Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 000e velkaa ahdistaa!

Vierailija
18.10.2022 |

Onko täällä muita velkaantuneita? Yhtäkkiä tajusin järkyttävän velkamäärän mitä minulla on. Olen vuosikausia siis elänyt yli varojeni ja nyt suoraan sanottuna v*tuttaa maksella näitä huvituksia :( Korot on jäätävät ja tuntii ikuisuusprojektilta, että tuosta summasta pääsen eroon. Nyt kaikki säästövinkit kehiin, kiitos!

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn toki työssäkäyvänä tuota maksamaan, mutta hidasta se on..

Vierailija
122/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman ihmise jotka on matkustellut luotolla ja nyt ne miettii kanssa miten sais velan maksettua. Olen koko ikäni väletllyt velan ottamista. En ole matkustellut ellei ole ollut rahat taskussa. En ole lainaa ottanut koskaan.. Yritän tulla vähällä toimeen nyt työttömänäkin. Matkustan vain kotimaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toiminut nämä toimet:

- säästä itselle ensin: kun tili tulee niin laita siitä 50-100 euroa automaattisiirrolla toiselle tilille "näkymättömiin". Näin saat kerrytettyä puskuria, jos vaikka pesukone hajoaa niin et tarvitse luottoa tai osamaksua. Vaikka tulosi olisivat kuinka pienet niin tämä on kaikkein tärkein juttu! Laita vaikka 20-30 euroa.

- älä odota säästämisen kanssa sitä, että saat kaikki lainat maksettua ensin. Jos laitat kaikki rahat lainanmaksuun niin sinulla ei ole puskuria odottamattomiin menoihin ja joudut taas ottamaan lisää velkaa.

- lopeta luottokortilla maksaminen. Se ei ole vararahasto vaan velkaa!

- älä osta osamaksulla. Jos sinulla ei ole rahaa välttämättömyyksiin niin sitten olet ilman, käyt kirpparilla tai pyydät äidiltä :)

- hanki lisätuloja heti etkä vasta sitten, kun olet ihan kusessa. Viikonlopputyö tai vaikka lappu kaupan seinään, missä tarjoat lastenhoitoapua, kotisiivousta, koiran ulkoilutusta tmv.

- lopeta kaikki ostaminen paitsi ruoka ja hygieniatarvikkeet niin kauaksi aikaa, että saat taloutesi tasapainoon.

- myy kaikki ylimääräinen tavara ja laita rahat säästötilille tai jos summa on isompi niin osa rahasta lainojen lyhennyksiin.

T. Kokemusasiantuntija, joka nosti itsensä kurjuudesta

Hyviä pointteja. Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta puskurin kerryttämisestä. Jos on kymppitonni korkeakorkoista luottovelkaa niin ei ole mitään järkeä alkaa samalla säästämään. Jokaisen liikenevän euron ja sentin pitäisi mennä lainan maksuun. Korot ja lainanhoitokulut juoksevat kuitenkin koko ajan, pienituloisen on vaikea samalla säästää ja maksaa noita pois.

Velan maksamisen jälkeen voi alkaa kerryttämään sitten puskuria.

Tästä olemme siis eri mieltä. Perustelen ihan omalla kokemuksella, koska yritin vuosikausia maksaa velkoja pois maksamalla aina niin paljon kuin vain suinkin pystyin. Kaikki rahat meni velkoihin eikä ollut yhtään ylimääräistä. No mitä tapahtui kun lapsi tarvitsi uudet varusteet, pesukone meni rikki tai autoon piti vaihtaa iskunvaimentimet? Maksoin ne luottokortilla ja taas tuli lisää velkaa. Olin pitkään tilanteessa, jossa otin yhden askeleen eteen ja yhden askeleen taakse. 

Sitten tajusin, että pääsen lainoista eroon vain sillä, että minulla on käteistä tilillä, jolla maksaa isompia menoja. Armottoman kulukurin lisäksi aloin säästää 100 euroa kuussa ja kerrytin 1000 euroa säästöön pahan päivän varalle. Sitten taas kaikki liikenevä raha velkojen maksuun, mutta nyt minulla oli tonni pahan päivän varalle ja jo pelkästään se tieto helpotti henkisesti. Maksoin sitten lainat pois + säästin siten, että jos piti vararahoja käyttää niin säästin ne muutamassa kuukaudessa takaisin ja säästössä oli aina suurinpiirtein tonni. Kun lainat oli kutistuneet noin tuhanteen euroon niin käytin säästörahat ja maksoin kaikki loput pois. 

