Pitäisikö isän leskeltä periä vuokraa
Äitini kuoli jo 20 vuotta sitten ja nyt isäni. Asui uuden vaimonsa kanssa lapsuudenkodissani, josta minä ja sisarukseni omistimme äidiltämme jääneen puolen ja nyt siis kokonaan. Tiedän, että isän uuden vaimon eläke on pieni, voi olla ettei hänellä ole varaa kuitata edes asumiskuluja, saati vuokraa. Kuitenkin hän rivien välistä olettaa, että me autamme häntä talven yli sähkölaskujen kanssa, omissakin on ihan tekemistä. Kaikkien kannalta olisi hyvä, jos hän jäisi taloon asumaan, nyt on huono aika myydä, mutta kyllä hänen pitäisi maksaa asuminen itse, vaikka säästöistä, eikö?
Kommentit (140)
Tottakai kulut maksaa niiden tekijä. Eli sähköt, vedet jätehuolto, vakuutukset.
Teille jää verot ja nuohooja yms.
Oma leskiäitini maksaa asumiskulunsa ihan itse. Kattoremonttiin otti kuolinpesä osaa samassa suhteessa, mitä omistaa kiinteistöä. Ihan kohtuullista, kun leski ei maksa vuokraa.
Minä perisin vuokraa ja muut kulut maksaa se joka käyttääkin. Ihan sama sille että leski ja pieni tuloinen, muuttaa sitten halvempaan.
Häh. Tarkoitatko että hän asuu siinä siis lesken asumissuojan turvin? Silloin kulut eli hoitovastike, shkö, vesi, lämmitys ym kuuluu hänen maksettavaksi. Asunnon kunnossapitoon liittyvät remontit kuten vaikka kattoremontti taas teidän maksettaviksi.
Mitä ihmeen vuokraa?
Taitaa olla taas termit sekaisin jllkssstk.
Tuossa tilanteessa pitäisi miettiä mitä hänen kuuluu maksaa vuokraa ja toisaalta mikä hyöty teille omistajina on siitä että kämppäänne pidetään lämpimänä ja hoidettuna lesken toimesta.
Eihän asumisoikeusasujalta voi vuokraa periä, mutta omat kulunsa hänen pitäisi pystyä maksamaan. Ei se asumisoikeus oikeuta muita maksamaan mun sähköjä ym.
Vierailija kirjoitti:
Häh. Tarkoitatko että hän asuu siinä siis lesken asumissuojan turvin? Silloin kulut eli hoitovastike, shkö, vesi, lämmitys ym kuuluu hänen maksettavaksi. Asunnon kunnossapitoon liittyvät remontit kuten vaikka kattoremontti taas teidän maksettaviksi.
Lue aloitus uudestaan niin ymmärrät tilanteen. Ä
Lesken asumisoikeudella asuessa ei makseta vuokraa, mutta maksetaan kaikki ne asumisen kulut (myös ne verot ja nuohoojat). Perilliset nyt vaan odottaa että leskikin kupsahtaa, sitten vasta pääsee rahastamaan perinnöllään.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kulut maksaa niiden tekijä. Eli sähköt, vedet jätehuolto, vakuutukset.
Teille jää verot ja nuohooja yms.
Nuohooja? Kyllä vuokralainen sen maksaa, jos tulisijoja haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän asumisoikeusasujalta voi vuokraa periä, mutta omat kulunsa hänen pitäisi pystyä maksamaan. Ei se asumisoikeus oikeuta muita maksamaan mun sähköjä ym.
Lesken asumisoikeus ei ylety eloonjääneen puolison uuteen kumppaniin hänen jääädessään leskeksi. Lue aloitus uudestaan niin ymmärrät tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asumisoikeusasuja
No ei kai nyt vuokraa, mutta asumiskulut. Ja vastike, jos osake.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin sen monta kertaa jo ennen kuin kirjoitin kommentin. En silti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Lesken asumisoikeudella asuessa ei makseta vuokraa, mutta maksetaan kaikki ne asumisen kulut (myös ne verot ja nuohoojat). Perilliset nyt vaan odottaa että leskikin kupsahtaa, sitten vasta pääsee rahastamaan perinnöllään.
Meinaatko, että lesken asumisoikeus periyttyy aina seuraavalle ja seuraavalle. Mitäpä jos tuo nainen menee naimisiin jokun nuoremman miehen kanssa ja tämä sitten jää aikanaan lesken oikeudella asumaan ja taas hänen leskensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesken asumisoikeus ei ylety eloonjääneen puolison uuteen kumppaniin hänen jääädessään leskeksi. Lue aloitus uudestaan niin ymmärrät tilanteen.
Mitä kummaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tarkoittaa. Hän olisi varmaan sanonut niin, eikä, että se on nyt hänen ja siskon asunto. Eihän leskellä voi olla asumissuojaa, jos ei ole hänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin sen monta kertaa jo ennen kuin kirjoitin kommentin. En silti ymmärrä.
Ap.n isä asui jo leskenoikeudella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tarkoittaa. Hän olisi varmaan sanonut niin, eikä, että se on nyt hänen ja siskon asunto. Eihän leskellä voi olla asumissuojaa, jos ei ole hänen.
On leskellä asumissuoja, vaikka ei omistaisi asunnosta neliötäkään.
Jos hänen ei tarvitse muuttaa pois niin toki maksaa vuokraa. Jos haluatte voitte tehdä ystävällisen sopparin mutta kirjallinen sopimus kuka maksaa mitä ja kauanko voimassa.