Erittäin tyly hätäkeskuspäivystäjä, muilla samoja kokemuksia?
Juteltiin tuossa naapurin kanssa siitä, kun hän oli soittanut häkeen viime viikolla muutamankin kerran agressiivisesti käyttäytyneestä miehestä. Mies oli pyörinyt meidän taloyhtiön pihalla ja huudellut jotakin "Raimoa", vaikka sen nimistä ei täällä asu.
Hätäpuheluun vastannut mies oli kysellyt todella tarkasti tilanteesta, mitä ei tietenkään ihmetelty. Mutta miehen äänensävy oli vihainen, ja mies oli monta kertaa kysynyt naapurilta että missä häirikkö nyt menee ja että voisiko sille sanoa ihan itse että mene pois. Puhelun loputtua naapuri odotti 30 minuuttia että häirikkö poistuisi. Ei poistunut. Uuteen puheluun vastasi nainen, joka oli paljon tavallisempi.
Minulla on sama kokemus kertaa kaksi. Ensimmäisellä kerralla soitin tappelusta, joka tapahtui lähellä lasten leikkipuistoa. En tietenkään jäänyt paikalle puhelimeen raportoimaan, vaan soitin samalla kun lasten kanssa reippaasti poistuttiin paikalta. Häkestä tiuskittiin, että minkä näköisiä miehet oli, ja kun sepitin siinä parhaani mukaan samalla lapsia paimentaen, puhelimen toisessa päässä oleva mies keskeytti puheeni (joka siis liittyi tappelevien miesten vaatteisiin) että "KUUNTELE". Tuntui tosi kurjalta, siltä, että soitin ihan turhaan.
Poliisi tuli äänistä päätelle paikalle kuitenkin nopeasti.
Toisen kerran soitin huoltoaseman viereisellä joutomaalla olevasta maastapalosta, johon häken mies ehdotti että menisin lähemmäksi katsomaan saako palon poljettua sammuksiin itse.
Itselle tuli olo, että en soita mihinkään mistään ellei tilanne ole aivan selkeä: talo tulessa, auto-onnettomuus yms. Epäillyt rattijuopot sun muut säheltäjät jääkööt ilmoittamatta.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, pikku mimosat taas itkemässä
pikkurillinkynsiään. Mietipä itse, kun iso osa puheluista on täysin turhia, soittajat täynnä itseään ja omaa havaitsemaansa *hätätilannetta*, yhtään ette ilmeisesti mieti, onko asianne tärkeä?
Itse kun soitan joskus häkeen olen valmis kuulemaan, ettei asia edes kuulu heille (olen ilmoittanut mm valtatiellä toikkaroivasta kauriista ym).
Mutta kun soitin miesystävälleni, 1-tyypin diabeetikolle aamuyöllä kesämökille ambulanssia hypoglykemian takia, ei pahemmin tarvinnut miettiä, saammeko apua vaiko emme. Silti olin varautunut siihenkin, että saan vain etäohjausta. Mutta ei, lähettivät auton.Ei siinä ole vaihtoehtoa, jos ei pysty syöttämään eikä glucagenia ole saatavilla.
Joo ei, vaikka jotkut sössöttävätkin hunajasta ikeniin. Siinä vain on se, että sen avun alkamisnopeus on täysin randomia.
Christiiina kirjoitti:
Onko kellään sellaista kokemusta, että on soittanut hätäkeskukseen siksi, koska on kesällä kuumalla ilmalla huomannut, että autoon on jätetty koira yksin?
Mä soitin kerran kun kovalla pakkasella oli jätetty puolen yön jälkeen kolme koiraa farmariauton takakonttiin. Pysäköin auton kaverin pihalle ja kuulin haukkumista ja ulvontaa. Kiertelin katsomassa mistä autosta mekkala kuuluu ja huomasin koirat. Piipahdin ystäväni luona noin 25 min ajan ja tullessani takaisin koirat huusivat autossa edelleen.
