Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulla Järven kolumni: Lihaa ja maitoa vai aina mahakivuissa?

Vierailija
17.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12568961

Kannattaisiko korjata ruokavalionsa ensi kokonaan ennenkuin etsii syytä kasviksista?

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolumni on taas kerran kirjoitettu tästä samasta lapsellisesta joko tai - näkökulmasta.

Pointti on, että lihan syöntiä vähennetään, ei kukaan pidä sen kokonaan lopettamista realismina.

Jos palataan ajassa taaksepäin edes muutama kymmenen vuotta, Suomessa syötiin murto-osa siitä lihamäärästä kuin nykyään ja silti elettiin. Puhumattakaan jos mennään vaikka 1800-luvulle, niin suuri osa kansasta ei koskaan edes nähnyt pihviä tai paistia.

En tajua tuota vastakkain asettelua yhtään. Syökö tämä kirjoittaja normaalisti pelkkää lihaa? Lähes kaikkien ruokavalio kuitenkin koostuu enimmäkseen jostain muusta, kuten juureksista ja viljasta, jotka ovat kasvisruokaa.

Vierailija
2/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan höpöhöpö-juttu

Tuskin kukaan syö 100% lihaa ja maitotuotteita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihaa ja kalaa esim. Lapissa syötiin 1800-luvulla paljon. Keväisin monet näkivät nälkää ja ainoa mahdollisuus oli pyytää kalaa ja metsästää.

Vierailija
4/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö fodmapeja, tai siis välttelen niitä aina kun pystyn, ja olen vegaani. Pavut ja linssit nyt ei ole muutenkaan parhaita mahdollisia proteiininlähteitä, vaan ne on hiilaria suurimmaksi osaksi. Syön tofua ja seitania, ne sopivat ja ovat hyväksi todettuja&vanhoja proteiininläheitä.

Vierailija
5/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vihanneksista ja hedelmistä. Suositus on 5 annosta eli n puoli kiloa päivässä. Oon huomannut että jos syön tuplasti tämän eli noin kilon niin saan vatsakipuja ja ripulin. Eli liika on liikaa. Syönkin siis hiukka vähemmän kasviksia mutta enemmän esim tummaa riisiä, perunaa jne.

Vierailija
6/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö Ulla Järvi tosiaan normaalioloissa 100 % liha- ja maitotuotteita? Eikö ole mitenkään hänelle mahdollista _vähentää_ niiden kulutusta ja syödä enemmän kasvistuotteita, vai saako kaikki kasviperäinen hänelle hirvittävät vatsanväänteet aikaan?

Vierailija
7/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee kuvottava olo lihasta ja paha ripuli.

Vierailija
8/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lihaa ja kalaa esim. Lapissa syötiin 1800-luvulla paljon. Keväisin monet näkivät nälkää ja ainoa mahdollisuus oli pyytää kalaa ja metsästää.

Edustat yhtä ärsyttävImmistä keskustelijatyypeistä. Mutta kun kyllä jotkut sitä ja tätä. Muut yrittävät puhua aiheesta yleisesti.

Kyllä monet metsästivät ja blaa blaa. So? Kirjoitin, että suuri osa suomalaisista ei nähnyt paisteja. Se on totta. Ensinnäkin hyvin pieni osa ihmisistä asui tuolloinkaan Lapissa. Toisekseen ei läheskään kaikilla ollut mahdollisuutta lähteä metsälle. Läheskään kaikilla ei ollut karjaa. Joku mäkitupalaismummo eli sillä puurolla ja nauriilla. Se, että joillakuilla oli paremmin, ei sitä muuta.

Vierailija
9/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut lukea koko juttu ennen kuin alkaa öyhöttää? Vai sekö onkin tarkoitus pakottaa muut omaan uskontoonsa, veganismiin?

Ulla Järvi kirjoittaa ettei pysty syömään palkokasveja eikä näin ollen pelkkää kasvisruokaa, vaan tarvitsee proteiininsa lähteeksi papujen sijasta eläinperäisen proteiinin. 

"Ravitsemusasiantuntijat selostavat keinoja, joilla ”herkkävatsaiset” pystyvät syömään proteiinipitoisia palkokasveja. Elimistöä joko siedätetään esimerkiksi teelusikallisella papurouhetta päivittäin tai käytetään kemiallisesti valmistettuja ruoansulatusentsyymejä. Apteekin hyllyn reunasta luen entsyymivalmisteiden hintoja; niitä pitäisi ostaa usealla kymmenellä eurolla kuukaudessa.

