt tekee siitä vielä tiuekmman jos pystyvät.
Sinä et ole mikään ylin auktoriteetti määräämään, minkä mittainen syömistauko on pätkäpaastoa ja minkä ei. Jos netistä etsii tietoa sanalla "pätkäpaasto", niin paastoaika voi olla ihan mitä tahansa.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Kyllä se 14 tuntia on vähin aika syömättä, että se on pätkäpaastoa. Ei kaikki kyllä ihan ymmärrä sen paaston merkitystä tai vaikutusta, joten silloinhan sitä heittää tuollaista "paastoaika voi olla mitä tahansa"-läppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkien juttu tämä pätkäpaasto. Helppoa on toteuttaa, kun tulee lähes itsestään.
Voi olla noinkin. Tosin itse laihdutin yli 20 vuotta sitten 15kg syömällä vain kerran päivässä. Nykyisin mun mielestä 14h ei edes ole mikään paasto, joku pari-kolme päivää syömättä on. En ymmärrä ihmisiä joilla on edes aikaa syödä monta kertaa päivässä, ellei sitten ole työtön erakko.
Mutta joo, olen hoikka. En noudata minkäänlaista ruokarytmiä, syön silloin kun on oikeasti nälkä, en kellon mukaan.Onkohan paastoaminen hidastanut sun aivotoimintaa jos et ymmärrä miten ihmiset ehtivät syödä päivän aikana useamman kerran?
Haha, varmasti just se 😄 Ehtiihän sitä toki, jos haluaa hätäisesti tunkea jotain sämpylää naamariin matkalla töistä uimahalliin/ kirjastoon/ kauppaan/ mihin ikinä tmv. Itse syön mieluummin rauhassa ajan kanssa joko kotona tai ravintolassa. Teen fyysistä työtä asiakaspalvelualalla ja hyvin harvoin edes yritän syödä työpäivän aikana kun joku keskeyttää kuitenkin. Lisäksi olen huomannut, että kun siirrän nälkää enkä ole heti pupeltamassa jotakin kun pikkuisen nälättää, sitä vähemmän vatsalaukkuuni mahtuu. Ja hyvä niin, säästyy ruokarahaa eikä vyötäröllä pyöri ylimääräistä rengasta. Ja olo on hyvä ja energinen.
Eri ihmisille sopii erilainen ruokarytmi, tärkeintä onkin löytää itselleen paras ja luontaisin.
Ehkä ap:lle sopii se 5 pientä annosta päivässä. Mulle se ei taas käy ollenkaan, kerran yritin ja lihoin. Oma luonnollinen ruokqrytmini on 8:16 pätkäpaasto eli aamupala ei mistu ollenkaan, syön sen lounasaikaan, sitten n klo 16-17 välillä yksi ruoka ja illalla n 20 aikaan iso setti kunnonruokaa maha täyteen, ettei tule yöllä nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisille sopii erilainen ruokarytmi, tärkeintä onkin löytää itselleen paras ja luontaisin.
Ehkä ap:lle sopii se 5 pientä annosta päivässä. Mulle se ei taas käy ollenkaan, kerran yritin ja lihoin. Oma luonnollinen ruokqrytmini on 8:16 pätkäpaasto eli aamupala ei mistu ollenkaan, syön sen lounasaikaan, sitten n klo 16-17 välillä yksi ruoka ja illalla n 20 aikaan iso setti kunnonruokaa maha täyteen, ettei tule yöllä nälkä.
Oli muuten uskomattoman ärsyttävää kun lapsena ja nuorena aina jankutettiin sitä miten "Aamiainen on päivän tärkein ateria" ja väkisin tuputettiin eikä mene perille, että kun EI OLE NÄLKÄ S**TANA.
Onneksi olen jo 4-kymppinen eikä aamupalan puuttumista enää kukaan katso kieroon. Terveisin hoikka iltasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap:lle sopii se 5 pientä annosta päivässä. Mulle se ei taas käy ollenkaan, kerran yritin ja lihoin. Oma luonnollinen ruokqrytmini on 8:16 pätkäpaasto eli aamupala ei mistu ollenkaan, syön sen lounasaikaan, sitten n klo 16-17 välillä yksi ruoka ja illalla n 20 aikaan iso setti kunnonruokaa maha täyteen, ettei tule yöllä nälkä.Oli muuten uskomattoman ärsyttävää kun lapsena ja nuorena aina jankutettiin sitä miten "Aamiainen on päivän tärkein ateria" ja väkisin tuputettiin eikä mene perille, että kun EI OLE NÄLKÄ S**TANA.
Onneksi olen jo 4-kymppinen eikä aamupalan puuttumista enää kukaan katso kieroon. Terveisin hoikka iltasyöjä.
Toi lause on murotehtaan mainoslause. Siitä huomaa, miten suuri vaikutus on mainonnalla. Ilman mitään perusteita kyseistä lausetta käyttää jopa ravitsemusterapeutit. Voi huhhuh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap:lle sopii se 5 pientä annosta päivässä. Mulle se ei taas käy ollenkaan, kerran yritin ja lihoin. Oma luonnollinen ruokqrytmini on 8:16 pätkäpaasto eli aamupala ei mistu ollenkaan, syön sen lounasaikaan, sitten n klo 16-17 välillä yksi ruoka ja illalla n 20 aikaan iso setti kunnonruokaa maha täyteen, ettei tule yöllä nälkä.Oli muuten uskomattoman ärsyttävää kun lapsena ja nuorena aina jankutettiin sitä miten "Aamiainen on päivän tärkein ateria" ja väkisin tuputettiin eikä mene perille, että kun EI OLE NÄLKÄ S**TANA.
Onneksi olen jo 4-kymppinen eikä aamupalan puuttumista enää kukaan katso kieroon. Terveisin hoikka iltasyöjä.Toi lause on murotehtaan mainoslause. Siitä huomaa, miten suuri vaikutus on mainonnalla. Ilman mitään perusteita kyseistä lausetta käyttää jopa ravitsemusterapeutit. Voi huhhuh!
Niinpä. Ei sillä kellonajalla ole mitään väliä moneltako syö. Monissa maissa illallinen on ihan normaalisti tyyliin klo. 22, Suomessa silloin pitäisi olla jo nukkumassa koska Suositukset.
Ap, syöt aivan liikaa. Siinä se vika kun kerran kysyit.
Oletko kokeillut muutella aterioiden koostumusta?
Proteiini on tärkeä, sen päivittäisen tarpeen pitäisi tulla täyteen joka päivä. Samoin rasvojen kanssa, esim. Finelistä saa itselleen hyvät speksit joiden avulla voi suunnitella päivän ateriat.
Hiilihydraatit ja niiden "rytmitys " on ollut omalla kohdalla ratkaiseva, hyviä hitaita hiilareita sillä paastoa edeltävällä aterialla. Itse syön usein viimeiseksi puuroa, ei mitään pikapuuroa vaan joko suurimoista tai isoista hiutaleista keitettyä vanhanaikaista ja todella täyttävää puuroa. Joskus voisilmä, joskus esim. omenaraastetta tai sokeritonta marjasosetta ja joskus taas sokeritonta maapähkinävoita&banaania sen puuron päällä.
Eikä tule nälkä ennen aamua. Itse asiassa aamulla usein jatkan paastoa 2-3 tuntia ja juon pari lasillista vettä ennen ensimmäistä ateriaa joka työpäivän rytmistä riippuen on joko pieni aamiainen tai lounas.
Kannattaa kokeilla ja kuunnella kehoa mikä sopii.
Jos tulee jotain mystisiä mielitekoja, voi säätää annoksia mutta kyseessä voi olla myös ihan muutoksen aiheuttama vastaveto.
Jos olet päättänyt muuttaa elämäntapoja, mielitekoja yms kiusankappaleita tulee aina mutta niistä pääsee yli kun vaan jatkaa.
Juo vaikka lasillisen vettä (usein keho kertoo janosta ja ihminen syö juomisen sijaan) ja ottaa vaikka kourallisen pähkinöitä+rusinoita, niistä saa hyviä rasvoja ja makeutta.