Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 000e velkaa ahdistaa!

Vierailija
18.10.2022 |

Onko täällä muita velkaantuneita? Yhtäkkiä tajusin järkyttävän velkamäärän mitä minulla on. Olen vuosikausia siis elänyt yli varojeni ja nyt suoraan sanottuna v*tuttaa maksella näitä huvituksia :( Korot on jäätävät ja tuntii ikuisuusprojektilta, että tuosta summasta pääsen eroon. Nyt kaikki säästövinkit kehiin, kiitos!

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon vaan kirjoitti:

Jos olet kaunis nainen nii alat tarjoomaan seuraasi miehille. Pyydät 300 euroa tunti seksistä niin äkkiä saat 10000 euroa kasaan. Pari kuukautta niin velat maksettu.

Hah hah aina sama "hyvä neuvo" - on se hienoa että miehet (ja rumat?) on kateellisia tuostakin.

Sama neuvo kyllä toisinkinpäin - miehet kropa kuntoon ja likoon, kyllä teistäkin joku 60v madame toyboyn kelpuuttaa.

(Vaikka olis miten köyhä niin ei se tarkoita että olisi täysin vailla itsensä arvostamista !)

Monet opiskelija tytöt myy itseään. Olen ostanut seksiä monelta eri naiselta ja vuosien aikana varmaan olen ostanut seksiä 20000 euron edestä. Tienaavat 4000-5000 euroa käteen kuukaudessa.

Vierailija
142/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoksasin kesällä että mulla on asuntovelan (65000) lisäksi lainoja n. 19000 euron edestä. Auto-, lämmitysjärjestelmän remontti ja luottokortilta n. 1000. Alkoi jo todella ahdistamaan, kun satun olemaan opikelija ja vielä äitiyslomalla. Onneksi sijoitukset pomppasivat hetkellisesti ja myin oikeaan aikaan. Niillä, veronpalautus- ja lomarahoilla maksoin 10000 pois. Myytiin myös molempien autot pois ja ostettiin uusi yhteinen, 6000 katosi lainoja siinä. Enää on alle kolme tonnia luottoja, jotka maksan ely-keskuksen energiatuella. Tuntuu hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki automaattiset pakolliset kulut Exceliin (vuokra, vesi, velanmaksusumma, vakuutus jne) ja kaikki tulot myös (jos sull noin pieni palkka, saanet myös jonkin verran asumistukea?)

Sitten näet että joka kuukausi menevien kustannusten päälle täytyy säästää vaikkapa 18,20€ kerran vuodessa -laskuihin. Se toiselle tilille siis.

Sitten katsot: jää 438€: säästöön 50€: jää 388€:5viikkoa= 77,60€ sitten otat 5kirjekuorta ja laitat aina viikkokohtaisem sallitun rahan siihen. Ja sillä käteisellä pärjäät - tai hankit lisätuloa myymällä jtn tai tekemällä jotain työkeikkoja mitä osaat.

Yllättävän nopeasti huomaat(saatat huomata) että "piheily" palkitsee eli kun onnistuikin pärjäämään vain 68€/viikko ja saat siirrettyä ylimääräiset sinne seuraavan viikon kuoreen niin tulee hyvä fiilis.

Ja se puskuriraha. Sitä EI ole. Siis se on todelliseen hätään, eikä uusiin farkkuihin tai kahvilakäyntiin!

Tsempit!

Tuo voisi olla ihan hyvä keino visualisoida se säästäminen, mutta ehkä vähän vaikea käytännössä.

Tuosta syntyisi lähinnä hirveä kasa kolikoita mitä pitäisi kanniskella lompakossa ja sitten siirrellä aina seuraavaan kirjekuoreen. 

Monessa liikkeessä eivät nykyään edes hyväksy käteistä lainkaan.

Ja taitaapa se maksaa monessa pankissa extraa jos käyt käteistä tallettamassa.