Tämäkö on se hinta, joka pitäisi maksaa siitä, että voisin pelastaa omalta osaltani maapallon? Minulle ja kaltaisilleni puhdas kasvisruokavalio ei ole vapaasti valittavissa."

Vierailija
10/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en syö fodmapeja, tai siis välttelen niitä aina kun pystyn, ja olen vegaani. Pavut ja linssit nyt ei ole muutenkaan parhaita mahdollisia proteiininlähteitä, vaan ne on hiilaria suurimmaksi osaksi. Syön tofua ja seitania, ne sopivat ja ovat hyväksi todettuja&vanhoja proteiininläheitä.

Mistäköhän tofu on tehty🤔

Vierailija
11/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kasvissyönti on turhaa touhua, koska jos karjatalous lopetettaisiin niin ei olisi ulostetta lannoitteeksi.

Vierailija
12/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö Ulla Järvi tosiaan normaalioloissa 100 % liha- ja maitotuotteita? Eikö ole mitenkään hänelle mahdollista _vähentää_ niiden kulutusta ja syödä enemmän kasvistuotteita, vai saako kaikki kasviperäinen hänelle hirvittävät vatsanväänteet aikaan?

Pavut, palkokasvit, pähkinät, soija, jne, joilla yleensä lihaa korvataan, ovat erittäin allergisoivia ja niissä on fodmap-hiilihydraatteja. Fodmapit taitaa olla IBS-vaivojen suurin syy ja sen jälkeen tulee gluteeni ja sen kaltaiset proteiinit, joita on vehnässä, kaurassa ja muissa viljoissa. Liha sopii käytännössä kaikille, jopa Annimari Korte pystyy syömään lihaa.

Vierailija
13/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakki ei kestä kasvikunnan tuotteita niin lääkäriin. Olisin huolissani. Hetkelliset ja ohimenevät vatsanväännöt ruokavalion muutoksen yhteydessä on sitten asia erikseen, mutta tietysti kätevä tekosyy makkaranmussuttajalle. "En voi elää terveellisemmin kun pierettää!"

Vierailija
14/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän tofu on tehty🤔

Se on soijapavuista tehtyä, mutta koska se on vähän kuin soijasta tehtyä juustoa, niin siinä ei ole niin paljon fodmapeja. Soijaa voi syödä vähän helpommin muutenkin, esim. edamamet sopii aika hyvin herkkävatsaisille.

Vierailija
15/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kasvissyönti on turhaa touhua, koska jos karjatalous lopetettaisiin niin ei olisi ulostetta lannoitteeksi.

Saadaanhan me sitä sulta molemmista päistä kuitenkin.

Vierailija
16/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pavut, palkokasvit, pähkinät, soija, jne, joilla yleensä lihaa korvataan, ovat erittäin allergisoivia ja niissä on fodmap-hiilihydraatteja. Fodmapit taitaa olla IBS-vaivojen suurin syy ja sen jälkeen tulee gluteeni ja sen kaltaiset proteiinit, joita on vehnässä, kaurassa ja muissa viljoissa. Liha sopii käytännössä kaikille, jopa Annimari Korte pystyy syömään lihaa.

Pähkinät ja soija ja manteli rahdataan kaukaa Suomeen. Ilmastonmuutos kiittää :(

Vierailija
17/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pakki ei kestä kasvikunnan tuotteita niin lääkäriin. Olisin huolissani. Hetkelliset ja ohimenevät vatsanväännöt ruokavalion muutoksen yhteydessä on sitten asia erikseen, mutta tietysti kätevä tekosyy makkaranmussuttajalle. "En voi elää terveellisemmin kun pierettää!"

Liha on nimenomaan sitä terveellistä ruokaa, eikä lääkäri voi tällaisille asioille yhtään mitään.

Vierailija
18/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenijauhoja ei saa enää mistään :(

Vierailija
19/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee kuvottava olo lihasta ja paha ripuli.

Älä käytä viimeisen käyttöpäivän jälkeen niin ei tule, kypsennä liha hyvin ja pese kädet kun olet raakaa lihaa käsitellyt.

Vierailija
20/165 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko sitä lihaproteiinia syödä kuitenkin vähän, koska näyttää veganismi vieneen näkökyvyn tai lukutaidon tai luetun ymmärtämisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme