Muistisairaus ja paikan taju
Onko muistisairaudelle tyypillistä, että ihan yhtäkkiä ei tiedä missä on ja mikä vuosikymmen?
Eli jutellaan ihan järkevästi pitkään, vanhus on tässä päivässä ja hyvin tietää missä on. Kunnes yhtäkkiä kesken keskustelun säpsähtää: Missä mä olen? Töissäkö? (Eikä ole siis vuosikymmeniin käynyt töissä enää.)
Anoppi siis alkanut saamaan tuollaisia. Muistisairaus kyllä todettu hiljattain, mutta kun itsellä ei ole kokemusta, tuollaiset yhtäkkiset kohtaukset vaikuttavat kummallisilta.
Kommentit (11)
Juuri noin se menee, välillä on ihan ajassa ja paikassa, välillä jossain muualla.
Minun äidilläni (jolla Alzheimerin tauti) tuo ei ollut yhtäkkistä, vaan jatkuvaa.
Kerran, joskus vuoden 2020 tienoilla, kysyin häneltä mikä vuosi nyt on. Hän sanoi että ei tiedä, mutta ihan varmasti on 1900-luku. Jotenkin hän palasi aina kauemmas ja kauemmas menneisyyteen. Joskus kysyin, kuka on presidentti, ja hän sanoi Koivisto. Nykyään hän uskoo elävänsä lapsuudenkodissaan vanhempiensa kanssa (jotka siis ovat kuolleet jo 1970-luvulla).
Miksi et mene Muisti sairas liiton sivulle? Tai kirjota miksi et selaimesi hakuun kirjoita Alzmer tauti. ?????Luulisi olisit aktivisempi etsiä oikeaa tietoa alzmer liiitosta. Tietoa saadiaknoosin tehneltä sairalan plk.Odotat vaan valmista pöytää täältä.Mut kertoilee asiasta.Mikä taas vältämättä ei päde anopiisi?
Juuri syötyä ruokaa ei muisteta vaikka suussa vielä ruokaa
Otsikossa mainitset paikan, mutta kirjoitat ajasta. Oma vanhus oli vielä viimeisinä aikoina hyvä kulkemaan vaikka naapuriin, mutta omassa kodissaan ei löytänyt vessaa.
Kyllä. Ajan-, paikan- ja tilannetaju hämärtyy. Muistisairas saattaa myös erehtyä onko hän menossa, vai tulossa. Miksi ollaan liikkeellä ja ketä ympärillä olevat ihmiset ovat? Koska hänen muisti ei kykene varastoimaan tietoa, tällaista tapahtuu jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene Muisti sairas liiton sivulle? Tai kirjota miksi et selaimesi hakuun kirjoita Alzmer tauti. ?????Luulisi olisit aktivisempi etsiä oikeaa tietoa alzmer liiitosta. Tietoa saadiaknoosin tehneltä sairalan plk.Odotat vaan valmista pöytää täältä.Mut kertoilee asiasta.Mikä taas vältämättä ei päde anopiisi?
Miksi sinä et opettele kirjoittamaan suomen kieltä?
Isomummu palasi kokoajan kauemmas menneisyyteen, läsnäolevat ihmiset muuttuivat aina kyseisen ajan henkilöiksi, ketä nyt sattuivat muistuttamaan. Itse olin esim tätini, olin sen ikäinen ja näköinen kuin täti siinä ajassa jossa isomummu silloin eli.
Ukki oli välillä lähdössä töihin, välillä kouluun. Vaimo ja lapset katosivat lopulta kokonaan muistista, koska palasi lopulta niin paljon ajassa taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaat aloittajalle tylysti.
Täällähän on koko suomi ja joka-alan asiantuntijoita ja vertaistukea, asia kuin asia, aina kannattaa kysyä.
Aloittaja, tuollaista se taudinkuva on.Välillä muisti ns.pelaa.
Kyllä varmaan joskus voi noinkin käydä,