Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko peräsuolitähystys kamalasti?

Vierailija
18.10.2022 |

Antaako he tarpeeksi kipulääkettä? Kannattaisiko varmuuden vuoksi ottaa etukäteen vaikka useampi burana?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolonoskopia voi sattua tai ei, riippuu täysin lääkärin toiminnasta. Mulle on tehty niitä kymmeniä kertoja. En halua koskaan esilääkitystä, koska haluan lähteä omalla autolla pois sieltä ja mieluummin heti. Toipuminen toimenpiteestä onnistuu parhaiten kävelemällä, eli ajan lempipaikkaani kävelylle.

Yleensä jutustelen hoitajan ja lääkärin kanssa toimenpiteen aikana, eikä mitään kipua tunnu. Viimeksi teki niin kipeää, että meinasi taju lähteä. Lääkäri pumppasi kaasua niin paljon, että meinasi vatsa räjähtää. Muutenkin hän survoi tähystintä miten sattui. Nyt kun tuli kutsu seuraavaan, varmistin heti, ettei tuo kiduttaja pääse enää koskemaan mun ahteriini.

Vierailija
22/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen luokan traumat kolonoskopiasta, etten suostu tutkimukseen ilman i.v. -kipulääkitystä. Pitkä ja kiinnikkeinen suoli, sattuu julmasti myös ilman aktiivista tulehdusta. Yhdestoista kerta reilun viikon päästä, yay.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se enää satu sitten kun taju lähtee kovasta kivusta.

Joo, kun suoli täytetään ilmalla niin joon ihan karseeta. Ja ne suolen mutkat. Ihan kamala kipu.

Vierailija
24/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annattehan te miestennekin työntää sinne sitä

Vierailija
25/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu. Tuntuu epämiellyttävältä. Pahinta on suolen tyhjennys, kun juotava sitä kauheaa litkua.

Vierailija
26/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun tyhjentää hyvin ja ottaa tarjotut lääkkeet. 

Vierailija
27/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut pitkään suolisto-ongelmia, ja määrättiin tähystys todella molemmista päistä. Aluksi lääkäri sanoi, että laitetaan vaan kipulääkettä.

Lopulta soitin, että en tule jos en saa humautusta, en uskalla ja saan paniikkikohtauksia.

Sain humautuksen. 

Joten pitää vaatia, jos tuntuu ettei lääkitykselläkään selviä, heidän on pakko nukuttaa, jotta tutkimus saadaan tehtyä.

Aiemmin suostuin ties mihin, alistuin kipuun. Enään en, koska toimenpiteen ei tarvitse sattua jos annetaan kunnon lääkitys tai sitten humautus..

Olen kuullut ystäviltä sekä myönteistä palautetta toimenpiteestä, tai lähinnä että ei ole sattunut.

Toiselle oli vaikeampi, eli ihan yksilöllinen on, riipuu lääkärin taidoista, omasta suhtautumisesta ja valmistautumisesta, sekä onko valmiiksi kipeä.

Vaadi KUNNON rauhoittavat, jos et itse halua humautusta.

Vierailija
28/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten kävin paksusuolentähystyksessä täällä rapakon takana. Täällä on tapana antaa halukkaille, toimenpiteen ajaksi, kevyt anesteesia-nukutus. Itse en olisi ilman sedaatiota suostunut koko tähystykseen.

Miksi Suomessa ei ole tapana antaa paksusuolentähystyksessä kevyttä nukutusta? Se helpottaisi potilaan tilannetta huomattavasti.

Vierailija
29/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vihlasee yhden mutkan kohdalla.

Vierailija
30/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ulkosuomalainen kirjoitti:

Pari vuotta sitten kävin paksusuolentähystyksessä täällä rapakon takana. Täällä on tapana antaa halukkaille, toimenpiteen ajaksi, kevyt anesteesia-nukutus. Itse en olisi ilman sedaatiota suostunut koko tähystykseen.

Miksi Suomessa ei ole tapana antaa paksusuolentähystyksessä kevyttä nukutusta? Se helpottaisi potilaan tilannetta huomattavasti.

Mun kohdalla se olisi ollut turhaa. Ei ollut kauhea kokemus. Yhden kerran oli kipua ja ei kestänyt montaa sekunttia.

Vierailija
31/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti tuo on rutiini tutkimus, joka sujuu usein paremmin, kuin potilas itse kokee/pelkää etukäteen.

Kuitenkin kannattaa tutkimuksen huolettaessa pyytää kunnon esilääkkeet, ja varmistaa, että tähystyksen tekee kokenut lääkäri.

Toimenpiteestä selviää, ja on usein nopeastikin ohi.

Tsemppiä Ap, älä suostu ilman lääkkeitä jos pelkäät tai oot kovin kipeä.

Vierailija
32/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pelko potilaiden kohdalla suostuttu kevyeen anestesiaan tässä toimenpiteessä, kun potilas on sitä vaatinut.

T. Hoitaja Kanta-Häme

Vierailija
33/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu tasan yhtä paljon kun melan työntäminen anaaliin ja jyystäminen. Useimmalle peräsuolitähystys on suuri nautinto.

Vierailija
34/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mutka tuntui mutta päästiin siitäkin pikku kääntelyllä. Tarkista että on uudenaikaiset laitteet, hiilidioksidia niin ei pieretä. Suurin osa ei ota lääkkeitä. En minäkään kun oli niin paskat lääkkeet tarjolla eli panacodia ja midatsolamia. Kivempi lähteä omalla autolla. Hyvä tyhjennys ohjeitten mukaan ja kokenut lääkäri.

Vierailija
35/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienikokoinen, kolonoskopia sattui valtavasti ja kesti pitkään. Lääkäri pahoitteli, että olisi pitänyt tehdä nukutuksessa.

Vierailija
36/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ottanut mahalaukun tähystykseen mitään enkä liioin peräpään tähystykseenkään kipulääkkeitä, kummassakin pystyi pitämään puhetta lekurin kanssa mutta bronkoskopiassa ei kuulemma pysty puhumaan

Vierailija
37/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut koska sain lääkkeet suoraan suoneen. Kävin etukäteen tämän sopimassa sairaalassa. Äidilleni tehtiin tähystys ilman lääkkeitä ja oli kivuliasta ja löytyi syöpä.

Vierailija
38/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuori naislääkäri tunnusteli eturauhaseni tilaa peppu-reiästä. Taidan tietää miksi homot tykkää peppu-seksistä. Mielytävin umpisuolitutkimus ikinä. Umpisuoli oli se lopulinen syy. 

:::::::::::::::::::::::::::::::::

Antasinkos vapaalipun jokaiselle tyylikäälle naiselle tutkimaan peppu-ärrääni .......krhm ... k...k...Kkyllä

Monikol mamma sai juuri hysteeris-skitrsoisen kohtauksen?

No miksi se toimii naisillakin vaikka eturauhanen on pienempi ja hieman muussa kohtaa? Ja siellä on niitä useampikin........

Vierailija
39/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu yhtään . Mutkissa kun mennään pidemmälle tuntuu epämukavalta mutta ei satu. Jos pitää valita vatsalaukun tähystyksen tai paksu ja peräsuolen tähystyksen välillä niin ehdottomasti ottaisin takapuolen. Vatsalaukun tähystys on sitten ihan kaamea kokemus !

Vierailija
40/45 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräsuolen tähystys/varjoainekuvaus ei todellakaan satu. Kävin kuukausi sitten ja mikä lie uusi "ruutta" ollut, millä tekivät, kun meinannut onnistua. Kolme neljä henkiöä hääri siinä ja ei pysynyt (luulen) koossa se laite. Oli varmaan eka kertaa käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän