10 000e velkaa ahdistaa!
Onko täällä muita velkaantuneita? Yhtäkkiä tajusin järkyttävän velkamäärän mitä minulla on. Olen vuosikausia siis elänyt yli varojeni ja nyt suoraan sanottuna v*tuttaa maksella näitä huvituksia :( Korot on jäätävät ja tuntii ikuisuusprojektilta, että tuosta summasta pääsen eroon. Nyt kaikki säästövinkit kehiin, kiitos!
Kommentit (179)
Pieni summa. Maksat sen suhteellisen nopeasti pois kun otat sen asiaksi ja lopetat velan ottamisen tähän päivään.
Minulla on velkaa vielä noin 40 000e asunnostani, muita velkoja ei ole eikä tule joten ei ahdista yhtään :D
Vielä 10 vuotta niin olen maksanut asuntolainani pois ja sitten saan asua omassa asunnossani jonka omistan!
M32
Mulla on opintolainaa reilu 10 000. Kävin opintojen ohella töissä ja tuhlasin lainan lähinnä matkusteluun yms. kivaan. Nyt on myös asuntolaina jota makselen yksin ja korotkin nousi juuri sopivasti. Mulla on ihan hyvät tulot, mutta hirvittää miten huolettomasti käytin rahaa parikymppisenä. Tosin tili ei koskaan ole ollut tyhjä, mutta on tullut huomattua että säästäminen tuottaa paljon enemmän mielihyvää kuin tuhlaaminen.
Kulutusvelkaa yli 35k.
Ei mielestäni ole paha.
Tulot kylläkin ihan hyvät, jonka vuoksi tuo ei haittaa
Itsellä taita olla tällä hetkellä velkaa kaikkiaan n. 225 tonnia, mutta sitä vastaan on sitten ihan hyvin omaisuuttakin, muutakin kuin se asunto.
Mutta pakko sanoa, että viime aikoina on alkanut kasvavasa määrin ahdistamaan. Ahdistus todennäköisesti aika erityylistä kuin kulutusluottovelkaantuneilla.
Yksi oleellinen ero on siinä, että tuollainen velka vaatii sitä, että palkkataso pysyy nykyisenlaisena, tai sitten on pakko myydä omaisuutta, jota ei haluaisi tehdä. Siinä ikään kuin valuisi vuosien työ osittain hukkaan etenkin nyt, kun monien omaisuuserien arvo on laskenut merkittävästi taas tänä vuonna.
10000 e velka voi tuntua isolta, mutta on lopulta ratkaisevasti pienenmpi. Sen saa halutessaan maksettua melko vikkelään pois. Pienestäkin palkasta saa sen verran sivuun, että tuo kyllä lyhenee ja isokorkoiselle velalla sen on palkitsevaa, kun velka alkaa lyhentyä kiihtyvää tahtia korkomenojen pienentyessä nopeasti.
Käytännössä kuka tahansa perusterve ja rikosrekisteritön pääsee tällä hetkellä esim. päiväkoteihin tihin, josta palkka nyt ei ole suuren suuri, mutta riittävä siihen, että tiukalla kulukuurilla tuo velka menee maksuun aika nopeasti.
Tärkeintä on vain aloittaa tänään, ei huomenna.
Minulla velan määrä on vakio :o Aina kun saan maksettua pois niin tulee jotain ja uudestaan luottokortti vinkuu. Odotan sitä päivää kun velat kuitattu, en aio ikinä ostaa enää mitään ennenkuin rahat kasassa. Nykyisin kaikkea mahdollista saa ostettua laskulle, todella petollista.
Nyt siis nimenomaan velkaantumiselle STOP! Mitään ostoksia ei velaksi ja tiukka budjetti, sillä siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
200 k asuntolainaa, 80 k kesäpaikkalainaa, 16 k autolainaa, 8 k luottokorttisaldo. Ei muuten ahdista yhtään.
Huh huh. Siinä sitä on velkaa roppakaupalla. Mä en tuollaista taakkaa kestäisi. Hyvä, kun sun pokka pitää.
