10 000e velkaa ahdistaa!
Onko täällä muita velkaantuneita? Yhtäkkiä tajusin järkyttävän velkamäärän mitä minulla on. Olen vuosikausia siis elänyt yli varojeni ja nyt suoraan sanottuna v*tuttaa maksella näitä huvituksia :( Korot on jäätävät ja tuntii ikuisuusprojektilta, että tuosta summasta pääsen eroon. Nyt kaikki säästövinkit kehiin, kiitos!
Kommentit (179)
Ensimmäinen askel on jo otettu, kun olet huomannut velkaantuneesi liikaa ja kohdannut todellisen velkamäärän. Tärkeintä on nyt lyhentää lainaa ja kaikkein tärkeintä: älä ota lisää lainaa.
Selvitä, mikä on kaikkein kallein lainasi ja maksa sitä nopeammin pois. Toisaalta voi olla myös järkevää maksaa pois pienimmät lainat, saat tilanteen paremmin haltuun.
Tee myös realistinen budjetti: kiinteät kulut (asuminen, puheiln, netti, vakuutukset), lyhennykset, säästäminen ja muuttuvat kulut. Missä voit säästää, niin että lainoista pääsee nopeammin eroon?
Mulla on yli 110 000 euroa velkaa eikä ahdista. Tuo velka on asuntovelkaa ja sen saa kuitattua asunnon myynnillä ja jää rahaa vielä käteenkin.
Hommatkaa hyvää velkaa, ei mitään tyhmää kulutusvelkaa. Miettikää myös aina miten se velka maksetaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
10 000 e ei vielä ole mahdoton summa.
Nyt laadit suunnitelman. Tee laskelma, kuinka paljon sinulla kuluu kuukaudessa pakollisiin menoihin. Lopuilla alat maksaa lainoja. Tarvittaessa soitat saajatahot läpi ja sovit järkevän toteutettavissa olevan maksusuunnitelman. Yleensä heiltä löytyy ymmärrystä, kunhan sinulta löytyy kyvykkyyttä maksaa vaikka pienissäkin erissä takaisin.
Mieti myös, voisitko saada jotain lisätyötä. Mieti, voisitko säästää menoissasi jonkin verran.
Älä lannistu. Summa ei ole suuri.
Kiitos :) Tämä koko velka on siis pankkiin, mutta tuntuu korkoihin menee nin iso siivu etten ikinä pääse tästä velkavankeudesta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 35 000e eikä ahdista yhtään
Sinulla on varmaan paremmat tulot. Itse olen pienituloinen, 1800e/kk..
Sit sun pitää kasvattaa niitä kuukausituloja. Eli lisää duunia vuosi tai pari niin tuo on kuitattu. Säästämällä ja kituuttamalla käy vaan niin että velat kyllä kuittaat mutta kohta olet samassa tilanteessa taas kun et ole oppinut tekemään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yli 110 000 euroa velkaa eikä ahdista. Tuo velka on asuntovelkaa ja sen saa kuitattua asunnon myynnillä ja jää rahaa vielä käteenkin.
Hommatkaa hyvää velkaa, ei mitään tyhmää kulutusvelkaa. Miettikää myös aina miten se velka maksetaan takaisin.
Jälkiviisana ajattelen juurikin näin. Olisi pitänyt hommata järkevää velkaa. Ihminen on erehtyväinen, on tullut töpeksittyä ja nyt on maksun aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt laadit suunnitelman. Tee laskelma, kuinka paljon sinulla kuluu kuukaudessa pakollisiin menoihin. Lopuilla alat maksaa lainoja. Tarvittaessa soitat saajatahot läpi ja sovit järkevän toteutettavissa olevan maksusuunnitelman. Yleensä heiltä löytyy ymmärrystä, kunhan sinulta löytyy kyvykkyyttä maksaa vaikka pienissäkin erissä takaisin.
Mieti myös, voisitko saada jotain lisätyötä. Mieti, voisitko säästää menoissasi jonkin verran.
Kiitos :) Tämä koko velka on siis pankkiin, mutta tuntuu korkoihin menee nin iso siivu etten ikinä pääse tästä velkavankeudesta :(
Lisää töitä tai muutto kimppakämppään jotta saat kulut pienemmiksi. Siinä sun vaihtoehdot.
200 k asuntolainaa, 80 k kesäpaikkalainaa, 16 k autolainaa, 8 k luottokorttisaldo. Ei muuten ahdista yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit sun pitää kasvattaa niitä kuukausituloja. Eli lisää duunia vuosi tai pari niin tuo on kuitattu. Säästämällä ja kituuttamalla käy vaan niin että velat kyllä kuittaat mutta kohta olet samassa tilanteessa taas kun et ole oppinut tekemään rahaa.
Niin pitäisi. Olen itselleni niin vihainen näin on päässyt käymään.
Voi hyvänenaika. Mene töihin, niin ei tarvitse velkaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
200 k asuntolainaa, 80 k kesäpaikkalainaa, 16 k autolainaa, 8 k luottokorttisaldo. Ei muuten ahdista yhtään.
Tämähän on täysin suhteellista. Mikäli sinulla hyvät tulot niin ei varmaan ahdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa hyvää velkaa, ei mitään tyhmää kulutusvelkaa. Miettikää myös aina miten se velka maksetaan takaisin.Jälkiviisana ajattelen juurikin näin. Olisi pitänyt hommata järkevää velkaa. Ihminen on erehtyväinen, on tullut töpeksittyä ja nyt on maksun aika.
Täs mtn hätää ole, tuo summa vielä hoituu. Hammasta purren. Samalla sun pitää kartuttaa myös puskuri ja opetella se taloudenpito ihan oikeasti. Mulla oli aikoinaan 9,5% korko samankokoisessa opintolainassa, tuli maksettua minituloilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänenaika. Mene töihin, niin ei tarvitse velkaa ottaa.
Olipa lapsellinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa hyvää velkaa, ei mitään tyhmää kulutusvelkaa. Miettikää myös aina miten se velka maksetaan takaisin.Jälkiviisana ajattelen juurikin näin. Olisi pitänyt hommata järkevää velkaa. Ihminen on erehtyväinen, on tullut töpeksittyä ja nyt on maksun aika.
Täs mtn hätää ole, tuo summa vielä hoituu. Hammasta purren. Samalla sun pitää kartuttaa myös puskuri ja opetella se taloudenpito ihan oikeasti. Mulla oli aikoinaan 9,5% korko samankokoisessa opintolainassa, tuli maksettua minituloilla.
Ei tässä muuten hätää olee, mutta kaikkien kustannusten noustessa harmittaa kun on pitänyt elää velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä n. 5000e velkaa, ja kaikki tämä vain mielihyvähumputuksia. Olen maksanut kuitenkin jo n. 3000e pois. Suosittelen ottamaan yhdistelmälainan ja budjetoimaan fiksusti. Siperia opettaa.
Mistä otit yhdistelylainan ja millä korolla?
Anyfinilta. Korkoa en tähän hätään saa tarkastettua. Oli järkevin vaihtoehto lainanottohetkellä. Mikään lainahan ei ole ilmaista, mutta tätä on nyt realistista maksella pois sen sijaan että jonglööraisi monen kulutusluoton kanssa. Kannattaa kilpailuttaa.
Itsellä kaksi eri lainaa (kulutusluotto sekä luottokortti). Molemmat on siis pankkiin, en tiedä saisiko näitä yhdistämällä jotenkin halvemman..
Yleensä näissä korot on kuitenkin alhaisimmat. (Alle 10%). Yhdistäminen on kannattavaa vain, mikäli säästät korkokustannuksissa. Yleensä halvimmalla pääsee velan vyörytyksellä, eli maksat pienimpää lainaa niin paljon kuin mahdollista, jolloin laina-aika lyhenee. Muita lainoja vain minimin. Sitten kun eka laina maksettu niin siirrät ne aiempaan lainaan laitetut lyhennysmäärät toisen lainan minimilyhennysmäärän päälle. Näin senkin lainan lyhennys tehostuu ja korkokulut pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä n. 5000e velkaa, ja kaikki tämä vain mielihyvähumputuksia. Olen maksanut kuitenkin jo n. 3000e pois. Suosittelen ottamaan yhdistelmälainan ja budjetoimaan fiksusti. Siperia opettaa.
Mistä otit yhdistelylainan ja millä korolla?
Anyfinilta. Korkoa en tähän hätään saa tarkastettua. Oli järkevin vaihtoehto lainanottohetkellä. Mikään lainahan ei ole ilmaista, mutta tätä on nyt realistista maksella pois sen sijaan että jonglööraisi monen kulutusluoton kanssa. Kannattaa kilpailuttaa.
Itsellä kaksi eri lainaa (kulutusluotto sekä luottokortti). Molemmat on siis pankkiin, en tiedä saisiko näitä yhdistämällä jotenkin halvemman..
Yleensä näissä korot on kuitenkin alhaisimmat. (Alle 10%). Yhdistäminen on kannattavaa vain, mikäli säästät korkokustannuksissa. Yleensä halvimmalla pääsee velan vyörytyksellä, eli maksat pienimpää lainaa niin paljon kuin mahdollista, jolloin laina-aika lyhenee. Muita lainoja vain minimin. Sitten kun eka laina maksettu niin siirrät ne aiempaan lainaan laitetut lyhennysmäärät toisen lainan minimilyhennysmäärän päälle. Näin senkin lainan lyhennys tehostuu ja korkokulut pienenee.
Kiitos vinkistä. Tämä saattaisi toimia ja motivoi kun saa yhden lainan edes maksettua pois. Ajattelin hankkia joksikin aikaa kakkostyön ja sillä maksan ainoastaan velkaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustu kolmiokuudelle instassa. Siellä on hyviä säästövinkkejä. Oiva esimerkki velkaelämästä omaisuuden kartuttajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13500 ja ahdistaa.
Minkälaiset tulot?
2400. Tuo kuitenkin ainoa laina ja asuntoon. Siltikin ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustu kolmiokuudelle instassa. Siellä on hyviä säästövinkkejä. Oiva esimerkki velkaelämästä omaisuuden kartuttajaksi.
Kiitti vinkistä. Menin samantien tutustumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13500 ja ahdistaa.
Minkälaiset tulot?
2400. Tuo kuitenkin ainoa laina ja asuntoon. Siltikin ahdistaa.
Älä suotta ole ahdistunut, tuohan ei ole paha!