Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14 tunnin pätkäpaasto & 2 ateriaa päivässä, mikä meni vikaan?

Vierailija
19.10.2022 |

Lähtöpaino oli 98 kiloa mitoilla 164 cm/98 kg. Mikä ihme on mennyt metsään, kun kiloja onkin jo 103 entisten sijasta? Osaako kukaan pätkäpaastonnut/laihduttanut/muutoin asioista perillä oleva selittää? Kiloja on siis tullut tahtiin kilo/viikko:(

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa, kun pelkäät paniikissa kuolevasi nälkään sen paaston aikana.

Voi kai pitää paikkaansa. Olin kahden vaiheilla tuon pätkäpaaston pituuden ja ateriarytmien suhteen. Tosi hoikka ystävätär varoitti noin pitkistä ateriaväleistä ja vihjaisi niiden johtavan ahmimiseen. Nälkä on tosiaan hirmuinen, kun on ollut 14 tuntia syömättä.

Ääliömäistä touhua

Normaalisti 14 tunnin yöpaaston aikana elimistö siirtyy rasvanpolttotilaan, joka jatkuu niin kauan, kunnes se katkaistaan syömällä aamiaista. Ilmeisesti tämä rasvanpoltto sinulla häiriintyy jostain syystä, kun heti aamulla on noin kova nälkä. Voi olla että ns. Aamunkoittoilmiö, eli maksan aloittama glukoosintuotanto on normaalia voimakkaampi, tai sinulla on insuliiniresistenssi, joka estää sokerin hyväksikäytön soluissa. Oletko käynyt lääkärissä mittaamassa verensokeria tai insuliinitasoja?  Verensokeri voi olla pitkään normaalin viitekehyksessä, vaikka insuliinitasot olisivat taivaissa. 

Vierailija
82/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot annokset ja liikaa hiilihydratteja. Pätkäpaaastossakin pyritään ketoosin. Täytyy syödä hillitysti hiilihydraatteja. Toisaalta oletko ihan varmasti ollut pätkäpaastolla etkä ole juonut kahvia tai napostellut jotain?

En ole napostellut, mutta noiden kahden aterian koot ovat kyllä kasvaneet. Varsinkin aamupäivisin nälkä on ollut aivan kamala.

Eihän tuossa ole nyt mitään järkeä, ei ikinä mitään 2 hengen annoksia, normaalit annoskoot tietenkin joka aterilla. :)

Jolloin pätkäpaastosta tuleekin perinteinen kitukuuri, eli rankkaan kalorirajoitukseen perustuva laihdutus. Itse kokeilin sitä ja tosiaan alkuun kävi kuten ap:lle, aloin syödä enemmän enkä laihtunut. Sitten päätin että mun täytyy alkaa syödä kuten ennenkin paitsi syömisikkunan ajan vaan, eli jätin päivällisen ja iltapalan pois koska ne ei ollut mun syömisikkunan aikana. Söin vain aamupalan ja lounaan ja pienen välipalan ennen kuin syömisikkuna loppui. Joo, toki aloin laihtua kun noin 800 kcal päivästä jäi syömisiä pois, mutta nälkähän siitä tuli, ensin pieni ja hallittava, parissa viikossa järjetön nälkävelka joka sai lopulta repsahtamaan kun tuli vähän vastoinkäymisiä töissä.

Niin, oikotietä hoikkuuteen ei ole. Pientä nälkää pitää sietää aterioiden välillä.

Väärin. Nälkää ei tarvitse tuntea kun syö oikeita asioita ja tarpeeksi usein. Paino putoaa eniten nimenomaan syömällä ja lisää putoaa liikkumalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni ollut aamusyöjä. Saatan hetätä nälkään!

Niin kauan, kun pystyin syömään heti herättyäni aamupalan (30 v), painoni oli alipainon puolella. Sitten elämä tuli vastaan (lapsia, koiria jne) ja pääsin syömään aamiaisen vasta 2-3h heräämisestä. Paino nousi 30kg! Minulla oli koko päivän hirveä nälkä! Ja sitten tuli koko ajan syötyä.

Nyt syön taas edes jotain pientä heti herättyä (vaikka jukurtti+kaurahiutaleita tai chiaa) j nälkää ei tule. 4 viikossa pudonnyt 4kg, melkein 5kg.

14 tuntia ei ole mielestäni kuitenkaan mikään paasto, se tulee helposti, jos illalla syö juuri ennen klo19 ja sit aamulla seuraavan kerran klo 9  - loma-ajan perusaikataulu?

Vierailija
84/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä se on 16 tuntia putkeen syömättä ja sitten 8 tunnin aikana syödään koko päivän ruuat. Näin olen onnistunut pitämään painon alle 90 kilossa. Herkuttelun lopettaminen tiputti alle 80 kiloon, mutta se ei ollut kivaa pidemmän päälle olla ilman herkkuja.

Vierailija
85/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa, kun pelkäät paniikissa kuolevasi nälkään sen paaston aikana.

Voi kai pitää paikkaansa. Olin kahden vaiheilla tuon pätkäpaaston pituuden ja ateriarytmien suhteen. Tosi hoikka ystävätär varoitti noin pitkistä ateriaväleistä ja vihjaisi niiden johtavan ahmimiseen. Nälkä on tosiaan hirmuinen, kun on ollut 14 tuntia syömättä.

Olen pätkäpaastoillut vuosia ja omalla kohdalla se vaatii sen, että välillä pidän taukoa paastoilusta. Esim. jos olen aamulla oikeasti nälkäinen niin syön. Samoin jos tulee päivällä kovempi nälkä niin syön. Jos on nälkäinen ja "nääntynyt" olo on viisaampaa syödä kuin kituuttaa silloin jollain paastolla. 

Paasto kun voi hyvin helposti vaihtua tilaksi jossa keho lähtee sille paljon puhutulle säästöliekille. Jos olen viikon pätkäpaastolla arkisin niin viikonloppuna on viimeistään himmattava ja syötävä aamiaista (jätän yleensä sen pois). Tämä nyt ei ole mikään neuvo vaan kerron mikä itselläni auttaa pysymään tasapainossa. 

Vierailija
86/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On matemaattinen mahdottomuus lihoa jos syö alle kulutuksen.

Syöt liikaa.piste.

Ei muuten välttämättä ole. Minulla oli takavuosina työkaveri, jonka takamus oli niin leveä, ettei meinannut mahtua ovesta sisään. Lounaaksi söi puolikkaan vesimelonin, ja kaikki ruoka oli vastaavaa. Oli nuorena sairastunut harvinaiseen tautiin, jossa aineenvaihdunta ei toimi.

Eli tyyppi oli elänyt 15 vuotta vesimelonilla ja paino 150 kg.

15 vuotta yhdellä vesimelonilla? Ja painaa 150 kg. No mahtaa olla iso vesimeloni. Kysyin tekoälyltä, niin kertoi että vesimelonin pitäisi painaa tuolloin 55 tonnia. En ihmettele, jos on paaston alossa ollut pötsi hieman täynnä.

Vierailija
87/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs sille voi kun Ap on latvasta laho ja aivan tyhmä tapaus. On selvästi liian monta kertaa pudonnut pää edellä asfalttiin.

Pikapaastoja ja dieettejä. Voi herran jestas että ihmiset on vielä 2026 noin helvetin tyhmiä, että uskovat tuolla tavalla laihtuvansa. Jos laihtua haluaa se on koko elämän mittainen remontti aivan kaikkeen. Eikä mitään huuhaa vippaskonsteja. 

Ei juma että mä vihaan ihmisiä.

Vierailija
88/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa.piste.

Ei muuten välttämättä ole. Minulla oli takavuosina työkaveri, jonka takamus oli niin leveä, ettei meinannut mahtua ovesta sisään. Lounaaksi söi puolikkaan vesimelonin, ja kaikki ruoka oli vastaavaa. Oli nuorena sairastunut harvinaiseen tautiin, jossa aineenvaihdunta ei toimi.

15 vuotta yhdellä vesimelonilla? Ja painaa 150 kg. No mahtaa olla iso vesimeloni. Kysyin tekoälyltä, niin kertoi että vesimelonin pitäisi painaa tuolloin 55 tonnia. En ihmettele, jos on paaston alossa ollut pötsi hieman täynnä.

Luetun ymmärtäminen?

Söi joka päivä lounaaksi puolikkaan vesimelonin.

Vierailija
89/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs sille voi kun Ap on latvasta laho ja aivan tyhmä tapaus. On selvästi liian monta kertaa pudonnut pää edellä asfalttiin.

Pikapaastoja ja dieettejä. Voi herran jestas että ihmiset on vielä 2026 noin helvetin tyhmiä, että uskovat tuolla tavalla laihtuvansa. Jos laihtua haluaa se on koko elämän mittainen remontti aivan kaikkeen. Eikä mitään huuhaa vippaskonsteja. 

Ei juma että mä vihaan ihmisiä.

Oletpa harvinaisen epäkohtelias. Äitisi ei opettamut, että mölyt kannattaa pitää mahassa? Inhoa hiljaa.

Vierailija
90/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Fineliä ruokamäärien seurantaan, käytössä pätkäpaasto 14/10 ja VHH, ei tämä vaikeata ole, päivällinen ennen klo 16:sta ja aamupalaa alan tekemään 06.00 eli yli 14 tunnin paasto. Päivällisellä pidän hiilarit alhaalla tai nollassa, se auttaa ettei nälkä vaivaa ennen aamua. Terveellistä itsetehtyä ruokaa eikä mitään gebab ja pitsa mättöjä voi syödä jos laihtua haluaa.

Vierailija
91/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa.piste.

Luetun ymmärtäminen?

Eikä kotona syönyt koskaan mitään?

Vierailija
92/100 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa.piste.

Luetun ymmärtäminen?

Lisää vesimelonia tms. En muista, mitä hedelmiä ja kasviksia hän sain syödä, mutta niitä oli vain kourallinen. Ei ollut 15-20 vuoteen syönyt muita ruokia. 

Vierailija
93/100 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vesimelonia päivässä. Mikä voisikaan mennä vikaan.

Vierailija
94/100 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa.piste.

Luetun ymmärtäminen?

Lisää vesimelonia tms. En muista, mitä hedelmiä ja kasviksia hän sain syödä, mutta niitä oli vain kourallinen. Ei ollut 15-20 vuoteen syönyt muita ruokia. 

En minäkään ota lomalla kuin yhden pienen oluen kerran viikossa. 

Vierailija
95/100 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot annokset ja liikaa hiilihydratteja. Pätkäpaaastossakin pyritään ketoosin. Täytyy syödä hillitysti hiilihydraatteja. Toisaalta oletko ihan varmasti ollut pätkäpaastolla etkä ole juonut kahvia tai napostellut jotain?

En ole napostellut, mutta noiden kahden aterian koot ovat kyllä kasvaneet. Varsinkin aamupäivisin nälkä on ollut aivan kamala.

Eihän tuossa ole nyt mitään järkeä, ei ikinä mitään 2 hengen annoksia, normaalit annoskoot tietenkin joka aterilla. :)

Jolloin pätkäpaastosta tuleekin perinteinen kitukuuri, eli rankkaan kalorirajoitukseen perustuva laihdutus. Itse kokeilin sitä ja tosiaan alkuun kävi kuten ap:lle, aloin syödä enemmän enkä laihtunut. Sitten päätin että mun täytyy alkaa syödä kuten ennenkin paitsi syömisikkunan ajan vaan, eli jätin päivällisen ja iltapalan pois koska ne ei ollut mun syömisikkunan aikana. Söin vain aamupalan ja lounaan ja pienen välipalan ennen kuin syömisikkuna loppui. Joo, toki aloin laihtua kun noin 800 kcal päivästä jäi syömisiä pois, mutta nälkähän siitä tuli, ensin pieni ja hallittava, parissa viikossa järjetön nälkävelka joka sai lopulta repsahtamaan kun tuli vähän vastoinkäymisiä töissä.

Niin, oikotietä hoikkuuteen ei ole. Pientä nälkää pitää sietää aterioiden välillä.

Väärin. Nälkää ei tarvitse tuntea kun syö oikeita asioita ja tarpeeksi usein. Paino putoaa eniten nimenomaan syömällä ja lisää putoaa liikkumalla.

Mitähän ovat nämä oikeat asiat?

Vierailija
96/100 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Spede Pasasen dieetti oli yksinkertainen: kun ei syö, niin varmasti laihtuu. Ja joka kerta laihtui.

Vierailija
97/100 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa.piste.

Taisi kusettaa sua.

Vierailija
98/100 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa.piste.

Taisi kusettaa sua.

Ainakin toi vesimeloni...

Vierailija
99/100 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää paastota? Senkun syö silloin kun on nälkä!

Vierailija
100/100 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimelonissa on paljon foodmap hiilareita. Mulle tulee siitä nykyään maha kipeäksi. Mieluummin syön vaikka päärynän. Siinä on paljon kuitua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän