Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 000e velkaa ahdistaa!

Vierailija
18.10.2022 |

Onko täällä muita velkaantuneita? Yhtäkkiä tajusin järkyttävän velkamäärän mitä minulla on. Olen vuosikausia siis elänyt yli varojeni ja nyt suoraan sanottuna v*tuttaa maksella näitä huvituksia :( Korot on jäätävät ja tuntii ikuisuusprojektilta, että tuosta summasta pääsen eroon. Nyt kaikki säästövinkit kehiin, kiitos!

Kommentit (179)

Vierailija
101/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä nyt se, että joka kuukausi kun tilillesi tulee rahaa, siirrät siitä sivuun 50e, mieluummin vaikka 100e. Pistät heti sivuun, etkä vasta kuun lopulla ja katso jäikö jotain. Tämä on oma konstini säästää. Pistetään sivuun ja sitten on vain pärjättävä se kuukausi sillä rahalla mitä on. 

Hyvä vinkki mutta ei toimi pienituloisella kun sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole vaan budjetti pyörii koko ajan miinuksella.

Pieni-, keski- ja suurituloisten on kaikkien elettävä tulojen mukaan. Budjetti ei voi pyöriä koko ajan miinuksella.

Vierailija
102/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 35 000e eikä ahdista yhtään

Sinulla on varmaan paremmat tulot. Itse olen pienituloinen, 1800e/kk..

Neuvottele pankin kanssa yksi iso laina jolla maksat vanhat pikkulainat pois kerralla. Säästät tällä tyylillä paljon rahaa kun korko on vakaa eikä heittele. Olen minäkin pienituloinen, sama luu jää käteen kuin sinulla mutta silti minun oli pakko ottaa autolaina joka oli vajaa 15t, ilman autoa en pysty käymään töissä. Onnistun silti maksamaan sen ilman huolta kun katsottiin autoliikkeessä että kk erä on sopiva minulle. Joten tsemppiä, tarvitsee vain tehdä järjestelyjä, mutta sitten kun ne on hoidettu saat kyllä tuon 10t helposti maksettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toiminut nämä toimet:

- säästä itselle ensin: kun tili tulee niin laita siitä 50-100 euroa automaattisiirrolla toiselle tilille "näkymättömiin". Näin saat kerrytettyä puskuria, jos vaikka pesukone hajoaa niin et tarvitse luottoa tai osamaksua. Vaikka tulosi olisivat kuinka pienet niin tämä on kaikkein tärkein juttu! Laita vaikka 20-30 euroa.

- älä odota säästämisen kanssa sitä, että saat kaikki lainat maksettua ensin. Jos laitat kaikki rahat lainanmaksuun niin sinulla ei ole puskuria odottamattomiin menoihin ja joudut taas ottamaan lisää velkaa.

- lopeta luottokortilla maksaminen. Se ei ole vararahasto vaan velkaa!

- älä osta osamaksulla. Jos sinulla ei ole rahaa välttämättömyyksiin niin sitten olet ilman, käyt kirpparilla tai pyydät äidiltä :)

- hanki lisätuloja heti etkä vasta sitten, kun olet ihan kusessa. Viikonlopputyö tai vaikka lappu kaupan seinään, missä tarjoat lastenhoitoapua, kotisiivousta, koiran ulkoilutusta tmv.

- lopeta kaikki ostaminen paitsi ruoka ja hygieniatarvikkeet niin kauaksi aikaa, että saat taloutesi tasapainoon.

- myy kaikki ylimääräinen tavara ja laita rahat säästötilille tai jos summa on isompi niin osa rahasta lainojen lyhennyksiin.

T. Kokemusasiantuntija, joka nosti itsensä kurjuudesta

Vierailija
104/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mieheni kanssa asuntovelkaa miltei 300k. Keskituloisia ollaan molemmat. Ei ahdista yhtään, tuohan on ihan pikkusumma minkä maksaa muutamassa vuodessa pois.

Vierailija
105/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti on perseestä. Aikoinaan elin iloisesti sen kanssa, vaan se sanonta että velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa pitää paikkansa. No, järjestelylainalla sain monet osamaksut yhdistettyä ja hoidettua  pois. Asuntolaina- ja mökkilaina on tulleet maksetuiksi, pankissa ei tosin ole kuin 9000 euroa säästössä, mutta parempi niin päin. Autolainaakaan ei ole, kun ostan aina halvan käytetyn, jota pari vuotta pidän.

Luottokortti löytyy, ja se on sitä varten, että jos olen matkalla, niin siellä sitä voi joutua tarvitsemaan esim. auton vuokraus harvoin onnistuu ilman sitä ja jonkun isomman ostoksen teko on turvallisempaa luottokortilla, jos vaikka kauppa tekee konkurssin tai verkko-ostos ei tulekaan. Saan rahat pois luottokorttifirmalta. Säilytän sitä vaatekomerossa alimman hyllyn housukasan alla! Tällä tavalla heräteostot jää pois kauppareissuilta. 

Luottokortti poikki saksilla. Selvitä mistä saat halvimmalla korolla sellaisen lainan, millä voit maksaa kulutusluotot pois heti, ja sitten maksat yhtä lainaa pois. Monen lainan järjestelymaksut, laskutuslisät, tilinhoitomaksut ym. pikku sivukulut tekee pitkän pennin. 

Vierailija
106/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan töissäkäyväkään 'tarvitse' 15 t autolainaa.

Tonnilla tai kahdella saa nykyään ihan hyväkuntoisia autoja. Toinen saman verran kannattaa varata auton korjauksiin, joita käytetyssä autossa aina on.

(Itse ajelen autolla, jota korjataan ja huolletaan säännöllisesti, menee aina katsastuksesta läpi ja koskaan vuosikulut korjaamolle ei ole ylittäneet 1 000 euroa. Vuosihuolto maksaa yleensä 300-400 eur ja sisältää esim jarruosien vaihtoa, ilmastoinnin huoltoa ym. Kalliimpi kulu on jakopään hihnan vaihto, mut tehdään vain 90 tkm välein. Silloinkaan vuosiluku korjaamolle ei ylitä tonnia. Ehkä olen löytänyt hyvän yksilön ja merkin, jossa varaosat ym ei ole kalliita. Puolisolla menee autohuoltoon joka kerta yli tonni, vaikka kyseessä uudempi auto. Tai ehkä juuri siksi. Toki kalliimpi merkki myös.)

Vierailija
107/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toiminut nämä toimet:

- säästä itselle ensin: kun tili tulee niin laita siitä 50-100 euroa automaattisiirrolla toiselle tilille "näkymättömiin". Näin saat kerrytettyä puskuria, jos vaikka pesukone hajoaa niin et tarvitse luottoa tai osamaksua. Vaikka tulosi olisivat kuinka pienet niin tämä on kaikkein tärkein juttu! Laita vaikka 20-30 euroa.

- älä odota säästämisen kanssa sitä, että saat kaikki lainat maksettua ensin. Jos laitat kaikki rahat lainanmaksuun niin sinulla ei ole puskuria odottamattomiin menoihin ja joudut taas ottamaan lisää velkaa.

- lopeta luottokortilla maksaminen. Se ei ole vararahasto vaan velkaa!

- älä osta osamaksulla. Jos sinulla ei ole rahaa välttämättömyyksiin niin sitten olet ilman, käyt kirpparilla tai pyydät äidiltä :)

- hanki lisätuloja heti etkä vasta sitten, kun olet ihan kusessa. Viikonlopputyö tai vaikka lappu kaupan seinään, missä tarjoat lastenhoitoapua, kotisiivousta, koiran ulkoilutusta tmv.

- lopeta kaikki ostaminen paitsi ruoka ja hygieniatarvikkeet niin kauaksi aikaa, että saat taloutesi tasapainoon.

- myy kaikki ylimääräinen tavara ja laita rahat säästötilille tai jos summa on isompi niin osa rahasta lainojen lyhennyksiin.

T. Kokemusasiantuntija, joka nosti itsensä kurjuudesta

Hyviä pointteja. Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta puskurin kerryttämisestä. Jos on kymppitonni korkeakorkoista luottovelkaa niin ei ole mitään järkeä alkaa samalla säästämään. Jokaisen liikenevän euron ja sentin pitäisi mennä lainan maksuun. Korot ja lainanhoitokulut juoksevat kuitenkin koko ajan, pienituloisen on vaikea samalla säästää ja maksaa noita pois.

Velan maksamisen jälkeen voi alkaa kerryttämään sitten puskuria.

Vierailija
108/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa jäljellä yli 90000 ja ikää 47 ja makselen yksin.

nimimerkki: eläkkeelle velat niskassa

Milloin ajattelit jäädä eläkkeelle? Jos olisit 57v. ehtisit silti kiristää kohtuullisesti tahtia ja pääsisit velattomana eläkkeelle, helposti.

Vierailija
109/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki automaattiset pakolliset kulut Exceliin (vuokra, vesi, velanmaksusumma, vakuutus jne) ja kaikki tulot myös (jos sull noin pieni palkka, saanet myös jonkin verran asumistukea?)

Sitten näet että joka kuukausi menevien kustannusten päälle täytyy säästää vaikkapa 18,20€ kerran vuodessa -laskuihin. Se toiselle tilille siis.

Sitten katsot: jää 438€: säästöön 50€: jää 388€:5viikkoa= 77,60€ sitten otat 5kirjekuorta ja laitat aina viikkokohtaisem sallitun rahan siihen. Ja sillä käteisellä pärjäät - tai hankit lisätuloa myymällä jtn tai tekemällä jotain työkeikkoja mitä osaat.

Yllättävän nopeasti huomaat(saatat huomata) että "piheily" palkitsee eli kun onnistuikin pärjäämään vain 68€/viikko ja saat siirrettyä ylimääräiset sinne seuraavan viikon kuoreen niin tulee hyvä fiilis.

Ja se puskuriraha. Sitä EI ole. Siis se on todelliseen hätään, eikä uusiin farkkuihin tai kahvilakäyntiin!

Tsempit!

Vierailija
110/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi erittäin järkevä säästö meille kaikille olisi, jos ostettaisiin vähemmän joululahjoja.

En halua olla ankeuttaja, mutta niitä "jouluisia pörrösukkia" ja "kynttiläasetelmia" on aivan tarpeetonta kerryttää toistensa kaappeihin.

Joulu tulee aikuisille lahjomattakin, tai sitten edes joku ajatuksella valittu ruokajuttu tai tylsä lahjakortti ketjuun mistä voi itse ostaa joko tonttukynttilän tai paketillisen juustoa.

Jos joku sulle ostelee "tarpeetonta kivaa" koska on niin kiva ostaa, kerro suoraan rautalangan kanssa, että et halua!

Myös luonto kiittää!

Vierailija
111/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kirjekuori taktiikkaa mietin, että se voisi toimia itsellä. Aina vaan käteinen mukaan. Laskuni vaihtelevat kk mukaan ja se juuri aiheuttaa ongelmia, pitäisi olla aina varalla rahaa tuleviin laskuihin.

Vierailija
112/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki automaattiset pakolliset kulut Exceliin (vuokra, vesi, velanmaksusumma, vakuutus jne) ja kaikki tulot myös (jos sull noin pieni palkka, saanet myös jonkin verran asumistukea?)

Sitten näet että joka kuukausi menevien kustannusten päälle täytyy säästää vaikkapa 18,20€ kerran vuodessa -laskuihin. Se toiselle tilille siis.

Sitten katsot: jää 438€: säästöön 50€: jää 388€:5viikkoa= 77,60€ sitten otat 5kirjekuorta ja laitat aina viikkokohtaisem sallitun rahan siihen. Ja sillä käteisellä pärjäät - tai hankit lisätuloa myymällä jtn tai tekemällä jotain työkeikkoja mitä osaat.