Vierailija
124/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoratoistoja tms. Minulla ei ole. Puhelin laskuni on kyllä älyttömän kallis, 27e, en tiedä saisiko halvemman jostain..

Asioista kannattaa ottaa selvää! Katso puhelinliittyma piste fi ja vertaa hintoja.

Vierailija
125/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet kuitenkin tehnyt niillä rahoilla jotain, mieti kuinka paljon minua harmitti menettää auervaaran takia 20 000€ ja niistäkin suurin osa oli otettu velaksi.

Olin nuorenampana niin sinisilmäinen.

Vierailija
126/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kulutusluottoa noin 10 000€ ja juuri tyytyväisenä laskin että se on kahden vuoden kuluttua maksettu. Ei pari vuotta ole pitkä aika.

On myös asuntolainaa noin 70 000€, sen maksuun menee 8 vuotta. Ei ahdista, jossain sitä pitää kuitenkin asua.

Vierailija
127/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asuntolaina + opintolaina yhteensä 124000€, makselen yksin, ikää 31v ja nettotulot 2500€/kk.

Vierailija
128/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön 46 kirjoitti:

Tiedän muutaman ihmise jotka on matkustellut luotolla ja nyt ne miettii kanssa miten sais velan maksettua. Olen koko ikäni väletllyt velan ottamista. En ole matkustellut ellei ole ollut rahat taskussa. En ole lainaa ottanut koskaan.. Yritän tulla vähällä toimeen nyt työttömänäkin. Matkustan vain kotimaassa.

Onnea sinulle! Oletpa hieno ja täydellinen ihminen joka on tehnyt aina kaiken oikein! :)

Vierailija
129/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toiminut nämä toimet:

- säästä itselle ensin: kun tili tulee niin laita siitä 50-100 euroa automaattisiirrolla toiselle tilille "näkymättömiin". Näin saat kerrytettyä puskuria, jos vaikka pesukone hajoaa niin et tarvitse luottoa tai osamaksua. Vaikka tulosi olisivat kuinka pienet niin tämä on kaikkein tärkein juttu! Laita vaikka 20-30 euroa.

- älä odota säästämisen kanssa sitä, että saat kaikki lainat maksettua ensin. Jos laitat kaikki rahat lainanmaksuun niin sinulla ei ole puskuria odottamattomiin menoihin ja joudut taas ottamaan lisää velkaa.

- lopeta luottokortilla maksaminen. Se ei ole vararahasto vaan velkaa!

- älä osta osamaksulla. Jos sinulla ei ole rahaa välttämättömyyksiin niin sitten olet ilman, käyt kirpparilla tai pyydät äidiltä :)

- hanki lisätuloja heti etkä vasta sitten, kun olet ihan kusessa. Viikonlopputyö tai vaikka lappu kaupan seinään, missä tarjoat lastenhoitoapua, kotisiivousta, koiran ulkoilutusta tmv.

- lopeta kaikki ostaminen paitsi ruoka ja hygieniatarvikkeet niin kauaksi aikaa, että saat taloutesi tasapainoon.

- myy kaikki ylimääräinen tavara ja laita rahat säästötilille tai jos summa on isompi niin osa rahasta lainojen lyhennyksiin.

T. Kokemusasiantuntija, joka nosti itsensä kurjuudesta

Hyviä pointteja. Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta puskurin kerryttämisestä. Jos on kymppitonni korkeakorkoista luottovelkaa niin ei ole mitään järkeä alkaa samalla säästämään. Jokaisen liikenevän euron ja sentin pitäisi mennä lainan maksuun. Korot ja lainanhoitokulut juoksevat kuitenkin koko ajan, pienituloisen on vaikea samalla säästää ja maksaa noita pois.

Velan maksamisen jälkeen voi alkaa kerryttämään sitten puskuria.

Tästä olemme siis eri mieltä. Perustelen ihan omalla kokemuksella, koska yritin vuosikausia maksaa velkoja pois maksamalla aina niin paljon kuin vain suinkin pystyin. Kaikki rahat meni velkoihin eikä ollut yhtään ylimääräistä. No mitä tapahtui kun lapsi tarvitsi uudet varusteet, pesukone meni rikki tai autoon piti vaihtaa iskunvaimentimet? Maksoin ne luottokortilla ja taas tuli lisää velkaa. Olin pitkään tilanteessa, jossa otin yhden askeleen eteen ja yhden askeleen taakse. 

