10 000e velkaa ahdistaa!
Onko täällä muita velkaantuneita? Yhtäkkiä tajusin järkyttävän velkamäärän mitä minulla on. Olen vuosikausia siis elänyt yli varojeni ja nyt suoraan sanottuna v*tuttaa maksella näitä huvituksia :( Korot on jäätävät ja tuntii ikuisuusprojektilta, että tuosta summasta pääsen eroon. Nyt kaikki säästövinkit kehiin, kiitos!
Kommentit (179)
Kotinettiä ei ole- Vakuutukset ja liittymä kilpailutettu. Näillä siis mennään. Lisätuloja hankkimaan ja velkoja makselemaan :D
Toisilla satoja tuhansia asuntolainaa tai kymmeniä tuhansia autolainaa. Kyllähän tollasen kymppitonnin saa maksettua pois. Ei parissa kuukaudessa mutta ei tuosta nyt ahdistua kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 35 000e eikä ahdista yhtään
Sinulla on varmaan paremmat tulot. Itse olen pienituloinen, 1800e/kk..
Mulla on samat tulot mitä sinullakin ja velkaa reilu 120 000 euroa. Enimmillään taisi olla 160 000e, ja tulevaisuudessa on tarkoitus ostaa uusi sijoitusasunto (nyt on yksi). Ei ahdista yhtään, kymppitonni on ihan maalisuoralla. Toki voisi korpee jos se on käytetty jonninjoutavuuksiin, mutta ei silti ahdistaisi näillä tuloilla. Johan tuon saa parissa kolmessa vuodessa maksettua.
Ensi kesäksi Norjaan kaloja perkaamaan. Siellä tienaa helposti nettona 15 000 -20 000 kesässä. Kelan elättinä velkoja ei tarvitse maksaa, jos valitset mielummin sen tien.
Koitan ajatella niin ,että minulla on aiemmin ollut jopa enemmän velkaa ja olen selvitynyt. Harmittaa vaan kun ei järkeä aloittaa säästämistä ennenkuin tuo velkataakka saatu pois.
Vierailija kirjoitti:
Itseä ei ahdistaisi mikäli kyseessä olisi ns. järkevä laina eli vaikka asunto. Tämä laina on ihan huvitteluihin ja hömpötyksiin mennyt.
Ulosottoon jos päästät niin ensimmäinen vuosi menee isommat korot ja sen jälkeen hiljenee. Kannattaa soittaa kyllä velkaneuvontaan niin tietävät auttaa siellä laskea kauanko suunnilleen menee maksella minkäkin suuruisista palkoista. Muista myös, että jos käteen jää liian vähän rahaa niin saat toimeentulotukea. Älä kuitenkaan maksa silloin oma-aloitteisesti vaan anna ottaa palkasta.
Kymppitonni ei kuitenkaan ole mahdoton taakka eikä kaksikymppiäkään. Monella on moninkertaiset velat tuohon nähden. Itselläni oli esim. ensin 6000 ja nyt se on 4000. Välissä työttömyyttä kun oli korona-aika. Ja vanha opintovelka 6000 e. Siitäkin menee 80 e kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 35 000e eikä ahdista yhtään
Sinulla on varmaan paremmat tulot. Itse olen pienituloinen, 1800e/kk..
Minulla ei ole tuloja lainkaan :D Tosin kohta on kun valmistun (amiksesta)
Vierailija kirjoitti:
Vielä n. 5000e velkaa, ja kaikki tämä vain mielihyvähumputuksia. Olen maksanut kuitenkin jo n. 3000e pois. Suosittelen ottamaan yhdistelmälainan ja budjetoimaan fiksusti. Siperia opettaa.
Yhdistelmälaina on erittäin huono idea, koska ei sillä yleensä saa maksetuksi kaikkia pois. Sitä ajatellaan, että jätänpä tuon yhden pienen ja sitten tuon toisen, jonka saan kohta muutenkin maksetuksi kokonaan, ja kolmas vaan unohtuu. Sitten on uusi laina, joka ei eräännyt eikä vanhene ja todellinen vuosikorko on jotain 20%, niiden kolmen edellisen lisäksi ja taas ei riitä rahat niiden kuukausieriin . Ja mistäkö tiedän? Juuri tänään katsoin pari mainosta yhdistelmälainoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen vähäisellä uutisoinnilla on ahdingossa olevat velkaiset päässeet. Taidetaan mennä eri tavalla tästä läpi kuin 90-luvulla.
Nykyään velat lienevät yleensä jonkun yksilön vippivelkoja joita maksellaan pois hieman häpeillen. Eri asia ysärin laman asuntolaina, työttömyys, firma, perhe, mitä näitä on...
Penno on ihan hyvä työkalu budjetointiin
Vierailija kirjoitti:
Onko joku hyvä budjetointi sovellus, osaako joku sanoa :)
Penno, Marttojen sivut, pankkien sivut. Kyllä budjetointisivuja löytyy.
Tee budjetti kerralla koko vuodeksi niin, että voit ennakoida vakuutukset, autoverot ja muut harvemmin erääntyvät maksut ja varautua niihin. Merkitse etukäteen varmat tulot, vähennä niistä etukäteen tiedossa olevat menot ja katso, paljonko jää. Ei tarvitse olla kovinkaan kaksinen excelin käyttäjä, kun osaa tehdä siitä kaavan, jossa näkee, milloin kuukausi näyttää menevän miinukselle. Silloin voi säästää etukäteen ja/tai siirtää laskujen eräpäiviä ajoissa, jos seuraava kuukausi näyttää olevan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen vähäisellä uutisoinnilla on ahdingossa olevat velkaiset päässeet. Taidetaan mennä eri tavalla tästä läpi kuin 90-luvulla.
Nykyään velat lienevät yleensä jonkun yksilön vippivelkoja joita maksellaan pois hieman häpeillen. Eri asia ysärin laman asuntolaina, työttömyys, firma, perhe, mitä näitä on...
Itseäni hävettää suunnattomasti omat velkani. Tulleet lähinnä matkustelusta ja ravintolakäynneistä sekä kampaajista yms. Olisin omilla tuloillani saanut säästämällä maksettua nämä, mutta ei ole malttanut vaan on täytynyt saada heti :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä n. 5000e velkaa, ja kaikki tämä vain mielihyvähumputuksia. Olen maksanut kuitenkin jo n. 3000e pois. Suosittelen ottamaan yhdistelmälainan ja budjetoimaan fiksusti. Siperia opettaa.
Mistä otit yhdistelylainan ja millä korolla?
Anyfinilta. Korkoa en tähän hätään saa tarkastettua. Oli järkevin vaihtoehto lainanottohetkellä. Mikään lainahan ei ole ilmaista, mutta tätä on nyt realistista maksella pois sen sijaan että jonglööraisi monen kulutusluoton kanssa. Kannattaa kilpailuttaa.
Paljonko maksat lainan nostosta, tilinhoitopalkkiota ym, lisäkuluja korkojen lisäksi? Yhdistelylainan ottaja maksaa uudestaan ne kaikki samat kulut, jotka on jo kerran maksanut edellisistä. Pahin moka on se, että ei sitten kuitenkaan saa sillä lainalla maksetuksi pois jokaista osamaksua, joustoluottoa, luottokorttimaksua ym.
Ei ahdista lainkaan, asuntolainaa jäljellä vielä noin 99000€.
Velkalumipallo on ehdottomasti paras työkalu veloista eroon pääsemiseksi. Suosittelen myös säästämään ihan ensiksi vaikka edes 500 e erilliselle hätävaratilille, jotta yllättävien menojen tullessa et joudu ottamaan lisää velkaa. Eli ensin vararahasto kasaan, ja sitten kaikella liikenevällä rahalla velkojen lyhennystä velkalumipallomenetelmällä.
Minulla on käytössäni luottokortti ja mietin uskallanko sen lakkauttaa täysin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista lainkaan, asuntolainaa jäljellä vielä noin 99000€.
Ei ahdistaisi minuakaan. Tuossa maksat itsellesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistelmälaina on erittäin huono idea, koska ei sillä yleensä saa maksetuksi kaikkia pois. Sitä ajatellaan, että jätänpä tuon yhden pienen ja sitten tuon toisen, jonka saan kohta muutenkin maksetuksi kokonaan, ja kolmas vaan unohtuu. Sitten on uusi laina, joka ei eräännyt eikä vanhene ja todellinen vuosikorko on jotain 20%, niiden kolmen edellisen lisäksi ja taas ei riitä rahat niiden kuukausieriin . Ja mistäkö tiedän? Juuri tänään katsoin pari mainosta yhdistelmälainoista.
Itse otin juuri 12 000€ yhdistelmälainan, korko 7,7%. Yhdistin siksi, että säästöä lyhennyksessä tuli n. 200€/kk ja lyhennysajassakin voitin n. vuoden. Olisin kyllä selvinnyt maksuista ilman yhdistämistäkin, mutta miksi maksaisin enemmän kuin tarvis?
En ymmärrä, mitä tarkoitat, että ei saa maksettua kaikkea pois. Ottaa sen verran, että saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otin juuri 12 000€ yhdistelmälainan, korko 7,7%. Yhdistin siksi, että säästöä lyhennyksessä tuli n. 200€/kk ja lyhennysajassakin voitin n. vuoden. Olisin kyllä selvinnyt maksuista ilman yhdistämistäkin, mutta miksi maksaisin enemmän kuin tarvis?
En ymmärrä, mitä tarkoitat, että ei saa maksettua kaikkea pois. Ottaa sen verran, että saa.
Ruuissa on helppo säästää. Kannattaa katsella kilohintoja kaupassa ja opetella itse tekemään ruokaa. Valmiit einekset ja leikkeleet ja sellaiset on todella kalliita. Toinen on alkoholijuomat. Ne pois jättämällä säästää vuodessa tonnin helposti.