14 tunnin pätkäpaasto & 2 ateriaa päivässä, mikä meni vikaan?
Lähtöpaino oli 98 kiloa mitoilla 164 cm/98 kg. Mikä ihme on mennyt metsään, kun kiloja onkin jo 103 entisten sijasta? Osaako kukaan pätkäpaastonnut/laihduttanut/muutoin asioista perillä oleva selittää? Kiloja on siis tullut tahtiin kilo/viikko:(
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, ettei tuo ole sinun juttusi. Eikös painonhallinnassa ainakin pidemmällä jänteellä ole se idea, että hillitöntä nälkää ei saisi tulla, ettei mene ahmimiseksi. Tai sitten niiden aterioiden pitäisi olla jotenkin ihan erilaisia. Joillakin tuo varmaan onnistuu hyvinkin, mutta sinulle jokin toinen tapa on varmaan parempi. Esim. oma poikani on luontainen pätkäpaastoaja, lopetti aamupalan syömisen jo esiteini-iässä, eikä nyt aikuisenakaan sitä syö. Hänellä kroppa "herää" vasta myöhemmin eli ei hänellä ole aamulla minkäänlaista ruokahaluakaan.
Sama minulla. Aamulla ja aamupäiväivisin ei ole nälkä. Työpäivän olen energinen ja jaksan hyvin. Ensimmäinen ruoka töiden jälkeen klo 14-16 ja lisänä sitten iltapala ja ennen nukkumaanmenoa vielä hedelmä/porkkanoita tmv kevyttä purtavaa.
Olet 14h syömättä? Ei tuo ole mikään paasto.
Vierailija kirjoitti:
se onkin pätkäpaasto
Itse noudatan 6:18 -mallia, "aamupala" n. klo 15 ja ilta-ateria n. 21. Siinä välissä voi syödä niin paljon kuin ehtii. Vettä juon toki paljon. Kiloja tippui parikymmentä aluksi, hiljalleen. Nyt olen ollut jo pari vuotta ihannepainossa, ja jos joskus repsahdan, pystyn helposti pudottamaan ylimääräiset kertymät. Joskus pidän tahallista parin kolmen kilon lihotuskuuria, ettei keho totu liikaa.
Mä laihdutin pätkäpaastolla, mutta pidin aina 16h paastoa. Ruokaikkunan aikana söin noin kolme kertaa ja silloin järkevää perusruokaa, mutta vain yhden lautasellisen. Helppoa oli ja paino tippui kun itsestään. Millään muulla tavalla en ole onnistunut ja jatkan samaa edelleen neljättä vuotta, vaikkei ole pudotettavaa ja syönkin nyt toki enemmän, kun ei ole enää varaa laihtua.
Kaikille tämä ei ilmeisesti toimi hyvin, mutta itselleni oli ihan käänteen tekevä muutos, terveydellisistä muutoksista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, ettei tuo ole sinun juttusi. Eikös painonhallinnassa ainakin pidemmällä jänteellä ole se idea, että hillitöntä nälkää ei saisi tulla, ettei mene ahmimiseksi. Tai sitten niiden aterioiden pitäisi olla jotenkin ihan erilaisia. Joillakin tuo varmaan onnistuu hyvinkin, mutta sinulle jokin toinen tapa on varmaan parempi. Esim. oma poikani on luontainen pätkäpaastoaja, lopetti aamupalan syömisen jo esiteini-iässä, eikä nyt aikuisenakaan sitä syö. Hänellä kroppa "herää" vasta myöhemmin eli ei hänellä ole aamulla minkäänlaista ruokahaluakaan.
Sama minulla. Aamulla ja aamupäiväivisin ei ole nälkä. Työpäivän olen energinen ja jaksan hyvin. Ensimmäinen ruoka töiden jälkeen klo 14-16 ja lisänä sitten iltapala ja ennen nukkumaanmenoa vielä hedelmä/porkkanoita tmv kevyttä purtavaa.
Iltapainotteinen ruokavalio siis sulla. Ja silti pätkäpaastoat?
Pätkäpaasto sopii monille niille, joilla on muutenkin iltapainotteinen tapa ruokailutapa. Kaipa se pikkuhiljaa olisi aika aloittaa päivän syönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se onkin pätkäpaasto
Ei se ole edes pätkäpaasto! Älkää vastatko trollille. 8h syömisikkuna lasketaan jo pätkäpaastoksi. Jotkt tekee siitä vielä tiuekmman jos pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se onkin pätkäpaasto
Ei se ole edes pätkäpaasto! Älkää vastatko trollille. 8h syömisikkuna lasketaan jo pätkäpaastoksi. Jotkt tekee siitä vielä tiuekmman jos pystyvät.
Sinä et ole mikään ylin auktoriteetti määräämään, minkä mittainen syömistauko on pätkäpaastoa ja minkä ei. Jos netistä etsii tietoa sanalla "pätkäpaasto", niin paastoaika voi olla ihan mitä tahansa.
Paastot on perseestä jos haluaa laihduttaa. Oletko kuullut koskaan, että vain syömällä voi laihtua. Pitää syödä oikeita runsaasti proteenia sisältäviä ruokia ja hiilihydraatteja myös kaivataan, muttei älyttömiä määriä. Sokereita ei välttämättä tarvita lainkaan, mutta rasvaa tarvitaan. Netti on täynnä hyviä ohjeita kuinka saat kaiken tarvitsemasi, pieninä usein syötyinä annoksina.
Itse muutin elämäntapani ruokailun suhteen n. 10 v sitten. Elämä oli melko hektistä ja söin mitä sattui, milloin kerkesin ja se alkoi sitten vaa-assa näkymään, väsytti, hengästyin helposti ja kaiken tekeminen alkoi vaatimaan ylimääräisiä ponnistuksia.
Lähtökohtani oli 161/87. Tänä päivänä on mitat 161/52 ja samassa koossa olen ollut jo 8 v ajan. (vyötärömitta 72 cm). Jatkan siis edelleen samoilla ruokailutottumuksilla ja n 2 v kesti saavuttaa tavoite, joka jäi pysyväksi. Kaloreita en ikinä ole laskenut, en ole juonut litratolkulla vettä, vaan ainoastaan silloin kun janottaa. Nestettä saa muustakin kuin vedestä. Makeat herkut ei ole koskaan ollut mun juttu, eikä ole edelleenkään. Syön niin säännöllisesti kun ikinä mahdollista. Annoskoko on edelleen per areria melko pieni, mutta monipuolinen ja iltapala on n klo 20.00 jonka jälkeen en syö ennenkuin aamupalan.
Liikuntaa toki harrastin ja harrastan edelleen monessakin eri muodossa ja sillä olen välttänyt roikkuvan ihon.
Olo on hyvä, mieli virkeä, jaksaa paremmin, energiaa riittää vaikka kuinka. Yllättynyt olen vain siitä, jotta kuvittelin terveellisen ja monipuolisen ruoan hankkimisen tulevan tosi kalliiksi, mutta eipäs niin käynytkään. Päinvastoin, kun kaikki jonnii joutava "roskaruoka" ja turhat napostelu tarvikkeet jäi pois alkoi se tuntua myös pankkitilin saldossa positiivisena ilmiönä.
Tsemppiä sinulle, mutta suosittelen unohtamaan kaikenlaisen pikahömpän, sellainen ei tuo tullessaan pysyvää tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se onkin pätkäpaasto
Sinä et ole mikään ylin auktoriteetti määräämään, minkä mittainen syömistauko on pätkäpaastoa ja minkä ei. Jos netistä etsii tietoa sanalla "pätkäpaasto", niin paastoaika voi olla ihan mitä tahansa.
14h on normaali nukkumisaika+ illasta/aamusta muutama tunti, jolloin on normaalia olla syömättä. Eihän normaalisti ihminen syö illasta, jolloin on hyvä olla syömättä ennen nukkumaanmenoa, ja heti aamulla uudestaan? Minäkin voi sanoa paastoavani 12h. Kai se tulee paastottua kun en unissani syö:D
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin pätkäpaastolla, mutta pidin aina 16h paastoa. Ruokaikkunan aikana söin noin kolme kertaa ja silloin järkevää perusruokaa, mutta vain yhden lautasellisen. Helppoa oli ja paino tippui kun itsestään. Millään muulla tavalla en ole onnistunut ja jatkan samaa edelleen neljättä vuotta, vaikkei ole pudotettavaa ja syönkin nyt toki enemmän, kun ei ole enää varaa laihtua.
Kaikille tämä ei ilmeisesti toimi hyvin, mutta itselleni oli ihan käänteen tekevä muutos, terveydellisistä muutoksista puhumattakaan.
-
Kyllä kehosi käy säästöliekillä ja jos tuota teet edelleen ei siitä loppupeleissä hyvä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se onkin pätkäpaasto
14h on normaali nukkumisaika+ illasta/aamusta muutama tunti, jolloin on normaalia olla syömättä. Eihän normaalisti ihminen syö illasta, jolloin on hyvä olla syömättä ennen nukkumaanmenoa, ja heti aamulla uudestaan? Minäkin voi sanoa paastoavani 12h. Kai se tulee paastottua kun en unissani syö:D
unissaan tulee paastottua, onhan sen jälkeen breakfast.
Suklaalevy yli 1000kcal,pelkkä pätkittely ei auta mitään jos syö tauolla.
No jos syöt 1200 kaloria jokaisen ruuan aikana, on silloin päivän saannit 2400 kaloria.
Puhumatta siitä, että tuollainen paastoaminen syö sun lihaksia. Mitä pienemmät lihakset sitä vähemmän kulutat ja täten voit vähemmän syödä.
Yleensä paastoaminen vähentää nälän tunnetta. Olen pätkäpaastonnut nyt yli kolme vuotta, eikä minulla ole mikään hullu nälkä, vaikka olisin 18 tuntia syömättä.
Ihmiselle usein tulee nälkä silloin, kun hän tavallisesti syö. Keho tottuu saamaan ruokaa tiettyinä aikoina. Jatkuva napostelu vain ylläpitää nälkää. Ei ole terveellistä nostaa verensokeria koko ajan, vaikka sitä jatkuvasti hoetaankin.
Mutta selvähän se on, että ei pätkäpaasto itsessään laihduta. Ihminen laihtuu ja lihoo sen mukaan, paljonko kuluttaa ja syö kaloreita.
Itselle pätkäpaasto on toiminut painonhallinnasta niin, että ensin laihdutin laskemalla kaloreita ja sitten ylläpitovaiheessa aloin pätkäpaastota. Mutta suurin syy pätkäpaastoon on minulle terveys. Paaston terveyshyödyistä on viime vuosina kertynyt paljon tutkimusnäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa, kun pelkäät paniikissa kuolevasi nälkään sen paaston aikana.
Voi kai pitää paikkaansa. Olin kahden vaiheilla tuon pätkäpaaston pituuden ja ateriarytmien suhteen. Tosi hoikka ystävätär varoitti noin pitkistä ateriaväleistä ja vihjaisi niiden johtavan ahmimiseen. Nälkä on tosiaan hirmuinen, kun on ollut 14 tuntia syömättä.
Siis söitkö ilman mitään kalorirajoituksia? Sehän selittää kaiken,lisäksi lihasten hupeneminen energiaksi vähentää energiankulutusta.
No tuota se hoikka ystävätärkin koitti selittää, kun taas toinen sanoi, että em. henkilö tahtoo salaa kilojeni pysyvän ja suositteli tätä 14 tunnin pätkäpaastoa ja kahden ruokailukerran mallia. Pakko tunnustaa, että ateriakoot ovat kasvaneet ja koko homma on kääntynyt päälaelleen.