Sitten tajusin, että pääsen lainoista eroon vain sillä, että minulla on käteistä tilillä, jolla maksaa isompia menoja. Armottoman kulukurin lisäksi aloin säästää 100 euroa kuussa ja kerrytin 1000 euroa säästöön pahan päivän varalle. Sitten taas kaikki liikenevä raha velkojen maksuun, mutta nyt minulla oli tonni pahan päivän varalle ja jo pelkästään se tieto helpotti henkisesti. Maksoin sitten lainat pois + säästin siten, että jos piti vararahoja käyttää niin säästin ne muutamassa kuukaudessa takaisin ja säästössä oli aina suurinpiirtein tonni. Kun lainat oli kutistuneet noin tuhanteen euroon niin käytin säästörahat ja maksoin kaikki loput pois. 

Jep, velkaneuvojat eivät koskaan suosittele sellaista maksusysteemiä, että laitat kaikki liikenevät rahasi velanmaksuun: Sellainen on yksinkertaisesti kestämätön ratkaisu, koska aina elämässsä tulee lisää yllättäviä menoja vastaan, pitää luoda tilanne, että velka koko ajan pienenee, hitaasti mutta varmasti ja säästöönkin jää jotakin.

Vierailija
130/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki automaattiset pakolliset kulut Exceliin (vuokra, vesi, velanmaksusumma, vakuutus jne) ja kaikki tulot myös (jos sull noin pieni palkka, saanet myös jonkin verran asumistukea?)

Sitten näet että joka kuukausi menevien kustannusten päälle täytyy säästää vaikkapa 18,20€ kerran vuodessa -laskuihin. Se toiselle tilille siis.

Sitten katsot: jää 438€: säästöön 50€: jää 388€:5viikkoa= 77,60€ sitten otat 5kirjekuorta ja laitat aina viikkokohtaisem sallitun rahan siihen. Ja sillä käteisellä pärjäät - tai hankit lisätuloa myymällä jtn tai tekemällä jotain työkeikkoja mitä osaat.

Yllättävän nopeasti huomaat(saatat huomata) että "piheily" palkitsee eli kun onnistuikin pärjäämään vain 68€/viikko ja saat siirrettyä ylimääräiset sinne seuraavan viikon kuoreen niin tulee hyvä fiilis.

Ja se puskuriraha. Sitä EI ole. Siis se on todelliseen hätään, eikä uusiin farkkuihin tai kahvilakäyntiin!

Tsempit!

Tuo voisi olla ihan hyvä keino visualisoida se säästäminen, mutta ehkä vähän vaikea käytännössä.

Tuosta syntyisi lähinnä hirveä kasa kolikoita mitä pitäisi kanniskella lompakossa ja sitten siirrellä aina seuraavaan kirjekuoreen. 

Monessa liikkeessä eivät nykyään edes hyväksy käteistä lainkaan.

Ja taitaapa se maksaa monessa pankissa extraa jos käyt käteistä tallettamassa.

1. Missä liikkeessä, missä sun on "pakko käydä" ei hyväksytä rahaa??

Sä voit myös valita, ettet käy niissä pikkuputiikeissa ja kahviloissa, koska et kuitenkaan mitään välttämätöntä edullisimmin sieltä saa.

2. Ei niitä kolikoita älyttömästi kerry. Aina kannattaa maksaa mahdollisimman pienellä rahalla (siinä myös nousee se kulutuskynnys: en kyllä halua rikkoa tuota viimeistä 50€ seteliä vielä tänään...) ja kun sulle jää tältä kuulta pikkurahaa niin se toki käytetään sitten ensin ennen seuraavan kuun seteleitä (toinen vaihtoehto, vähän pihimpi vielä, on laittaa ne jemmapossuun "pahan päivän varalle" mutta sinne sitten toki kertyy kolikko poikineen).

Yksi iso virhe ihmisillä tuntuu olevan että kaiken pitää olla vaivatonta, myös maksamisen, joten mobilepay tai seteli. Ihmeen usein kassalla myös näkyy nuoria, jotka maksaa setelillä eikä halua niitä vaihtorahoja (eivät varmasti ole raataneet 8€/h niitten rahojen eteen...)

Vierailija
131/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut 250 000 euroa. Onneksi on jo maksettu lähes kokonaan pois eikä haittaa elämistä. Asuntolaina siis.

Vierailija
132/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tiukat otteet. Mun ystävä oli 58 v, kun tajusi on samassa veneessä.