1. Missä liikkeessä, missä sun on "pakko käydä" ei hyväksytä rahaa??

Sä voit myös valita, ettet käy niissä pikkuputiikeissa ja kahviloissa, koska et kuitenkaan mitään välttämätöntä edullisimmin sieltä saa.

2. Ei niitä kolikoita älyttömästi kerry. Aina kannattaa maksaa mahdollisimman pienellä rahalla (siinä myös nousee se kulutuskynnys: en kyllä halua rikkoa tuota viimeistä 50€ seteliä vielä tänään...) ja kun sulle jää tältä kuulta pikkurahaa niin se toki käytetään sitten ensin ennen seuraavan kuun seteleitä (toinen vaihtoehto, vähän pihimpi vielä, on laittaa ne jemmapossuun "pahan päivän varalle" mutta sinne sitten toki kertyy kolikko poikineen).

Yksi iso virhe ihmisillä tuntuu olevan että kaiken pitää olla vaivatonta, myös maksamisen, joten mobilepay tai seteli. Ihmeen usein kassalla myös näkyy nuoria, jotka maksaa setelillä eikä halua niitä vaihtorahoja (eivät varmasti ole raataneet 8€/h niitten rahojen eteen...)

Clas Ohlsoneilla eivät enää käteistä hyväksy, ainakaan siinä liikkeessä missä itse käyn.

Myös monissa pienemmissä partureissa yms. eivät mielellään ota vastaan käteistä.

Toki voi sanoa, että nuo eivät ole "pakollisia" mutta kyllä monesti tullut ihan oikea tarve ostaa clasulta vaikka laturi. Ja itselleni siisteys ja ulkonäkö on sellainen asia mistä en tingi. 20-30 euroa kuussa siihen että on siisti ja hyvä olo kun tukka ja pata on trimmattu.

Mutta toki tuo on vain minun oma mielipiteeni, tiedän että monet edelleen käteistä tykkäävät käyttää, itselleni se on lähinnä vaiva jos käteistä jostain saan.

Täytyy kyllä sanoa, että en ole ikinä nähnyt kenenkään kieltäytyvän vaihtorahoista kassalla. Lähinnä leffoissahan tuota vain näkee "keep the change".

Vierailija
144/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toiminut nämä toimet:

- säästä itselle ensin: kun tili tulee niin laita siitä 50-100 euroa automaattisiirrolla toiselle tilille "näkymättömiin". Näin saat kerrytettyä puskuria, jos vaikka pesukone hajoaa niin et tarvitse luottoa tai osamaksua. Vaikka tulosi olisivat kuinka pienet niin tämä on kaikkein tärkein juttu! Laita vaikka 20-30 euroa.

- älä odota säästämisen kanssa sitä, että saat kaikki lainat maksettua ensin. Jos laitat kaikki rahat lainanmaksuun niin sinulla ei ole puskuria odottamattomiin menoihin ja joudut taas ottamaan lisää velkaa.

- lopeta luottokortilla maksaminen. Se ei ole vararahasto vaan velkaa!

- älä osta osamaksulla. Jos sinulla ei ole rahaa välttämättömyyksiin niin sitten olet ilman, käyt kirpparilla tai pyydät äidiltä :)

- hanki lisätuloja heti etkä vasta sitten, kun olet ihan kusessa. Viikonlopputyö tai vaikka lappu kaupan seinään, missä tarjoat lastenhoitoapua, kotisiivousta, koiran ulkoilutusta tmv.

- lopeta kaikki ostaminen paitsi ruoka ja hygieniatarvikkeet niin kauaksi aikaa, että saat taloutesi tasapainoon.

- myy kaikki ylimääräinen tavara ja laita rahat säästötilille tai jos summa on isompi niin osa rahasta lainojen lyhennyksiin.

T. Kokemusasiantuntija, joka nosti itsensä kurjuudesta

Hyviä pointteja. Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta puskurin kerryttämisestä. Jos on kymppitonni korkeakorkoista luottovelkaa niin ei ole mitään järkeä alkaa samalla säästämään. Jokaisen liikenevän euron ja sentin pitäisi mennä lainan maksuun. Korot ja lainanhoitokulut juoksevat kuitenkin koko ajan, pienituloisen on vaikea samalla säästää ja maksaa noita pois.

Velan maksamisen jälkeen voi alkaa kerryttämään sitten puskuria.

Tästä olemme siis eri mieltä. Perustelen ihan omalla kokemuksella, koska yritin vuosikausia maksaa velkoja pois maksamalla aina niin paljon kuin vain suinkin pystyin. Kaikki rahat meni velkoihin eikä ollut yhtään ylimääräistä. No mitä tapahtui kun lapsi tarvitsi uudet varusteet, pesukone meni rikki tai autoon piti vaihtaa iskunvaimentimet? Maksoin ne luottokortilla ja taas tuli lisää velkaa. Olin pitkään tilanteessa, jossa otin yhden askeleen eteen ja yhden askeleen taakse. 

Sitten tajusin, että pääsen lainoista eroon vain sillä, että minulla on käteistä tilillä, jolla maksaa isompia menoja. Armottoman kulukurin lisäksi aloin säästää 100 euroa kuussa ja kerrytin 1000 euroa säästöön pahan päivän varalle. Sitten taas kaikki liikenevä raha velkojen maksuun, mutta nyt minulla oli tonni pahan päivän varalle ja jo pelkästään se tieto helpotti henkisesti. Maksoin sitten lainat pois + säästin siten, että jos piti vararahoja käyttää niin säästin ne muutamassa kuukaudessa takaisin ja säästössä oli aina suurinpiirtein tonni. Kun lainat oli kutistuneet noin tuhanteen euroon niin käytin säästörahat ja maksoin kaikki loput pois. 

On eri asia maksaa aivan kaikki mitä pystyy velkoja ja sitten tehdä realistinen budjetti mitä maksaa.

Eihän se ole realistista jos eletään vain makaronilla ja lasketaan jokainen sentti, ei sellaista jaksa kukaan.

Realistisella budjetilla tarkoitan sellaista missä nuo "yllättävät" menot on laskettu mukaan. Itse en esimerkiksi lastenvaatteita tai varusteita laske yllättäviksi menoiksi, kun se nyt on yleensä tiedossa mitä lapsi tarvitsee. 

Vakuutus korvaa rikkoutuneen pesukoneen, ja itse tarvitsee maksaa vain omavastuu mikä lienee jotain 100-150.

Joku tonnin "puskuri" nyt on sinne tai tänne, tarkoitin tuossa lähinnä sellaisia 2-3 kuukauden menoja vastaavia puskureita mitä monilla on. Sellaiset on luottovelkaisella järjettömät.

Mutta jokainen toki suunnittelee oman taloutensa ja tekee mikä itsestä tuntuu parhaalle.

Vierailija
145/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- säästä itselle ensin: kun tili tulee niin laita siitä 50-100 euroa automaattisiirrolla toiselle tilille "näkymättömiin". Näin saat kerrytettyä puskuria, jos vaikka pesukone hajoaa niin et tarvitse luottoa tai osamaksua. Vaikka tulosi olisivat kuinka pienet niin tämä on kaikkein tärkein juttu! Laita vaikka 20-30 euroa.

- älä odota säästämisen kanssa sitä, että saat kaikki lainat maksettua ensin. Jos laitat kaikki rahat lainanmaksuun niin sinulla ei ole puskuria odottamattomiin menoihin ja joudut taas ottamaan lisää velkaa.

- älä osta osamaksulla. Jos sinulla ei ole rahaa välttämättömyyksiin niin sitten olet ilman, käyt kirpparilla tai pyydät äidiltä :)

- hanki lisätuloja heti etkä vasta sitten, kun olet ihan kusessa. Viikonlopputyö tai vaikka lappu kaupan seinään, missä tarjoat lastenhoitoapua, kotisiivousta, koiran ulkoilutusta tmv.