Pakkasta oli siis lähemmäs 20 astetta. Yritin ensin soittaa numeropalvelun kautta auton omistajalle mutta hän ei vastannut, joten soitin häkeen. Häkepäivystäjä sanoi että jos omistaja ei pian ilmaannu niin soita vielä uudelleen ja poliisi tulee nappaamaan koirat talteen. Juuri puhelun loputtua omistaja harppoi paikalle ja huusi naama punaisena että älä puutu asioihin jotka eivät sinulle kuulu, koirat eivät olleet autossa kuin korkeintaan 5 min. Sanoin että seurailin tilannetta puolisen tuntia ja älä valehtele, mutta huuto jatkui joten poistuin paikalta ja soitin häkeen että omistaja saapui koirien luokse.
Kauhea ajatus että löytäisi kuolleen ihmisen metsälenkillä. Soittaisi jälkeen, ja pitäisi vielä käydä vieressä varmistamassa ettei hengitä. Ja silti pitäisi odottaa vieressä poliisien saapumista.
Itse menisin kyllä shokkiin jos näkisi jonkin karmivan tilantee.
En myöskään toivottavasti ikinä joudu silminnäkijä kai mihinkään tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea ajatus että löytäisi kuolleen ihmisen metsälenkillä. Soittaisi jälkeen, ja pitäisi vielä käydä vieressä varmistamassa ettei hengitä. Ja silti pitäisi odottaa vieressä poliisien saapumista.
*Häkeen (jälkeen)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai pitää käydä varmistamassa onko oikeasti kuollut vai ei. Sulla on velvollisuus elvyttää ja/tai antaa muuta ensiapua jos joku on hädässä.
Christiiina kirjoitti:
Onko kellään sellaista kokemusta, että on soittanut hätäkeskukseen siksi, koska on kesällä kuumalla ilmalla huomannut, että autoon on jätetty koira yksin?
Olen kerran, useampi vuosi sitten soittanut. Häke neuvoi ensin tarkkailemaan tilannetta vielä noin vartin, jos omistaja tulisi paikalle ja soittamaan uudestaan, jos ei näy tai jos koiran kunto selvästi heikkenee. Ei näkynyt, joten soitin uudestaan. Kysyi, että olenko kokeillut, saako ovea tai ikkunaa jotenkin autosta auki tai voisinkin rikkoa ikkunaa. Sanoin, että ovet ei aukea, enkä nyt ihan ekana olisi tässä jonkun randomin autoon murtautumassa, vaikka koiralla hätä onkin. Sanoi sitten, että lähettää poliisit paikalle varmuuden vuoksi. Poliisit sitten tulivat noin 10 minuutin päästä ja avasivat ovet jollain kikka kutosellaan, väänsivät ikkunat auki (oli siis aikaa, kun kaikissa autoissa ei vielä ollut sähköikkunoita) ja jättivät koiralle vettä jossain muovikipossa sekä lapun omistajalle.
Olen soittanut 8 kertaa hätäkeskukseen. Esim. juoppokeikkaa, tulipaloa, sairauskohtauksia, kaatuneita vanhuksia.
Joka ainoalla kerralla olen saanut erittäin asiallista, ammattitaitoista ja selkeää ohjausta. En sano "palvelua", koska mielestäni hätäkeskus ei ole sitä varten, että sinne soiteltaisiin palvelun vuoksi.
Toisilla vastaajilla on ollut töksäyttelevämpi tyyli, toisilla pehmeämpi. Ihan joka kerta keskustelu on kuitenkin hoitunut nopeasti ja selkeästi ja apu on tullut perille.
Häkeen ei kuulu soittaa siksi, että tarvittaisiin juttuseuraa tai siksi että viikonloppuyönä humalainen mölisee kadulla. Sinne soitetaan silloin kun on *hätä*.
Olen sydämestäni kiitollinen kaikille, jotka hätäkeskuspäivystäjän työtä jaksavat tehdä. Työ on vaativaa, hektistä ja näinä aikoina varmasti myös turhauttavaa kun iso osa puheluista on turhia.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä soitin kerran kun kovalla pakkasella oli jätetty puolen yön jälkeen kolme koiraa farmariauton takakonttiin. Pysäköin auton kaverin pihalle ja kuulin haukkumista ja ulvontaa. Kiertelin katsomassa mistä autosta mekkala kuuluu ja huomasin koirat. Piipahdin ystäväni luona noin 25 min ajan ja tullessani takaisin koirat huusivat autossa edelleen.
Pakkasta oli siis lähemmäs 20 astetta. Yritin ensin soittaa numeropalvelun kautta auton omistajalle mutta hän ei vastannut, joten soitin häkeen. Häkepäivystäjä sanoi että jos omistaja ei pian ilmaannu niin soita vielä uudelleen ja poliisi tulee nappaamaan koirat talteen. Juuri puhelun loputtua omistaja harppoi paikalle ja huusi naama punaisena että älä puutu asioihin jotka eivät sinulle kuulu, koirat eivät olleet autossa kuin korkeintaan 5 min. Sanoin että seurailin tilannetta puolisen tuntia ja älä valehtele, mutta huuto jatkui joten poistuin paikalta ja soitin häkeen että omistaja saapui koirien luokse.
Tässä taas sinulta loppui suhteellisuudentaju, koira kestää kyllä kylmää. Siis ihan ok varmistua, että koirat eivät ole siinä aamuun saakka, mutta nyt teit juuri omasta hädästäsi tilanteen isoimman sian, et faktoista. Jotka olivat, että koirilla ei ollut mitään hengenhätää ja omistaja saapui paikalle. Koira voi möykätä autossa myös + 15 asteen lämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
No tottahitossa sinun pitää tarkistaa, onko se ihminen oikeasti kuollut vai tarvitseeko jotain muuta ensiapua, jota sinun paikalla olijana sitten tulee antaa. Ja et sinä nyt sieltä metsästä voi paikaltakaan poistua, kun sinun velvollisuutesi kansalaisena on opastaa ne poliisit paikalle, etteivät joudu koko metsää koluamaan läpi joidenkin epämääräisten "sen ison männyn jälkeen oikealle ja sitten kahden puskan välistä vasemmalle" ohjeiden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Tässä taas sinulta loppui suhteellisuudentaju, koira kestää kyllä kylmää. Siis ihan ok varmistua, että koirat eivät ole siinä aamuun saakka, mutta nyt teit juuri omasta hädästäsi tilanteen isoimman sian, et faktoista. Jotka olivat, että koirilla ei ollut mitään hengenhätää ja omistaja saapui paikalle. Koira voi möykätä autossa myös + 15 asteen lämpötilassa.
Totta, haukkuvat koirat tuskin ovat hengenhädässä enkä voinut myöskään tietää kauanko auto on ollut paikoillaan. Voin kuitenkin käsi sydämellä vannoa että seuraavassa samanlaisessa tilanteessa toimin samoin. En voinut tietää onko kukaan tulossa hakemaan koiria. Omistajalla olisi voinut olla vaikka ryyppyputki, yöunet tai sairaskohtaus käynnissä.
Häkepäivystäjä oli ihan tyytyväinen että soitin.
Ei ole vielä ollut tarvetta soittaa häkeen, mutta mieleenpainuvin juttu on edelleen "siis otat sä naiselta pataan?". Oli aikoinaan uutisissakin.
Soitin kerran kun humalainen, aggressiivinen mies pyrki sisälle kotiini. Häke oli asiallinen ja lupasi poliisien tulevan, ketään ei koskaan tullut. Koirani puri miestä joka yritti sisään ja kutsuin anbulanssin, joka haki miehen pois. Täällä maalla ei varmaan ollut vapaata partiota jota lähettää.
Tuon tapahtuman takia olen hankkinut aseen. Siis koiran lisäksi. Maalla saattaa olla ettei poliisipartiota ole löhellä, riippuu tuurista. En anna kenenkään satuttaa itseäni, se on varma, en ainakaan ilman taistelua.
Jos miettii noita aloituksen esimerkkejä siltä toiselta kannaltakin, niin minulta kyllä löytyy vähän ymmärrystä sille tylylle häkähenkilöllekin. Ensimmäisessä esimerkissä, jos siellä nyt on vähän sekava humalainen huudellut Raimoa, eikä ole mitään rikkonut tai ohikulkijoiden kimppuun käynyt, niin ehkä tuossa voisi oikeasti odotellakin puolisen tuntia tai tunninkin, jos vaikka väsyisi tai menisi kotiin. Tai sitten tosiaan soittaa uudestaan, jos alkaa jotain siellä rikkoa tai käy ihmisten kimppuun tai ei näytä mitään väsymisen merkkejä. Tuo ei nyt kuitenkaan omastakaan mielestäni ole se tärkein tehtävä yöaikaan, johon poliisia tulisi sitoa. Eikä sen häken tehtävä nyt oikeasti ole puhella mukavia ja lohdutella, että ei sulla hätää ole, kun olet siellä kotona sisällä, ota ihan rauhassa vaan, niin poliisisedät tulee auttamaan. Vaan selvittää, mikä se tilanne on ja tarvitaanko apua oikeasti ja kuinka kiireellisesti.
Samoin noissa kahdessa ap:n omassa esimerkissä: kuten joku jo sanoikin, jos siinä lapsia paimentaessa ja paikalta poistuessa (ap:n omin sanoin) sepitettiin parhaan mukaan tuntomerkkejä, niin se KUUNTELE-komento lienee tullut ihan aiheesta. Samoin palopaikalla, jos puhuu maastopalosta, niin yhdelle se tarkoittaa pikkunuotiota ja toiselle jo täysimittaista metsäpaloa, joten jotta oikea avuntarve ja kiireellisyysaste saataisiin selville, pitää jollain tavalla haarukoida se, kuinka kovasti siellä oikeasti roihuaa. Silloin konkreettinen kysymys siitä, voisiko palon polkea sammuksiin (vaikka muotitennarin pohjat sulaisikin sitä tehdessä), antaa paljon parempaa tietoa ja yleismitallisemmin kuin se, että kysyy, kuinka iso palo siellä oikeasti on.
Häken tehtävä ei ole lohduttaa, jutustella tai mitään muutakaan vastaavaa, vaan mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman suurella oikean päätöksen varmuudella selvittää, onko tilanne oikeasti sellainen, että apua tarvitaan. Ja jos on, kuinka kiireellisesti. Kun niitä oikeasti apua tarvitsevia on muitakin, ja jos pikku nuotion tai yhden kännisen huutelijan takia sitten jää asuntopalo ja vakava kotiväkivalta kakkoseksi, niin eipä sekään hyvä ole. Toki kivampi, jos soittajalle jää hyvä fiilis, mutta ei se nyt se ensisijainen juttu ole, enkä itse kyllä jaksaisi mieltäni pahoittaa, vaikkei siellä häkessä se ihan empaattisin tyyppi vastaisi, vaan mentäisiin tylyllä asialinjalla.
Monesti soittajalle se oma hätä tietysti on ihan konkreettinen ja oma asia se tärkein asia, mutta Häken tehtävä on sitten kysymyksillä selvittää, kuinka suuri hätä siellä todellisuudessa on, vai onko todellista hätää ollenkaan, ja kuinka kriittinen se hätä on muihin hätiin verrattuna. Itselleni ainakin tehokas ja tylykin puhelu olisi mieluisampi kuin empaattinen jaarittelu, jos tosihätä olisi kyseessä - tulisipahan apu sitten mahdollisimman nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään toivottavasti ikinä joudu silminnäkijä kai mihinkään tapahtumaan.No tottahitossa sinun pitää tarkistaa, onko se ihminen oikeasti kuollut vai tarvitseeko jotain muuta ensiapua, jota sinun paikalla olijana sitten tulee antaa. Ja et sinä nyt sieltä metsästä voi paikaltakaan poistua, kun sinun velvollisuutesi kansalaisena on opastaa ne poliisit paikalle, etteivät joudu koko metsää koluamaan läpi joidenkin epämääräisten "sen ison männyn jälkeen oikealle ja sitten kahden puskan välistä vasemmalle" ohjeiden varassa.
Niinkuin tuo eka kirjoittaja nyt ei tuota itsestäänselvyyttä olisi tiennyt tekstinsä perusteella. Sitähän hän sanoi pelkäävänsä, ja arveli joutuvansa ehkä shokkiin jos tositilanteeseen joutuisi, eli siis päätyisi toimintakyvyttömäksi.
No ehkä siinä tilanteessa aggressiivinen häke-ihminen saattaakin saada toimintakyvyn palautettua.
Toisinaan siellä kyllä menee tilannearvio pieleen. Itselläni on pääasiassa hyviä kokemuksia, ja sitten yksi tympeä reilun vuoden ajalta, jolloin lähipiirissä vähän sattui ja tapahtui.
Se mies, joka opasti puhelimessa, kun elvytin kuollutta puolisoani 15 min ambulanssin tuloon asti, oli kiitettävän rauhallinen ja asiallinen - kun itse ulvoin oktaavin ylärekisterissä ja kuulostin taatusti hysteeriseltä. Ja olinkin. Varmisti koko ajan, että jatkan elvytystä, ei äyskinyt, eikä siis pahentanut hätääni entisestään.
Naishäke, kun veli oli tukehtumassa ja lähes tajuton ja puhekyvytön, vaati veljeä puhelimeen joka tapauksessa, sama mitä sanoin. Ymmärrän toki miksi. Uskoi sitten. Käskytti myös tiuskimalla, kun juuri yritimme iäkkään isän kanssa äheltää isokokoista miestä istuma-asentoon tuoliin, tekemään juuri sitä mitä jo olimme tekemässä. Tuli vastattua samalla sävyllä takaisin. Aika pientä tylytystä kuitenkin, mutta hyvin huomasi, että tulkitsi minut jotenkin oudosti. Olin hyvinkin selkeä ja rauhallinen, ja kokemusta oli hätäpuheluista jo kertynyt, joten ihmettelin, mistä veti johtopäätöksensä, että tilanne kaipaa nyt äkäisyyttä.
Ensihoidon kanssa homma on toiminut aina 10+ arvoisesti.
Siis noihin on kysymyksiä. "Voitko itse sammuttaa palon?" Siihen voi vastata "en voi, lieskat ovat jo polven korkuisia ja palopaikkoja on useita."
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissasi?? Näet henkilön makaamassa etkä tiedä onko kuollut vai tarvitseeko apua ja sun ajatus on se että sulla on rankkaa ku täytyy mennä katsomaan??
Ei ihme että häkessä ollaan tylyjä jos valtaosa soittelijoista on yhtä tyhmiä kuin sä ja ap ja muutamat muut esimerkit tässä keskustelussa. "Tääl joku mies huutaa raimoa vaik ei tääl ketään Raimoa asu!!!!"
Otan itse ammatikseni vastaan puheluita (en todellakaan hätäkeskuksessa, vaan ihan toisenlaisissa jutuissa) ja sillä työkokemuksella uskallan väittää, että joskus pitää kuulostaa asiakkaan korvaan tylyltä ja tiukalta, jotta hommaa saa edistettyä. Hätäkeskus kun ei ole edes mikään asiakaspalveluyksikkö, vaan lakisääteistä julkista tehtävää toimittava viranomainen, jonka tärkein tavoite ei ole asiakastyytyväisyys, vaan hengen, terveyden ja omaisuuden suojaaminen parhaalla mahdollisella tavalla.
Mun omassa työssä ollaan enemmän asiakaspalvelijoita ja yritetään siksi pitää asiakkaat tyytyväisinä, mutta kyllä munkin on välillä pakko puhua päälle tai käskeä kuuntelemaan hetki. Tämä jo ihan siksi, että meillä on käytännössä aina jonoa ja niiden linjoilla odottavien asiakkaiden tyytyväisyys on ihan yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin, kuin sen yhden, joka nyt haluaa jaaritella veljensä digiboksin vaikeuksista vuonna 2016. Hätäkeskuksessa tämä korostuu, koska joku voi ihan oikeasti kuolla, jos häkepäivystäjä vaan kiltisti kuuntelee, miten AP paimentaa lapsiaan ja selittää jotakin ympäripyöreää "öö, niin, joo, no tota, jotain mustaa varmaan, ehkä jotain mustaa vaatetta, en kyl tiiä, hei älä mee sinne nyt, oli ne kyl jotain mustia, joo varmasti mustat vaatteet oli".
Meillä oli kaatunut puu siten, että nojasi portin kohdalla autoomme kevyehkösti.
Portista ei pystynyt kulkemaan minnekään ja tontilta ei aidan takia ole muuta kulkua ulos.
Puu oli todellisessa vaarassa kaatua kokonaan auton päälle niin, että se olisi litistynyt.
Ei lähetetty miehistöä raivaamaan puuta sen verran, ettei se olisi uhannut autoa ja estänyt kulun pihalta pois. Ei siis päässyt kävellenkään.
Mulle ei vaan ihan oikeasti ole hädässä merkitystä sillä, onko vastaaja ystävällinen vai ei, mulle ainoa, millä on väliä on saada apua. Kuulostaa vähän siltä, että häkeen on soiteltu turhan, jos avun saaminen paikalle ei ole ollut ainoa tarve.