Muutti Itä-Suomeen, kimppakämppään, maksoi 190 euroa kk, ei muita kuluja.

Hommasi työhuoneen, maksaa siitä 50 e kk.

Hänellä on lounasetu, käy joka päivä syömässä.

Alkoi tekemään 1012 h työpäiviä ja parissa vuodessa sai velat kuitattua. Tutustui ihmisiin, muutti tyhjillään olevaan asuntoon, jatkoi ylitöiden tekemistö, irtisanoi tuöhuoneen.

Tää pieni asunto oli n 50 kalliimpi, kuin solu ja työhuone.

Jatkoi kituuttelua ja sai ason rahat kokoon. 5 v myöhemmin jäi eläkkeelle, lainat kuitattu ja aso koossa. Asuu nyt Kuopiossa tosi nätissä asunnossa.

Pari v elää vaikka kellarissa, kun tietää se on väliaikaista

Vierailija
133/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, onhan toi nyt jonkin verran, muttei sitä todellisuudessa kauaa maksa pois.

Vuosi, tai ihan max. kaksi.

Vierailija
134/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pankkitiliä on viisasta, mulla on peräti kolme: palkkatili, varakassa ja säästötili. Kahteen jälkimmäiseen ei ole korttia. 

Palkkapäivänä lasken, paljonko laskujen jälkeen jää rahaa elämiseen/päivä ja jaan sen tulevan kuukauden päivien määrällä (siis se määrä päiviä ennen seuraavaa tilipäivää). Siirrän kolmen viikon rahat varakassaan, yhden viikon rahat jätän tilille.  Säästötilille pistän mitä pystyn. Lisäksi laitan varakassaan yllärilaskuvaran, noin 70-100 euroa. Aina sitä voi joutua käynnille apteekkiin, terveyskeskuslasku tms. 

Varakassasta voi kerran viikossa siirtää ruokarahat palkkatilille. Nostan niistä osan käteisenä ja osan ostoksista makselen kortilla. Kun viikon alussa maksaa aina käteisellä, niin ei tule höylättyä sitä korttia joka höpö-ostokseen. Ja pysyy paremmin mielessä, paljonko sitä rahaa nyt oikeasti olikaan. 

Luottokorttia ei kannata käyttää kuin isompiin ostoksiin, tyyliin pesukone ja maksaa lasku heti pois, kun tulee. Älä osta, jos ei ole oikeasti varaa. Mietin omia ostoksia aika pitkään ja vertailen hintoja netissä, että en maksa liikaa. 

Välttelen kulutusluottoja kuin ruttoa ja ihmettelen miksi ihmiset matkustavat velaksi....eikö sitä rahaa voi etukäteen säästää? Suu säkkiä myöten on hyvä muistaa. 

Vierailija
135/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on noin 100 000 e velkaa enkä edes ole nuori. Asunnoista ja homepommeista. Tällä hetkellä ei ahdista.

Vierailija
136/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kaunis nainen nii alat tarjoomaan seuraasi miehille. Pyydät 300 euroa tunti seksistä niin äkkiä saat 10000 euroa kasaan. Pari kuukautta niin velat maksettu.

Vierailija
137/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolisolla on aina velkaa, kun omat rahansa loppuvat, pitää selvänä, että minä maksan. En enää jaksa tätä elämää!

Vierailija
138/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoratoistoja tms. Minulla ei ole. Puhelin laskuni on kyllä älyttömän kallis, 27e, en tiedä saisiko halvemman jostain..

Saisit.

Singles day 11.11. Ja Black Friday on hyviä päiviä kytätä myös niitä liittymäpäivityksiä! (Kunhan pysyt lujana etkö päivitä kännykkää samalla vaikka miten olis edullista tarjousta muka)

Vierailija
139/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan kirjoitti:

Jos olet kaunis nainen nii alat tarjoomaan seuraasi miehille. Pyydät 300 euroa tunti seksistä niin äkkiä saat 10000 euroa kasaan. Pari kuukautta niin velat maksettu.

Hah hah aina sama "hyvä neuvo" - on se hienoa että miehet (ja rumat?) on kateellisia tuostakin.

Sama neuvo kyllä toisinkinpäin - miehet kropa kuntoon ja likoon, kyllä teistäkin joku 60v madame toyboyn kelpuuttaa.

(Vaikka olis miten köyhä niin ei se tarkoita että olisi täysin vailla itsensä arvostamista !)

Vierailija
140/179 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa 16 000e ja vielä vuosi opintoja jäljellä, eli lisää velkaa tulee...