- lopeta kaikki ostaminen paitsi ruoka ja hygieniatarvikkeet niin kauaksi aikaa, että saat taloutesi tasapainoon.

- myy kaikki ylimääräinen tavara ja laita rahat säästötilille tai jos summa on isompi niin osa rahasta lainojen lyhennyksiin.

Hyviä pointteja. Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta puskurin kerryttämisestä. Jos on kymppitonni korkeakorkoista luottovelkaa niin ei ole mitään järkeä alkaa samalla säästämään. Jokaisen liikenevän euron ja sentin pitäisi mennä lainan maksuun. Korot ja lainanhoitokulut juoksevat kuitenkin koko ajan, pienituloisen on vaikea samalla säästää ja maksaa noita pois.

Tästä olemme siis eri mieltä. Perustelen ihan omalla kokemuksella, koska yritin vuosikausia maksaa velkoja pois maksamalla aina niin paljon kuin vain suinkin pystyin. Kaikki rahat meni velkoihin eikä ollut yhtään ylimääräistä. No mitä tapahtui kun lapsi tarvitsi uudet varusteet, pesukone meni rikki tai autoon piti vaihtaa iskunvaimentimet? Maksoin ne luottokortilla ja taas tuli lisää velkaa. Olin pitkään tilanteessa, jossa otin yhden askeleen eteen ja yhden askeleen taakse. 

Sitten tajusin, että pääsen lainoista eroon vain sillä, että minulla on käteistä tilillä, jolla maksaa isompia menoja. Armottoman kulukurin lisäksi aloin säästää 100 euroa kuussa ja kerrytin 1000 euroa säästöön pahan päivän varalle. Sitten taas kaikki liikenevä raha velkojen maksuun, mutta nyt minulla oli tonni pahan päivän varalle ja jo pelkästään se tieto helpotti henkisesti. Maksoin sitten lainat pois + säästin siten, että jos piti vararahoja käyttää niin säästin ne muutamassa kuukaudessa takaisin ja säästössä oli aina suurinpiirtein tonni. Kun lainat oli kutistuneet noin tuhanteen euroon niin käytin säästörahat ja maksoin kaikki loput pois. 

On eri asia maksaa aivan kaikki mitä pystyy velkoja ja sitten tehdä realistinen budjetti mitä maksaa.

Eihän se ole realistista jos eletään vain makaronilla ja lasketaan jokainen sentti, ei sellaista jaksa kukaan.

Realistisella budjetilla tarkoitan sellaista missä nuo "yllättävät" menot on laskettu mukaan. Itse en esimerkiksi lastenvaatteita tai varusteita laske yllättäviksi menoiksi, kun se nyt on yleensä tiedossa mitä lapsi tarvitsee. 

Vakuutus korvaa rikkoutuneen pesukoneen, ja itse tarvitsee maksaa vain omavastuu mikä lienee jotain 100-150.

Joku tonnin "puskuri" nyt on sinne tai tänne, tarkoitin tuossa lähinnä sellaisia 2-3 kuukauden menoja vastaavia puskureita mitä monilla on. Sellaiset on luottovelkaisella järjettömät.

Mutta jokainen toki suunnittelee oman taloutensa ja tekee mikä itsestä tuntuu parhaalle.

Tuo rikkoontunut pesukone ja vakuutuksen kattavuus ylipäätään...

Kaikkiin koneisiin lasketaan aina "ikävähennys" eli jos se sun pesukone ei oo enää niin uusi että olisi takuuta jäljellä, mistä voisit koittaa riidellä uuden, ottaa vakuutusyhtiö sen uuden hankintahinnasta ikävähennystä jonkun tietyn prosentin / vuosi niin että kun sun 6v vanha kone menee rikki, vakuutus maksaa sulle uudesta ehkä jonkun 38€... ei todellakaan "koko hintaa miinus omavastuu".

Vierailija
146/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei lainoja ole, mutta

Eläkkeelle jäänyt äitini oli työssä ollessaan velkaantunut 88.000 euron verran. Kukaan ei tiedä mihin oli tuollaisen määrän rahaa laittanut, koska hänen kodissaan huonekalut, vuodevaatteet, pyyhkeet yms on jostain -80 luvulta.

Töissä on ikänsä ollut, palkka on ollut noin 45.000 euron vuositulot.

Nyt eläkkeellä ollessa ei pärjää tuon velkamäärän vuoksi, vaikka on nyt hiljattain saanut velkajärjestelyn.

Meiltä lapsilta saanut jo viimeisten 5 - 6 vuoden ajan rahallista avustusta.

Tai saanut ja saanut, hän velvoittaa meidät häntä rahallisesti avustamaan.

Olemme hänelle tämän velkaa, koska on meidät kasvattanut.

Äitini unohtaa, että aikoinaan on verotuksessa saanut lapsivähennykset, lapsilisät. Olen 13- vuotiaana päässyt jo kesätöihin jonka jälkeen olen itse ostanut vaatteeni, maksanut omat pienet menoni ja ennenkaikkea kotiin maksanut ns ruokarahaa. Esim 1000mk bruttopalkasta äidille 500mk ruokarahaa (jotta opin, että eläminen maksaa).

Äiti ei ikinä ole minulle rahaa antanut, ei minulle mitään ostellut. Olin 17 kun muutin pois kotoa ja olin itselleni ostellut pieniä asioita (mattoja, radion, videot, astioita jne) mutta mukaani en saanut ottaa mitään, koska ne olivat äidin mukaan korvaus hänelle minun elättämisestä.

Nyt viime vuodet rahan kinuaminen (eli varastaminen )minulta jatkuu. Nuokin rahat olisin voinut laittaa itselleni säästöön tai hankkia itselleni jotain.

Minua ahdistaa tämä että oma äitini on rahallisesti kupannut minua.

Vierailija
147/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt istuu pankin päällä ja vielä valittavat

Vierailija
148/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varmaan paremmat tulot. Itse olen pienituloinen, 1800e/kk..[/quote]

Minulla minimieläke 770 €/kk.

Miksi täällä ruikutat?

Vierailija
149/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kallusta luottokorttivelkaa saa koko ajan lisää.

Mieheni on ollut työtön jo vuosia ja minun työt loppuvat joku päivä. Tämän jälkeen liiton rahoilla pärjätään pari v ja sitten en tiedä.

Meillä on laskettu pakolliset laskut yht / 12 = tämän verran laitan sivuun joka kk. Puskuria on tonni ja ruokaan ja muuhun varataan tonni.

Kun palkka tulee 1.1, menee automaattisesti laina ha yhtiövastike, 1000 e jää tilille ja laskujen osuus toiselle tilille. 31.1 teen ylimääräisen lyhennyksen, laitan kaikki rahat tältä tililtä asunnonlyhennykseen.

Jos olisin vst tilanteessa, tekisin samoin, poislukien tonnin puskuri. Koska aina voi ostaa lasit osamaksulla, jossa on sama korko kuin muissa.

Joka kk olen saanut tehtyä jonkun lyhennyksen. Kun myytiin mökki, oli määrä yli 100 000 euroa. Joku kk summa oli 2 euroa ja sentut päälle.

Jos jään työttömäksi ennen, kuin lainat on maksettu, pitää katsoa laina uusiksi.

