10 000e velkaa ahdistaa!
Onko täällä muita velkaantuneita? Yhtäkkiä tajusin järkyttävän velkamäärän mitä minulla on. Olen vuosikausia siis elänyt yli varojeni ja nyt suoraan sanottuna v*tuttaa maksella näitä huvituksia :( Korot on jäätävät ja tuntii ikuisuusprojektilta, että tuosta summasta pääsen eroon. Nyt kaikki säästövinkit kehiin, kiitos!
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Tuota kirjekuori taktiikkaa mietin, että se voisi toimia itsellä. Aina vaan käteinen mukaan. Laskuni vaihtelevat kk mukaan ja se juuri aiheuttaa ongelmia, pitäisi olla aina varalla rahaa tuleviin laskuihin.
Listaa kaikki laskut, mitä sinulle tulee vuoden aikana, ja laske yhteen, paljonko rahaa niihin menee vuodessa. Jaa tämä summa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskiarvon. Ja laita tämä keskiarvosumma automaattisena siirtona joka kuukausi palkkapäivänä erilliselle laskutilille, johon et tarvitse korttia. Näin sinulla on aina varaa laskuihin, voit ottaa kaiken mahdollisen kuten vakuutusmaksut aina yhdessä erässä, mutta se ei hetkauta kuukausibudjettiasi.
Bonus: tilaa kaikki laskut e-laskuina ja ota käyttöön automaattinen maksaminen laskutililtäsi.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta miten 10 000 Euron laina voi olla niin paha. Tottakai kaikki maksaminen risoo, mutta ei tuo nyt järin suuri summa ole. Vaihtoehtoja on joko maksaa hiki hatussa pois tai sitten laittaa minimiin lyhennyserä ja elellä "unohtaen" sen. Jälkimmäinenkään ei ole huono vaihtoehto, vaikka aina suositellaan ensimmäistä.
Itsellä on luottoja noin 15000 Euroa ja ei stressaa pätkän vertaa. Siis puhutaan ns. käyttöluotoista ja ei ole autolainaa. Luottokortilla on tonni (5000 luottoraja), yksi kertaluotto 8800 ja toinen 5400. Luottokorttilainan maksan välillä kerralla pois. Nuo kaksi isompaa luottoa syö 300 Euroa/kk. Tottakai se 300 olisi kiva jäädä tähän, mutta luotot on otettu mukaviin asioihin, joista saimme iloa koko perhe. Toisaalta olen elänyt koko aikuisikäni näin (nyt 52v.) ja luottoja on mennyt ja tullut vuosien saatossa. Luottotiedot aina olleet kunnossa ja lyhennyseriä ei ole koskaan jäänyt maksamatta.
Ei se jälkimmäinen ole huono vaihtoehto mikäli haluaa maksaa moninkertaisen summan lainasta kun korkoa ja tilinhoitomaksuja kertyy vuosien varrella.
Monet tekevät sen virheen, että laskevat vain kuukausieriä, eivätkä laske kokonaiskorkoa tai kuluja.
Minkä korkoisia nuo luotot ovat? Oletko koskaan laskenut kuinka paljon enemmän maksat niistä vuosien varrella kun maksat vain pienimmän lyhennyserän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kirjekuori taktiikkaa mietin, että se voisi toimia itsellä. Aina vaan käteinen mukaan. Laskuni vaihtelevat kk mukaan ja se juuri aiheuttaa ongelmia, pitäisi olla aina varalla rahaa tuleviin laskuihin.
Listaa kaikki laskut, mitä sinulle tulee vuoden aikana, ja laske yhteen, paljonko rahaa niihin menee vuodessa. Jaa tämä summa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskiarvon. Ja laita tämä keskiarvosumma automaattisena siirtona joka kuukausi palkkapäivänä erilliselle laskutilille, johon et tarvitse korttia. Näin sinulla on aina varaa laskuihin, voit ottaa kaiken mahdollisen kuten vakuutusmaksut aina yhdessä erässä, mutta se ei hetkauta kuukausibudjettiasi.
Bonus: tilaa kaikki laskut e-laskuina ja ota käyttöön automaattinen maksaminen laskutililtäsi.
Kaikki laskuni tulevat e-laskuina ja makselen ne palkkapäivänä pois. Täytyisi laskea koko vuoden kulut ja jakaa sen mukaan.
Muita velallisia täällä? Maksatteko vain minimiä ja "unohdatte" velan vai teettekö isompia lyhennyksiä?
Kymppitonnin velka ahdistuksen aihe? Tuosta selviää kuka vaan ja jos ei selviä, on elämän tyylissä vikaa.
Itsellä puolisen kanssa asuntolainaa 230000, autovelkaa yhteensä 40 000€. Silti molemmat saa tonnin säästöön kuussa, mutta olemmekin hyvätulosia. Jos joskus jäis työttömäksi jompi kumpi, lähtisi kallis auto ainakin ensimmäisenä ja pankin kanssa voi aina neuvotella lyhennysvapaista.
Turhat kulut vaan minimiin alkoholi, tupakki ja kalliit asiat minimiin. Kilpailuta puhelinliittymä, luovu suoratoistopalveluista yms.
Minimiä maksetaan siihen asti, että puskurirahaa säästössä on vähintään 3kk nettotulojen verran. Loput lainanlyhennyksiin. Tietysti aina ei jaksa elää näin vaan pitää päästä matkustelemaanki jos vararahasto on yli 3kk nettotulojen verran.
Muuta roskalaatikkoon, myy persettä.
Vierailija kirjoitti:
Minimiä maksetaan siihen asti, että puskurirahaa säästössä on vähintään 3kk nettotulojen verran. Loput lainanlyhennyksiin. Tietysti aina ei jaksa elää näin vaan pitää päästä matkustelemaanki jos vararahasto on yli 3kk nettotulojen verran.
Suomessa harva tarvitsee noin suurta puskuria mikäli on vakituisessa duunissa, on kotivakuutus ja kuuluu työttömyyskassaan. Eri asia jos säästää jotain tiettyä hankintaa varten, mutta puhtaasti puskuriksi pahan päivän varalle tuo on aika ylimitoitettu, varsinkin jos on kymppitonni korkeakorkoista luottovelkaa.
Ei ole mitään järkeä maksaa korkoa ja tilinhoitomaksuja ja vain minimierää ja samalla kerätä tonneja tilille missä inflaatio syö niitä. Tuossa ei oikeasti ole loogisesti tai taloudellisesti mitään järkeä. Noin häviää rahaa kahdesta suunnasta.
Ja matkustelut kannattaa suosiolla unohtaa niin pitkäksi aikaa kun tuollaista velkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa harva tarvitsee noin suurta puskuria mikäli on vakituisessa duunissa, on kotivakuutus ja kuuluu työttömyyskassaan. Eri asia jos säästää jotain tiettyä hankintaa varten, mutta puhtaasti puskuriksi pahan päivän varalle tuo on aika ylimitoitettu, varsinkin jos on kymppitonni korkeakorkoista luottovelkaa.
Ei ole mitään järkeä maksaa korkoa ja tilinhoitomaksuja ja vain minimierää ja samalla kerätä tonneja tilille missä inflaatio syö niitä. Tuossa ei oikeasti ole loogisesti tai taloudellisesti mitään järkeä. Noin häviää rahaa kahdesta suunnasta.
Ja matkustelut kannattaa suosiolla unohtaa niin pitkäksi aikaa kun tuollaista velkaa on.
Mitenkä luulet ettei asuntovelallinen tarvitsisi korkeaa puskuria? Ei tarvitse kuin asunnosta hajota samana kuukautena pyykinpesukone ja astianpesukone ja autoon vielä tulee siihen päälle esim 3000€ remontti. Minusta typerää pistää kaikki rahat lainoihin ja sitte turvautua uusiin lainoihin kun ei puskurirahastoa olekaan. Minä ainakin nukun yöni paremmin 3kk puskurirahastolla.
Inflaatio ei ole syönyt rahojani tähänkään päivään mennes.
Terveisin 3kk puskurirahaston omistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä luulet ettei asuntovelallinen tarvitsisi korkeaa puskuria? Ei tarvitse kuin asunnosta hajota samana kuukautena pyykinpesukone ja astianpesukone ja autoon vielä tulee siihen päälle esim 3000€ remontti. Minusta typerää pistää kaikki rahat lainoihin ja sitte turvautua uusiin lainoihin kun ei puskurirahastoa olekaan. Minä ainakin nukun yöni paremmin 3kk puskurirahastolla.
Inflaatio ei ole syönyt rahojani tähänkään päivään mennes.
Terveisin 3kk puskurirahaston omistaja
AP ei mielestäni kertonut, että asuuko vuokralla vai omassa.
On erittäin epätodennäköistä, että nuo kaikki mainitsemasi asiat tapahtuisivat samassa kuussa, ja mikäli näin kävisi niin vakuutushan ne korvaisi.
Eihän sitä uusiin lainoihin tarvitse turvautua, kun sitä lainaa maksetaan pois maksimimäärä mutta realistisesti. Eli itselle tehdään sellainen budjetti jolla pystyy elämään eikä tarvitse loppukuusta ottaa luottokortilta tai puskuritililtä.
Ei inflaatio sun rahoja ole syönyt mutta ostovoimaa kylläkin, kuten kaikkien muidenkin.
Puskurirahastoahan säästetään pahan päivän varalle, no nyt voisi sanoa että AP:lla ne pahat päivät on tässä ja nyt kun on pienituloisena kymppitonni korkeakorkoista velkaa. Noissa lienee pelkästään lainanhoitokulut ja korot varmaan helposti yli satasen kuussa?
Jos hypoteettisesti jostain 1600-1800 nettotuloista pitäisi maksaa hirvittävästi pelkkiä korkoja plus minimilyhennykset, ja samalla kerätä puskuria, niin tuon lainan maksuunhan menisi vuosikausia, minkä aikana maksettavien korkojen ja muiden kulujen määrä moninkertaistuisi verrattuna siihen skenaarioon, että lainat maksetaan pois mahdollisimman nopeasti.
Kyllä jotain tonnin tms. puskuria voi pitää. Mutta AP:n tapauksessa 3kk nettotulopuskuri on täysin järjetöntä tuossa tilanteessa.
Asun vuokralla siis. Maksan tälllä hetkellä noita lainoja (kaksi erillistä) n. 550€/kk.
Ap
Itse havahduin kun pienituloisena olin onnistunut haalimaan itselleni noin 3500 e velat plus opintolaina jota tonni jäljellä. Siihen sisältyi myös paljon lääkärikuluja joita otin luotolle. Mulle tuo on tosi iso raha. Vedin jarrua ja nyt eletään sitten niukasti tosi monia kuukausia. Olen ostolakossa. Hankalaa se on kun kokoajan tulee kaikkia mainoksia ja muka tarvisi sitä sun tätä. Nyt saa maksaa omasta typeryydestä että on velkaa ottanut. Elän suunnilleen pavuilla ja kaurapuurolla nyt. Haluan talouden tasapainoon!
Vierailija kirjoitti:
Itse havahduin kun pienituloisena olin onnistunut haalimaan itselleni noin 3500 e velat plus opintolaina jota tonni jäljellä. Siihen sisältyi myös paljon lääkärikuluja joita otin luotolle. Mulle tuo on tosi iso raha. Vedin jarrua ja nyt eletään sitten niukasti tosi monia kuukausia. Olen ostolakossa. Hankalaa se on kun kokoajan tulee kaikkia mainoksia ja muka tarvisi sitä sun tätä. Nyt saa maksaa omasta typeryydestä että on velkaa ottanut. Elän suunnilleen pavuilla ja kaurapuurolla nyt. Haluan talouden tasapainoon!
Hieno homma!
Oletko tehnyt suunnitelmia myös talouden suhteen pitkällä aikavälillä? Eli tulojen kasvattamista.
Jos 3500 velan takia joutuu elämään pavuilla ja kaurapuurolla, niin ei se kuulosta siltä että talous olisi pidemmän päälle vakaalla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma!
Oletko tehnyt suunnitelmia myös talouden suhteen pitkällä aikavälillä? Eli tulojen kasvattamista.
Jos 3500 velan takia joutuu elämään pavuilla ja kaurapuurolla, niin ei se kuulosta siltä että talous olisi pidemmän päälle vakaalla pohjalla.
Haluan lyhentää sen mahdollisimman nopeaa pois ja kuten sanoin tuloni ovat pienet. Elän ostamatta mitään ylimääräistä paitsi halpaa ruokaa. Kaikki tarvittava löytyy kotoa, mitään en periaatteessa tarvitse. Tai no aina kai sitä jotain muka tarvitsisi. En halua olla veloissa koska se ahdistaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta miten 10 000 Euron laina voi olla niin paha. Tottakai kaikki maksaminen risoo, mutta ei tuo nyt järin suuri summa ole. Vaihtoehtoja on joko maksaa hiki hatussa pois tai sitten laittaa minimiin lyhennyserä ja elellä "unohtaen" sen. Jälkimmäinenkään ei ole huono vaihtoehto, vaikka aina suositellaan ensimmäistä.
Itsellä on luottoja noin 15000 Euroa ja ei stressaa pätkän vertaa. Siis puhutaan ns. käyttöluotoista ja ei ole autolainaa. Luottokortilla on tonni (5000 luottoraja), yksi kertaluotto 8800 ja toinen 5400. Luottokorttilainan maksan välillä kerralla pois. Nuo kaksi isompaa luottoa syö 300 Euroa/kk. Tottakai se 300 olisi kiva jäädä tähän, mutta luotot on otettu mukaviin asioihin, joista saimme iloa koko perhe. Toisaalta olen elänyt koko aikuisikäni näin (nyt 52v.) ja luottoja on mennyt ja tullut vuosien saatossa. Luottotiedot aina olleet kunnossa ja lyhennyseriä ei ole koskaan jäänyt maksamatta.
Paljonko maksat näihin korkoa ?
Olen oppinut lapsesta asti ensiksi säästetään, sitten tuhlataan.
Kiitos tästä viestistä! :) Tällein koitan ajatella, itselläkin aina ollut puhtaat luottotiedot ja vuosien saatossa tullut ja mennyt luottoja, aina saanut elää mukavaa elämää. En tiiä mistä tämä yhtäkkinen ahdistus tuli.