Yllättävän nopeasti huomaat(saatat huomata) että "piheily" palkitsee eli kun onnistuikin pärjäämään vain 68€/viikko ja saat siirrettyä ylimääräiset sinne seuraavan viikon kuoreen niin tulee hyvä fiilis.

Ja se puskuriraha. Sitä EI ole. Siis se on todelliseen hätään, eikä uusiin farkkuihin tai kahvilakäyntiin!

Tsempit!

Tuo voisi olla ihan hyvä keino visualisoida se säästäminen, mutta ehkä vähän vaikea käytännössä.

Tuosta syntyisi lähinnä hirveä kasa kolikoita mitä pitäisi kanniskella lompakossa ja sitten siirrellä aina seuraavaan kirjekuoreen. 

Monessa liikkeessä eivät nykyään edes hyväksy käteistä lainkaan.

Ja taitaapa se maksaa monessa pankissa extraa jos käyt käteistä tallettamassa.

Vierailija
113/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota kirjekuori taktiikkaa mietin, että se voisi toimia itsellä. Aina vaan käteinen mukaan. Laskuni vaihtelevat kk mukaan ja se juuri aiheuttaa ongelmia, pitäisi olla aina varalla rahaa tuleviin laskuihin.

Arvioi laskut aina sen korkeimman mahdollisen mukaan.

Esim. sähkölaskut voi arvioida edellisen vuoden perusteella, ja netistä pitäisi näkyä ajankohtainen energiankulutus.

Mitä muita laskuja sinulla on mitkä vaihtelevat huomattavasti?

Vierailija
114/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioi laskut aina sen korkeimman mahdollisen mukaan.

Esim. sähkölaskut voi arvioida edellisen vuoden perusteella, ja netistä pitäisi näkyä ajankohtainen energiankulutus.

Mitä muita laskuja sinulla on mitkä vaihtelevat huomattavasti?

Vakuutuslaskut sekä veden tasaukset ja työttömyyskassa maksut yms. Helppoha nämä tarkastaa tosin mitä millekin kuulle.

Vierailija
115/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei kannata ostaa osa-maksulla tai lainalla, siis jos ei ole ihan välttämättömyys.

Nyt vain budjettia tekemään ja laskemaan kuinka paljon menee rahaa, mistä voi leikata ja miten paljon jää säästöön. Siitä se lainan maksaminen lähtee.

Ja budjettia tehdessä pitää kaikki laskea mukaan. Olen huomannut, että jotkut jättää jotkut pienet laskut (tyyliin 10e netflix laskut) laskematta ja sitten ihmettelevät, miksi budjetti menee jatkuvasti ylitse.

Vierailija
116/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoratoistoja tms. Minulla ei ole. Puhelin laskuni on kyllä älyttömän kallis, 27e, en tiedä saisiko halvemman jostain..

Vierailija
117/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
118/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

117 000 asuntolainaa. Vielä vajaa 8 vuotta makselen. Ei muita lainoja. Ei ahdista.

N47

Vierailija
119/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain just opintolainan saldon alle 15 000. 8 vuotta olen jo maksanut sitä pois. Ei olisi pitänyt ottaa ollenkaan, mutta en arvannut että elämä vie valmistumisen jälkeen maahan jossa palkat pienemmät. Olen kuitenkin onnellinen täällä, joten sitä en vaihtaisi pois.

Ja pankki antaa olla minimierällä joten annan sen itsekin olla ja laitan sinne ylimääräisen satasen aina kun voin. Tällä mennään, laina vanhenee v. 2035. En edes tiedä mitä sitten tapahtuu jos en pysty siihen mennessä maksamaan pois :D.

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itsellä hetken päästä alkaa about samansuuruisen opintolainan takaisinmaksu, niin mikä sulla on siinä minimieränä?

Vierailija
120/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, joku reilu 60 000e velkaa on, kun ostin oman asunnon. Voi olla että pitää ottaa tuollainen 10 000e velka päälle, kun pitää remontoida tätä asuntoa.

Ei 10 000e ole useimmille mikään kauhistuttava velkasumma, mutta toki riippuu ihan siitä että onko velallisen mahdollista maksella sitä velkaansa pois.