Vierailija
150/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoksasin kesällä että mulla on asuntovelan (65000) lisäksi lainoja n. 19000 euron edestä. Auto-, lämmitysjärjestelmän remontti ja luottokortilta n. 1000. Alkoi jo todella ahdistamaan, kun satun olemaan opikelija ja vielä äitiyslomalla. Onneksi sijoitukset pomppasivat hetkellisesti ja myin oikeaan aikaan. Niillä, veronpalautus- ja lomarahoilla maksoin 10000 pois. Myytiin myös molempien autot pois ja ostettiin uusi yhteinen, 6000 katosi lainoja siinä. Enää on alle kolme tonnia luottoja, jotka maksan ely-keskuksen energiatuella. Tuntuu hyvältä.

Eihän tuossa ole mitään stressiä kun puoliso mukana maksamassa.

Vierailija
151/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin sinkku ja halusin tavata miehiä, kävin laivalla.

Mulle tuli töissä jatkuvasti ylitöitä.

N kerran kk kävin Vikarilla Tukholmassa, lähdin to, olin pe poissa töistä.

Ex on alalla, sai paljon viinipulloja mm jouluisin.

Aina välillö toi mulle 20 pulloa.

Otin pari pulloa mukaan, join menossa yhden, paluussa toisen. Otin mukaani ruokaa pakkasesta, pienen kylmälaukun ja kylmäkalleja.

Ruuan lämmitin lasten leikkihuoneeneessa.

Perjantain vietin Tukholmassa.

Laivaliput sain tax free ostoksista.

Kollegat tilasi tupakkaa, konjakkia jne. Yleensä sain 2-5 lappua. Yhdellä varasin seuraavan matkan ja muut myin. Myynneillä kuittasin kaikki, mitä käytin laivalla.

Etsi vst , ilmaisia juttuja. Niitä löytyy

Vierailija
152/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
153/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa jäljellä yli 90000 ja ikää 47 ja makselen yksin.

nimimerkki: eläkkeelle velat niskassa

Jäät eläkkeelle ja myyt asunnon. Ihan sama onko arvo noussu vai ei. Velat on sillä kuitattu ja sulla on tukko rahaa näpeissä mikä on kertynyt lyhennyksistä. Tuota asuntolainaa ei siksi voi verrata oikeastaan mihinkään muuhun velkaan. Siitä kun pääsee kyllä kerralla eroon ja käytännössä aina jää vielä rahaakin mukavasti.

Vierailija
154/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolisolla on aina velkaa, kun omat rahansa loppuvat, pitää selvänä, että minä maksan. En enää jaksa tätä elämää!

Tämä ärsyttää minuakin! Puoliso törsää omat rahansa ja sitten olettaa minä makselen yhteiset kauppareissut jne. EI käy enää. Syön töissä ja kotona vaan välipaloja. 

Vierailija
155/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainastani on tulossa 2 lyhennysvapaata kk vuoden alussa, jotka aion hyödyntää niin, että laitan rahat sivuun puskuriksi. Siinä sitten se tonnin puskuri, joka hätätilanteisiin. Ehkä tämä tästä... Turha kai sitä liikaa panikoida velkojaan, tiedä mitä tässä tapahtuu tulevaisuudessa. 

Vierailija
156/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13500 ja ahdistaa.

Minkälaiset tulot? 

2400. Tuo kuitenkin ainoa laina ja asuntoon. Siltikin ahdistaa.

Kymppitonni lainaa asumiseen? Eihän tuossa ole mitään syytä ahdistua. Mulla on 175 000 € ja kaksi lasta joka toinen viikko elätettävänä. 

Vierailija
157/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo rikkoontunut pesukone ja vakuutuksen kattavuus ylipäätään...

Kaikkiin koneisiin lasketaan aina "ikävähennys" eli jos se sun pesukone ei oo enää niin uusi että olisi takuuta jäljellä, mistä voisit koittaa riidellä uuden, ottaa vakuutusyhtiö sen uuden hankintahinnasta ikävähennystä jonkun tietyn prosentin / vuosi niin että kun sun 6v vanha kone menee rikki, vakuutus maksaa sulle uudesta ehkä jonkun 38€... ei todellakaan "koko hintaa miinus omavastuu".

Mutta toisaalta yli 5 vuotta vanhan laitteen rikkoutuminen ei ole yllättävä meno. Joka vuosi tulee vähintään yksi isompi kodin hankinta, eikä sen pitäisi tulla yllätyksenä. 

Vierailija
158/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei lainoja ole, mutta

Eläkkeelle jäänyt äitini oli työssä ollessaan velkaantunut 88.000 euron verran. Kukaan ei tiedä mihin oli tuollaisen määrän rahaa laittanut, koska hänen kodissaan huonekalut, vuodevaatteet, pyyhkeet yms on jostain -80 luvulta.

Töissä on ikänsä ollut, palkka on ollut noin 45.000 euron vuositulot.

Nyt eläkkeellä ollessa ei pärjää tuon velkamäärän vuoksi, vaikka on nyt hiljattain saanut velkajärjestelyn.

Meiltä lapsilta saanut jo viimeisten 5 - 6 vuoden ajan rahallista avustusta.

Tai saanut ja saanut, hän velvoittaa meidät häntä rahallisesti avustamaan.

Olemme hänelle tämän velkaa, koska on meidät kasvattanut.

Äitini unohtaa, että aikoinaan on verotuksessa saanut lapsivähennykset, lapsilisät. Olen 13- vuotiaana päässyt jo kesätöihin jonka jälkeen olen itse ostanut vaatteeni, maksanut omat pienet menoni ja ennenkaikkea kotiin maksanut ns ruokarahaa. Esim 1000mk bruttopalkasta äidille 500mk ruokarahaa (jotta opin, että eläminen maksaa).

Äiti ei ikinä ole minulle rahaa antanut, ei minulle mitään ostellut. Olin 17 kun muutin pois kotoa ja olin itselleni ostellut pieniä asioita (mattoja, radion, videot, astioita jne) mutta mukaani en saanut ottaa mitään, koska ne olivat äidin mukaan korvaus hänelle minun elättämisestä.

Nyt viime vuodet rahan kinuaminen (eli varastaminen )minulta jatkuu. Nuokin rahat olisin voinut laittaa itselleni säästöön tai hankkia itselleni jotain.

Minua ahdistaa tämä että oma äitini on rahallisesti kupannut minua.

Pyysitkö saada syntyä? Jos et, ei ole mitään syytä korvata äidilleen kuluja. Montaa markkaa hän ei sinuun ole elämänsä aikana tuhlannut muutenkaan. 

Ei tuo ole normaalia, eikä sitä tarvitse hyväksyä. 

Vierailija
159/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vielä pientä. Kohta on ihmisiä todella pulassa velkojensa kanssa.

Vierailija
160/179 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta miten 10 000 Euron laina voi olla niin paha. Tottakai kaikki maksaminen risoo, mutta ei tuo nyt järin suuri summa ole. Vaihtoehtoja on joko maksaa hiki hatussa pois tai sitten laittaa minimiin lyhennyserä ja elellä "unohtaen" sen. Jälkimmäinenkään ei ole huono vaihtoehto, vaikka aina suositellaan ensimmäistä.

Itsellä on luottoja noin 15000 Euroa ja ei stressaa pätkän vertaa. Siis puhutaan ns. käyttöluotoista ja ei ole autolainaa.  Luottokortilla on tonni (5000 luottoraja), yksi kertaluotto 8800 ja toinen 5400.  Luottokorttilainan maksan välillä kerralla pois. Nuo kaksi isompaa luottoa syö 300 Euroa/kk. Tottakai se 300 olisi kiva jäädä tähän, mutta luotot on otettu mukaviin asioihin, joista saimme iloa koko perhe. Toisaalta olen elänyt koko aikuisikäni näin (nyt 52v.) ja luottoja on mennyt ja tullut vuosien saatossa. Luottotiedot aina olleet kunnossa ja lyhennyseriä ei ole koskaan jäänyt maksamatta.