Ovatko nykynuoret missään asiassa parempia kuin edellisten sukupolvien nuoret?
Kommentit (118)
Heikolta näyttää. Maailman lukuisat ongelmat vaativat poikkeuksellisen osaavia tyyppejä, mutta nykynuoret eivät osaa edes lukea tai laskea.
Vierailija kirjoitti:
-kielitaitoisempia ja uskaltavat puhua esimerkiksi englantia
-maailmaa nähneitä
-paljon paremmat digitaidot
-parempi median lukutaito
-moniarvoisempia
-empaattisempia
-itsevarmempia
-monissa asioissa taitavampia kuin itse olin samanikäisenä
En allekirjoittaisi medialukutaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ovat fyysisesti heikommassa kunnossa kuin edeltäjänsä.
Nykyään sukupuolierot painottuvat lähinnä ulkonäköön vain ja seksiin.
Nykynuoret ovat parempia atk taidoissa eikä ne käytä alkoholia kovinkaan paljoa sekä tupakointi on vähentynyt.
Nykynuorilla on surkeat atk-taidot. Monet eivät tajua edes perusasioita tietokoneista kuten esimerkiksi tiedostot, ohjelmistojen ja ajureiden asentaminen ja poistaminen tai selaimen käyttö. Puhumattakaan sitten tietokoneiden ongelmien ratkaisusta, käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksesta, kovalevyn formatoinnista tai komentorivin käyttämisestä.
Käyttöjärjestelmistä eivät tajua mitään. Linuxia eivät "kykene" käyttämään, koska siellä ohjelmat ovat erinäköisiä kuin Windowsissa. Surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso on ihan tutkitusti vähemmän juoppoa.
Kun käyttävät kaikenlaisia muita aineita mitä ei edes tartte tutkia kun lukee lehdistä mitä hörhöt taas ovat tehneet.
Jos mömmöjä käyttää vaikka 20 % niin edellisestä sukupolvesta alkoa käytti ja käyttää puolet.
Tämän ketjun otannan perusteella voi sanoa, että ainakin tämän päivän aikuiset ovat keskimäärin todella inhottavaa ja itseään täynnä olevaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ovat, eivät juo alkoholia kuin pesusienet.
Huumeita kuluu senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Empatiassa, herkkyydessä, suvaitsevaisuudessa.
Vanhat setämiehet vois ottaa mallia.
Parempi maailma ei odota kulman takana onnellisia hippejä, valitan.
-Setämies-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ovat parempia atk taidoissa eikä ne käytä alkoholia kovinkaan paljoa sekä tupakointi on vähentynyt.
Nykynuorilla on surkeat atk-taidot. Monet eivät tajua edes perusasioita tietokoneista kuten esimerkiksi tiedostot, ohjelmistojen ja ajureiden asentaminen ja poistaminen tai selaimen käyttö. Puhumattakaan sitten tietokoneiden ongelmien ratkaisusta, käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksesta, kovalevyn formatoinnista tai komentorivin käyttämisestä.
Käyttöjärjestelmistä eivät tajua mitään. Linuxia eivät "kykene" käyttämään, koska siellä ohjelmat ovat erinäköisiä kuin Windowsissa. Surkeaa.
Komentorivi :__D ;DD Oot kunnon menneisyyden jäänne
Vierailija kirjoitti:
Kielitaito on ainakin monilla nuorilla parempi kuin meillä oppikoulun käyneillä.
Kun te oppikoulun käyneet olette suunnilleen 60-vuotiaita. Olenko minä 38-vuotias sitten nuorisoa, kun kävin yläasteen ja osaan kieliä? Eikö tässä nuorisolla viitata nuoriin, jotka voisivat ikänsä puolesta olla minun lapsiani?
Nuoriso on pilalla: ei osaa mitään, eikä kunnioita vanhempiaan.
Tämä on sikäli historiallista, että näin ei ole koskaan ennen tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komentorivi :__D ;DD Oot kunnon menneisyyden jäänne
Ei nuorista saada koodareita, tiedetään. Viimeiset koodarit ovat kolmekymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Valittamisessa. Mikään ei kelpaa, minä minä minä...
😂😂 Kyllä se on jo kyynistynyt ikäluokka, joka on pilattu - ei ne nuoret vielä ole kaikki ehtineet turpaansa saada. Tässä valittamisessa me kyllä ollaan parempia kuin nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso on ihan tutkitusti vähemmän juoppoa.
Muunlaiset aineet ovat tulleet tilalle.
- Suvaitsevaisuus
- Toisille ei puhuta sitä, mitä sylki suuhun tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 100% samaa mieltä! Opetin vielä pari vuotta sitten tietotekniikkaa sekä yläkoulussa että lukiossa ja toden totta , ns. "ATK-taidot" ovat nuorisolla aivan surkealla tolalla.
Jotakin Tik Tok -videoita osataan tuijottaa tuntitolkulla ja jopa kuvata kännykameralla jotain omia hämäriä pätkiä. Mutta kun pitäisi laatia kirjallinen esitys Wordilla ja siihen sisällysluettelo tai Excelissä yksinkertainen summakaava, menee sormi suuhun.
Tiedostoista tai tiedostotyypeistä nuorilla ei ole mitään käsitystä.
Kun aloitin atk-opettajana 1990-luvun lopulla, nuoret osasivat vielä tehdä muutakin kuin pelata kännyköillä. Joku osasi koodata C:llä, joku Javalla ja aina löytyi joku, joka oli oikein hyvä Photarin käytössä. Ja siihen aikaan aika moni teki myös pieniä www-sivuprojekteja ja -kokeiluja.
Nykyään...on "vähän" toinen tilanne. En kerta kaikkiaan käsitä mistä tämä myytti nykynuorten "hyvistä" ATK/IT-taidoista oikein kumpuaa, mutta totta se ei ole!
Vierailija kirjoitti:
-kielitaitoisempia ja uskaltavat puhua esimerkiksi englantia
-maailmaa nähneitä
-paljon paremmat digitaidot
-parempi median lukutaito
-moniarvoisempia
-empaattisempia
-itsevarmempia
-monissa asioissa taitavampia kuin itse olin samanikäisenä
Tämän saman olen huomannut omista teineistäni. Saman ikäisenä oli kyllä melkoinen "urpo" heihin verrattuna...
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaan miten jo antiikin ajoista nuoria on arvosteltu ja blaa blaa blaa. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että esim oppimistulokset tippuu radikaalisti, syrjäytyminen lisääntyy, mielenterveyspaikat ovat täysin ylibuukattuja koska koko ajan vaan oireillaan. Minusta tuo näyttää enemmän degeneraatiolta kuin miltään muulta.
Niin. No olisko tuohon syynä nuoriso, vai se millainen maailma heille on? Ympäristö muovaa ihmistä, ja jostain syystä ympäristö on muovautunut tällaiseksi joka saa nuorison voimaan pahoin, käyttään huumeita, oleen koukussa digiroinaan ja heikentyneet oppimistuloksetkin voivat johtua ympäristöstä
Eivät ole. 1940-1965 syntyneet ovat ylivoimaisesti parhaita kaikessa.