Mä sain just opintolainan saldon alle 15 000. 8 vuotta olen jo maksanut sitä pois. Ei olisi pitänyt ottaa ollenkaan, mutta en arvannut että elämä vie valmistumisen jälkeen maahan jossa palkat pienemmät. Olen kuitenkin onnellinen täällä, joten sitä en vaihtaisi pois.
Ja pankki antaa olla minimierällä joten annan sen itsekin olla ja laitan sinne ylimääräisen satasen aina kun voin. Tällä mennään, laina vanhenee v. 2035. En edes tiedä mitä sitten tapahtuu jos en pysty siihen mennessä maksamaan pois :D.
Onko joku hyvä budjetointi sovellus, osaako joku sanoa :)
Puolisollani oli reilu kymppitonnin hurvittelulaina nuoruuden idiotismista jäänyt niskaan aikanaan. Olin itse ihan pennitön opiskelija tavatessamme mutta säästeliäs, joten tein hänelle budjetin ja elimme yhdessä kädestä suuhun kolme vuotta, jonka aikana mokoma oli maksettu pois. Alle kahden tonnin tuloilla sai homman hoidettua, mutta MITÄÄN ylinmääräistä ei ostettu ja tarjousten perässä juostiin kyllä huolella.
Nyttemmin velkaa on about 100 000 euroa mutta sen koostuessa pitkälti asuntolainasta ja tulojen ollessa paremmat ei ahdista.
Velaksi on helppo elellä, mutta niiden takaisinmaksu on hyvinkin kurjaa. Kokemuksesta tiedetään.
Oli kymmenen vuotta sitten minullakin tuo määrä velkaa. Kun velka on maksettu, niin sen jälkeen en ole ostanut mitään luotolla.
Joskus ajattelen, että voisikohan jotain ostaa osamaksulla. Sitten muistuukin mieleen, että se johtaa maksuvaikeuksiin, tilanteeseen jossa olen aiemmin ollut.
Kannattaa karsia kuluja. Muuta halvempaan vuokrakämppään. Luovu tilauksista, syö töissä eväät. Kilpailuta vakuutukset ja puhelinliittymät. Kotinetti on turha.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku hyvä budjetointi sovellus, osaako joku sanoa :)
Ruutupaperi ja kynä. Senkun laitat kaikki menot ja tulot siihen samalle arkille. Toinen on ihan tavallinen excel jos osaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on velkaa vielä noin 40 000e asunnostani, muita velkoja ei ole eikä tule joten ei ahdista yhtään :D
Vielä 10 vuotta niin olen maksanut asuntolainani pois ja sitten saan asua omassa asunnossani jonka omistan!
M32
Ehdit tuossa ajassa jo täyttää maagisen 40v jonka jälkeen olet pelkkää painolastia suomessa. Epävirallinen eläkeikä miehille.
Ihmeen vähäisellä uutisoinnilla on ahdingossa olevat velkaiset päässeet. Taidetaan mennä eri tavalla tästä läpi kuin 90-luvulla.
Kun pääseet töihin, tuon maksaa vuodessa pois. Vuoden pesti jossain halvan asumisen alueelle, niin jää tonneja säästöönkin ja voi sitten aloittaa velattomana elämän siellä missä huvittaa.
10 000 ei ole hirveän iso summa. Tee itsellesi tarkka budjetti ja takaisinmaksusuunnitelma. Laita exceliin kaikki tulot ja menot, ja ala karsimaan.
Lopeta kaikki suoratoistopalvelut, lehtitilaukset yms.
Kilpailuta vakuutus, nettiliittymä, kännykkäliittymä yms.
Ei ulkona syömistä, wolttausta. Työpaikkalounaat teet itse sunnuntaina kotona.
Käy koti ja varastot läpi ja laita myyntiin kaikki vähänkin rahanarvoinen mitä et enää tarvitse.
Hanki lisätuloja, hae parempipalkkaista työtä tai tee keikkatyötä.
Onko velkaa monesta eri lähteestä, ja millaisilla koroilla?
Maksa pois ensin korkeakorkoiset velat, yksi kerrallaan pois ja jatka seuraavaan.